Pulsnivåer - intervaller

JPKC

Aktiv medlem
Pulsnivåer - intervaller
Om man ska gå efter Chris Carmichaels träningsprinciper och kör med pulsklocka (tomten kom inte med någon effektmätarre...) ska man utgå från MSHR, max sustainable heart rate, vilket i mitt fall är ca 178 eller 92% av min maxpuls. Enligt Chris bör man som cyklist ligga mellan 92-95% av sitt MSHR när man kör intervaller på 3-5 min.

Vet ni varför man inte bör ligga på 100% av sitt MSHR när man kör hårt?

Pulsnivåer - intervaller
det kan finnas flera förklaringar. Chris Carmichaels borde kunna bistå med svaret där han beskriver metoden (som du läst?). pulsen är ju bara en referens för annat. så den är ju egentligen oviktig om man har koll på resten.

Pulsnivåer - intervaller
Hehe, jag tvivlar på att Chris tar sig tid att svara. Han har nog fullt upp med Lances comeback. I det jag läst ger han ingen förklaring till varför man inte bör ligga på max - om han gjort det hade jag sluppit fråga här...

Att säga att pulsen bara är en referns på annat låter lite konstigt tycker jag. Som jag nämnde har jag inte ngn effektmätare och då är pulsen det bästa mätinstrumentet på hur mycket jag tar i. Att själv pricka in på en skala hur stor ansträngningen är tycker jag är för svårt och skiljer sig så mycket beroende på humör. Visst skiljer sig även pulsen från gång till gång men inte lika mycket som humöret.

Pulsnivåer - intervaller
Vad innebär MSHR?
Inte för att jag har nån vidare koll, men intervaller på 3-5 minuter borde väl ligga på 95% av maxpuls?
Men det finns säkert nån anledning till att han vill att du ska göra så.
/J

Pulsnivåer - intervaller
Johan,..dina trådar är helt klart dom bästa..;-D

En gissning fårn min sida är kanske att man inte kommer upp i maxpuls så lätt att man klarar det under ett intervallpass? När man testar maxpulsen skall man ju succesivt öka arbetet hela tiden.

Pulsnivåer - intervaller
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, jag tvivlar på att Chris tar sig tid att
> svara. Han har nog fullt upp med Lances comeback.
> I det jag läst ger han ingen förklaring till
> varför man inte bör ligga på max - om han gjort
> det hade jag sluppit fråga här...
>
> Att säga att pulsen bara är en referns på annat
> låter lite konstigt tycker jag. Som jag nämnde
> har jag inte ngn effektmätare och då är pulsen
> det bästa mätinstrumentet på hur mycket jag tar
> i. Att själv pricka in på en skala hur stor
> ansträngningen är tycker jag är för svårt och
> skiljer sig så mycket beroende på humör. Visst
> skiljer sig även pulsen från gång till gång
> men inte lika mycket som humöret.

kan han varken förkara det eller har en referens till varför det ska vara så så är det väl bara att strunta i det hela. har du googlat eller kollat på hans hemsida?

pulsen är en referens på annat. pulsbaserad träning är ju egentligen inte baserad på pulsen, utan pulsen används för att uppskatta andra variabler. en effektmätare kan ju också bara ge en idikation på belastning, beroende på träningsfilosofi.

Pulsnivåer - intervaller
MSHR får man fram genom att på en platt bana köra max under 15 min och sedan ta snittpulsen under den sträckan.

Igår körde jag ett hårt pass på 45 min där jag snittade 174 bpm (maxpuls 193). Min MSHR är som nämnt 178 och då låg jag alltså på nästan 98% vilket enligt Carmichael är för hög intensitet t.o.m. för intervaller. Som jag tänker borde så hårt som möjligt vara målet vid intervaller och tempo. Enligt honom har jag fel. Skulle vara intressant att veta varför...

Pulsnivåer - intervaller
JPKC skrev:
> MSHR får man fram genom att på en platt bana
> köra max under 15 min och sedan ta snittpulsen
> under den sträckan.
>
> Igår körde jag ett hårt pass på 45 min där
> jag snittade 174 bpm (maxpuls 193). Min MSHR är
> som nämnt 178 och då låg jag alltså på
> nästan 98% vilket enligt Carmichael är för hög
> intensitet t.o.m. för intervaller. Som jag
> tänker borde så hårt som möjligt vara målet
> vid intervaller och tempo. Enligt honom har jag
> fel. Skulle vara intressant att veta varför...

därför att beroende på vad du vill träna får du använda olika intensiteter. mjölksyrabildning i stor mängd är tex endast begränsande för vissa träningsmoment. genom att anpassa tempot till lämplig nivå kan fördelar uppnås. hög kvantitet står alltid i konflikt till hög intensitet.

Senast redigerad av en moderator:
Pulsnivåer - intervaller
Är inte MSHR synonymt med tröskelpuls? Jag tycker det låter så i alla fall.

Har svårt att tro att dessa intervaller skulle ge någon större utveckling. Vad är poängen att köra intervaller på en intensitet som är 90% av vad du klarar av kontinuerligt arbete på??
Jag vågar till och med säga att det låter korkat!!! =)

Skulle vara väldigt intressant att läsa Chris resonemang. Har du någon referens eller är det bok/hemsida?

Pulsnivåer - intervaller
SKulle nog läsa boken en gång till. Men ett problem med Carmichael är att han inte förklarar så ingående vad man ska göra och varför. Friel får man väl tycka vad man vill om hans principer, men han förklarar i alla fall varför man ska göra saker och ting och hur.

Pulsnivåer - intervaller
Det är från boken "The Lance Armstrong Performance Program". Ja visst låter det konstigt. Hela idén med intervaller är väl ändå att utmana kroppen till att köra ÖVER den intensiteten som man klarar att ligga på under en lite längre tid.

Pulsnivåer - intervaller
MItt råd är att köra så hårt som möjligt.
Testa en nivå och se om du orkar genomföra passet.
Om du inte klarar att slutföra passet så sänk lite, om du inte är helt slut så öka lite nästa gång.
Kanske bra att ligga lite under vad man precis klarar av dock om man mentalt ska orka träna reglebundet.

Pulsnivåer - intervaller
Jag tyckar absolut att du ska köra så hårt du kan ,men i förhållande till längden på passet.
Tänk bara på att inte köra på för hårt i början, då man kanske stummnar, då är det bättre att börja lite lugnare och öka efter hand.

Pulsnivåer - intervaller
En bra grej om man inte har effektmätare på trainer är att montera hastighetsmätaren på bakhjulet. Då är det enklare att lägga sig på en "effektnivå" och hålla den istället för att styra efter pulsen. Förutsatt att du håller rätt effekt för pulsen alltså.
/J

Pulsnivåer - intervaller
bigmollo skrev:
> En bra grej om man inte har effektmätare på
> trainer är att montera hastighetsmätaren på
> bakhjulet. Då är det enklare att lägga sig på
> en "effektnivå" och hålla den istället för att
> styra efter pulsen. Förutsatt att du håller
> rätt effekt för pulsen alltså.
> /J

Alternativt använda kadensmätaren om du har en sådan.

Pulsnivåer - intervaller
bigmollo skrev:
> En bra grej om man inte har effektmätare på
> trainer är att montera hastighetsmätaren på
> bakhjulet. Då är det enklare att lägga sig på
> en "effektnivå" och hålla den istället för att
> styra efter pulsen. Förutsatt att du håller
> rätt effekt för pulsen alltså.
> /J
Annars kan man montera hastighetsmätaren på framhjulet och köra efter kadensen som då styr effekten som i sin tur gör att man bli trött.

Pulsnivåer - intervaller
Ari Iivonen skrev:
> Annars kan man montera hastighetsmätaren på
> framhjulet och köra efter kadensen som då styr
> effekten som i sin tur gör att man bli trött.

Nja, hastighet*kraft är ju vad som är intressant, verkar bökigt att gå via kadensen eftersom man då måste hålla reda på både vilket motstånd på trainern och vilken växel man har. Kör man på hastighetsmätaren så räcker det att hålla reda på motståndet på trainern.

Pulsnivåer - intervaller
vänta vänta vänta.....pulsklockor, kadensmätera, effektmätare, tor ni Bröderna Fåglum, Eddy Mercx eller Bernt Johansson hade sånt? Håller med den som skrev kör så hårt du kan!!
Ovanstående herrar blev rätt bra utan dessa hjälpmedel för de lärde sig vad kroppen blev bra av, långa pass för någon, stenhårda korta pass för nån annan.

Mitt råd är: träna hårt och så mycket du hinner, lär känna din kropp, testa olika typer av träningsupplägg...när du sen blivit så bra att du kan bli top 10 på tempo SM i elitklassen då kan du köpa en effektmätare eller pulsklocka eller vad du nu vill ha. Annars tycker jag man kan lägga pengarna på vin, kvinnor och sång under höstperioden istället. Då får man ofta dåligt så samvete också så man tar tag i hårdträningen inför en ny säsong på vintern.

Pulsnivåer - intervaller
Visst är det så att man når max syreupptagning innan man når max hjärtfrekvens, därför sliter det och du orkar inte så länge om du kör för hårt?!

Pulsnivåer - intervaller
Jag kör väl strax under vad jag klarar tror jag går väl alltid att höja ett snäpp en bra dag.
Men däremot så kör jag så hårt jag kan så länge som möjligt skulle man köra några träningar med intervaller också ?
Idag körde jag ett 60 minuters pass med uppvärmining 30 minuter före.
Och ser ut så här, om det är bra eller dåligt att träna så här vet jag inte men känns djävligt skönt när man kliver av cykeln.
hur kör ni ? bara intervaller eller bara nöta eller blandar ?

pulskurva.jpg ht=398

Pulsnivåer - intervaller
Töjjen skrev:
> vänta vänta vänta.....pulsklockor,
> kadensmätera, effektmätare, tor ni Bröderna
> Fåglum, Eddy Mercx eller Bernt Johansson hade
> sånt?

Om pulsklockor, kadensmätare och effektmätare funnits när dessa personer var aktiva så hade dom garanterat använt det. Som du argumenterar så ska man alltså köra 12-kilos stålhoj med 10-växlat för att det funkade alldeles utmärkt för 40 år sen, eller?

Pulsnivåer - intervaller
"sustainable" är ett väldigt diffust begrepp tycker jag... men plattan i mattan i 15 min borde ge en snittpuls på minst 95% av maxpuls tycker jag. Förutsatt att man är anaerobt uthållig. Dvs man kan köra länge över sin anaeroba tröskel.

Intervaller kör man förövrigt på olika procent av maximalt syreupptag och olika länge med olika lång vila. Puls är ett sätt att veta ungefär hur mycket av sitt max man utnyttjar. På 90% av maxpuls (tex 180 av 200) så ligger man som cyklist runt 75-80% av maximalt syreupptag. Så det kan finnas en poäng att ta i lite mer än så om man vill träna upp sin maximala syreuptagningsförmåga.

Förmåga att ligga på 100% av maximal syreupptagningsförmåga (Vo2Max) varierar mellan 6-12 min beroende på träningsgrad. 60% av tiden till utmattning på lägsta möjliga intensitet som ger 100% av Vo2max upprepat ett antal gånger har visat sig vara effektivt för att öka sitt Vo2max. Ett högt Vo2Max i förhållande till kroppsvikt plus en bra teknik är A och O för att bli snabb på en MTB.

Lycka till!

Mattias

Pulsnivåer - intervaller
" 60% av tiden till utmattning på lägsta möjliga intensitet som ger 100% av Vo2max upprepat ett antal gånger..."

What?? Vad menas med det??

Pulsnivåer - intervaller
Rippa skrev:
> " 60% av tiden till utmattning på lägsta
> möjliga intensitet som ger 100% av Vo2max
> upprepat ett antal gånger..."
>
> What?? Vad menas med det??

om 300w är = 100% vo2max för mig så är det onödigt och dumt att köra mina intervaller på 310 w. om jag orkar 10 minuter på 300w bör jag köra intervaller som är 6 min (60% av vo2max). kör jag fel (läs 310 w) orkar jag kanske bara 4 min långa intervaller, och får då 2 min mindre träning/intervall (eftersom 10w extra/intervall bara var slöseri med effekt eftersom vo2max redan uppnås på lägre effekt).

nu stiger ju inte vo2 direkt, utan vi har vad som kallas o2-deficit vilket gör att vi vill ha så långa intervaller på 100% vo2max som möjligt.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/4/1407

japp05442003x.gif

Pulsnivåer - intervaller
Micke S skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > " 60% av tiden till utmattning på lägsta
> > möjliga intensitet som ger 100% av Vo2max
> > upprepat ett antal gånger..."
> >
> > What?? Vad menas med det??
>
>
> om 300w är = 100% vo2max för mig så är det
> onödigt och dumt att köra mina intervaller på
> 310 w. om jag orkar 10 minuter på 300w bör jag
> köra intervaller som är 6 min (60% av vo2max).
> kör jag fel (läs 310 w) orkar jag kanske bara 4
> min långa intervaller, och får då 2 min mindre
> träning/intervall (eftersom 10w extra/intervall
> bara var slöseri med effekt eftersom vo2max redan
> uppnås på lägre effekt).
>
>
> nu stiger ju inte vo2 direkt, utan vi har vad som
> kallas o2-deficit vilket gör att vi vill ha så
> långa intervaller på 100% vo2max som möjligt.
>
> http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/4/14
> 07
>
> http://jap.physiology.org/content/vol88/issue4/ima
> ges/medium/japp05442003x.gif

Aha! Och ca 60% då för att orka fler än en intervall, typ.

Pulsnivåer - intervaller
Töjjen skrev:
> sånt? ........... ny säsong på vintern.

Haha,ja, varför i hela friden ska vi använda oss av ny kunskap och erfarenhet när det gick att göra saker förr...

Pulsnivåer - intervaller
Min erfarenhet är att det inte är helt trivialt att nå sin maxpuls. På en spinning cykel eller trainer finns givetvis större förutsättningar än på landsvägen, men att bara få för sig att köra 100% funkar i alla fall inte för mig (oberoende av hur mycket jag tar i).

Jag kan nog räkna på en hand dom gångerna jag har varit upp 100%. Att komma upp i 90% är inga större problem och ligga längre stunder mellan 90-95 brukar inte heller vara några konstigheter. På Valhalls tisdagspass och på tävling brukar jag kunna snitta över en timme på mellan 90-100% men att plocka ut allt känns som det har med fler faktorer än bara att ta i och göra. Så som dagsform, sömn, energinivå, små infektioner etc. Kan det kanske vara så att ens max puls varierar från dag till dag med några slag? så känns det för mig i alla fall.

/m

Pulsnivåer - intervaller
Sedan jag började skriva all min träning (10:e december 2008) i min blogg så har jag aldrig varit över 95%. Och då har jag ändå kört flera pass där jag har tagit i "max".

Pulsnivåer - intervaller
Finns det någon effektnivå som motsvarar VO2max och hur länge klarar man att hålla den ungefär?
Jag menar motsvarande FTP (tröskel) som man brukar säga motsvarar den nivån som man klarar hålla i ca 40 eller 60 minuter.

Pulsnivåer - intervaller
Töjjen skrev:
> sånt? Håller med den som skrev kör så hårt du
> kan!!
> Ovanstående herrar blev rätt bra utan dessa
> hjälpmedel för de lärde sig vad kroppen blev
> bra av, långa pass för någon, stenhårda korta
> pass för nån annan.
>
> Mitt råd är: träna hårt och så mycket du
> hinner, lär känna din kropp, testa olika typer
> av träningsupplägg...när du sen blivit så bra
> att du kan bli top 10 på tempo SM i elitklassen
> då kan du köpa en effektmätare eller pulsklocka
> eller vad du nu vill ha. Annars tycker jag man kan
> lägga pengarna på vin, kvinnor och sång under
> höstperioden istället. Då får man ofta dåligt
> så samvete också så man tar tag i
> hårdträningen inför en ny säsong på vintern.

Svartvit tv hade vi också

Pulsnivåer - intervaller
Quentzel frågar följande: "Finns det någon effektnivå som motsvarar VO2max och hur länge klarar man att hålla den ungefär?"

Lundqvist skrev ovan ang tiden: "Förmåga att ligga på 100% av maximal syreupptagningsförmåga (Vo2Max) varierar mellan 6-12 min beroende på träningsgrad."

Om man ex gör ett test på Aktivitus får man reda på ens effektnivå vid VO2 max (i mitt fall ca 340 w).

Pulsnivåer - intervaller
En sak som kan vara värd att nämna i sammanhanget som jag lagt märke till om man kör väldigt hårt är immunförsvarets påverkan. Man verkar kunna ha sönder immunförsvaret rätt rejält och blir mer mottaglig för infektioner om man kör hårt. Jag tror det var det jag gjorde i höstas och fick två megaförkylningar på raken som aldrig ville ge sig. Detta är säkert väldigt individuellt men jag har märkt att jag håller mig mer frisk om jag tränar lugnt än kör hårt. Men alla kanske inte har tre småungar, åker kommunalt, träffar en massa folk/kunder hela tiden, plus att sömn/återhämtning är en vital del i det hela och det är svårt att hinna med den biten om man det är fullt upp på alla fronter.

Pulsnivåer - intervaller
superbrat (fd senomar) skrev:
> En sak som kan vara värd att nämna i
> sammanhanget som jag lagt märke till om man kör
> väldigt hårt är immunförsvarets påverkan. Man
> verkar kunna ha sönder immunförsvaret rätt
> rejält och blir mer mottaglig för infektioner om
> man kör hårt.

Jag åkte på samma sak när jag började med Aktivitus program. Efter några veckor fick jag en jätteförkylning. Man stressar ju kroppen rätt bra när man kör 4 hårda intervallpass i veckan. :)
/J

Pulsnivåer - intervaller
enduromannen skrev:
> Quentzel frågar följande: "Finns det någon
> effektnivå som motsvarar VO2max och hur länge
> klarar man att hålla den ungefär?"
>
> Lundqvist skrev ovan ang tiden: "Förmåga att
> ligga på 100% av maximal syreupptagningsförmåga
> (Vo2Max) varierar mellan 6-12 min beroende på
> träningsgrad."
>
> Om man ex gör ett test på Aktivitus får man
> reda på ens effektnivå vid VO2 max (i mitt fall
> ca 340 w).

OK, skulle läst inläggen lite bättre!

Vad är det som händer i kroppen när man kör över VO2-max?

Pulsnivåer - intervaller
Quentzel frågar: "Vad är det som händer i kroppen när man kör över VO2-max?"

Bra fråga...
Det anaerobiska systemet tränas, ex om man kör 30 s intervaller på 150 % av max aerob effekt, vilket enligt vissa forskare (Burgomeister m.fl.) även medför positiva effekter (enzymtillväxt, mitokondrieutveckling etc, liknande vid aerob täning i två timmar på distansträningsfart.

Pulsnivåer - intervaller
enduromannen skrev:
> Om man ex gör ett test på Aktivitus får man
> reda på ens effektnivå vid VO2 max (i mitt fall
> ca 340 w).

nej. det får du krasst sett inte. däremot får du effektvärden du kan använda i din träning, vilket är det intressanta för den som gör ett test.

edit: ett maxvärde är i det här fallet ett kuriosavärde som inte går att använda till så mycket. det är därför testprogram är olika utformade, för att testa en egenskap och få underlag för träningsutformning. det är mycket tjat hit och dit om v02max, men varken aktivitus eller tex LIVI kör vo2maxtest som standardtest för cyklister.

Pulsnivåer - intervaller
bigmollo skrev:
> superbrat (fd senomar) skrev:
> -----
> > En sak som kan vara värd att nämna i
> > sammanhanget som jag lagt märke till om man
> kör
> > väldigt hårt är immunförsvarets påverkan.
> Man
> > verkar kunna ha sönder immunförsvaret rätt
> > rejält och blir mer mottaglig för infektioner
> om
> > man kör hårt.
>
>
> Jag åkte på samma sak när jag började med
> Aktivitus program. Efter några veckor fick jag en
> jätteförkylning. Man stressar ju kroppen rätt
> bra när man kör 4 hårda intervallpass i veckan.
> :)
> /J

+1

Jag har aldrig i mitt liv varit så vältränad och aldrig varit så ofta sjuk som sen jag började med aktivitusträningen. Frustrerande värre.

Pulsnivåer - intervaller
enduromannen skrev:
> Det anaerobiska systemet tränas, ex om man kör
> 30 s intervaller på 150 % av max aerob effekt,
> vilket enligt vissa forskare (Burgomeister m.fl.)
> även medför positiva effekter (enzymtillväxt,
> mitokondrieutveckling etc, liknande vid aerob
> täning i två timmar på distansträningsfart.

Hur många 30sekunders-intervaller måste man köra för att få två timmars träningseffekt i distansfart?
Verkar ju tidseffektivt i alla fall!
(men berätta inte för mollo, då faller nog hela hans världsbild samman...)

Pulsnivåer - intervaller
Joakim Quensel skrev:
> Hur många 30sekunders-intervaller måste man
> köra för att få två timmars träningseffekt i
> distansfart?
> Verkar ju tidseffektivt i alla fall!
> (men berätta inte för mollo, då faller nog hela
> hans världsbild samman...)

Jag körde ju intervaller hela förra vintern. I år kommer jag köra mer distans för att jag tycker det är mulligt. Sen är det kul att testa lite olika grejer också. Nästa vinter kanske jag kör intervaller igen. :)
/J

Pulsnivåer - intervaller
Det vekrar som att alla typer av intensitet på intervaller är bra för något.
Så här resonerar jag:
Om man kör lite olika pass från gång till gång där man varierar längd/intensitet så borde det bli rätt bra känns det som. Exakt hur långa man väljer längden på de aktiva intervallerna borde inte vara så viktigt, bara man får lite spridning. Tex om man lägger upp fyra pass där aktiva intervallerna är 30sek, 2 min, 8min respektive 40 minuter så har man liksom täckt in alla olika intensitetsnivåer. Val av motstånd/effekt kör man trial&error tills man hittar vad man precis orkar med.

Pulsnivåer - intervaller
bigmollo skrev:
> Jag körde ju intervaller hela förra vintern. I
> år kommer jag köra mer distans för att jag
> tycker det är mulligt. Sen är det kul att testa
> lite olika grejer också. Nästa vinter kanske jag
> kör intervaller igen. :)
> /J

Hur hög intensitet måste man hålla i 30 sekunder för att få motsvarande träningseffekt som ett London-Eddingburgh-London?
(har lite svårt att klämma in LEL i semesterplanerna)

Pulsnivåer - intervaller
Joakim Quensel skrev:
> Hur hög intensitet måste man hålla i 30
> sekunder för att få motsvarande träningseffekt
> som ett London-Eddingburgh-London?
> (har lite svårt att klämma in LEL i
> semesterplanerna)

1,21 GW

Pulsnivåer - intervaller
bigmollo skrev:
> superbrat (fd senomar) skrev:
> -----
> > En sak som kan vara värd att nämna i
> > sammanhanget som jag lagt märke till om man
> kör
> > väldigt hårt är immunförsvarets påverkan.
> Man
> > verkar kunna ha sönder immunförsvaret rätt
> > rejält och blir mer mottaglig för infektioner
> om
> > man kör hårt.
>
>
> Jag åkte på samma sak när jag började med
> Aktivitus program. Efter några veckor fick jag en
> jätteförkylning. Man stressar ju kroppen rätt
> bra när man kör 4 hårda intervallpass i veckan.
> :)
> /J

Själv hade jag den säsong som varit bäst och en förkylning.
Men har inga barn ovh tog alcogel på händerna varje gång jag kom hem.
Sen så la jag nästan helt av med cykelpendling

Tillbaka
Topp