Projekt ombyggnad

Stefan W

Medlem
Projekt ombyggnad
För lite drygt en månad sen köpte jag en Focus Black Raider Disc Limited. Nu har jag kört ett tag och har insett att jag skulle gärna vilja ha nån ram med bakdämp då jag gillar att hoppa, leka och ha mig ute i skogen....en freeride ram helt enkelt.

Fick tips av en kille här på forumet att en Curare från Poisonbike skulle passa mig bra. En bra ram för ett bra pris till en nybörjade som inte har några större krav....

Tänkte mig isåfall deras Curare Kit http://poisonbike.de/deutsch/2/2/ för 899Euro.....

NU till min stora fråga. Hur mycket kan jag återanvända från min Focus? Tänker mest på storlekar osv på komponenter, drev och allt därtill. Visst det kanske inte är de hetaste sakerna men uppgradera kan man göra med tiden....jag vill bara få ihop en hoj så jag kan cykla....

Är det genomförbart? Jag kommer nog inte slå till på en ram förrän till våren men lika bra att börja undersöka redan nu så man vet vart de lutar åt, ekonomiskt:=)

Tacksam för feedback

Bilagor

• BlackRider_Disc_LTD_3221.jpg
    BlackRider_Disc_LTD_3221.jpg
    52.6 KB · Besök: 25
Senast redigerad av en moderator:
Projekt ombyggnad
Tänk på att den där gaffeln är för 20 mm axel så du behöver ett nytt framhjul (eller ekra in ett nytt nav i det du har).

Det är 68 mm vevlagerhylsa på Curaren så om du har det på Focusen kan du återanvända hela drivlinan (eller om du har utanpåliggande lager och spacers förstås).

Återanvändning av framväxel beror på sadelrörsdiameter på Focusen. Det är 34,9 mm på Curaren.

Det är säkert mer men du slipper ju en del strul om du köper kittet med gaffel, styrlager, sadelstolpe och klämma.

/Johan

EDIT: kolla lite här för inspiration http://happymtb.org/forum/read.php/1/471487/

Senast redigerad av en moderator:
Projekt ombyggnad
Rent storleksmässigt borde du ju kunna återanvända det mesta, problem kan uppstå med sadelstolpe, vevlagerbredden, framväxeln (top-/bottompull) och kanske styrlagret (integrerat eller ej). Nåt mer?... hmm ingen aning. Nya vajrar såklart (om inte längden stämmer då). Färgmatchad ringklocka behövs.

Projekt ombyggnad
Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte köpa en komplett och sälja den
> gamla?
>
> /Erik

För det första tänkte jag att det skulle bli ett kul projekt. Gaffeln på den kompletta cykeln är väl sämre än den man får om man köper ram + gaffel ? Går jag inte ner mig när det gäller kompnenter från min Focus till Curaren?

Projekt ombyggnad
Den jag tänkte på var denna och den tycker inte jag är ett nerbyte...http://www.poisonbikes.de/shopart/20000145.htm

Om du säljer din gamla känns det som att du kommer rätt billigt undan ändå.

/Erik

Projekt ombyggnad
Stefan W skrev:
> För det första tänkte jag att det skulle bli ett kul projekt. Gaffeln på den kompletta cykeln
> är väl sämre än den man får om man köper ram + gaffel ? Går jag inte ner mig när det gäller
> kompnenter från min Focus till Curaren?

Beror på... Om du köper ramkittet i defaultutförande (ram + gaffel) får du en bra gaffel för freeride, men som kanske kan kännas lite överdimensionerad för xc och stigcykling. Personligen tycker jag att Curare Xn är ett bra paket. Då får du en väldit kompetent cykel som du kan använda till mycket. MZ AM 2 är en bra gaffel, även om jag personligen skulle föredra en AM 1 eller AM SL. Curare N är en helt OK cykel (ett kap för de pengarna), men gaffeln kan som sagt innebära problem längre fram. Suntour har ett välförtjänt dåligt rykte, och personligen ser jag det som så att om de inte klarar av att göra gafflar som funkar till touring eller xc lär de nog knappast lyckas vidare bra med en gaffel för trail/am. Curare T+ är trots det (relativt) högra priset ett väldigt bra köp. Då får du en cykel som tål det mesta. MEN... Personligen skulle jag nog vilja ha den med X-Fusion-dämparen istället för DT-dämparen. SSD 210L är - eller i alla fall var - en av de bästa luftdämparna på marknaden. Jag har haft (eller har, men den ligger i skrotlådan nu) en sådan, och till XC är den hur bra som helst. Snabb, pigg, lätt att underhålla, osv. Men jag skulle inte vilja ha den på en cykel för AM eller FR, där föredrar jag en coilover-dämpare. En annan nackdel med DT-dämparen är att det inte finns så många inställningsmöjligheter på den (eller det kanske det gör på senare modeller?), man kan ställa in returdämpningen och den har en lockout. X-Fusion-dämparen har fem lägen, från helt öppen eller nästan låst. DTn är antingen öppen eller låst.

Å andra sidan kan du ju själv välja gaffel när du köper ramkit. Om du inte behöver 20mm axel/nav i fram är det bara att du väljer en annan gaffel. Någon av Marzocchis AM-gafflar tycker jag personligen är den bästa matchningen för den ramen. AM 1, 2 eller SL (inte 3), dvs med 130-150mm (lite mer går bra, men inte mindre) i slag. Ger enligt min åsikt den bästa geometrin.

Projekt ombyggnad
Drifter skrev:
> Den jag tänkte på var denna och den tycker inte
> jag är ett
> nerbyte...http://www.poisonbikes.de/shopart/200001
> 45.htm
>
> Om du säljer din gamla känns det som att du
> kommer rätt billigt undan ändå.
>
> /Erik

Både och, jag köper min Focus på avbetalning:D

Min "plan" var att sälja focusramen och gaffeln. Kanske kan få 3000? för den och sen köpa curare ramen och gaffeln.

Projekt ombyggnad
Du kommer nog att vilja byta ut dina hjul senare i framtiden, skaffa större skivor och ett bredare riserstyre. Om du tänker lite långsiktigt tror jag att det lönar sig att köpa den komplett. Smurfrox är inne på helt rätt spår tror jag. Kortsiktigt är ram-kittet billigast.

Det kan vara så att kedjan blir förkort för den nya ramen, men jag r inte säker. Jag köpte nyligen en Cyclepro Sinner som är väldigt lik Curaren. För mig fanns det tyvärr inga pengar att lägga på en komplett cykel, även om jag tycker att det hade varit bättre. Jag fick min ram, men bakdämpare väldigt billigt.

Om du sitter på en tight budget kan jag rekomendera beg.

/Erik

Projekt ombyggnad
Drifter skrev:
> Jag köpte nyligen en Cyclepro Sinner som är väldigt lik Curaren.

De är t o m identiska, i alla fall om vi jämför förra årets modeller. Årets Curare-ram ser lite annorlunda ut, med fyrkantigt underrör, bl a. (Ljudet av stenar som sprätter upp och slår i ramen kan få håret att resa sig på en...)

Projekt ombyggnad
Jag går i liknande funderingar, ombyggnad också. Men om man kan tänka sig att lägga lite mer än vad Curaren kostar, är det värt att köpa nytt då? Säg 8-9k för en ny ram, eller ska man ge sig på begagnat, vågar man det (dvs är risken stor för att ramen är trasig, man vet ju aldrig)?!
Eller kan man lita på kvalitén på Curaren? Kommer ju inte köra någon FR/DH med den, vågar man lita på att den håller?

Detta är inte menat som någon trådkapning, hoppas ingen tar illa upp :-)

Projekt ombyggnad
VH - Poison bikes lämnar 5 års garanti på ramen (Curare), och det är en beprövad konstruktion. Ska du inte köra DH eller FR med den lär den garanterat hålla.

Projekt ombyggnad
VH: Min Cyclepro funkar alldeles utmärkt i Åre. Min kompis har köpt en välanvänd modell äldre (innan 2001) Sinner som gått i Åre och den är väl lite sliten. Den skulle behöva nya bussningar och lite lackförbättringar, men annars skulle även hans vara i bra skick. Det är svårt att hitta en mer prisvärd ram än Curaren. Smäller man på en lätt luftbakdämpare så blir den hyffsat lätt för vanliga stigar och med X-fusion bakdämparen är den klart Åre-kompatibel.

/Erik

Projekt ombyggnad
VH: för 8-9 k får du ju en "finare" ram. Är du beredd att lägga så mycket pengar finns ju ingen anledning att köpa begagnat eftersom eventuella garantier sällan följer med (såvida det inte är en Turner förstås :). Finns massa trådar med fina AM-hojpor. Kanske en lös Canyon Nerve ES(X), en fintysk.
Jag hade begagnat som alternativ (typ Giant AC, Avanti Team FR mm) men hittade inget som slog Curaren i prisvärdhet. Rejäl men inte så förfinad eller superfinish. En 740 helt enkelt.

/Johan

Projekt ombyggnad
JojjeM skrev:
> Rejäl men inte så förfinad eller superfinish. En 740 helt enkelt.

Om curaren såg dig skriva det där kan du nog räkna med att bli avkastad flera gånger nästa gång ni är ute och kör. ;-)

Projekt ombyggnad
Drifter skrev:
> Du kommer nog att vilja byta ut dina hjul senare i
> framtiden, skaffa större skivor och ett bredare
> riserstyre. Om du tänker lite långsiktigt tror
> jag att det lönar sig att köpa den komplett.
> Smurfrox är inne på helt rätt spår tror jag.
> Kortsiktigt är ram-kittet billigast.
>
> Det kan vara så att kedjan blir förkort för den
> nya ramen, men jag r inte säker. Jag köpte
> nyligen en Cyclepro Sinner som är väldigt lik
> Curaren. För mig fanns det tyvärr inga pengar
> att lägga på en komplett cykel, även om jag
> tycker att det hade varit bättre. Jag fick min
> ram, men bakdämpare väldigt billigt.
>
> Om du sitter på en tight budget kan jag
> rekomendera beg.
>
> /Erik

Som sagt, uppgradera i framtiden ser jag som en självklarhet och kommer så göra. Ett brett riserstyre sitter redan på min focus då jag köpt de. Begagnat i all ära men en fin garanti är aldrig fel att ha. Allra helst näst man sitter i min sits och inte har så mycket kunskap, veta vad man ska titta efter, defekter, stlitage osv....

Jag hittar ingen riitg info om mått och sånt på min respektive curare ramen. Eftersom jag egentligen bara vill veta exakt vad jag kan återanvända eller inte.

Projekt ombyggnad
Du kan använda i princip allt. Det ska finnas adaptrar för 20 -> 10 mm axel, så du inte behöver köpa nytt hjul på en gång. Sadelstolpen är osäkert om den passar, men en sådan går ju loss på några få hundralappar. Vevparti/vevlager är inga som helst problem då det ser ut att vara ett LX med utanpåliggande lager. Tänk bara på att få antalet spacers rätt: 68 mm -> 1 till vänster 2 till höger, 73 mm-> 1 till höger.

Om du förresten tänkt sälja dämparen så kan jag eventuellt tänka mig att köpa den.

Projekt ombyggnad
smurfrox skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rejäl men inte så förfinad eller superfinish.
> En 740 helt enkelt.
>
> Om curaren såg dig skriva det där kan du nog
> räkna med att bli avkastad flera gånger nästa
> gång ni är ute och kör. ;-)

Okej, lite roligare än en 740 är den kanske. Vet inte vat den skulle vara som bil. En Santa Fe kanske?? Duglig men lite lågbudget :)

/Johan

Projekt ombyggnad
Valhalla skrev:
> Du kan använda i princip allt. Det ska finnas
> adaptrar för 20 -> 10 mm axel, så du inte
> behöver köpa nytt hjul på en gång.

Det är itne att rekomendera.

Projekt ombyggnad
Du har väl ett framhjul med quickrelease nu? I så fall kan du INTE använda det till en gaffel med 20mm. Adaptrar 20mm -> QR finns men tvärtom fungerar inte.

Ang att flytta komponenter så kolla diameter på sadelrör, bredd på vevlagerhylsan. Stämmer dessa kan du flytta allt. Men du kommer kanske vilja ha en kortare styrstam och tåligare hjul. Dock säger du att du är beredd att uppgradera så småningom, så då är det inget problem.

Se dock till att ta en Curare med AM-gaffel så att du får QR och inte 20mm! AM2 för 800 euro låter riktigt bra.

Projekt ombyggnad
Stefan W skrev:
> Jag hittar ingen riitg info om mått och sånt på
> min respektive curare ramen. Eftersom jag
> egentligen bara vill veta exakt vad jag kan
> återanvända eller inte.

Nåt mer du undrar över förutom det som redan nämnts i tråden?
Vevlagerhylsa: 68 mm
Sadelrör: 31,6 mm invändigt och 34,9 mm utvändigt.
Kedjestagslängd: 432 mm
Framväxel: top pull (samma som din så den kan du använda om den är för 34,9 mm sadelrör)

På din egen cykel är det bara att plocka fram skjutmåttet och mäta och jämföra om inte specifikationerna finns på Focus hemsida.

Kommer inte på om det finns något mer som kan diffa men, som sagt, om du köper kit med gaffel får du ju även sadelstolpe och klämma så där försvinner en grej.

En lustig detalj med Curare är att det finns olika varianter på styrrör beroende på om du köper komplett/gaffelkit eller lös ram. De förstnämnda är för semiintegrerat styrlager (Cane Creek Zero stack) medan de lösa ramarna är för traditionella styrlager. Jämför bilderna nedan. Min ram (lös) har inte samma utsvängda form som den på bilden med kittet :)

Curare_Kit_2.jpg ht=544

nyhoj18.jpg ht=725

/Johan

Projekt ombyggnad
Westman skrev:
> Du har väl ett framhjul med quickrelease nu? I
> så fall kan du INTE använda det till en gaffel
> med 20mm. Adaptrar 20mm -> QR finns men tvärtom
> fungerar inte.
>
> Ang att flytta komponenter så kolla diameter på
> sadelrör, bredd på vevlagerhylsan. Stämmer
> dessa kan du flytta allt. Men du kommer kanske
> vilja ha en kortare styrstam och tåligare hjul.
> Dock säger du att du är beredd att uppgradera
> så småningom, så då är det inget problem.
>
> Se dock till att ta en Curare med AM-gaffel så
> att du får QR och inte 20mm! AM2 för 800 euro
> låter riktigt bra.

Japp jag har quickrelease på framhjulet.

Blir till att mäta då. Nya hjul får jag kolla på med, kanske inte är ofantligt dyrt...

Projekt ombyggnad
JojjeM -> Det där är förra årets ram (underligt om de säljer dessa som kit men årets för sig, i och för sig), om du kollar på den så ser du att den gamla ramen (dvs i kittet) har runt underrör, till skillnad från de fyrkantiga vi har.

Projekt ombyggnad
Aha, så det är det som är anledningen. Skönt att få det uppklarat. Det där med styrlager var jag kraftigt förvirrad över ett tag.

/Johan

Tillbaka
Topp