Proteintillskott

Proteintillskott
Av de Whey 80 jag provsmakat är mintchoklad avgjort godast (smakar minst konstgjort).

Dricker 1½ skopa rent Whey 80 innan gymmet och 1½ skopa blandat med 1 skopa Dextropur direkt efter. Dricker även Whey 80 + Dextropur efter cykelturer. Blandar med vatten eftersom jag fick för mig att jag var laktosintolerant och har nu vant mig med smaken.

Ersätter inget av mina mål mat med kosttillskott men ringar alltså in träningen med tillskott. För mig påskyndar det återhämtningen så jag är mindre sliten dagen efter (lägre vilopuls). Blandar i en skopa Whey 80 i yoghurten till müslin på morgonen, skadar inte med lite protein till frukost liksom.

Körde med Kreatin ett tag också men märkte ingen direkt skillnad. Kreatin sägs det man ska perioda på för att inte slå ut kroppens egenproduktion, kan vara något för Ville att tänka på om han äter ett tillskott innehållande Kreatin. Det sägs att romarna köttladdade inför gladiatorspelen, det ger också en del Kreatin.

Omega 3 ger tydligare blodådror och snabbare besök hos blodgivningen, osäkert om det har någon annan effekt.

Det är de tillskott jag har personlig erfarenhet av.

Proteintillskott
Just det, nyttan med Kreatin är som påpekats att det binder in vatten i musklerna. För styrketräning betyder det att man (kanske) kan träna med tyngre vikter. Som cyklist blir man nog bara tung.

Proteintillskott
Nu har jag fått hem Whey 80 mintchoklad. Smakar ju jättegott (ungefär som Mintolux).
Gymgrossisten va ruggigt snabba med leveransen, jag beställde i onsdags kväll och fick sms-avin idag.

/Adam

Proteintillskott
Om du förväntar dig att känna nån skillnad av proteinpulver så kommer du bli besviken. Ytterst få kosttillskott ger nån märkbar akut effekt, utan eventuell effekt är långsiktig och endast mätbar under kontrollerade former.

Det du kan märka av proteinpulver, om du har bra koll på din kropp, är en förbättrad återhämtning.

De tillskott som SKA ge akut effekt är de som brukar kallas PWO - Pre WorkOut. Ofta innehåller de koffein, kreatin, beta-alanin, liponsyra och lite andra saker. De ger en akut effekt i form av pigghet och "pump" (ökad mängd kväve i blodet?) vilket uppskattas av många som styrketränar.

Proteintillskott
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Omega 3 ger tydligare blodådror och snabbare
> besök hos blodgivningen,

För att de lättare hittar de tydligare blodådrorna eller blir blodet mer lättflytande?
Eller blir det ett snabbt besök för att man blir hemskickad direkt för att man ätit omega-3? :D

Proteintillskott
the_TnT skrev:

>
> besök hos blodgivningen, osäkert om det har
> någon annan effekt.
>

Finns det några belägg för att man får tydligare blodådror av Omega-3?

Proteintillskott
mattel skrev:
> daniel_e: måste bara fråga, vad har du för
> bakgrund inom träning och ev utbildning inom
> kost/preparat/träning?

Min bakgrund är datanörd, vilket ger mig noll auktoritet inom området. Men jag läser ganska mycket på Kolozzeum och så kör jag själv med en del kosttillskott sedan lite drygt två år tillbaka.

Proteintillskott
Vad tror ni om upplägget för att göra sig av med några kilon mha proteinpulver. Har ju tänkt ersätta något eller några mål per dag med pro-litepulver. Saken är ju den att jag fortfarande vill bygga kondition och uthållighet inför vasaloppet och vätternrundan (om jag får fatt i ett startbevis).

Det här blir givetvis ganska mycket gissande men ska jag ersätta lunchen eller middagen med pulver eller ska jag nöja mig med att ersätta ett mellanmål eller två med pulver. Det kommer ju bli ganska mycket träning framöver, kommer köra ett litet hemmastyrkepass 3 ggr i veckan och så blir det löpning övriga dagar, ska nog klämma in en vilodag i veckan med.

Hemmaträningen kommer bestå av armhävningar, dips, utfall, stakningsliknande övning med gummiband, situps osv.

Löpningen kommer bestå av två fartlekspass och ett långpass i veckan.

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> Min bakgrund är datanörd, vilket ger mig noll
> auktoritet inom området. Men jag läser ganska
> mycket på Kolozzeum och så kör jag själv med
> en del kosttillskott sedan lite drygt två år
> tillbaka.

tack, då vet jag hur jag ska tolka dina inlägg..

Proteintillskott
the_TnT skrev:
> Av de Whey 80 jag provsmakat är mintchoklad
> avgjort godast (smakar minst konstgjort).
>
> Dricker 1½ skopa rent Whey 80 innan gymmet och
> 1½ skopa blandat med 1 skopa Dextropur direkt
> efter. Dricker även Whey 80 + Dextropur efter
> cykelturer. Blandar med vatten eftersom jag fick
> för mig att jag var laktosintolerant och har nu
> vant mig med smaken.
>
> Ersätter inget av mina mål mat med kosttillskott
> men ringar alltså in träningen med tillskott.
> För mig påskyndar det återhämtningen så jag
> är mindre sliten dagen efter (lägre vilopuls).
> Blandar i en skopa Whey 80 i yoghurten till
> müslin på morgonen, skadar inte med lite protein
> till frukost liksom.
>
> Körde med Kreatin ett tag också men märkte
> ingen direkt skillnad. Kreatin sägs det man ska
> perioda på för att inte slå ut kroppens
> egenproduktion, kan vara något för Ville att
> tänka på om han äter ett tillskott
> innehållande Kreatin. Det sägs att romarna
> köttladdade inför gladkroppeniatorspelen, det ger
> också en del Kreatin.
>
> besök hos blodgivningen, osäkert om det har
> någon annan effekt.
>
> Det är de tillskott jag har personlig erfarenhet
> av.

Omega 3 ökar även syreupptagningsförmågan, iofs bara litegrand men många bäckar små... :-) T

Proteintillskott
Daniel_E skrev:

> pigghet och "pump" (ökad mängd kväve i blodet?)

Ökad pump brukar fås av NO-preparat = kvävemonoxid. Vilket är det ämne som ger kärldilation och ökat blodflöde. Har inte läst så mycket vetenskapliga tester om dessa, men gissar att dom inte har någon prestationshöjande effekt, då det är något som kroppen sköter bra utan tillskott.

Proteintillskott
Mycketvillhamer skrev:
> Vad tror ni om upplägget för att göra sig av
> med några kilon mha proteinpulver. Har ju tänkt
> ersätta något eller några mål per dag med
> pro-litepulver.

Intensiv konditionsträning bränner massor med energi, så att plåga sig själv med pulver (för det är att plåga sig, jag har provat) är bara dumt tycker jag.

Hur många kilo vill du göra dig av med och hur fort? Har du lite disciplin är det ganska lätt att gå ner i vikt, speciellt när du kör mycket konditionsträning. (Det brukar vara mindre jobbigt hunger-mässigt att skapa ett kaloriunderskott genom att träna mer än att äta mindre.)

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tror ni om upplägget för att göra sig av
> > med några kilon mha proteinpulver. Har ju
> tänkt
> > ersätta något eller några mål per dag med
> > pro-litepulver.
>
> Intensiv konditionsträning bränner massor med
> energi, så att plåga sig själv med pulver (för
> det är att plåga sig, jag har provat) är bara
> dumt tycker jag.
>
> Hur många kilo vill du göra dig av med och hur
> fort? Har du lite disciplin är det ganska lätt
> att gå ner i vikt, speciellt när du kör mycket
> konditionsträning. (Det brukar vara mindre
> jobbigt hunger-mässigt att skapa ett
> kaloriunderskott genom att träna mer än att äta
> mindre.)

Tja, kanske en fyra-fem kilo, på sikt borde de nog ersättas med välbehövlig muskulatur. Mitt problem är att jag oavsett hur mycket jag har tränat tidigare aldrig blir av med den där sista påsen på magen och kärlekshandtagen så nu tänkte jag testa något nytt.

Enligt min pulsklocka brukar jag ligga på runt 1000 förbrända kalorier på ett normalt löppass, brukar hålla igång ungefär en timme då.

Kanske ska testa att byta ut ett mellanmål mot shake på de dagar jag springer och dra en shake efter löpandet och byta ut ett riktigt mål på mina hemmagympadagar =)

Proteintillskott
Problemet med att träna som en galning och ändå inte gå ner i vikt känner jag till. Provade på det i drygt ett år från aug 2007 till nov 2008. Några kilo upp följt av några kilo ner, följt av ...

Orsaken var bristande mat-disciplin och lite för väl tilltagna "belöningar" i form av godsaker.

Sen i mitten på november har jag hållit bra disciplin på maten och resultatet är en stadig viktnedgång på 7-8 hg per vecka. Detta utan att jag gått hungrig speciellt mycket och utan att offra träningskvalitet.

Det finns ingen diet som passar alla, så mina observationer vad gäller pulver (Nutrilett i mitt fall) kanske inte alls stämmer in på dig. Men jag tror du kommer må bättre om du utnyttjar pulvret som ett kosttillskott, att tas t.ex. efter träning för att snabba på återhämtningen, och sen äter mer disciplinerat och "bättre" (fullkornsprodukter, grönsaker, magert kött, kokt potatis, inget godis, minimalt med fikabröd, ...).

Håll dig borta från LCHF (Low Carb, High Fat) dieter som t.ex. Atkins eftersom de inte kommer låta dig fylla dina glykogendepåer vilket är mycket negativt för intensiv konditionsträning.

Proteintillskott
mattel skrev:
> tack, då vet jag hur jag ska tolka dina inlägg..

Det gäller att välja sina profeter med omsorg.

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tack, då vet jag hur jag ska tolka dina
> inlägg..
>
> Det gäller att välja sina profeter med omsorg.

Jag vet inte hur jag ska tolka mattels kommentar faktiskt, det kanske mattel själv vill redogöra för? Personligen så menar jag att man egentligen ska tro på någon, utan man ska läsa vad personen skriver, de källor och belägg personen anför och sedan bilda sig en uppfattning.

Proteintillskott
Adam7125 skrev:
> mattel: Daniel har uppenbarligen lyckats rätt bra
> med sin träning.
>
>
> /Adam

Det här har inget med personen i fråga att göra, men av många anledningar man kan ha för att ta något en person säger om kost & näring för sannins - så är den personens egna resultat bland de sämre. Faktiskt.

Proteintillskott
Adam7125 skrev:
> mattel: Daniel har uppenbarligen lyckats rätt bra
> med sin träning.

Det är helt OK att vara skeptisk, det skulle jag också vara. Själv har jag valt att lyssna väldigt mycket på ett par personer som härjar på Kolozzeum. En sak som gjort att jag värderar vad de säger mer än andra är att de är utbildade inom näringslära.

Det där med att välja sina profeter gäller för allt i livet, inte bara kost & näring.

Proteintillskott
Adam7125 skrev:
> skapran: Jaha.
>
>
> /Adam

Som exempel:v Colting och Paulun.

Den första har otroligt bra resultat att backa upp sina påståenden med, men det förändrar inte att han är i det närmaste fanatisk och ytterst ovetenskaplig i stt resonemang. Och inte sällan har han helt enkelt fel. Inga konstigheter.

Och vad gäller Paulun stoltserar han med allsköns utbildningar som han gärna anger i sina böcker, men ändå tjatar han om sitt GI flera år efter det att dess påverkan på viktnedgång i studie på studie vederlagts.

Proteintillskott
det mesta är ju tolkningsbart. Daniel tycker jag redogör för ett enkelt okomplicerad syn på ämnet som han relaterar till verklighetn på ett sunt sätt, och han har inte fel i något han skriver. däremot finns det olika sätt att se på enskilda företeelser utifrån enskilda teorier, vilket gör att relevansen i det han säger kan ha olika vikt, och att jag kanske kan tycka annorlunda om detaljer, men han har inte fel för det.

precis som det kräver kunskap för att skriva inom ett ämne krävs det kunskap för att kritiskt granska det någon annan skriver.

Proteintillskott
Ja ät protein då, det blir glykogen i musklerna delvis, bättre med billiga kolhydrater för det, det var min enda poäng. Lite kolhydrat, lite protein, var sak har sin plats.
Ur vår utvecklings perspektiv kanske det kan visas så här.

Den människa som brände all energi på att bygga muskler, och lämnade glykogendepåerna tomma blev bara ett stort skrovmål för något rovdjur för att du inte orkade springa iväg.
Jag menar att glykogendepåerna har hög prioritet för kroppen, de fylls på, stoppar du bara i dig protein efter ett hårt träningspass, då blir ditt dyra protein något du gör av med nästa gång du rör på dig. Var det tanken? Protein är dyrt, kolhydrater är billigt. Väl?

Är det inte så här?

Proteintillskott
Stervelo skrev:

>
> Är det inte så här?

Det är helt korrekt att det protein som inte går åt i muskeluppbyggnad kommer omvandlas till glukos. Det är endast en liten del blir till muskler, men det är som jag skrivit tidigare frågan om annat än att tillföra exakt den mängd protein som ska bli muskler. Det handlar om signalprocesser och hur man bäst stimulerar kroppen in i ett så anabolt tillstånd som möjligt.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Och lite om överdriven proteinkonsumtion

Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.

Protein Metabolism, Poortmans JR, Principles of Exercise Biochemistry, 3rd, rev ed. Med Sport Sci. Basel, Karger, 2004, vol 46, pp 227-278.

Proteintillskott
Skaparn, du som käkar EAA (antar jag), har du något tips på någon som smakar bra? Jag testade Eiselt och det var ingen höjdare, eller rättare sagt en pina att få i sig.

Har däremot testat BAA (grenade AA för er som undrar), http://www.gymgrossisten.com/cgi-bi...tgrp=257&Avd=1&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2
Den gillade jag. Finns ju en del forskning på BAA och trötthet som är intressant, och det verkar ju som det är dessa aminosyror, och ffa leucin som signalerar för proteinsyntes.
Jag har testat lite i sportdrycken och upplevde det positivt. Rekommenderas!

Håller med Micke S om att Daniel skriver bra och enkelt. Han är ju dessutom källkritisk.

Senast redigerad av en moderator:
Proteintillskott
Magnus79 skrev:
> Skaparn, du som käkar EAA (antar jag), har du
> något tips på någon som smakar bra? Jag testade
> Eiselt och det var ingen höjdare, eller rättare
> sagt en pina att få i sig.
>

Nej, tyvärr. Jag har slutat rangera tillskott i gott/dåligt. Gott lämnar jag till resten av alla måltider. Oftast tar jag bara pulvret direkt i munnen och sväljer ner med vatten. Maltot tar jag separat.

Men på tal om gott och pulver, så är ju endel proteinpulver numera riktigt goda. Double Pro från Eiselt smakar ju som milkshake - på riktigt.

>
> Håller med Micke S om att Daniel skriver bra och
> enkelt. Han är ju dessutom källkritisk.

Ja, det gör han. Jag hoppas att inget jag skrivit får någon att tro att jag tycker annorlunda.

Proteintillskott
skaparn skrev:
Oftast tar jag bara pulvret direkt i
> munnen och sväljer ner med vatten.

Är det old-school eller new-school? Låter tufft iaf, skulle aldrig fixa det..

Håller med om att smaken är långt från primärt, men det måste finnas nåt som inte smakar skit ;)

Proteintillskott
min kommentar grundade sig på daniel_es svar:

"Min bakgrund är datanörd, vilket ger mig noll auktoritet inom området. Men jag läser ganska mycket på Kolozzeum och så kör jag själv med en del kosttillskott sedan lite drygt två år tillbaka."

jag ifrågasätter inte hans teoretiska kunnande men efter att ha läst hans inlägg och sedan på hans blogg/träningsdagbok så fick jag en känsla av att det var mycket teori utan praktisk erfarenhet när det kommer till styrketräning/bygga muskler. därför undrade jag vad daniel_es bakgrund var/är och därefter vet jag hur jag ska tolka hans inlägg.

jag håller med skaparns kommentar om att inte tro på någon speciell. jag vill skapa mig en egen uppfattning utifrån flera källor, gärna personer med både teoretiskt kunnande och praktisk erfarenhet, samt prova mig fram för att se hur min kropp reagerar på träningen/kosten.

jag borde kanske ha satt en :) bakom min kommentar då den inte var menad som något annat än ett konstaterande.. :)

Proteintillskott
Många glömmer att största delen av det optimala sköter våra kroppar helt på egen hand. Den är helt fantastisk! Se bara på Mick Jagger eller Iggy pop - klockrena cyckelkroppar trots att de gjort allt för att förstöra sig själva ;-)

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> För er som funderar på vad som är viktigt för
> att prestera bra så dök det upp en läsvärd
> tråd på Kolozzeum idag:
> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12
> 4805
>
> Att vara "optimal" är inte alltid optimalt. :-)

precis som att träna med fyllda glykogendepåer då. det går lättare att träna, men blir resultatet bättre?

Proteintillskott
Micke S skrev:
> precis som att träna med fyllda glykogendepåer
> då. det går lättare att träna, men blir
> resultatet bättre?

Om du orkar träna hårdare så blir väl resultatet bättre?

Så utgår i alla fall jag från att kroppen fungerar. Säkert väldigt förenklat och kanske även beroende på vilka mål man har med träningen.

Jag tränar primärt för att förbättra konditionen (syreupptagning, uthållighet) och då har jag fått för mig att hårdkörning är bästa receptet. Har precis skaffat mig en lite roligare pulsklocka (Polar RS800CX) så jag tänkte läsa på lite om pulsbaserad träning lagom till cykelsäsongen drar igång för mig.

Proteintillskott
Daniel_E skrev:

> Om du orkar träna hårdare så blir väl
> resultatet bättre?
>
> Så utgår i alla fall jag från att kroppen
> fungerar. Säkert väldigt förenklat och kanske
> även beroende på vilka mål man har med
> träningen.

vad är jobbigast för kroppen. köra med optimala förutsättningar eller med sämre förutsättningar. vad ställer störst krav på kroppen?. vad är hårdast för kroppen?

Samma sak med att äta efter träning. Starkare gensvar om du inte äter efter träning, men samtidigt blir nästa pass lidande. allt är en avvägning. och givetvis beror ju detta och allt på vilka parametrar och processer du tittar på, och vad du tränat.

det är ju tex visat att 7*30 sekunder-spurter (3,5 min träning allså) ger _bättre_ uthållighetsadaption i muskulatur än korta distanspass. rent logiskt är det kanske ett lite oväntat samband, men sån är kroppen. Att utgå ifrån sakers sanningshalt bara för att det låter bra är inte alltid så bra :)

Proteintillskott
Micke S skrev:
>
> det är ju tex visat att 7*30 sekunder-spurter
> (3,5 min träning allså) ger _bättre_
> uthållighetsadaption i muskulatur än korta
> distanspass. rent logiskt är det kanske ett lite
> oväntat samband, men sån är kroppen. Att utgå
> ifrån sakers sanningshalt bara för att det
> låter bra är inte alltid så bra :)

När gjorde man tester på de intervallerna? Jag har ryktesvägen hört att man testat 20 x 30/60 sek (arbete vila) skulle ge just denna uthållighet, men har inte sett studierna själv och det kan ju vara någon som utifrån andra resultat snickrat ihop sitt eget program.

Proteintillskott
just 30 s "wingateintervaller" finns det massor av studier på. sök och du finner. sen finns det ju ännu opublicerad forskning här i falun också inom ämnet.

det här var de jag hade på den här datorn:

Effect of short-term sprint interval training on human skeletal muscle
Six sessions of sprint interval training increases muscle oxidative potential
Short-term sprint interval versus traditional endurance

Proteintillskott
Jag kan förstå att en elitidrottare som slåss om titlar vill optimera träningen, men för ett gäng forumcyklister kan det ju knappast vara livsviktigt.

Nu vet jag förstås inte om det finns några elitidrottare i den här tråden...

[EDIT] Självklart är det upp till var och en att bestämma, men jag personligen tycker inte att det är värt uppoffringarna. :)

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp