Projekttråd renovera/restaurera gamla cyklar!

us930 sa:
Här finns många erfarna hjulbyggare, jag är nog att betrakta som en relativ nybörjare även om jag har plockat ihop några hjul, men en bra grund tycker jag är den här:

http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

där finns också kalkylblad för ekerlängd, som du behöver när/om du ska beställa ekrar (har man tur och längden passar och grejorna är i bra skick så kan ju återanvända, men det har man ju oftast inte....)

Ta sedan ett befintligt hjul, titta noga på det och försök förstå principen hur det är ekrat, ta gärna lite bilder som du kan kika på första gången, vilket håll ekrarna sitter genom navet o.s.v.

Delar finns precis som du säger i alla möjliga prisklasser, näthandel borde vara det billigaste, men om man känner någon bra cykelreparatör kan man ju beställa där. Det finns en tråd här också som heter "hjulbyggartråden" här finns oändligt med värdefulla tips.

Mvh Ulf S.

Ska nog lyckas få ihop ett par hjul till cykeln :) ska läsa in mig lite någon dag när jag har lite med tid.
Tack för tipsen!

Av en slump gick jag förbi en cykelverkstad på Södermalm igår. Visade sig vara ett riktigt orginal som hade verkstaden. Jag hörde efter en begagnad styrstam och ett bockstyre.
Det hade hon och för ett styre och en styratam fick jag betala 200kr!

image.jpeg

image.jpeg

Dessutom frågade jag om ett crescentmärke som jag frågat om här i tråden tidigare. Det hade hon inte, men en kund i butiken hade hört och sa att han hade ett han skulle lämna in till damen i värkstaden så jag kunde hämta det nästa vecka :D

Grattis till fynden! Som du ser, det behöver inte bli speciellt dyrt att göra iordning en gammal hoj om man letar runt lite.....!

Mvh Ulf S.

Är det någon som vet vad det är för gänga till pedalerna på fauberveven? Har fått för mig att det är 1/2 men kan inte komma på vart jag läst det?
Kan det vara 9/16 också?

Tänkte införskaffa mig ett par lite roligare pedaler, dom som satt på var slitna och lite skeva.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    504 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Maiiis sa:
Av en slump gick jag förbi en cykelverkstad på Södermalm igår. Visade sig vara ett riktigt orginal som hade verkstaden. Jag hörde efter en begagnad styrstam och ett bockstyre.
Kanske en bit ner på Folkungagatan?

Kikon sa:
I de allra flesta fall är det 9/16"
Nja, på alla mina Faubervevar är det 1/2" som gäller.

Kikon sa:

Jaha, det var ju en positiv överraskning :) utbudet av 1/2 är ju inte allt för bra.. Kanske får ta med en pedal till en affär och jämföra, så jag är säker!

Det står ju inget på pedalen.. Eller så har det rostat bort kanske

PiPPiW sa:
Maiiis sa:

Kikon sa:

Ja det stämmer :)

Haha, jag får helt enkelt jämföra ;)

Maiiis sa:
Kikon sa:

Jaha, det var ju en positiv överraskning :) utbudet av 1/2 är ju inte allt för bra.. Kanske får ta med en pedal till en affär och jämföra, så jag är säker!
Det är 1/2" på den Fauberveven.

Maiiis sa:
Det står ju inget på pedalen.. Eller så har det rostat bort kanske
Köp ett skjutmått, mycket bra verktyg. Mät över gängorna, 1/2" där betyder att det krävs 1/2" pedalgänga.

Det finns mer 1/2" pedaler än man kan tro. Googla. T.ex. http://alvikscykel.jetshop.se/skeppshult-pedal-anti-slip-p-1393-c-103.aspx

PiPPiW sa:
Maiiis sa:

Kikon sa:
Duh. Min också. :) my bad.

Senast ändrad:
Nu är lacken på och jag har skruvat ihop cykeln!
Bestämt mig för att börja med bara en handbroms fram. Kommer förmodligen ge mig på att bygga ett par hjul så tänker att jag lägger till en fotbroms då.

Ang. Dekalerna kunde jag inte bestämma mig för om dom skulle på eller inte när jag höll på med lackeringen?!?
Har fått mersmak så kanske kommer leta upp en riktig världsmästare att renovera, där dekalerna gör sig bättre? (Som någon sa tidigare så är ju dekalerna dyrare än cykeln)

Vad tycker ni andra?

Styrstamen på bockstyret var desvärre för tjock, och till styrstamen som är passade det faktiskt bättre med det gamla styret. Men bockstyret kommer nog till användning snart ändå :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    261.9 KB · Besök: 301
Hade några extra Crescent dekaler, så slängde på det ändå. Det ser på något sätt lite trevligare ut :)

Kanske dumt att sätta dom nu, borde ju egentligen gjort det innan klarlacken.. Menmen

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    358.9 KB · Besök: 193
us930 sa:
Snyggt jobbat, och snabbt.....!
Blir fint att susa runt på den där i vårsolen!

Mvh Ulf S.
Tack :)
Det flöt på bra faktiskt! Det var ju väldigt kul att fixa med en cykel. Det här var den första, men garanterat inte den sista cykeln jag rustar upp/om!

Borde kanske låtit lacken härda någon dag till? Men kunde inte motstå att sätta ihop den idag..

Kommer bli kanon att glida runt på :)

Såna här hjul med lite högre profil skulle ge rätt "bling" på den där, nu när den är blank och fin:
6079693170_83b5e76839.jpg

skulle ge en härlig kontrast till retro stuket.....

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Såna här hjul med lite högre profil skulle ge rätt "bling" på den där, nu när den är blank och fin:

Mvh Ulf S.

Är inte shamal retro? Snart 20 år sedan der kaiser körde på dom iaf.

us930 sa:

Mvh Ulf S.

Det skulle nog sitta riktigt fint med såna hjul! Ska se vad jag hittar när det blir dags att bygga egna :)

Som sagt fick jag mersmak så har redan sprungit fatt på en ny cykel. En med lite mer racerstuk den här gången :)
Får se hur lång tid det tar innan jag börjar fixa med den också

Trevlig tråd! Hur går det idag med cykeln? Jag köpte mig en världsmästare idag som jag tänkte piffa upp.... :)

Tillbaka
Topp