Prototyper

Ekorre

Ny medlem
Prototyper
Undra om hojarna kommer se ut såhär snart =/.

Venom6.jpg

Flerbilder / info

Prototyper
Stencoola ju! Och den du har på bild där, med magnetisk upphängning av bakhjulet.. Men blir det lättare? Hur tung är en fälg som måste bära upp sig själv utan hjälp av ekrar?

/A

Prototyper
Hade det inte varit för uci hade nog många cyklar haft mindre framhjul och spacig ram redan idag. Just den designen vet jag inte om jag tror på , men det fanns ett och annat guldkorn bland de andra hojjarna som man säkert skulle kunna göra en riktigt konceptcykel av.

Prototyper
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tung är en fälg som måste bära upp
> sig själv utan hjälp av ekrar?

Vilket är det lättaste magnetiska materialet? själva fälgen bryr sig nog inte om att det är ett magnetfält som drar istälelt för ekrar, mer än att kraftöverföringen blir lite jämnare. Dock så kommer hjulet inte att vara förspännt längre (om man inte gör nåt skummt) så magnetfältet kommer att agera kompressionseker åt hjulet.

men magneter brukar vara aptunga så det blir nog att göra vanliga lager om man vill bygga en sån hoj irl. =)

Prototyper
1993 års coolaste hoj
9652Pong-Bericht-Nachtrag.JPG

"
Now, the Magic Motorycycle (AKA Pong) bike was made on Whidbey Island in a little machine shop/house in which the Pong family lived. They were friends of mine at the time, and I watched the whole thing progress from rather brilliant and innovative cranks (produced and sold under the Magic Motorcycle name) to the whole bike. TO put it in perspective, the shop was littered with dirt bikes with odd suspensions and bizarre disc brakes, all machined by the Pongs (dad Alex and son Skooks). There were even more bizarre ultra-short-stroke, large displacement, ultra-light engines sitting around, too, all with remarkable innovations, and which looked to this engineer like they would fail in 30 seconds. Alex was the dreamer, Skooks the more practical, brilliant machinist. Everything they did was based on the power of the computer controlled milling machine to make any shape you could imagine from a billet of aluminum (they killed a lot of 7075 trees). The cranks were good enough, and worked well enough after the first generation which I broke on my 1st ride, that Joe Montgomery of Cdale fell in love with the Pongs and showered them with development contracts, capital, Silicon Graphics workstations, Pro-E software, and love. Alex, being Alex, immediately bought not a real house for his saintly wife, but a late 40's Navion airplane and more milling machines.

Alex was untroubled by reality or testing or advice or finances. I don't think that he was terribly ethical, either. The Magic bike was truly vapor-ware, and as far as I can remember, it was never ridden. Talk about biting off more than you can chew! Every system on the bike was unique, and every one was riddled with development problems that would have taken years to make right. It was the hit of the 93? show, and then Cannondale got it home and said, "Gulp! Oh, s__t!" Soon after, the Pongs came out with an even lighter crank with no BB bearings, just plastic bushings, flew up and took me to lunch in a little diner where he demanded a bucket of whater, and demonstrated that the crank/bb assembly with chainrings floated. I was bemused. I float, too, but I am not a good crank. In that way.

Soon after that, C-dale ended the gravy train, jerked all their equipment out, the Pongs lost the machine shop/house, which they had never paid on apparently, and were "outdoors". Pong's lovely wife divorced him, and Skooks, whom I respected, got a job in a machine shop."
Uncle Knobby - Mountain Bike

Senast redigerad av en moderator:
Prototyper
Jag tror inte dom där cyklarna är något som Specialized har några allvarliga tankar på att producera.

Artikeln nämner en presskonferens: -Specialized unveiled the bikes at a special media conference in Tokyo on November 31st. Men själva texten är upplagd den 20/11, dvs 11 dagar innan presskonferensen av Verdra L Ciretop.

Här finns några andra texter av samma författare:
http://www.geocities.com/verdrahciretop/bikes.html
http://www.geocities.com/verdrahciretop/invisibike.html
http://www.geocities.com/verdrahciretop/

Prototyper
Tjena!

Alla dom där hojarna är gamla prototyper visade på Interbike..
Specialized har gjort en sjuk hoj varje år..
Nått år hade dom en helt i trä en helt grym lowrider..
Dom har haft en helknasig tandem i en gigantisk HotWheels ask m.m.

Prototyper
Jag vill se det magnetfält utan fete batteriet som håller upp en människa på cykel samt tar smällar utan att "slå igenom". Hur för man över kraften från vevarna om fälgen flyter fritt? Hmmm. Jag tror på det när jag ser det. Men en fräck ide är det. Känns lite TRON om nån kommer ihåg det...

Prototyper
Såna lager, med sjukt stor diameter är sjukt dyra. Och sjukt tunga jämfört med normalstora (normalsmå) lager. Inget för Skogling, alltså...!

Prototyper
Dessutom skulle ett så stort lager erbjuda alldeles för stort rullmotstånd. Ju mindre lager, desto mindre anläggningsyta och friktion = bättre rull.

Magnet-lösningen vore omöjlig (av ovan nämnda anledningar) med de typer av magneter vi känner till nu. Kanske kommer något slags lösning i framtiden?

Är det främst Specialized som bygger konceptcyklar? Borde inte alla de stora aktörerna vara sugna på att synas med varsin wacko-psycho-lösning på mässorna? Cannondales Lefty är ju ett bra exempel på konstigt smått otroligt koncept som faktiskt förverkligats. Slingshots är ett annat. Nicolais Nucleon TST är ännu ett.

-= www.slingshotbikes.com =-
-= www.nicolai.net =-

Koolt när de väljer att satsa på otraditionella koncept! Mer sånt!! :D

Prototyper
erol/frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, extremt intressant info om och kring The
> Pongs av Mr Enduro-MTB himself, Uncle Knobby aka
> John Olsen. Vart hittade du den där texten?
>
Knobby och Capt Dondo var husgudar här i början/mitten på 90 talet, alltid läsvärda texter
googlade fram det på något tyskt forum bildadressen är "http://si6.mtb-news.de/fotos/data/3399/9652Pong-Bericht-Nachtrag.JPG" där kanske du kan söka efter mer
om jag minns rätt så ville Pongs döpa cykeln till Fat Boy efter de första atombomberna men det gick inte hem hos Cannondale.....

Prototyper
Det finns en optimal lagerstorlek för varje belastningsfall så man kan inte riktigt säga att ett mindre eller större lager rullar bättre eller sämre rent generellt. Oftast så är det bättre med större lager om det samtidigt innebär större lagerkulor. Spela roll just nu dock. =)

Magnetlager är dock inte helt friktionsfria de heller. Det kan bli rätt kul effekter med sånna lager när de börjar få upp lite fart. =)

Prototyper
Muerto: Fler varv, men inte snabbare. Ju längre ut ifrån centrum desto högre hastighet på det som glider/rullar. :)

rikard, jag förstår inte varför större lagerkulor oftast är bättre. Större lagerkulor ger mer anläggningsyta = mer friktion. Jag förstår att det kan vara en fördel för att minska punkttrycket på kulor och kulbanor men jag får inte ihop det med en generell fördel. Vill du förtydliga vad du menar? :)

Intressant tråd det här. Kul att gräva djupare i cykeltekniken. :)

Tillbaka
Topp