Projekttråd renovera/restaurera gamla cyklar!

Maiiis

Medlem
Vet inte om det redan finns en tråd för ändamålet då jag är helt grön på området, men tyckte det kunde vara kul att ha en tråd där man kan dela med sig av sina projekt av gamla cyklar.

Jag själv fick för någon vecka sedan tag på en skruttig gammal världsmästarcykel. Dessvärre hade dess tidigare ägare redan tagit sig an det roliga i att strippa cykeln, men gav upp då han insåg att ramen nog var i behov av upprustning. Laken var förfärlig och det fanns mycket rost osv. men jag tyckte ändå det kunde bli ett kul projekt att ge cykeln ett nytt liv.

Finns säkert många som tycker det är totalt slöseri med tid, energi och pengar att renovera gamla brukscyklar. Men jag antar att det finns minst lika många som ser det roliga i att ge dessa cyklar nytt liv.

Jag tänkte man kunde dela med sig av bilder och erfarenheter, men också ställa frågor då allt inte är självklart när man har att göra med gamla cyklar :)

Här är en bild på hur cykeln såg ut från början (kameratillverkaren har verkligen lyckats, för ramen ser ju nästan fräsch ut ;) )

Den andra bilden är snodd och är väl målet när projektet är klart. Men vi får väl se hur det går, jag har aldrig meckat med en cykel förut, men det ska nog gå fint :D

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    194.9 KB · Besök: 803
  • image.png
    image.png
    170.7 KB · Besök: 894
Jag har faktiskt lyckats få tag på orginaldekaler (förmodligen kopior, men ändå) till ramen men jag saknar dessvärre märket som sitter längst fram... Någon som vet vart jag kan få tag på ett? (Hälst i plåt men klistermärkes versionen funkar den med)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    205.4 KB · Besök: 225
  • image.jpeg
    image.jpeg
    384.6 KB · Besök: 231
Javisst! Kör på. Jag gillar att läsa byggtrådar, flera här har samma hobby. Hjälp lär du få också. Stöter du på bekymmer, så kommer du att ha nytta av en byggtråd.

Jag hade sparat den där dekalsatsen till den dagen du springer på en riktig världsmästarcykel, som är värd en ny lack.
Den där har en stor nackdel: Lås.
Den här kan du öva att renovera på, men spendera inte tid på den ramen. Tvätta bort all gammal härsken fett så blir den fin nog.

Senast ändrad:
Kikon sa:
Javisst! Kör på. Jag gillar att läsa byggtrådar, flera här har samma hobby. Hjälp lär du få också. Stöter du på bekymmer, så kommer du att ha nytta av en byggtråd.

Jag hade sparat den där dekalsatsen till den dagen du springer på en riktig världsmästarcykel, som är värd en ny lack.
Den här kan du öva att renovera på, men spendera inte tid på den ramen. Tvätta bort all gammal härsken fett så blir den fin nog.

Varför är denna inte värld en ny lack?
Jag har hunnit ta bort låset och även fästen till stänkskärmar och kedjeskydd som fortfarande var kvar på ramen. Löste det med bågfil.

Dessvärre är det inte härsket fett som är problemet. Som sagt så ser cykeln mycket fräckare ut på bild än i verkligheten.. Den har en hel del fläckar med rost som gått in på ramen mm.

Visst, det är din cykel, du är fri att göra vad du vill med den.
Mer hobby åt folket.
Och såpass ovanlig att man skulle tänkas kunna bli upprörd av kulturhistoriska skäl är den inte.
Men att kalla det renoverar/restaurerar samtidigt som du sågar bort fästen med bågfil går inte ihop.

dabac sa:
Visst, det är din cykel, du är fri att göra vad du vill med den.
Mer hobby åt folket.
Och såpass ovanlig att man skulle tänkas kunna bli upprörd av kulturhistoriska skäl är den inte.
Men att kalla det renoverar/restaurerar samtidigt som du sågar bort fästen med bågfil går inte ihop.

Just på den fronten blir det mer göra om och fixa till ;) men det är för att det ändå inte finns några skärmar eller kedjeskydd kvar på cykeln och låset har ju varken nyckel eller en fungerande låskolv, så då känns det bara dumt att låta det sitta kvar?

Men det är välkommet med åsikter och tyckande :)

+1

Trevlig tråd, har en del liknande projekt. Just nu håller jag på med en gammal mixte, men väntar fortfarande på en del delar! Hur man ska behandla ramen är alltid svårt..

Bilagor

• IMG_20160229_140818.jpg
    IMG_20160229_140818.jpg
    560.9 KB · Besök: 512
  • IMG_20160319_135936.jpg
    IMG_20160319_135936.jpg
    552 KB · Besök: 448
Sjyst bygge!
Några tips på vart jag kan hitta liknande bockstyre som du och någon passande styrstam till min gamla Crescent? (Styrstammen som sitter på är av svanmoell, men skulle vilja ha den lite mer klassiska varianten med en skruv/bult som håller den på plats)

Maiiis sa:
Sjyst bygge!
Några tips på vart jag kan hitta liknande bockstyre som du och någon passande styrstam till min gamla Crescent? (Styrstammen som sitter på är av svanmoell, men skulle vilja ha den lite mer klassiska varianten med en skruv/bult som håller den på plats)
Tänker du på en modern variant med styrstam á la:
state_bicycle_stems_black2.jpg

Så behöver du en adapter!

Quill stems kallas svanmodellen, finns nya att köpa lite här och där.

Klart du ska bygge den som du vill, smällde ihop en Världsmästare själv för några år sedan och tycker den funkar fint som pubcykel ;-)
Låt kreativiteten flöda!

Bilagor

• 2016-April-J5 031.jpg
    2016-April-J5 031.jpg
    329.1 KB · Besök: 389
Maiiis sa:
Jag har faktiskt lyckats få tag på orginaldekaler (förmodligen kopior, men ändå) till ramen men jag saknar dessvärre märket som sitter längst fram... Någon som vet vart jag kan få tag på ett? (Hälst i plåt men klistermärkes versionen funkar den med)

Om märket är i tillräckligt bra skick så kan du ju maskera med tejp innan du lackar den, gjorde det med min världsmästare när jag lackade den.

2016-03-31_16.03.16.jpg

För övrigt tycker jag också att du skall köra på, det är kul att renovera gamla cyklar, även gamla brukshojar kan bli fina och roliga, det är väl bara fantasin som sätter gränserna, det praktiska lär man sig....

Mvh Ulf S.

Tyvärr var det väldigt dåligt skick på märket så det åker av :/ (bilden är från min andra världsmästare av dammodell)

Så behöver på något vis få tag på ett nytt. Men det tycks inte vara allt för lätt. Men halva nöjet ligger väl i att leta och försöka få tag på grejerna man vill ha :)

us930 sa:
Maiiis sa:

Om märket är i tillräckligt bra skick så kan du ju maskera med tejp innan du lackar den, gjorde det med min världsmästare när jag lackade den.

För övrigt tycker jag också att du skall köra på, det är kul att renovera gamla cyklar, även gamla brukshojar kan bli fina och roliga, det är väl bara fantasin som sätter gränserna, det praktiska lär man sig....

Mvh Ulf S.

När du ändå delar med dig av ditt bygge, vad heter den där klämringen som sitter på ramen där sadelstolpen går ner? Vart får man tag på nya såna? :)

Ang frontmärke, maila MCB och berätta om ditt project så finns en möjlighet att de hjälper dig, ibland är de väldigt snälla....

Maiiis sa:
us930 sa:
Maiiis sa:

Mvh Ulf S.

När du ändå delar med dig av ditt bygge, vad heter den där klämringen som sitter på ramen där sadelstolpen går ner? Vart får man tag på nya såna? :)

Sadelklämma brukar det väl kallas, nästan vilken cykelreparatör som helst borde ha sådana, vet inte vart du bor men Cykelexpo i Solna kanske, eller Cykelkraft kanske har nya.
Eller köp en donator för några hundra som har både styrstammen och sadelklämman du söker, plus en massa annat bra att ha......

Mvh Ulf S.

Maiiis sa:
Sjyst bygge!

En gammal donator låter smart! Styret är från ebay, och där kan du nog hitta en passande stamm också, och allt annat du behöver! Men vilka mått mm som passar till din hoj vet jag tyvärr inget om, men det finns det säker någon annan här som har stenkoll på...

Maiiis sa:
Kikon sa:

Varför är denna inte värld en ny lack?
Jag har hunnit ta bort låset och även fästen till stänkskärmar och kedjeskydd som fortfarande var kvar på ramen. Löste det med bågfil.

Dessvärre är det inte härsket fett som är problemet. Som sagt så ser cykeln mycket fräckare ut på bild än i verkligheten.. Den har en hel del fläckar med rost som gått in på ramen mm.
Jo, bilder förskönar ofta. Jag såg nu på andra bilder, att den ser rätt sorglig ut. Det är ditt bygge, och det är roligt att ta del av det. :) Kör hårt. Jag försökte inte sätta krokben på dig, jag påpekade bara att ramen är värd mindre än dekalsatsen. En sån dekalsats kostar ca 500 på ebay, vet inte om de finns billigare annanstans.

Maiiis sa:
Sjyst bygge!
Jag har nog en sådan styrstam. Ska kolla.

Senast ändrad:
Du har nog rätt med värdet, men pengar är väl inte allt. Hoppas på att kunna göra det till en snygg och rolig cykel att glida runt på :)

Om jag sedan inte går med vinst när jag är klar kvittar, jag får ju i alla fall mecka lite ;)

Vore ju kanon om du råkar sitta på en styrstam!

MarcAd sa:
Ang frontmärke, maila MCB och berätta om ditt project så finns en möjlighet att de hjälper dig, ibland är de väldigt snälla....

Tack för tipset! Gör ett försök, men hoppas inte för mycket ;)
Dom vill säkert hällre sälja nya cyklar

Började rensa ramen på lack igår. Gick över förväntan, använde en brytbladakniv som skrapa och metallsandpapper för att få en bra yta på slutet. Även en stålborste för skarvar som var jobbiga att komma åt med kniv och sandpapper.

image.jpeg

På ett ställe lyckades jag dock inte komma åt så bra. Måste jag få bort all gammal lack eller går det att prima över dessa rester?

image.png

Om du frågar mig räcker det mer än väl som det är, jag har aldrig tagit bort så mycket färg på någon ram, bara där det har varit riktigt rostigt har jag gjort helt plåtrent, i övrigt bara mattat ner ytan, som på första bilden, spacklat lite där det behövs, slipat och på med primer, ev slipa lite till primer igen och sedan lack. Om du vill ha bort det sista så kan jag rekommendera roterande stålborstar för borrmaskin, fanns iaf. förut på Biltema, med en liten sådan kommer du säkert åt det sista, se bara till att du har en borrmaskin som kan byta rotationsriktning, borstarna blir lite "bakåtkammade" efter ett tag, då är det bara att köra åt andra hållet.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2016-03-05_09_46_08.jpg
    2016-03-05_09_46_08.jpg
    163.2 KB · Besök: 184
  • 2016-03-05_09_39_44.jpg
    2016-03-05_09_39_44.jpg
    213.1 KB · Besök: 176
us930 sa:
Om du frågar mig räcker det mer än väl som det är, jag har aldrig tagit bort så mycket färg på någon ram, bara där det har varit riktigt rostigt har jag gjort helt plåtrent, i övrigt bara mattat ner ytan, som på första bilden, spacklat lite där det behövs, slipat och på med primer, ev slipa lite till primer igen och sedan lack. Om du vill ha bort det sista så kan jag rekommendera roterande stålborstar för borrmaskin, fanns iaf. förut på Biltema, med en liten sådan kommer du säkert åt det sista, se bara till att du har en borrmaskin som kan byta rotationsriktning, borstarna blir lite "bakåtkammade" efter ett tag, då är det bara att köra åt andra hållet.

Mvh Ulf S.

Men då känns det ju lugnt, hade fått för mig att man var tvungen att rensa från allt ;) (det skadar ju inte att rensa för mycket i alla fall)

Testade med såna stålborstar faktiskt, men dom var riktigt dåliga. Dom tog inte mycket och som du säger la sig trådarna på en gång. Det hjälpte inte att byta riktning tyvärr :/

Jag tänkte använda multona spraylack till ramen.

Några tips på passande primers och klarlack som går ihop med multonas färger?

Multona eller Auto-K har väl allt detta, så det säkraste är väl att använda samma fabrikat rakt igenom, jag har dock använt kombinationen som syns på bilden, jag gillar den primern bättre eftersom det känns som den "fyller" lite bättre än Multona/Auto-K, men däremot gillar jag deras klarlack, den ger en blankare och mindre knottrig yta med färre lager än Hagmans tycker jag.

Den vita på bilden tidigare har bara Corroprotect primer och sedan Hagmans blank vit, det var faktiskt rätt ok det också.

Mvh Ulf S.

Jo, den är faktiskt fin, och kortare än jag trodde. Så den måste jag behålla. Tar bort bilden.

Tänk på att du kanske inte vill flytta fram styret hur långt som helst. Det kan bli en konstig sittställning, även fast du når fram. Kolla på supertramps signaturbild. Blir lite så.

Edit. Testa med en bock i styrstammen som sitter på. Ser du om du vill ännu längre fram.
Den är rätt så snygg, men kan se lite skum ut med bock. Bockhorn däremot, skulle sitta fint. :)

Senast ändrad:
Kikon sa:
Jo, den är faktiskt fin, och kortare än jag trodde. Så den måste jag behålla. Tar bort bilden.

Tänk på att du kanske inte vill flytta fram styret hur långt som helst. Det kan bli en konstig sittställning, även fast du når fram. Kolla på supertramps signaturbild. Blir lite så.

Edit. Testa med en bock i styrstammen som sitter på. Ser du om du vill ännu längre fram.
Den är rätt så snygg, men kan se lite skum ut med bock. Bockhorn däremot, skulle sitta fint. :)

Sant, får nog testa först då :)
Den styrsystem som jag har är ju snygg men som du säger passar den inte så bra med bock skulle jag tro :/

Nu slängde jag på lite Rost stop primer. Så nu får man lite mer känsla av färgen :D
Tyvärr måste jag vänta tills måndag innan jag får den orangea lacken :(
Men det ska bli spännande att se hur det blir.

Det var första gången jag använder en sprayburk, men det gick ganska lätt ändå tycker jag

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    527.1 KB · Besök: 376
Kikon sa:
Det kommer att bli bra. :)
Innan du kommer längre, ska du ha fixed eller fotbroms?

Inte helt säker på vad Fixed innebär. Men hjulet som satt på är singlespeed utan fotbroms (alltså med bakåttramp, eller vad det nu kallas?)

Dessutom har jag bara en frambroms i dagsläget, så funderar på att köpa ett hjul med fotbroms, så slipper jag ha en vajer på ramen och även leta efter en passande bakbroms.

Några tips eller förslag? :)

Så långt är jag med, men som sagt så har den inte fotbroms. Den har bara en krans och har bakåttramp (alltså man kan trampa bakåt medans man rullar, utan att det påverkar hjulets rullning)

då har du troligen ett Millardnav med gängad frikrans, där man bytt ut frikransen till ett singlespeeddrev (BMX) och var troligen 5-6 drev på från början.
Vill du behålla baknavet rekommenderas "handboms" både bak och fram, men det beror på hur "äventyrlig" man är...

MarcAd sa:
då har du troligen ett Millardnav med gängad frikrans, där man bytt ut frikransen till ett singlespeeddrev (BMX) och var troligen 5-6 drev på från början.
Vill du behålla baknavet rekommenderas "handboms" både bak och fram, men det beror på hur "äventyrlig" man är...

Det är nog precis vad som gjorts! det ser ut som att det suttit ett 5-6 drev där innan men att det nu bara är ett singlespeeddrev. Den hade ju bara frambroms (handbroms), vilket kändes väldigt "äventyrligt" när man körde ;) man var liksom livrädd för att behöva tvärnita...

Det går inte att bara sätta frambromsen där bak istället? känns liksom lite bättre att bromsa på bakhjulet så man slipper flyga över styret om det blir läge att panikbromsa?

Annars lutar det nog åt att bara köpa ett nytt bakhjul med fotbroms. bör jag då behålla frambromsen eller kan jag skippa den och förlita mig på att kedjan inte hoppar/går av och slippa bromshandtag och vajer på cykeln?

Det fanns en tid för inte så länge sedan, fram till då cyklar enbart hade fotbroms. Det gick alldeles utmärkt.

Flytta frambromsen bak är inte en förbättring.
Du kommer inte att behöva oroa dig för att flyga över styret, med bromsen som sitter på.

Kikon sa:
Det fanns en tid för inte så länge sedan, fram till då cyklar enbart hade fotbroms. Det gick alldeles utmärkt.

Flytta frambromsen bak är inte en förbättring.
Du kommer inte att behöva oroa dig för att flyga över styret, med bromsen som sitter på.

Hehe jo jag minns den tiden!
Jag hade själv en cykel med endast fotbroms när jag var liten. Då tyckte man det var kul att åka full fart ner för en backe och tvärnita för att se bromsspåren i gruset... Tills den dagen då kedjan hoppade och man brakade in i en riktigt tät häck ;)

Men vad skulle du säga är det bättre alternativet?
Fixa hjul med fotbroms eller behålla frambromsen och det nuvarande bakhjulet? (Ekonomisk är väl det senare bättre, men vill ju ändå att cykeln ska bli sjyst)

Maiiis sa:
Jag hade själv en cykel med endast fotbroms när jag var liten. Då tyckte man det var kul att åka full fart ner för en backe och tvärnita för att se bromsspåren i gruset... Tills den dagen då kedjan hoppade och man brakade in i en riktigt tät häck ;)

Fixa hjul med fotbroms eller behålla frambromsen och det nuvarande bakhjulet? (Ekonomisk är väl det senare bättre, men vill ju ändå att cykeln ska bli sjyst)

Nu var väl inte frågan ställd till mig, men ändå. Jag tycker du ska fråga dig vad du egentligen vill med projektet, vill du ha en praktisk bruks cykel, eller kanske en stilig cafe racer, någonting att leka på grusvägar med, eller kanske vill du bara pyssla lite med den som en trevlig hobby? Vad som är bäst bestämmer du, bygg som du känner för, här finns massor med inspiration, liksom om du söker lite på "singlespeed" eller "fixed gear". Det behöver inte bli speciellt dyrt heller, om du har tid att leta efter beggade delar.
På den första bilden ser det ut som om du har olika typ av fälg fram och bak. Det tycker jag ser lite konstigt ut, och kommer att störa helheten när den blir nylackad och fin. Varför inte bestämma vilken typ av fälg du vill ha, och vilket nav, vilken broms o.s.v., leta rätt på dessa och bygga egna hjul, det är lärorikt också, och en rätt skön känsla att rulla omkring på dessa när man är färdig!

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Maiiis sa:

Nu var väl inte frågan ställd till mig, men ändå. Jag tycker du ska fråga dig vad du egentligen vill med projektet, vill du ha en praktisk bruks cykel, eller kanske en stilig cafe racer, någonting att leka på grusvägar med, eller kanske vill du bara pyssla lite med den som en trevlig hobby? Vad som är bäst bestämmer du, bygg som du känner för, här finns massor med inspiration, liksom om du söker lite på "singlespeed" eller "fixed gear". Det behöver inte bli speciellt dyrt heller, om du har tid att leta efter beggade delar.
På den första bilden ser det ut som om du har olika typ av fälg fram och bak. Det tycker jag ser lite konstigt ut, och kommer att störa helheten när den blir nylackad och fin. Varför inte bestämma vilken typ av fälg du vill ha, och vilket nav, vilken broms o.s.v., leta rätt på dessa och bygga egna hjul, det är lärorikt också, och en rätt skön känsla att rulla omkring på dessa när man är färdig!

Mvh Ulf S.

Jag vet nog inte själv... Tyckte det var ett kul projekt, hade nog ingen direkt tanke när jag började ;)

Men bra tips att bygga eget hjul! Har inte ens slagit mig innan. Har du tips på någon bra guide för hur man gör?
Delar antar jag att man kan beställa av alla slag och prisklasser på nätet?

Här finns många erfarna hjulbyggare, jag är nog att betrakta som en relativ nybörjare även om jag har plockat ihop några hjul, men en bra grund tycker jag är den här:

http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

där finns också kalkylblad för ekerlängd, som du behöver när/om du ska beställa ekrar (har man tur och längden passar och grejorna är i bra skick så kan ju återanvända, men det har man ju oftast inte....)

Ta sedan ett befintligt hjul, titta noga på det och försök förstå principen hur det är ekrat, ta gärna lite bilder som du kan kika på första gången, vilket håll ekrarna sitter genom navet o.s.v.

Delar finns precis som du säger i alla möjliga prisklasser, näthandel borde vara det billigaste, men om man känner någon bra cykelreparatör kan man ju beställa där. Det finns en tråd här också som heter "hjulbyggartråden" här finns oändligt med värdefulla tips.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp