[Projekttråd] Canyon Stoic

Framfall

Aktiv medlem
Tjena!

Detta är ett försök till projekttråd där jag ska samla mina tankar, idéer och kanske få lite feedback, förslag och en hel del OT…

Efter att ha kört en Spectral Mullet ett år började det liksom klia lite i kroppen, det var något som saknades.
Var det en gravel som behövdes?
Var det en racer som saknades?

Nej självklart hade mina anklar och knän återhämtat sig och det var dags för en hardtail igen!

Valet föll på en Canyon Stoic, model snål.
En Stoic 2 med andra ord.
Jag älskar färgen vit, valet var lätt.
Samtidigt intalade jag mig att jag kunde få ihop något bättre än den dyra Stoic 4 för mindre pengar. 🤷‍♂️

I torsdags kom den! En fröjd att montera i vardagsrummet, en upplevelse som inte uppskattades lika väl av alla i hushållet.
8AAEDA4E-4AE7-4F17-94D2-C6E693B9B65A.jpeg

179C507D-87DE-45F8-9AF7-A524C068925A.jpeg

Det var visserligen mer att montera än min andra Canyon, men det gick bra. Instruktionerna var urusla.
Monteringspastan saknades, dock så fick jag med bits denna gången, de fattades på förra cykeln 😂😫

Väl ihopskruvad så skäms den inte för sig!
Väääldigt vit, lite samma nyans som en isbjörn som äter en sockerbit i snöstorm.
A37881A9-DA4E-40D7-90BD-7B4F7FBDDEE1.jpeg

Ingen cykel är dock perfekt och det finns en lista med prylar som saknas/skall bytas

1. Framgaffel model bättre
2. Dropper!
3. Slanglöst
4. Bromsar och skivor

/Framfall

Edit:
Nuvarande vikt: 14,7 kg

Senast ändrad:

Framfall

Aktiv medlem
Idag var det dags för lite prylar att hamna på cykeln!
7237B436-FF61-4964-93F7-D1079859F859.jpeg

De hemska handtagen åkte av och nya kom på.

Gamla handtagen
3BEE941E-E47B-484B-B78D-2FB81E20235C.jpeg

De nya fina som sitter fast lite bättre!

Och trampor!
1B8C9E3D-0EFF-4D50-A896-2E344F73EB52.jpeg

Framfall

Aktiv medlem
9827D455-B85E-4A75-BD09-0DF8192C0CB6.jpeg

Efter en snabbis ute så ändrades priolistan rätt drastiskt.

1. Bromsar och skivor!!!
2. Dropper!
3. Slanglöst
4. Framgaffel model bättre? Fan vet, blev riktigt överraskad. I känslan nästan ingen skillnad mot en oservad Fox 34 från 2018.

Passade på att ta fram vågen och stadiga 15,3kg.
Däck och slang lär nog stå för 3 av dessa kilon😂

Framfall

Aktiv medlem
Idag kör vi tubeless!
Haft tur med Vittorias ventiler och Joes gucka så kör vidare på samma koncept.
9FFFAB25-CE33-44CB-B515-755A95D5DE73.jpeg

61E59889-A9FE-4148-AC2B-FF58629861D7.jpeg

När slangarna var ute och däcken poppade fick man skvalpa runt lite så det blev tätt.
Mina fälgar var inte tejpade utan hade något band runt.
Men det blev tätt på några sekunder!

Och vilken viktbesparing!
343770D3-3E67-4E1F-B74A-41C9913606A6.jpeg

Med två dl gucka och nya ventiler hade man sparat minst 500g 😎

Valhalla_

Aktiv medlem
Idag kör vi tubeless!
Haft tur med Vittorias ventiler och Joes gucka så kör vidare på samma koncept.
Visa bilaga 586645
Visa bilaga 586646
När slangarna var ute och däcken poppade fick man skvalpa runt lite så det blev tätt.
Mina fälgar var inte tejpade utan hade något band runt.
Men det blev tätt på några sekunder!

Och vilken viktbesparing!
Visa bilaga 586647
Med två dl gucka och nya ventiler hade man sparat minst 500g 😎
Shit, väger slangar så pass? Eller är det där nå dh varianter?

Framfall

Aktiv medlem
Var bromsarna som satt på så dåliga? :o
Nä alltså de bromsar ju… så småningom…

Väger man 92 pannor och cyklar där jag cyklar så behöver man ha bromsresurser.
Det väger upp mycket för dålig självinsikt och brist på talang 😂

Ska man köra med bromsarna som följer med så lär man få byta skivor och belägg för att få vettig broms.

Framfall

Aktiv medlem
Hade hoppas på lite fetare framgaffel i helgen men det sket sig! Jag måste steppa upp mitt prut-game!

Dropper är dock på ingång då tysken hade rea.
Rea, det är som balsam för själen. 🙌

I den lokala parken har några driftiga ungdomar byggt en liten slinga med feta hopp och dropps.
Idag upptäckte jag att en driftig kommungubbe fällt ett träd precis nedanför det stora hoppet.
Jag misstänker konspiration och beställningsjobb.

Det blev bara lite småskutt istället och cykeln känns fantastisk.
Otroligt bra. Lite för bra.
Den påminner otroligt mycket om min tidigare hardtail.

Geometrin skvallrar lite.
E37B894A-4238-42F9-BB98-9F6822C5ECC4.png

Det verkar som jag köpt en tysk Ragley Big al med någon grad brantare sadelrör. 😂

Framfall

Aktiv medlem
Vad hade ni för bromsar först och bytte till :)?
Stor skillnad :)?

Är lite sugen på byte, har shimano 201 nu.. och hade shimano rt-10 skivor med bytt till shimano rt-76 nu.. men sugen på byta bromsok och handtag.. 🤷‍♂️
Satt Mt200 på och nu sitter det Deore M6120 med SM-RT64 skivor.
Skillnaden är overklig, dessutom slipper man skeva skivor.

Planen var Magura Mt5 med Storm skivor.
De bromsar bättre och jag föredrar deras handtag men att passa in oken mot skivorna är otroligt besvärligt.
Varje gång man var ute fick man justera skiten efteråt.
Beläggen är ett helvete att köra in mot skivorna med.
Har haft problem med skeva skivor från leverans så nu fick det bli shimano när man kunde få det för samma peng.

johfo

Aktiv medlem
Rt76 är väl egentligen inte kompatibla m mt200 men ser det ok ut så är det nog inga problem
Näe, det är väl ingen vidare kombo. MT200 är wide och RT76 Narrow.
När skivan har lägre profil än bromsklossarna så kommer klossarna bara slitas där skivan ligger an. När klossarna slutits ner tillräckligt kommer de gå ihop och då blir det riktigt dålig bromsverkan...

Edit:
Screenshot_20221015-223953.png

Edit 2: Det stod visst bara om 2-delade skivor där... har bestämt första mig att jag läst det om vad som händer vid slitage och fel kombo, men hittar ingen referens nu.
Men bättre bromsar är ändå roligare, så det är argument nog för att uppgradera!

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Näe, det är väl ingen vidare kombo. MT200 är wide och RT76 Narrow.
När skivan har lägre profil än bromsklossarna så kommer klossarna bara slitas där skivan ligger an. När klossarna slutits ner tillräckligt kommer de gå ihop och då blir det riktigt dålig bromsverkan...

Vad gäller slitaget, ytterdiametern är ju vad den är, 160, 180, 203 osv. Det som händer om beläggen är bredare än skivan är gjord för är att man sliter en bit ner på "ekrarna" på skivan. Men bromsbeläggen kommer i alla fall inte att få en kant upptill som till slut går ihop. Så bromsverkan kommer inte plötsligt att bli knas..

cykloton

Aktiv medlem
Slut en av dem både hos bike-comp
Och tcm.. är m7100 värt de extra hundringarna?
Jag skulle säga att det är upp till dig att avgöra. Personligen känner jag inte så stor skillnad mellan deore/slx/xt nuförtiden. Bra allihop! Däremot borde du köpa m7120 isåfall, eller m6120, fyrkolvsok om du kör trailcykling. För xc duger 2 kolvar men vill man få stopp på hojen snabbt är det 4 som gäller :)

Stefan Bane

Ny medlem
Då det bla är lägre vikt du verkar vara ute efter skulle jag rekommendera att byta ut Alexrims-hjulen samt Schwalbe-däcken, dom är rejält tunga. Men ja, det kostar en slant...
Det var det första jag gjorde på min Stoic och det blev en betydligt livligare och rappare hoj!

Senast ändrad:

Mashi

Medlem
Spännande tråd!
Tänkte också beställa en stoic, men dragit mig lite för det pga framgaffeln och utväxlingen. Framgaffeln har jag förstått överraskat positivt i allmänhet. Behöver man förresten värstingdämparen om man nu också kör tubeless med lite lägre tryck? Vad säger du om utväxlingen? Byta kassett?
Får man fråga om storleken, vad köpte du och dina mått? Hur är passformen?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör fel kombination på en barncykel utan problem. Andra har haft problem så jag tror det finns lite skillnad i marginalen mellan olika cyklar.

Den väntar på nästa barn nu men ska kolla beläggen ordentligt

Framfall

Aktiv medlem
Då det bla är lägre vikt du verkar vara ute efter skulle jag rekommendera att byta ut Alexrims-hjulen samt Schwalbe-däcken, dom är rejält tunga. Men ja, det kostar en slant...
Det var det första jag gjorde på min Stoic och det blev en betydligt livligare och rappare hoj!
Hjulen hade ju varit lite intressant att veta vad de väger. Jag hittar ingen info om dem men jag antar att de väger några gram för mycket!

Schwalbe däcken ska ingenstans, de däcken hade jag kört i normala fall ändå med undantaget ett Big Betty bak istället.
Men Damp Hasse rullar helt okej så det får sitta kvar.

Kanske wolfpack cross/race till cykelvasan eller Nobby nick/Wicked will som jag har på hyllan hemma.

johfo

Aktiv medlem
Vad gäller slitaget, ytterdiametern är ju vad den är, 160, 180, 203 osv. Det som händer om beläggen är bredare än skivan är gjord för är att man sliter en bit ner på "ekrarna" på skivan. Men bromsbeläggen kommer i alla fall inte att få en kant upptill som till slut går ihop. Så bromsverkan kommer inte plötsligt att bli knas..
ok. Jag läste nåt om det, men uppenbarligen inte från shimano och uppenbarligen var det nån skröna.

Framfall

Aktiv medlem
Spännande tråd!
Tänkte också beställa en stoic, men dragit mig lite för det pga framgaffeln och utväxlingen. Framgaffeln har jag förstått överraskat positivt i allmänhet. Behöver man förresten värstingdämparen om man nu också kör tubeless med lite lägre tryck? Vad säger du om utväxlingen? Byta kassett?
Får man fråga om storleken, vad köpte du och dina mått? Hur är passformen?
Framgaffeln är helt okej, den funkar fint för mig men jag brukar ta isär mina Suntour gafflar och smörja bussningarna med Sram butter. Då blir den silkeslen.
Jag har en Fox 34 rhythm (eller hur fan det nu stavas) på hyllan hemma.
Jag har inte brytt mig om att byta, jag låter det tala för sig själv.

Det är ingen grip 2 eller charger 2 dämpare och det märks, men den funkar, jag hade inte köpt stoic 3 för dämparens skull.

Utväxlingen, 30 fram och 42 bak som störst trivs jag bra med inga problem där, clutchen är riktigt vass den med.

Ur lådan så skulle jag byta
Handtag
Bromsar
Dropper

Mashi

Medlem
Blir ffa xc/trail. Kändes bara omodernt att köpa xc…
Första projekten blir tubeless och dropper. Hittar inte info men visst går det att köra tubeless på Alex rims dp30, eller?

Mashi

Medlem
Efter lång vånda blev gick jag emot canyons rekommendation och beställde en L för mina knappa 183 cm, men jag har schimpansarmar.
Vilken längd ska jag ha på dropper?

Topp