Pröjsa chip?

Pröjsa chip?
Jag vet att skidförbundet går i samma tankar.

Fördelen är att små klubbar slipper investera i chips. Nackdelen är att det kommer bli färre som tävlar och svårare att rekrytera fler cyklister till våra tävlingar. Jag svarade nej.

Pröjsa chip?
Ska det kosta över tusen spänn för ett litet chips ? Med tanke på hur få licenierade cyklister det finns och hur mycket enklare det blir för kommisarierna kan dom gott leta efter en sponsor för chippet men ta betalt ifall någon slarvar bort sitt chip och behöver ett nytt. Alternativt ta ut avgiften som 200kr mer på licens i 5 år eller något liknande... :-/ T

Pröjsa chip?
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Fördelen är att små klubbar slipper investera i
> chips. Nackdelen är att det kommer bli färre som
> tävlar och svårare att rekrytera fler cyklister
> till våra tävlingar.

Är det inte detta system de har i Danmark? Massor av småtävlingar med massor av deltagare.

Pröjsa chip?
Men jo tjena, lycka till med att få in folk som spontantestar lite tävlingar, om dom behöver köpa chip för 1000 spänn..

Det måste arrangör ställa upp med, borde finnas ett utlånes-system mellan tävlingar också för chipen. Och priset måste ju gå att få ner ordentligt, låter som löjligt mycket pengar för en sån liten sak.

Pröjsa chip?
En gissning är att priset för chipet är så högt för att det
ska betala den centrala utrustning (ev flera uppsättningar) som krävs.

Vilka lösningar har andra förbund?

Har inte ex orienteringsförbund löst det så att de har köpt in
några kompletta system som de sedan hyr ut till tävlingsarrangörer?

Hyr de inte ut chip också?

Finns det någon med kunskap om andra förbunds lösningar som kan berätta?

/Fedde

Pröjsa chip?
Ang orientering så vet jag att våran klubb samköpte ett komplett system ihop med grannklubben. Ang brickan vi använder så finns de alltid att hyra på tävlingar, brukar kosta typ 35:-. Samt att en "vanlig" bricka kostar 330:- för privatperson. Finns även en som är dubbelt så snabb på att lagra stämplingar, den kostar 580:-

Systemet är SportIdent, är inte nå insatt i cykel så jag har ingen koll på deras system.

Pröjsa chip?
Jag tror inte kostanden som SCF nämner gäller enbart chipset, det måste inkludera kostanden för flera avläsningsmaskiner... På sommaren går det många tävlingar samtidigt oavsett dicipliner :-/ T

Pröjsa chip?
Little Stereo skrev:
> Jag tror inte kostanden som SCF nämner gäller
> enbart chipset, det måste inkludera kostanden
> för flera avläsningsmaskiner... På sommaren
> går det många tävlingar samtidigt oavsett
> dicipliner :-/ T

Isf bör den frågan om de är värt 1200:- vara riktad till arrangörer och inte till tävlande... Du som tävlande har ju bara chippet...

Pröjsa chip?
ante_hedis skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror inte kostanden som SCF nämner gäller
> > enbart chipset, det måste inkludera kostanden
> > för flera avläsningsmaskiner... På sommaren
> > går det många tävlingar samtidigt oavsett
> > dicipliner :-/ T
>
> Isf bör den frågan om de är värt 1200:- vara
> riktad till arrangörer och inte till tävlande...
> Du som tävlande har ju bara chippet...

Självklart är det så, svårt att acceptera mer än en engångskostnad på 300kr som licensinnehavare, gissar att priset på chips blir lägre ju fler som köps in på en gång dessutom... :-/ T

Pröjsa chip?
geologen skrev:
> Den kan väl komma med licensen, där de där
> 200-300 onödiga kronorna i licensavgiften kan
> fungera som depositionsavgift?

Du menar att SCF går plus?

Pröjsa chip?
Miss Lycka skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Den kan väl komma med licensen, där de där
> > 200-300 onödiga kronorna i licensavgiften kan
> > fungera som depositionsavgift?
>
>
> Du menar att SCF går plus?

Det vet jag inget om. Men om en onödig avgift täcker upp en onödig utgift så är det likväl en onödig avgift.

Pröjsa chip?
Nu är det ju bara spekulationer, men om SCF använder t ex ChampionChip så kostar ju ett sådant 220kr ut till konsument. Om SCF köper in ett antal hundra så lär de kunna få ett bättre pris till och med. Frågan är var den extra tusenlappen går till?

Pröjsa chip?
Men infrastrukturen är väl en investering som SCF ska göra om de tycker det är värt att satsa på det? Och så får de aktiva cyklisterna köpa ett chip om de vill ha tidtagning. Eller ska cyklisterna enskiljt äga infrastrukturen också? Det verkar ont om offentliga prislistor ute, men motsvarande system verkar kosta runt 20kkr för en start-, mål och mellantidsstation. Är det bara 20 aktiva cyklister i landet?

Pröjsa chip?
mzi skrev:
> Men infrastrukturen är väl en investering som
> SCF ska göra om de tycker det är värt att satsa
> på det? Och så får de aktiva cyklisterna köpa
> ett chip om de vill ha tidtagning. Eller ska
> cyklisterna enskiljt äga infrastrukturen också?
> Det verkar ont om offentliga prislistor ute, men
> motsvarande system verkar kosta runt 20kkr för en
> start-, mål och mellantidsstation. Är det bara
> 20 aktiva cyklister i landet?

Det går ju som sagt fler tävlingar samtidigt, man kanske behöver 5 system för att täcka upp vår korta tävlingssäsong... :-/ T

Pröjsa chip?
Det är ju nästan så att jag blir sugen på att köpa ett Happy-system som kan användas på SBR, TdR och Bangs nattcross :)

Pröjsa chip?
1000spänn per cyklist är saftigt måste jag säga. Även om det är småpotatis i sammanhanget (ett par däck går ju på mer men iaf).

Jag har svårt att se syftet på våra små nationella tävlingar.

flera arrangörer har ju redan egna chipsystem.

Senast redigerad av en moderator:
Pröjsa chip?
I så fall är det ju helt rubbat. Ska systemet betalas av klubbarnas medlemmar och sedan hyras ut till klubbarna så att de är tvugna att ta ut högre avgifter av de som köpte systemet åt SCF?

Pröjsa chip?
Alltså hur funkar det på nuvaranade lopp? Brukar man inte få ett chip eller liknande att fästa på fotled, framgaffel, nummerlapp eller liknande? Varför idén med att ha ett separat eget chip? Varför inte köra på som man gör nu?

Pröjsa chip?
Om jag förstår det hela rätt så är tanken att tidssystemet ska lånas ut till arrangörer på samma sätt som målkameran fungerar nu till lvg. Som tidtagare låter det som ljuv musik. Problemet idag är att det är så dyrt att hyra in modern tidtagning till en tävlig, på det här sättet går det att födela kostnaden. Alternativet är att vi fortsätter med stenåldersteknik på vissa tävlingar och modern på andra med beydligt högre kostnader eller för ett fåtal som kan få sponsorer att ta kostnaden. Den stora fördelen blir korrekta och snabba resultatlistor.

Pröjsa chip?
Miss Lycka skrev:
> Vill man tävlingscykla och chip är en del av
> kostnaden så får man betala.
> Du är inte tvingad att vara med i en SCFansluten
> klubb och ha licens.

frågan är ju om scf ska vara där för cyklisterna, eller om cyklisterna ska vara där för scf?

personligen anser jag att scf ska jobba för cyklisterna, inte tvärt om.

Pröjsa chip?
Little Stereo skrev:
> Känns som kostnaden för arrangören av mindre
> tävlingar kommer att öka, misstänker att SCF
> inte lånar ut mätdelen gratis... :-/ T

skulle ju kännas rätt dumt om åkarna först ska betala för utrustningen till scf, o sen så ska de betala en gång till för den, för arrangören av tävlingen lägger ju på kostnaden för att hyra in utrustningen på anmälningsavgiften :D

Pröjsa chip?
Jensen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Vill man tävlingscykla och chip är en del av
> > kostnaden så får man betala.
> > Du är inte tvingad att vara med i en
> SCFansluten
> > klubb och ha licens.
>
>
> frågan är ju om scf ska vara där för
> cyklisterna, eller om cyklisterna ska vara där
> för scf?
>
> personligen anser jag att scf ska jobba för
> cyklisterna, inte tvärt om.

+1

Pröjsa chip?
morsan skrev:
> Om jag förstår det hela rätt så är tanken att
> tidssystemet ska lånas ut till arrangörer på
> samma sätt som målkameran fungerar nu till lvg.
> Som tidtagare låter det som ljuv musik. Problemet
> idag är att det är så dyrt att hyra in modern
> tidtagning till en tävlig, på det här sättet
> går det att födela kostnaden. Alternativet är
> att vi fortsätter med stenåldersteknik på vissa
> tävlingar och modern på andra med beydligt
> högre kostnader eller för ett fåtal som kan få
> sponsorer att ta kostnaden. Den stora fördelen
> blir korrekta och snabba resultatlistor.

jo, fast det blir ju en kollektiv kostnad, som de som tävlar mycket tjänar på, medans det ä en kanske orimlig summa om man tävlar lite. sen är ju frågan hure blir efter några år, när utrustningen ä gammal o omodern. eller året efter dessa saker inköpts, kommer det vara 1000 kr per person då med, eller kommer de personerna undan billigare.
jag tycker personligen att detta är pengar scf får försöka få in via sponsorer istället.

Pröjsa chip?
Jensen skrev:
> jo, fast det blir ju en kollektiv kostnad, som de
> som tävlar mycket tjänar på, medans det ä en
> kanske orimlig summa om man tävlar lite. sen är
> ju frågan hure blir efter några år, när
> utrustningen ä gammal o omodern. eller året
> efter dessa saker inköpts, kommer det vara 1000
> kr per person då med, eller kommer de personerna
> undan billigare.
> jag tycker personligen att detta är pengar scf
> får försöka få in via sponsorer istället.

+1

Pröjsa chip?
shit vad det spekuleras här, skön utgångspunkt att välja en tolkning som man sedan argumenterar mot, enklast så antar jag =)

själv tycker jag att det är dyrt om man ska betala 1000:- för ett chip, men ser en stor fördel om det till en rimlig kostnad för oss som tävlar och arrangerande klubbar blir enkelt att ha bra och tillförlitlig tidtagning. sedan måste det självklart finnas ett system för att kunna hyra/låna chip för dom som inte har, men en enhetlig standard innebär ju att man kan skära ner på kostnaderna om man ser lite långsiktigt på det hela.

Pröjsa chip?
morsan skrev:
> Sponsorer dräller det ju av inom svensk cykel....

det kanske det inte gör, men frågan är ändå om man ska lasta 1000-1200 kr på åkaren, speciellt om man sen tänker ta betalt av arrangören för att de ska få hyra sakerna. utan att ens väga in hur mycket cyklisten kör. o frågan är ju oxå hur tillgången blir. jag menar, om man betalar 1200 kr, o sen visar det sig att systemet inte finns tillgängligt på just de tävlingar som man kör. då äre ju pengar i sjön om man sere ur en personlig vinkel.

o ja fredrik, det är väldigt mycket spekulationer. men 1200 kr ä rätt mycket, oavsett. har man svårt att få folk att skaffa licens idag, då kommer ju inte detta hjälpa. har man svårt att dra folk till att börja tävla, är inte detta heller ett bra sätt att ge en morot

Senast redigerad av en moderator:
Pröjsa chip?
mzi skrev:
> Det är ju nästan så att jag blir sugen på att
> köpa ett Happy-system som kan användas på SBR,
> TdR och Bangs nattcross :)

Då tycker jag att du köper systemet i NK-huset/Passagen. Rackarns bra sortiment måste jag säga.

Pröjsa chip?
Jensen skrev:
> o ja fredrik, det är väldigt mycket
> spekulationer. men 1200 kr ä rätt mycket,
> oavsett. har man svårt att få folk att skaffa
> licens idag, då kommer ju inte detta hjälpa. har
> man svårt att dra folk till att börja tävla,
> är inte detta heller ett bra sätt att ge en
> morot

Jo, och det skrev jag ju också, att det en för stor summa, men att om det blir till en rimlig kostnad och ges möjlighet till lån/hyra för nybörjare finns det stora fördelar. Läste du mitt inlägg över huvud taget, eller skriver du av bara farten?

Tillbaka
Topp