Puh! Piratkopia på K&S

Puh! Piratkopia på K&S
Verkar vara olika varianter hos alla. Det som fick mig att tro att detta är en kopia var bla priset. Det ligger ca 150kr över vad kopiorna säljs för och det kan jag tänka mig att man lägger på.

Någon som känner "Susanna" eller köpt något av henne? Hon verkar få väldigt mycket och fina delar över lite nu och då.

Puh! Piratkopia på K&S
Robert-san.: Du har inte så jätte bra koll. Ta det lite lugnt nu... ;)

Gamla OS99 ser ut precis så där. Nya modellen har UD. Jag har själv haft en i min ägo.

Puh! Piratkopia på K&S
Jag tror att snacket om att allt tillverkas i samma fabrik bara är vandringssägner.
Varför skulle annars ytfinish och logotyp skilja? '-För att när vi säljer delar vid sidan
av så gör vi oss besväret att måla med en sämre färg och sedan sätta på egna och
mycket fulare klibbor'
. Knappast.

Puh! Piratkopia på K&S
Happydrevet går, bra jobbat grabbar, det finns verkligen inget värre än att sälja cykelkomponenter på K&S. Varumärkesfixering verkar göra folk galna på riktigt.

Puh! Piratkopia på K&S
Vi är dock rätt tacksamma för den hjälp vi får med att hålla piratkopiorna borta från K&S. Inte så mycket för att vi är märkesfixerade som att det faktiskt är det som är det största hotet mot happy som sajt. Rent hypotetiskt kan happy hamna i marknadsdomstolen, och det blir nog lite för dyrt för oss. K&S är en rätt bra service för happys medlemmar och det vore synd om vi vart tvungna att stänga ner den delen.

Puh! Piratkopia på K&S
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi är dock rätt tacksamma för den hjälp vi
> får med att hålla piratkopiorna borta från K&S.
> Inte så mycket för att vi är märkesfixerade
> som att det faktiskt är det som är det största
> hotet mot happy som sajt. Rent hypotetiskt kan
> happy hamna i marknadsdomstolen, och det blir nog
> lite för dyrt för oss. K&S är en rätt bra
> service för happys medlemmar och det vore synd om
> vi vart tvungna att stänga ner den delen.

Jag har full respekt för detta, det var mer hetsandet kring en specifik annonsör som man med ett minimum av ansträngning kunde googla sig till var en riktig person som annonserade under sitt eget namn. Att hålla K&S fritt från piratkopior är inte samma sak som när happydrevet väl sätter igång och kör över allt i sin väg.

Puh! Piratkopia på K&S
Jag har genom mitt jobb en del tidigare erfarenheter från klädproduktion i Sydasien, och där förekommer det att samma fabrik tillverkar snarlika produkter men med olika kvalitet.
Det kan handla om olika kvalitet (och därmed tillverkningskostnad) på tyget, tråden, tätheten i sömmarna etc etc.

Inom klädbranschen finns även avtal där fabrikerna (via vissa butiker) får sälja en andel av "high end" produkterna från förra säsongen, och/eller andrasortering etc till "vrakpriser" (men med ofta bortklippta loggor).

Så det vore inte så konstigt om samma fabrik i andra branscher (inom skor vet jag det förekommer), t ex cykel, tillverkar liknande produkter men med olika kvalitet och märke/logga.

Vilket inte är detsamma som piratkopiering.

Puh! Piratkopia på K&S
Robert-san skrev:
> Någon som känner "Susanna" eller köpt något av
> henne? Hon verkar få väldigt mycket och fina
> delar över lite nu och då.

Ja, jag har köpt delar av henne. Schyssta grejer, i mitt fall nya, i originalkartong.
Hon hade köpt allt från en butik som la ner, fått bra pris på delar av lagret.

Edit: Reserverar mig för att det är en annan Susanna, men annonsen så likadan ut om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Puh! Piratkopia på K&S
fredrikw skrev:
> Happydrevet går, bra jobbat grabbar, det finns
> verklgen inget värre än att sälja
> cykelkomponenter på K&S. Varumärkesfixering
> verkar göra folk galna på riktigt.

Jag tycker att säljaren ska vara ganska glad att han bara blev uthängd på happy. Och inte polisanmäld för ett ganska så omfattande bedrägeriförsök.

Eller varför inte "framkallande av fara för annan"?

Jag hade fel i ett av mina första inlägg. Det är inte olagligt att äga en piratkopia i Sverige. Däremot är det olagligt att sälja en. Att sälja en utan att uppge att det är en piratkopia är bedrägeri.

Att sälja en cykel som går i 50-70 km/h under förespegling att den är utsatt för samma kvalitetskontroll som varumärket TIME garanterar vetefan om det inte kan klassas som mordförsök.

Jag har hållit mig borta från tråden för jag anser inte att det finns anledning att debattera piratkopiornas existensberättigande. Jag har inget emot seriösa kinesiska leverantörer, jag är övertygad om att de kan leverera bättre produkter än många europeiska tillverkare. Jag kör själv på ett par kinahjul med novatec nav som är alldeles utmärkta. De har dock inga felaktiga loggor.

Men tillverkare som rakt upp och ner piratkopierar utseendet på andras produkter i syfte att tjäna mer pengar har jag ingen anledning att tro att de är särskilt seriösa.

Alla som på något sätt försvarar den typen av affärsverksamhet kommer jag alltid att betrakta som imbecilla idioter. Alldeles oavsett vilka argument som anförs.

Senast ändrad:
Puh! Piratkopia på K&S
Fast jag tror inte det handlar om samma sak i alla förekommande fall.

Dels finns nog den typ av piratkopiering som menas, där tillverkare producerar direkta kopior kompletta med färger och loggor för att luras.
Dels finns tillverkare som gör ramar av olika slag och "lånar" delvis utseende och geometri från kända märkens ramar, och säljer dem antingen omålade eller, på kundens begäran, med loggor och färger för att likna originalet. I det senare fallet är det ingen skillnad på en fulkines utan loggor och en fulkines med loggor. De går också att skilja från originalet om man tittar på detaljer, t ex som att en del har extern vajerdragning där kopian har intern, osv.

Puh! Piratkopia på K&S
DataNikke skrev:
...
> Att sälja en cykel som går i 50-70 km/h under
> förespegling att den är utsatt för samma
> kvalitetskontroll som varumärket TIME garanterar
> vetefan om det inte kan klassas som mordförsök.
>
...

Även de stora märkena gör ju sina måndagsexemplar. Det kanske är glesare mellan sprickorna på dyra orginalramar än kinakopior iofs.

Puh! Piratkopia på K&S
NiclasY skrev:
> Jag tror att snacket om att allt tillverkas i
> samma fabrik bara är vandringssägner.
> Varför skulle annars ytfinish och logotyp skilja?
> '-För att när vi säljer delar vid sidan
> av så gör vi oss besväret att måla med en
> sämre färg och sedan sätta på egna och
> mycket fulare klibbor'. Knappast.

Seriösa kopior görs i samma fabrik, dagtid tillverkar man på licens och nattetid tillverkas samma produkter vars vinst går rakt ner i ägarens fickor. Dock är ju detta en gråzon som knappt kan kallas piratkopia då det är exakt samma produkt, enda skillnaden är att den senare är billigare då varumärkesägaren har blivit utan pengar. Som kund märker man antagligen aldrig någon skillnad.

Senast ändrad:
Puh! Piratkopia på K&S
Benne skrev:
> Seriösa kopior görs i samma fabrik, dagtid
> tillverkar man på licens och nattetid tillverkas
> samma produkter vars vinst går rakt ner i
> ägarens fickor. Dock är ju detta en gråzon som
> knappt kan kallas piratkopia då det är exakt
> samma produkt, enda skillnaden är att den senare
> är billigare då varumärkesägaren har blivit
> utan pengar. Som kund märker man antagligen
> aldrig någon skillnad.

Fantastiskt vad en del sitter inne med sanningarna. :)

Puh! Piratkopia på K&S
Man blir helt matt. Så jävla mycket teoretiker.

Undrar om fabriken vi har i Kina, som tillverkar iPhone chassin, även tillverkar nattetid och säljer dem "svart" vid sidan om? ;)

Puh! Piratkopia på K&S
Benne skrev:
>
>
> Seriösa kopior görs i samma fabrik, dagtid
> tillverkar man på licens och nattetid tillverkas
> samma produkter vars vinst går rakt ner i
> ägarens fickor. Dock är ju detta en gråzon som
> knappt kan kallas piratkopia då det är exakt
> samma produkt, enda skillnaden är att den senare
> är billigare då varumärkesägaren har blivit
> utan pengar. Som kund märker man antagligen
> aldrig någon skillnad.

Ajajajaj! Jag garvar så jag får ont i magen!!

Att man överhuvudtaget tänker att man kan börja ett inlägg med begreppet "seriösa kopior". Det är ju jättekul!

Tragiskt. Men verkligen jätteroligt, det får man ge han faktiskt!

Puh! Piratkopia på K&S
alltså teorierna i den här tråden... har ni nån som helst verklighetsanknytning eller kommer all er ekonomiska/produktionstekniska kunskap från flashback?

Läs det här från Reynolds och fundera sen över varför de gör verktygen själva, är det för att det är billigare eller för att de vill se till att de själva äger verktyget och därigenom kontrollerar att inga kopior kommer ut?
http://www.cyclingnews.com/features/reynolds-cycling-headquarters-tour

Puh! Piratkopia på K&S
Skogling skrev:
> Man blir helt matt. Så jävla mycket teoretiker.
>
> Undrar om fabriken vi har i Kina, som tillverkar
> iPhone chassin, även tillverkar nattetid och
> säljer dem "svart" vid sidan om? ;)

Visste du verkligen inte att vita iPhone tillverkas på dan och svarta på natten?

Puh! Piratkopia på K&S
iphonestove1-550x366.png

Puh! Piratkopia på K&S
DataNikke skrev:
> Benne skrev:
> >
> >
> > Seriösa kopior görs i samma fabrik, dagtid
> > tillverkar man på licens och nattetid
> tillverkas
> > samma produkter vars vinst går rakt ner i
> > ägarens fickor. Dock är ju detta en gråzon
> som
> > knappt kan kallas piratkopia då det är exakt
> > samma produkt, enda skillnaden är att den
> senare
> > är billigare då varumärkesägaren har blivit
> > utan pengar. Som kund märker man antagligen
> > aldrig någon skillnad.
>
> Ajajajaj! Jag garvar så jag får ont i magen!!
>
> Att man överhuvudtaget tänker att man kan börja
> ett inlägg med begreppet "seriösa kopior". Det
> är ju jättekul!
>
> Tragiskt. Men verkligen jätteroligt, det får man
> ge han faktiskt!

Jag jobbar som produktdesigner. Det Benne skriver om är inte alls flashback snack. Jag besöker i mitt jobb flertalet fabriker utomlands och speciellt i kina. Att flertal olika märken tillverkas i samma fabrik är inget konstigt. Just inom cykelindustrin har jag besökt en fabrik där bland annat ett känt tyskt cykelmärke får sina ramar tillverkade. Testserier eller ramar från en överproduktion slänger man inte direkt, man SKA göra det, men som sagt, det görs inte jämt.

När ni snackar om olika logos och finish så är det beroende på vad kunden vill ha. Samma fabrik kan tillverka "lågkvalitets produkter" likaväl som att göra "Hi end".Det är en kostnadsfråga.

Tro inte heller att det är "märket" jämt som kommer med innovationer eller nya material. Det är materialtillverkaren som styr. Ett märke kallar sin innovation "super stretch x3" ett annat kallar det "super fler x5.

Men är man inte inne i branschen så är det här ju bara mumbo jumbo för den oinsatte.

Jag jobbar med det här dagligen.

Puss och Kram.

Puh! Piratkopia på K&S
Driver ni med mig eller är ni helt efterblivna? Tror ni piratkopiorna tillverkas på en strand någonstans av drivved? Min poäng är att många kopior aldrig ens upptäcks. Häromdagen stämdes Coop av Converse för att ha sålt falska skor. Dessa bevisades falska genom laboratorieanalys av gummit, Coop hade köpt dem i god tro genom lagliga kanaler.

Och nej, jag hämtar inte mina teorier från flashback utan från en kursare som bott och arbetat många år i Asien.

Puh! Piratkopia på K&S
Kunskap genom praktisk erfarenhet gäller inte på Happy, här är det google-skillz och forumposter som smäller högst!

I sakfrågan är jag i alla fall sjuuuuuukt upprörd och nån borde verkligen GÖRA nåt och det snabbt!
:-)

Puh! Piratkopia på K&S
DataNikke skrev:
> Benne skrev:
> >
> >
> > Seriösa kopior görs i samma fabrik, dagtid
> > tillverkar man på licens och nattetid
> tillverkas
> > samma produkter vars vinst går rakt ner i
> > ägarens fickor. Dock är ju detta en gråzon
> som
> > knappt kan kallas piratkopia då det är exakt
> > samma produkt, enda skillnaden är att den
> senare
> > är billigare då varumärkesägaren har blivit
> > utan pengar. Som kund märker man antagligen
> > aldrig någon skillnad.
>
> Ajajajaj! Jag garvar så jag får ont i magen!!
>
> Att man överhuvudtaget tänker att man kan börja
> ett inlägg med begreppet "seriösa kopior". Det
> är ju jättekul!
>
> Tragiskt. Men verkligen jätteroligt, det får man
> ge han faktiskt!

Fast du är uppenbarligen efterbliven, du kan bortse från min tidigare post. Seriös i betydelsen 'svår att upptäcka' men jag förstår att du inte fattade det.

Puh! Piratkopia på K&S
Det är väl bra att det finns piratkopior så att alla som vill kan stoltsera med en Pinarello och inte bara de som tjänar jättemycket pengar? Vi som bara vill ha en bra cykel köper ju en Canyon istället.

Puh! Piratkopia på K&S
Röhss skrev:
> Oavsett ståndpunkt mår varje diskussion bra av
> att man kallar sina motdebattörer för
> efterblivna. Fräscht lixom.

+1.

Nu tar jag en riktigt lååång semester!

Puh! Piratkopia på K&S
Något måste i alla fall ha hänt med Sveriges BNP, de tre senaste rundorna jag lett närmsta veckan i klubben har dominerats av Dogmor, även nybörjargruppen i går. Fantastiskt att ett High end märke som knappt går att få tag på i Stockholm skaffat sig en så stor marknadsandel så fort. Dessutom med Dogman som instegsmodell till Nishikis och Newlines största målgrupp..

Puh! Piratkopia på K&S
De enda mindre begåvade i den här röran måste vara de fabrikörer i Kina som ena stunden tillverkar originalramar i sin fabrik för att sedan tillverka identiska kopior (utseende och egenskaper) som de kränger iväg på öppna marknaden för mindre än 10% av vad originalramen kostar.

Jag funderar starkt att åka ner till dem och lära dem vad marknadsekonomi är så de kan tjäna lite mer på sin produktion, det verkar finnas en stor marknad för sånt där nere eftersom de skänker bort sina ramar om teorierna som förs fram i den här tråden stämmer.

Personligen tror jag till 100% att man får vad man betalar för, och betalar du 600 dollar för en ram får du kanske en till utseendet liknande ram som en Pinarello - men inte en ram med samma egenskaper.

Puh! Piratkopia på K&S
Usch vilken jobbig tråd. Helt utan fakta och baserat på en kort fundering skulle jag nog om jag var en hemsk kinesisk ramtillverkare ställa om den hemliga nattproduktionen till att göra kopior av ett märke jag inte tillverkade på dagen. Kanske ett märke jag förhandlat med och fått inblick i modellerna men inte fått nån order. Kan inte alla bara köpa stål och aluminiumramar så vi kan stänga tråden?

Puh! Piratkopia på K&S
Hej,

Jag vill be om ursäkt.

Jag startade den här tråden för att påminna alla oss som kanske blivit lite fartblinda i vår shoppingiver att vi inte ska glömma att piratkopiorna finns därute och vi måste göra vår research.

Utan att nämna några namn så kan jag säga att det var flera namnkunniga personer som dagligen jobbar med olika cykelmodeller som också blev lurade av den aktuella annonsen. Det är lätt att bli medryckt när man vittrar ett klipp.

Att det sedan skulle finnas en skara här på Happy som så frenetiskt vill försvara piratkopior och dessutom lura sig själva att de har samma kvalitetskontroll som originalen. Det kunde jag inte förutse.

Det ber jag om ursäkt för.

Ha en trevlig cykelhelg.

Mvh

Niklas

Puh! Piratkopia på K&S
DT skrev:
> Kvaliteten varierar säkert stort, men som jag har
> fattat det så är en del av t.ex.
> ful-Chinarello-ramarna som säljs numera
> tillverkade i samma fabrikslinor i Kina som
> märkesramarna. Så för vissa fulkinesramar så
> skulle jag tro att det är stört omöjligt att
> känna någon skillnad. Även om de kanske
> använder någon billigare form av karbån etc.

Det kan ju vara fråga om komponenter som "kasserats" (men i hemlighet lagts undan och sålts svart) för att de inte uppfyller säkerhets- och hållfasthetskrav. Att någonting tillverkats i samma fabrik betyder ju inte att det genomgått samma kvalitetskontroll. Eller, i värsta fall, som sagt; genomgått samma kvalitetskontroll, men sållats bort.

Man märker ingen skillnad alls. Förän gaffeln viker sig i >50kmh.

Puh! Piratkopia på K&S
DataNikke skrev:
> If your buying a new Time frame and it doesn't
> come with a quickset headset, Time fork with
> threaded fork collar, Time specific alloy brake
> nuts and Time headset/stem spacers it's NOT a
> Time.
>
> Vad det gäller design och konstruktion i övrigt
> är den närapå omöjlig att skilja från en
> äkta:
>
> http://www.aliexpress.com/store/group/Time-rxrs-ul
> team-frame/806051_211470478.html

Kan tycka det är lite märkligt att man ska behöva titta på skruvar och spacers för att avgöra om ramen är äkta. Är som upplagt för varuförfalskning när kvalitetsskillnaden inte är större...

Puh! Piratkopia på K&S
The Loner skrev:
> De enda mindre begåvade i den här röran måste
> vara de fabrikörer i Kina som ena stunden
> tillverkar originalramar i sin fabrik för att
> sedan tillverka identiska kopior (utseende och
> egenskaper) som de kränger iväg på öppna
> marknaden för mindre än 10% av vad originalramen
> kostar.
>
> Jag funderar starkt att åka ner till dem och
> lära dem vad marknadsekonomi är så de kan
> tjäna lite mer på sin produktion, det verkar
> finnas en stor marknad för sånt där nere
> eftersom de skänker bort sina ramar om teorierna
> som förs fram i den här tråden stämmer.

Det är nog du som behöver en omgång marknadsekonomi. I fallet med original så finns det ett såkallat premiummärke som skrattar sig hela vägen till banken. Alltså de som snor mellanskillnaden.

Puh! Piratkopia på K&S
Har själv jobbat inom produktion av varor, och vi tillverkade både "den fina", och "andra handsalternativet". Det som skilde var dekalerna på varan.
Tror det handlar om att sno åt sig marknadsandelar, och gå med olika mycket i vinst.

Nu har ju detta inget med kina att göra, men kan tänka mig att det finns alternativ som tillverkas på samma fabriker som de finare varorna och att det inte skiljer så mycket på speccarna.

Puh! Piratkopia på K&S
Angående kvalitén på det rent grafiska är det ju inte säkert att tillverkarna nere i Kina leverar sina produkter färdigdekalerade och klara. Det gör de säkerligen inte, just för att beställaren vill försvåra svartförsäljning.
Att samma fabrik trycker ur sig varor från samma produktionsband men med sämre grafik är då inte konstigt.

Tillbaka
Topp