[Projekttråd] Canyon Stoic

Mashi

Medlem
Bikester verkar ha dem i Sverige = snabb leverans
Det blev Mudhugger. Tänkte passa på o beställa dropper. Erfarenheter av one-up eller crank? Kör nog på 210 mm (någon här kommenterade min benlängd innan…).

En annan fråga: upptäckte nu pysande ljud vid reglaget för dämparen. Pumpade upp till 70. Pressade 10-20 ggr och ett par gånger höll jag kvar ett tryck på några sekunder. Då sjönk trycket till 60-65? Är detta normalt eller läcker det? Försökt söka på forat här…

Mashi

Medlem
Det blev Mudhugger. Tänkte passa på o beställa dropper. Erfarenheter av one-up eller crank? Kör nog på 210 mm (någon här kommenterade min benlängd innan…).

En annan fråga: upptäckte nu pysande ljud vid reglaget för dämparen. Pumpade upp till 70. Pressade 10-20 ggr och ett par gånger höll jag kvar ett tryck på några sekunder. Då sjönk trycket till 60-65? Är detta normalt eller läcker det? Försökt söka på forat här…
Och så försvann pyset.

Trodde styrstammen glappade också, men visar sig vara dämpargaffeln (innerbenet rör sig lite). Vad jag förstår normalt på ”billiga” dämpare.

Ni som bytt, vilken gaffel i midrange kan rekommenderas? Tycker suntouren är bra, men kanske lite åt det stela hållet.

manneblask

Aktiv medlem
Och så försvann pyset.

Trodde styrstammen glappade också, men visar sig vara dämpargaffeln (innerbenet rör sig lite). Vad jag förstår normalt på ”billiga” dämpare.

Ni som bytt, vilken gaffel i midrange kan rekommenderas? Tycker suntouren är bra, men kanske lite åt det stela hållet.

Vanligt på billigare gafflar ja, hade likadant på en Bomber Z2. Det är ofta bussningarna som glappar vilket verkar vara helt normalt som du skriver enligt internet.
Håll utkik på diverse shoppar efter typ Pike Select, jag fyndade en på Bikester för ca 5k med 10% via Benify + 10% för en liten kosmetisk skada på den.
Annars är K&S på Happy ett bra ställe såklart, men där kan det vara lite att köpa grisen i säcken.

Framfall

Aktiv medlem
Och så försvann pyset.

Kan trösta dig med att min Fox gaffel modell dyrare glappar den med.
Jag siktar in mig på Pike/Yari/Lyrik.

davlov

Aktiv medlem
Kan trösta dig med att min Fox gaffel modell dyrare glappar den med.
Jag siktar in mig på Pike/Yari/Lyrik.
Fördelen med yari är att den är rätt billig. Nackdelen är att den är jäkligt tråkig och oföljsam. Fördel 2 är att med en ny charger så blir det en lyrik. Så man kan börja med den som en yari och byta charger vid första servicen lm man inte ör nöjd med den. Blev dessutom billigare totalt

Framfall

Aktiv medlem
Fördelen med yari är att den är rätt billig. Nackdelen är att den är jäkligt tråkig och oföljsam. Fördel 2 är att med en ny charger så blir det en lyrik. Så man kan börja med den som en yari och byta charger vid första servicen lm man inte ör nöjd med den. Blev dessutom billigare totalt
Precis min tanke.
Vill gärna upp i 160mm med

Framfall

Aktiv medlem
En lösning på irriterande ljud från vajrarna.
3420F2A8-813B-4E0E-9A87-C1551C30B39E.jpeg

Otroligt ful och tråkig lösning men den funkar ju 🤷‍♂️

Blåmax

Medlem
Vad jag förstod är evo anpassad för Fox 36.

Läste nu att mudhugger large (bak) är anpassade för 29” FS. De rekommenderar medium till 29” HT (konventionell HT antar jag). Blir large för lång för Stoic?
Jag skaffade en large, inte monterat den än men den ser onödigt stor ut. Jag kapar nog min så den passar bättre. Det finns markeringar som ser ut att vara tänka tör det.

Framfall

Aktiv medlem
Skräll, det är inte vajerhöljen som slår i hojjen utan det knakar,knäpper och har sig någon annanstans.

Får börja med att smörja upp headset innan jag ger mig på vevpartiet.

Kul.

Framfall

Aktiv medlem
Sådär, då har man smörjt headset, trampor, hjulaxlar, vevparti, sadel och dropper.
Fortfarande knak.

Tills jag hittade knaket i denna lilla jävel.
Vänster trampa, lagret längst ut knäpper när man roterar trampan med handen.
25A67554-369F-436D-A044-F533F3EEE8AF.jpeg

Framfall

Aktiv medlem
Blir inte riktigt klok Hasse Dampf bak, nya däck på ingång.
Är det någon som vill köpa på sig en uppsättning MM/HD är det bara tjoa.

Topp