Pulsträning

ozzian89

Medlem
Pulsträning
Nu har jag läst träning filosofi(?)
Jag ska träna uthållighet först sen när jag tror jag klarar distansen som är mitt mål ska jag gå vidare för att träna upp konditionen(jag trodde det var samma sak) men ni förstår strax upplägget.
efter det ska jag träna för att klara mjölksyra, sen ska jag vinna OS....

Så för att träna uthållighet ska jag ligga på 70% av min maxpuls för att träna tillräckligt hårt utan att skada mig eller förstöra nästa pass.
så ekvationen 220 - åldern x 70%(0,7) ger 118,3 i mitt fall (51 år)
så då ska jag ligga på runt 120 i puls????

Med detta i åtanke så kan man ju ha lite felmarginal så mellan 110-130 i puls
så då sticker jag ut och springer, när då pulsen går över 130, bör jag då börja gå tills pulsen är nere under 130 igen?

Som exempel så åkte jag skidor förra helgen, bara ca 2km men då låg pulsen 120-140, jag går mycket PW med 20kg väst, där ligger pulsen mellan 130-140, jag cyklade 15km idag då låg pulsen från 110-156( uppför tog hårt på gamla mig)

Har jag då tränat för hårt?

Jag mäter med garmin 5x och bröstband.

Pulsträning
Mät upp maxpulsen till att börja med. Formler stämmer inte på individnivå. Jag ligger 15 fel enligt din formel och utan att veta min verkliga maxpuls blir det väldigt fel med pulsbaserad träning.

Googla upp lämplig metodik för att genomföra ett maxpulstest och genomför det helhjärtat!

Pulsträning
Jag vet inte, jag försöker bara komma ner tillräckligt för att klara nästa backe.

Det jag vet är att jag snart är 47 och har maxpuls på en bit över 190. Så att göra ett avancerat upplägg baserat på 220-ålder behöver inte garantera os guld

Pulsträning
ja, när ni säger det så, jag hade över 180 i puls när jag testade max löpning 100mx 5, detta i somras.

men 180x 70% ger 126 i träningspuls, så visst från 120-140 då istället för 110-130.

men kan det verkligen räcka för att få bra träning?

Pulsträning
Om man använder en formel till något annat än det den är till för ska man inte bli alltför förvånad om resultatet blir skräp. Att använda den där formeln på individnivå är ungefär lika smart som att säga bara för att medelfarten för ett cykelhjul är x km/h om cykeln färdas med x km/h så kommer farten för en godtyckligt vald partikel vid en godtyckligt vald tidpunkt att vara x km/h.

Pulsträning
GoranS sa:
Om man använder en formel till något annat än det den är till för ska man inte bli alltför förvånad om resultatet blir skräp. Att använda den där formeln på individnivå är ungefär lika smart som att säga bara för att medelfarten för ett cykelhjul är x km/h om cykeln färdas med x km/h så kommer farten för en godtyckligt vald partikel vid en godtyckligt vald tidpunkt att vara x km/h.
Fast tyvärr är det just på individnivå många rekommenderar att man ska använda den. Vi är helt överens om att den inte fungerar för detta. Det finns dessutom flera varianter på den men jag tror inte någon variant fungerar på individnivå. Det enda som fungerar är antagligen ett riktigt maxpulstest.

Pulsträning
Eld sa:
GoranS sa:
Fast tyvärr är det just på individnivå många rekommenderar att man ska använda den. Vi är helt överens om att den inte fungerar för detta. Det finns dessutom flera varianter på den men jag tror inte någon variant fungerar på individnivå. Det enda som fungerar är antagligen ett riktigt maxpulstest.
Ja, jag vet att många använder den på individnivå och jag tycker att det är ungefär lika begåvat som formelmissbruket jag gav i det andra (mer hypotetiska) exemplet. Avsåg absolut inte att peka ut dig som görandes detta misstag.

Pulsträning
ozzian89 sa:
ja, när ni säger det så, jag hade över 180 i puls när jag testade max löpning 100mx 5, detta i somras.

men 180x 70% ger 126 i träningspuls, så visst från 120-140 då istället för 110-130.

men kan det verkligen räcka för att få bra träning?

Tveksamt... Det finns många idéer om träning, men vill du bli snabbare behöver du hårdare pass också.

Finns mycket att läsa på nätet om träning. Allt är inte klokt, men är vettigt att läsa på lite, fundera och sedan diskutera därifrån.

Finns många idéer och tankar där ute.

#åsikt

Bilagor

• miscellaneous-worms-can-tin-opening_a_can_of_worms-opening-jfa2492_low.jpg
    miscellaneous-worms-can-tin-opening_a_can_of_worms-opening-jfa2492_low.jpg
    54.7 KB · Besök: 44
Pulsträning
Cannondale jekyl 1000 sa:
Vad händer när man når maxpuls? Dör man? Hamnar i koma? Eller faller man bara ihop för att vakna till efter en stund?
Frågan är seriös.

Det krävs mer eller mindre nån form av ramptest eller maxning i uppförsbacke för att nå dit. Det som händer är att man blir ännu tröttare väldigt mycket snabbare. :)

Pulsträning
intressanta inlägg, jo jag vet inte min exakta maxpuls, och det är väldigt svårt att ligga exakt på 70% av sin maxpuls.
det jag menar är om min maxpuls är 170 eller 190 gör inte så stor skillnad.
jag har ju svårt att ligga på ex 135 i puls och inte 140.

Det jag var förundrad över är att CA 130 i puls kan räcka för att förbättra konditionen max, alltså träna på 130 i puls 30 min eller 1 h, vad jag orkar, för att kunna träna samma alla dagar.

Jag vet, det är ju bara att prova, men det är väl det forum är till för, att höra andras tankar?

Pulsträning
geologen sa:
Vad händer när man når maxpuls? Dör man? Hamnar i koma? Eller faller man bara ihop för att vakna till efter en stund?
Frågan är seriös.

Det krävs mer eller mindre nån form av ramptest eller maxning i uppförsbacke för att nå dit. Det som händer är att man blir ännu tröttare väldigt mycket snabbare. :)

En FTP test kan vara en väg att gå. Det krävs nog(?) upprampning till riktigt hårt arbete i minst 20 minuter för att nå dit. Går även att göra på en löparrunda.

Vad som händer? Pulsen går ner och effekten sjunker trots att man försöker ta i ännu mer.

Det är dock inte helt ofarligt med maxpulstest... har jag hört... man ska nog se till att vara frisk om man ska göra det.

Pulsträning
ozzian89 sa:
intressanta inlägg, jo jag vet inte min exakta maxpuls, och det är väldigt svårt att ligga exakt på 70% av sin maxpuls.
det jag menar är om min maxpuls är 170 eller 190 gör inte så stor skillnad.
jag har ju svårt att ligga på ex 135 i puls och inte 140.

Det jag var förundrad över är att CA 130 i puls kan räcka för att förbättra konditionen max, alltså träna på 130 i puls 30 min eller 1 h, vad jag orkar, för att kunna träna samma alla dagar.

Jag vet, det är ju bara att prova, men det är väl det forum är till för, att höra andras tankar?

Att kombinera långa uthållighetspass vid låg belastning med högintensiva pass ofta av intervalltyp är nog en bra kombination. 4x4 är en rätt vanlig metod om du vill höja din vo2max, men det finns fler.

https://www.cyclingplus.se/tips/veckans-traningspass-fyra-fyror/

Grunden är dock att man måste upp i intensitet om man vill öka sin möjliga effekt. Uthållighetsträningen är också slitageövning för att vänja kroppen vid många timmar i sadeln under belastning.

Sen behöver du nog också utforska dina gränser lite. Se hur du reagerar på långvarig belastning, vätska, mat, sportdryck. Hur du disponerar benen - det är inte jätteovanligt att benen ledsnar innan pump/lungor. Duktiga löpare som börjar cykla kör väldigt ofta slut på benen långt innan "flåset" sätter stopp.

Pulsträning
Det handlar så klart inte om att ligga på exakt 138 (eller vad som blir exakt en viss procent av max), utan en pulszon handlar om ungefär var snittpulsen bör hamna för att få en viss typ av träningseffekt. Jag tycker nog iofs att zoner relativt tröskelpuls är bättre än relativt maxpuls. Men om en viss zon uppskattas till 145-160, ja då handlar det ju om att hamna nånstans i eller nära det spannet. Om det ena passet blir 143 i snittpuls och nästa pass 152, så är det inte hela världen...

Pulsträning
Eld sa:
geologen sa:
Frågan är seriös.

En FTP test kan vara en väg att gå. Det krävs nog(?) upprampning till riktigt hårt arbete i minst 20 minuter för att nå dit. Går även att göra på en löparrunda.

Vad som händer? Pulsen går ner och effekten sjunker trots att man försöker ta i ännu mer.

Det är dock inte helt ofarligt med maxpulstest... har jag hört... man ska nog se till att vara frisk om man ska göra det.

Va? Är det sant att pulsen vänder ner igen?

Pulsträning
Nej du kan inte vinna OS av att bara träna lågintensivt.
Det kallas polariserad träning när man varvar högintensiv med lågintensiv träning.
T.ex 20% av träningstiden i högintensiv zon, zon 4 och uppåt alt 90% av maxpuls och högre.
Resten av tiden, alltså 80%, är då tänkt att vara lågintensiv träning. Eftersom att man kan bli för sliten av att träna för mycket högintensivt med konsekvensen att kvalitén på passen sjunker.

Jag resonerar som så att tränar du ~10 timmar i veckan så kan 80/20 vara bra. Då får man 2 timmar högintensivt, det kan dom flesta klara av utan att slita ut sig, och 8 timmar lågintensivt.
Det lågintensiva kan dock inte vara t.ex ett zon2 pass på 30 min pga att det är alldeles för kort tid för att få någon effekt av den typen av träning, utan bör vara lite längre pass, ~2 timmar. Är det kortare än så så kan man öka intensiteten lite för att ändå få effekten av träningen.

Tränar du mindre än 10 timmar i veckan, säg 5 timmar istället, så tänker jag att man fortfarande kan ha 2 timmar högintensivt och fylla ut dom sista 3 timmarna med lågintensivt. Det blir då 60% lågintensivt och 40% högintensivt. Fortfarande kan inte dom lågintensivt passen vara för korta.
En vecka kan se ut såhär,
Pass 1, tröskelpass 1 timme
Pass 2, högintensivt intervaller
Pass 3 (på helgen) lågintensivt 3 timmar

Pulsträning
jag tränar idag ca 20-25h i veckan, så den tiden har jag, men jag orkar absolut inte cykla 20h inte ens lågintensivt.
så för att få ut så mycket av varje dags träning måste jag variera, och snart ska jag lägga in max intervaller men inte riktigt ännu.

Men då verkar det som att det är mest viktigt att köra de 4 högintensivt timmarna på cykel då, medans resten kan varieras med skidor,löpning simning?

Om nu min kropp håller för 4h intensive cykling, jag är tveksam där.

Pulsträning
ozzian89 sa:

Jag skulle hävda att just detta är ett utmärkt skäl till lågintensiv cykelträning i början. Den kommer träna upp rygg, axlar, nacke och leder för intensiv cykling senare. Om du nu tränar 20-25 (!) timmar i veckan och spenderar en hel del av detta på konditionsidrott (distanslöpning, längdskidor, distanssimning) så kommer inte syreupptagningsförmåga vara en begränsande faktor för din cykling på ett bra tag.

Pulsträning
nisseson sa:
ozzian89 sa:

Jag skulle hävda att just detta är ett utmärkt skäl till lågintensiv cykelträning i början. Den kommer träna upp rygg, axlar, nacke och leder för intensiv cykling senare. Om du nu tränar 20-25 (!) timmar i veckan och spenderar en hel del av detta på konditionsidrott (distanslöpning, längdskidor, distanssimning) så kommer inte syreupptagningsförmåga vara en begränsande faktor för din cykling på ett bra tag.

Nä. Gäller bara att vänja sig vid att cykla i princip. Tusan jag tränade omkring 10-12 timmar per vecka när jag körde triathlon och det tyckte jag att var mycket då....

Pulsträning
hittills så är det 2,5h gym och 1h PW, så det är mycket tid som jag bara är på gymet.
jag hoppas från o med att antingen snön kommer(skidor) eller att det blir plussgrader igen(cykel) att kunna köra hälften av timmarna kondition,, problemet är vad jag orkar , jag har inte tidsbrist.

Pulsträning
Man kan cykla även i snö och minusgrader. Men det kräver ju förstås ett annat verktyg än en racer-cykel med sommarslicks.

Pulsträning
när snön kommer så har jag skidorna, jag har lika mycket att träna upp med skidor som med cykel, problemet är just nu, när det bara är svinhalt och ingen snö.
i morse var det blixthalt, jag ska strax ut o kolla om jag vågar ta några km på cykel ändå.
Annars får det bli PW med viktväst och gym idag.
Jag har faktiskt inte kört inomhus cykel eller rodd, det är ju ett alternativ till styrka.

Pulsträning
ozzian89 sa:
när snön kommer så har jag skidorna, jag har lika mycket att träna upp med skidor som med cykel, problemet är just nu, när det bara är svinhalt och ingen snö.
i morse var det blixthalt, jag ska strax ut o kolla om jag vågar ta några km på cykel ändå.
Annars får det bli PW med viktväst och gym idag.
Jag har faktiskt inte kört inomhus cykel eller rodd, det är ju ett alternativ till styrka.
Ja, ta det lugnt och riskera ingenting onödigt med cykeln i halkan.

Menade bara att om man har en cykel med skärmar, riktiga dubbdäck, och bra vinterkläder och skor avsedda för vintercykling så är det ganska trevligt och behagligt att t.ex. soliga vinterdagar ge sig ut på några timmars cykelträning, ev. med lite varmt kaffe eller choklad halvvägs. :)

Pulsträning
påtal om det
Vad har ni för kläder i minusgrader, jag hade ett tunt skidställ med underställ, tunn mössa under hjälmen men jag var inte för varm precis.
Kanske satt det för tight, är det bättre med ett vanligt vindställ så man får in luft?
Jag bestälde en sån där tub som man kan dra upp för att skydda ansikte hals, men jag har svårt att bylta på mig mer.

Pulsträning
Imponerande med den träningsmängden, bra gjort!
Tränar du så mycket och så skulle jag säg att 90/10 är till fördel för dig. Alltså 10% högintensivt och 90% lågintensivt. Det är mängdträning du vill åt och då är det att ligga och nöta under långa perioder som är nyckeln. Det gäller att du ska hålla ett tempo där du kan prata helt obehindrat. Det är ett lagom zon 2 tempo. När du kör flera olika idrotter är det väldigt bra och enkelt att variera sig också. känner du dig sliten i benen efter löpning, cykla istället eller ro.
Glöm ej att styrketräna för att få ut ännu mer av din konditionsidrott. Med din träningsmängd skulle jag byta några lågintensiva pass mot ren styrka i gymmet, fokuserat på ben och bål. Det kommer göra dig starkare och ännu bättre.

Ett annan kul och givande rekommendation till dig är att boka in ett fystest på typ Aktivitus och få reda på vad dina zoner är, vad du har för laktattrösklar, VO2Max etc. Du får också bra råd för hur just du ska träna för att maximera din prestation.

Kan varmt rekommendera att du lyssnar på podcasten Prestera Mera och avsnitt 169. Där förklara detta med låg- vs. högintensiv träning på ett bra sätt.

Lycka till!!

Pulsträning
Hur räknar du träningstid? I min värld räknar man effektiv tid, inte t.ex. all tid man spenderat på gymmet.

Att träna 20-25 h är mer än vad de flesta cykelproffs tränar o det låter på tok för mkt för en vanlig dödlig.

Oavsett hur du räknar så låter det ändå som om du tränar ovanligt mkt. Vad är tanken med det?

Pulsträning
Barrett sa:
Hur räknar du träningstid? I min värld räknar man effektiv tid, inte t.ex. all tid man spenderat på gymmet.

Att träna 20-25 h är mer än vad de flesta cykelproffs tränar o det låter på tok för mkt för en vanlig dödlig.

Oavsett hur du räknar så låter det ändå som om du tränar ovanligt mkt. Vad är tanken med det?
jag skrev det några inlägg upp, det är mycket tid på gym och 2,5h där är väl max 1h effektiv träning
när jag kör knäböj så är det säkert 3 min vila mellan passen.

Men sen vet jag ej hur man ska räkna för att veta exakt den effektiva träningstiden,, ex när man rullar ner för en backe så tränar man ju inte...

ponti
9/10 låter mycket bra, jag tänker köra 4x 4min 2dagar i veckan, sen vad det blir löpning,skidor,cykel kvittar i nuläget.

jag ska kolla podden , lyssnar mycket på sånt.

Pulsträning
Jag svarar på min egen fråga efter att pratat med min läkare.
dom kan köra ett arbetsprov men han tyckte jag skulle köra hela testet med Vo2 o laktat.
1350kr kostar detta, jag vet inte när ett sånt test är mest värdefullt, nu direkt när man knappt orkar cykla 2 mil eller när man typ ej kommer vidare i träningen.

Jag har ju inte råd att ta testet varje månad precis.

Pulsträning
ozzian89 sa:
Jag svarar på min egen fråga efter att pratat med min läkare.
dom kan köra ett arbetsprov men han tyckte jag skulle köra hela testet med Vo2 o laktat.
1350kr kostar detta, jag vet inte när ett sånt test är mest värdefullt, nu direkt när man knappt orkar cykla 2 mil eller när man typ ej kommer vidare i träningen.

Jag har ju inte råd att ta testet varje månad precis.

Med wattmätare kan du köra FTP testen hemma varje månad om du vill. Det kommer ju visa på din utveckling. En effektmätare kan du köpa för kostnaden av tre sånna test ovan.

Pulsträning
Endast ett V02-max säger inte så väldigt mycket men tillsammans med ett laktat test desto mer. Det ger dig din laktattröskel, och utifrån det kan du sen styra dina intervallpass t ex. kortare intervaller över oaktat tröskeln och längre intervaller på tröskel princip. Det gör att du antingen kan hålla högre hastighet/watt eller att du kan hålla på under länge tid innan du når din tröskel.
V02-maxet ger dig också även max pulsen.

Det finns en sak som är väldigt viktig att påpeka här och speciellt för dig som håller på med flera olika sporter likt mig själv. Laktattrösklar och pulszoner är inte lika i de olika sporterna. Så bara för att du gör ett laktattest för cykel innebär det inte att du rakt av kan kopiera det resultatet till löpningen. Dock kan det väl ge en fingervisning om hur du ligger till.

Det fungerar utmärkt att göra testet nu skulle jag säga. Du komet få svart på vitt vad du ska lägga fokus på i din träning. Mängd och lågintensivt eller fokusera lite mer på det högintensiva. Detta är heller inget test du gör varje månad. Beroende på vad du har för ambition, hur kul/viktigt du tycker det är och om du tycker det är värt det, 1-max 2 gånger per år.
Jag såg det lite som att ska jag byta pulsklocka eller ska jag lära mig att faktiskt använda den på rätt sätt och få ut max av den jag har.

Pulsträning
Appropå det första inlägget som var ganska inriktat på lågintensiv träning:

Phil Maffetone är en stark förespråkare för träning på en konstant förhållandevis låg puls (MAF-puls). Detta för att förbättra fettförbränningen och sakta men säkert kunna cykla snabbare vid oförändrad puls.

https://philmaffetone.com

Pulsträning
Kan det vara en början att anstränga sig ordentligt, cyckling/längdskidor, köra så hårt man kan i en timme, snitt pulsen på det passet är väl i krokarna av tröskelpuls?
Sen använda det som utgångsvärde o bestämma puls zoner efter det?
Jag har läst ts inlägg flera ggr, får ej nå grepp på vilken nivå ts befinner sig på nu, ej heller något mål, svårt ge/få några vettiga tränings tips tycker jag, tror att man ska ha hyffsad(vad det nu är) tränings nivå för att ett laktat / vo2/ ftp test ska vara givande.
Just my 2 cents

Pulsträning
larason sa:
Kan det vara en början att anstränga sig ordentligt, cyckling/längdskidor, köra så hårt man kan i en timme, snitt pulsen på det passet är väl i krokarna av tröskelpuls?
Sen använda det som utgångsvärde o bestämma puls zoner efter det?
Jag har läst ts inlägg flera ggr, får ej nå grepp på vilken nivå ts befinner sig på nu, ej heller något mål, svårt ge/få några vettiga tränings tips tycker jag, tror att man ska ha hyffsad(vad det nu är) tränings nivå för att ett laktat / vo2/ ftp test ska vara givande.
Just my 2 cents

Tränar 20-25h i veckan men orkar knappt cykla 2 mil.

Mitt tips, börja med att cykla mer bara.

Tillbaka
Topp