mattel skrev:
-------------------------------------------------------
>
> och ja, jag skjuter i mig ett par sprutor om dagen
> och är på väg ner från 173kg igår till 156
> idag. im on my way!
>
> regelbunden konditionsträning och styrekträning
> ger märkligt nog en effekt av större muskelmassa
> och mindre fett.
>
> om själva processen att bygga muskler sker mellan
> 08-14 och sedan bränns fettet mellan 14-19 vet
> jag inte, kanske sker det omlott varannan sekund?
I normala fall är muskelökningar vid energiunderskott minimala om några, och det är samtidigt väldigt svårt att åstadkomma fettminskning utan energiunderskott. Visst går det att med en exakt näringstiming, alltså väldigt bra koll på när man äter och vad, åstadkomma en smärre minskning av ffettmängden och samtidigt bevara eller öka muskelmassan - men det är inget som bara sker. Det som ofta händer är att man styrketränar och blir starkare samtidigt som man går ner i fettvikt, och samma muskelmassa med mindre fett kan lätt misstolkas som mer muskelmassa eftersom man ser markeringar tydligare och man upplever sig mycket bättre tränad när den muskelmassan har mindre vikt att släpa omkring.
Så utan att misstro din förmåga att bedöma din egen kropp vill jag påtala att den generella uppfattningen bland expertisen inom näringsfysiologi är att de samtidiga processer du beskriver är väldigt ovanliga. Men över en längre tid är det givetvis möjligt. Sett över ett år är det inga problem att genom periodisering åstadkomma det du beskriver. Men jag fick intrycket av att det var fråga om parallella processer i ditt fall.