[Projekttråd] Canyon Stoic

Framfall

Aktiv medlem
Ett paket kom idag! Till Grästorp(!?)
Nåja, kul att få se något annat.
2B2734FB-5B27-4310-AB89-1EFEB4956E44.jpeg

JohanRR4

Aktiv medlem
Vilka pedaler är att rekommendera? Hade beställt crankbrothers stamp 1 men förstår nu att de är skräp. Funderar på hybrid med spd på ena sidan: https://bikeshop.se/shimano/epdeh500/shimano-pd-eh500-kombipedaler-svart-spd-m-sm-sh56-klossar

Erfarenhet av dessa?
Jag hade kört på OneUp komposit pedalerna

Jag har dem hybrid pedalerna på min pendlare och dem är inget att ha när det gäller greppet på den platta sidan och absolut inget jag hade rekommenderat för stig. Nog bättre att antingen gå på plattisar eller spd

MTBemil

Aktiv medlem
Vilka pedaler är att rekommendera? Hade beställt crankbrothers stamp 1 men förstår nu att de är skräp. Funderar på hybrid med spd på ena sidan: https://bikeshop.se/shimano/epdeh500/shimano-pd-eh500-kombipedaler-svart-spd-m-sm-sh56-klossar

Erfarenhet av dessa?
Stamp 1 tycker jag har lite för liten plattform samt skum form på pinnsen. Det känns mer som att man står ovanpå dem än att dem sjunker in i sulan. Jag skulle snarare rekommendera shimanos gr500 pedaler, solid konstruktion och har hittat dem riktigt billigt på vissa ställen

Mashi

Medlem
Fick cykeln idag! Dock saknas pump till gaffeln. Och jag fick deore 10-42 istället för sunrace 11-46. Är det ner eller upp?

DanielS

Aktiv medlem

Mashi

Medlem
Cykeln är dock stor. Inte stor i storlek. Men stor som i grov. Mycket grövre än jag trodde. Hade väl på något sätt fått för mig att den skulle vara lite som en XC fast åt trail-hållet. Men det här är ju en bjässe till cykel...
Hade tänkt en till min fru också, men får tänka om nu till en GC istället...

Berk

Aktiv medlem
Cykeln är dock stor. Inte stor i storlek. Men stor som i grov. Mycket grövre än jag trodde. Hade väl på något sätt fått för mig att den skulle vara lite som en XC fast åt trail-hållet. Men det här är ju en bjässe till cykel...

Ja, cyklen är stor. Men moderna MTB är stor. Om man vill har en XC cykel ska man välja en XC cykel. Om man vill cykla stig är en stor cykel dock bra.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, men det borde gå att köpa en cykel med modern geo som inte är överbyggd.

Frun kanske kan köpa en bmc two stroke istället för en GC så blir det nog lite roligare att cykla.

Jag är intresserad av vad stoic ram väger. Har det framkommit?

Mashi

Medlem
Den är så stor att jag på mina 183 cm funderar på att byta till M. Tror ni den fortfarande kommer upplevas som stor, men bara mer trång?
Ska kolla på BMC, men trodde att GC ändå hade lite åt den moderna geometrin.

Fundadores

Aktiv medlem

Stoic har samma klassning som Canyons Endurocyklar. Den ska tåla en hel del, då blir den grov.

Berk

Aktiv medlem
Den är så stor att jag på mina 183 cm funderar på att byta till M. Tror ni den fortfarande kommer upplevas som stor, men bara mer trång?
Ska kolla på BMC, men trodde att GC ändå hade lite åt den moderna geometrin.

M är precis 25 mm kortare och 10 mm lägre. Om du upplever L som stor upplever du också M som stor. Det är dock svårt att direkt uppskatta modern geometri om man är inte van med den. Jag kan inte säga om du kommer att uppskata en "stor" cykel eller om du kommer att föredrar "gammaldags" XC. Moderna XC tävlingscyklar blir också allt större.

Jag gick från en riktigt gammaldags 26" till en för 5 år sen modern 29" FS som var klart större till en lite större HT och nu två ännu större HTs. Jag är riktigt nöjd och skulle aldrig ville har en "mindre" cykel, även om jag inte riktigt tycker om att åka snabbt utför. En stor cykel ger mycket mer kontroll och stabilitet. En anledning till att några erfarna cyklister väljer en mindre MTB är för att hoppa och leka.

Mashi

Medlem
M är precis 25 mm kortare och 10 mm lägre. Om du upplever L som stor upplever du också M som stor. Det är dock svårt att direkt uppskatta modern geometri om man är inte van med den. Jag kan inte säga om du kommer att uppskata en "stor" cykel eller om du kommer att föredrar "gammaldags" XC. Moderna XC tävlingscyklar blir också allt större.

Jag gick från en riktigt gammaldags 26" till en för 5 år sen modern 29" FS som var klart större till en lite större HT och nu två ännu större HTs. Jag är riktigt nöjd och skulle aldrig ville har en "mindre" cykel, även om jag inte riktigt tycker om att åka snabbt utför. En stor cykel ger mycket mer kontroll och stabilitet. En anledning till att några erfarna cyklister väljer en mindre MTB är för att hoppa och leka.
Tack för att du tar dig tid att ge ett så utförligt svar! Det är väl helt enkelt så att jag är ovan… storleksmässigt verkar den vara spot on om jag jämför med roscoe 2023 på 99spokes. Nästan identisk geometri och där rekommendera L (177-188 cm). Så so. Du säger är det nog mer ovana och även M kommer kännas stor. Har sadeln rätt högt redan på L.

Mashi

Medlem
Då kan växla ner mindre, så det är upp?

Kassett omfång har diskuterats ofta sista veckorna. För mig är det upp: mindre stora steg, mindre vikt och mindre ful. Om du behöver en lättare växel är det ner.
Vad jag kan se verkar ju 11-46 kassetten vara dubbelt så dyr…

Edit: var visst rea på deore…

Fundadores

Aktiv medlem
Jäklar! Vad väger lättare, bra däck?

Ett Maxxis DHR II 2,4 Maxxterra Exo fram landar väl strax över kilot och ett Dissector 2,4 Maxxterra Exo bak strax under. Det här är fortfarande kraftiga trail/enduro däck även om den lättare EXO casingen gör att de blir mindre tåliga, men beror ju på hur hårt man cyklar. Inte jättestor skillnad i vikt att gå upp till EXO+.

MTBemil

Aktiv medlem
Hittat lite vikter på hjul och däck 😫

Hjul 2537g (med kassetten inräknad?)
Magic mary 1487g
Hans dampf 1298g
5322 gram.
Dem är tunga men själv gillar jag starkt magic mary, dock mycket grövre casing än t.ex minions så kanske inte rätt om man gillar däck med bra studs i. Skulle själv kört dem under grissäsongen å komplettera med lättare och mer lättrullade däck till våren

Framfall

Aktiv medlem
Dem är tunga men själv gillar jag starkt magic mary, dock mycket grövre casing än t.ex minions så kanske inte rätt om man gillar däck med bra studs i. Skulle själv kört dem under grissäsongen å komplettera med lättare och mer lättrullade däck till våren
Absolut!
Men nu vet man ju var vikten sitter!
Ska hitta vettiga dtswiss till våren tänker jag

Mashi

Medlem
Var ute på premiärturen! Asgrym hoj. Lite spänning i nacke o axlar, men kanske mer pga ovana än storlek. Den lilla stänkskärmen till framgaffeln gjorde ingenting… framgaffeln var det inget fel på. Greppen hala som ål i regnet…

Berk

Aktiv medlem
Tack för att du tar dig tid att ge ett så utförligt svar! Det är väl helt enkelt så att jag är ovan… storleksmässigt verkar den vara spot on om jag jämför med roscoe 2023 på 99spokes. Nästan identisk geometri och där rekommendera L (177-188 cm). Så so. Du säger är det nog mer ovana och även M kommer kännas stor. Har sadeln rätt högt redan på L.

Ja, L är rätt storlek för dig på Stoic. Enda sätt att vara säkert är att köra några månader på Stoicen och sen prova en cykel som Grand Canyon.

Skulle säga att det är, förutom persönliga preferenser, framförallt terrängen som är viktigt. Jag cyklade en gång med en person som cyklar Scott Scale 970 i Hellasgården. Jag förslog att byta cykel några minuter. Han far förvånad hur mycket mer förtroende man får med min stig-HT. Sin cykel kändes som en leksakscykel för mig. Men då är Hellas en terräng där en cykel som Stoic funkar riktigt bra.

Och om det är halt är en stor cykeln med breda, greppiga däck ännu bättre.

Mashi

Medlem
Då är ju frågan nu: GC eller stoic åt min fru som är nybörjare och inte så stabil. Hade ju varit roligt att köra lite trail också med henne. Tror ni det blir lättare med mer stabil känsla med en stoic? Samtidigt hon önskar en cykel med ”normal” känsla så att hon kan cykla till jobbet etc. Utanför jobbet finns p andra sidan kuperade grusspår…

Förresten, 11-42 var ju fullt tillräckligt.

Joham

Aktiv medlem
Då är ju frågan nu: GC eller stoic åt min fru som är nybörjare och inte så stabil. Hade ju varit roligt att köra lite trail också med henne. Tror ni det blir lättare med mer stabil känsla med en stoic? Samtidigt hon önskar en cykel med ”normal” känsla så att hon kan cykla till jobbet etc. Utanför jobbet finns p andra sidan kuperade grusspår…

Hur långt är det till jobbet?

Berk

Aktiv medlem

På stig är en Stoic stabilare, men för 5 km till jobbet på grus skulle jag föredrar en GC.

pl0nk!

Medlem
Jag har länge (år) gått i tankar att köpa mig en ny pendlare HT som även går bra i skogen och slog till lite spontant när jag slösurfade fram en Big Trail 200 för 9k. Tycke jag gjort ett klipp innan jag hittade denna tråden.

Efter att uppgraderat däck, bromsar och satt på en dropper ligger jag nu i runda slängar runt 11k.. och har fortfarande en pogo stick till framdämpare 😭

Likväl är jag sjukt nöjd med min BT200 och geometrin passar mig perfekt. Men Stoic ser riktigt bra ut och jag tror jag hade vart väldigt nöjd om jag köpt en. Hoppas på att testa en någon dag. 👍

DanielS

Aktiv medlem
Skulle inte vilja pendla på en Stoic, en sådan cykel kräver också säker parkering på jobbet.

Som nybörjare är det nog bra att ha en stabil och modern cykel i skogen. En stoic för stigen och en enklare hybrid/stadscykel för pendlingen tror jag är en bättre lösning.

Valhalla_

Aktiv medlem

En cykel till skogen, en annan cykel till jobbbet. Håll dem isär. Har ni plats så köp två till frugan.

Topp