Propain Tyee byggtråd.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
***EDIT 23/4***

Dags att bygga min Propain Tyee. Har ett rött/svart/orange tema denna gång.

Bakgrund:
Beställde en komplett Propain tyee 4 december med förväntad leverans 19/2. Sedan hända Partsapocalyps och RS super delux coil saknades när cykeln skulle byggas. Propain sa att delarna skulle komma andra vecakan i Mars så jag väntade. Mitten av mars sa dom att delarna skulle komma slutet av mars. Slutet av mars så skulle de kommer första eller andra veckan i April. Mitten av april och nu blev datumet början av maj. Lessnade och frågade om jag inte bara kunde göra om ordern till ett ramkit. Det var inga problem alls och ramen var i garaget på en vecka. Dock så saknades headset, sadelklämma och BB. Bad om 2 hängare till växeln som kompensation så köper jag de saknade delarna själv.

Status:
Alla paket skickade. Senaste leverans är 28/4.

Nästa steg:
Täcka ramen med skyddsfilm från biltema.

RAM: Propain Tyee 29" AL M

IMG_3251.JPEG

En lite inaktuell BOM men i stora drag korrekt! Uppdaterar den mer rätt info framöver.

1618911970719.png

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
***uppdaterat 23/4***
Aktuell leverans status:

4 paket levererade
5 paket på väg

Senaste förväntade leverans 28/4.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Kommer bli ett schysst bygge! Hur beräknar du fjäder? Jag satte nyligen på en Bomber CR coil och är väldigt nöjd. Hamnade väldigt rätt med TFTuned kalkylatorn.
Alltså jag kollade Tyee konfiguratorn på propain hemsida. Väger 74-76kg så blir en 450lb. Kanske behöver en 500lb men bara köpt en billig fjäder tills jag vet vilket värde jag behöver.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
@yonsson ska nog ha 500lb enligt kalkylatorn. Ska nog beställa en sådan också så kan jag testa vad som känns bäst. Jag tror Tyee är en VPP design och då anges det 500 i kalkylatorn.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Vad tror ni? Adaptern bygger en del för bashguard. Ca 1-1,5mm. Blir lite fundersam om jag behöver en 2.5mm spacer eller inte. Bsa73.

F88C8C59-E7A2-4502-A4AE-C0E366BAC65B.jpeg

freddes

Medlem
Propain Tyee byggtråd.
Kommer bli ett bra bygge :) skulle du fixa 3D print på en ”plugg” till skruven till axeln bak? Tyckte jag läste det i gruppen :) annars tänkte jag ge mig på det i Inventor.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
B7C63C1F-3A57-4EEE-BAE2-B7018179ACA0.jpeg

självklart blev det snett så fick plocka fram mitt gamla hemgjorda verktyg och rätta upp det hela. Surt när man lagt 300kr för att slippa problem.

Propain Tyee byggtråd.
Vad tycker du om färgen? Beställde samma men sen började jag tveka då den påminde lite om biltemas rostskyddsfärg. men aldrig sett den live själv.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Dagens arbete. Lite lur om jag köpt för kort fjäder? Känns kort. Var super tight att få in dämparen men gissar de mjuknar upp efter första stenkistan. Strulade länge innan jag märkte en skruv på bashguard tog i så baktriangeln inte kunde bottna.

3ADAAA2A-57CA-4DE1-B406-C6889BC57556.jpeg
AA86C349-ED0D-4C47-8DD7-981138EB0658.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Dagens arbete. Lite lur om jag köpt för kort fjäder? Känns kort. Var super tight att få in dämparen men gissar de mjuknar upp efter första stenkistan. Strulade länge innan jag märkte en skruv på bashguard tog i så baktriangeln inte kunde bottna.

Visa bilaga 485378Visa bilaga 485379
Det blir ju så när fjädervägen bara är 55mm (2.25” som kortast) men installationslängden är lång. Så visst, det ser ju ut att få plats en längre fjäder men den skulle väga mer och har inga fördelar.

C6310DE4-6194-4014-88B4-BB3A4F699750.jpeg

Jag har också 55mm fjäderväg men kortare installationslängd så på min fyller det upp hela dämparen.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Det blir ju så när fjädervägen bara är 55mm (2.25” som kortast) men installationslängden är lång. Så visst, det ser ju ut att få plats en längre fjäder men den skulle väga mer och har inga fördelar.

Visa bilaga 485381
Jag har också 55mm fjäderväg men kortare installationslängd så på min fyller det upp hela dämparen.
Misstänkte det. 55mm är Max slag för denna fjäder så inte konstigt den ser kort ut :).

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
dagen bilder. En hel del fuck ups. Lyckades välta cykelstället med ramen när jag röjde i garaget så repade ramen. Kapade gaffeln för mycket så thredless edc carrier inte funkar. Kräver 220mm minst och det är mycket på en modern mtb. På bildern är längden 200mm. Får gänga gaffeln vid tillfälle.

Edit: och jag har köpt sadelklämma med fel diameter. Imorgon ger jag mig på bromsarna.

Bilagor

• F2A2ACE2-CBFD-48A0-9BAC-234197DB1C30.jpeg
    F2A2ACE2-CBFD-48A0-9BAC-234197DB1C30.jpeg
    234.6 KB · Besök: 102
  • CF4121B1-051B-4BD6-9E0C-DFD48ED9F9E7.jpeg
    CF4121B1-051B-4BD6-9E0C-DFD48ED9F9E7.jpeg
    611.3 KB · Besök: 105
  • 2103534E-BD68-4188-97D8-2222E73955A9.jpeg
    2103534E-BD68-4188-97D8-2222E73955A9.jpeg
    618.3 KB · Besök: 102
Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Hur kan det krävas 220 mm till threadless edc carriern? Vad är det som tar upp sån djefla plats, sprötet i botten? Den långa skruven? Modda grejerna bara? (y)

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Pike och Lyrik är också inte kompatibel med CO2 cartridges. Kanske är minimum innediameter av styrröret mindre än 22.1 mm vid konificering och behövs därför längre styrrör?
Ja något är det. Testade självklart installera den ändå men fick ca 20mm över som inte gick ner i styrstammen.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
EDA50DA8-DC84-432F-892C-AA21B7A96AA1.jpeg

först gången jag kapat bromsslangar. Gick ganska bra men misstänker jag får lufta dom när allt annat är klart. Försökte deras luftningsfria metod när jag kapade men tror det kom in lite luft. Får helt enkelt se.

implor

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
D0B9D720-4226-46BF-84DD-79A6A67DD6AC.jpeg

sista bilden för kvällen. Bromsar och växlar på plats. Måste fixa vajern till droppen och sedan är det hjulen som måste fixas till. Har ett i princip nytt dhr2 på gamla hojen jag tänkte återanvända men motivationen att kränga av det är väldigt låg. Kanske köper ett nytt imorgon för att slippa jävlas.

AX3L

Aktiv medlem
Propain Tyee byggtråd.
Har du haft skumslangar över växelhöljet och dropperhöljet i ramen? Om den är något som förra versionen Spindrift så vill du ha det. Den goda nyheten är att det är ganska enkelt att mata på uppifrån så att säga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer