fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag anser dock att det
> är var och ens skyldighet att säga ifrån om de
> ser något som de anser är fel eller destruktivt,
> och det tänker jag fortsätta med.
+1!
> Om någon
> beter sig eller uttrycker sig rasistiskt,
> homofobiskt eller sexistiskt så får de räkna
> med att bli emotsagda, då skiter jag i om de
> känner sig kränkta för att vara helt ärlig.
Det som jag tycker är ett problem är hur du väljer att dra slutsatser av någon genom ditt sätt att tolka vad någon skriver. För mig är det ofta långsökta, och ibland helt obegripliga tolkningar.
Jag har själv varit med om att du klistrat på mig åsikter som jag absolut inte har. Ofast är det ju bara irriterande, men har du tänkt på hur det kan kännas för någon att t.ex. bli anklagad för att vara rasistisk om man känner att man alltid tagit avstånd från rasism, och kanske till och med aktivt gjort saker för att motverka rasism. Eller om man får stämpeln homofob av dig, men har stått upp och försvarat en nära vän som är homosexuell (eller kanske rent av själv är homosexuell!). Eller att du gjort en tolkning att någon är sexistisk, och denna person är den ende på sin arbetsplats som haft kurage att säga ifrån på sin arbetsplats när en kvinnlig kollega behandlats efter sitt kön. Eller alla andra osjälviska personer som lever sitt liv med moraliska värderingar som de tror på och står upp för, men som enligt dina tolkningar och antagande är moraliskt lägre stående individer (OK detta är en tolkning av mig, men ofta är det så jag känner när jag läser det du skriver).