Pulsträning
Nu har jag läst träning filosofi(?)
Jag ska träna uthållighet först sen när jag tror jag klarar distansen som är mitt mål ska jag gå vidare för att träna upp konditionen(jag trodde det var samma sak) men ni förstår strax upplägget.
efter det ska jag träna för att klara mjölksyra, sen ska jag vinna OS....
Så för att träna uthållighet ska jag ligga på 70% av min maxpuls för att träna tillräckligt hårt utan att skada mig eller förstöra nästa pass.
så ekvationen 220 - åldern x 70%(0,7) ger 118,3 i mitt fall (51 år)
så då ska jag ligga på runt 120 i puls????
Med detta i åtanke så kan man ju ha lite felmarginal så mellan 110-130 i puls
så då sticker jag ut och springer, när då pulsen går över 130, bör jag då börja gå tills pulsen är nere under 130 igen?
Som exempel så åkte jag skidor förra helgen, bara ca 2km men då låg pulsen 120-140, jag går mycket PW med 20kg väst, där ligger pulsen mellan 130-140, jag cyklade 15km idag då låg pulsen från 110-156( uppför tog hårt på gamla mig)
Har jag då tränat för hårt?
Jag mäter med garmin 5x och bröstband.
Jag ska träna uthållighet först sen när jag tror jag klarar distansen som är mitt mål ska jag gå vidare för att träna upp konditionen(jag trodde det var samma sak) men ni förstår strax upplägget.
efter det ska jag träna för att klara mjölksyra, sen ska jag vinna OS....
Så för att träna uthållighet ska jag ligga på 70% av min maxpuls för att träna tillräckligt hårt utan att skada mig eller förstöra nästa pass.
så ekvationen 220 - åldern x 70%(0,7) ger 118,3 i mitt fall (51 år)
så då ska jag ligga på runt 120 i puls????
Med detta i åtanke så kan man ju ha lite felmarginal så mellan 110-130 i puls
så då sticker jag ut och springer, när då pulsen går över 130, bör jag då börja gå tills pulsen är nere under 130 igen?
Som exempel så åkte jag skidor förra helgen, bara ca 2km men då låg pulsen 120-140, jag går mycket PW med 20kg väst, där ligger pulsen mellan 130-140, jag cyklade 15km idag då låg pulsen från 110-156( uppför tog hårt på gamla mig)
Har jag då tränat för hårt?
Jag mäter med garmin 5x och bröstband.