Pumpa på macken

Pumpa på macken
Låter mesigt att kalla det tryckluft om det inte fixar det, i industrin är ju tryckluften på 40 bar.

Varierar väl mellan mackar om inte annat, testa! :)

Senast redigerad av en moderator:
Pumpa på macken
lasselarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Klarar mackarnas däckpump att fylla ett
> racerdäck till 7.5 bar (110 PSI) ?

Klarar och klarar. Det beror helt på vilken typ av "luftpåfyllningsanordning" dom har.
En sån där som är till för cyklar, nej det tror jag inte.

Men de till bil

Klocka (en så där man lyfter ut) Där tar det nog oceaner av tid att fylla.
Med slang bara ett halvt sekel eller så ;7)

Jag skulle inte ställa mig på en bensinmack och fylla upp mina däck om det inte var nödvändigt. Sen fyller jag mina till 9 och 9.5 och det ta tid.

Men jag kan återkomma. Tar med ett däck och provar, nu i dag. Kan vara kul att se.

Pumpa på macken
Jag ser fram mot din testrapport Pebben.
Tanken var att slippa ta med den stora golvpumpen om jag åker på långtur över flera dagar.
Och att fylla 7.5 bar med en minipump är väl inte att tänka på?

Pumpa på macken
-->Beeblebronx
Om jag pumpar 100 tag med minipumpen (det går ganska snabbt och lätt) och sedan trycker i en CO-patron på 12g så kommer jag upp i ca 7 bar (100 PSI). men då har jag inte riktigt koll på trycket och vill slippa att göra detta varje morgon.
(EDIT->) Och detta gäller 23 mm däck. Långturen kommer kanske kommer att gå på lite bredare däck.

Pumpa på macken
Pebben skrev:
> Men de till bil
>
> Klocka (en så där man lyfter ut) Där tar det
> nog oceaner av tid att fylla.
> Med slang bara ett halvt sekel eller så ;7)
>
> Jag skulle inte ställa mig på en bensinmack och
> fylla upp mina däck om det inte var nödvändigt.
> Sen fyller jag mina till 9 och 9.5 och det ta
> tid.

Antingen förstår jag inte vad du menar eller så har du missuppfattat hur det där med tryck funkar. Om du pumpar luft från någon sorts kompressor, såna som de brukar ha på mackarna, så funkar det ungefär såhär. Kompressorn pumpar upp ett givet maxtryck inuti någon sorts luftbehållare. Detta övertryck (gentemot däckstrycket) används sedan för att fylla ditt däck. Om nu maxtrycket inte är inställt på högre (eller likamed det) tryck än du vill ha i ditt däck så kommer du aldrig få dit önskade lufttryck i däcket än hur lång tid du väntar.

I övrigt tror väldigt få mackar har högre tryck än typ 4-5 bar som sitt maxtryck.

Pumpa på macken
lasselarsson skrev:
> -->Beeblebronx
> Om jag pumpar 100 tag med minipumpen (det går
> ganska snabbt och lätt) och sedan trycker i en
> CO-patron på 12g så kommer jag upp i ca 7 bar
> (100 PSI). men då har jag inte riktigt koll på
> trycket och vill slippa att göra detta varje morgon.

Låt bli att släppa ut luften på kvällen?
Eller läcker det så snabbt?

Pumpa på macken
lleberg skrev:
> ... i industrin är ju tryckluften på 40 bar.
>

Det vet jag inte om det stämmer riktigt, inte hos oss iallafall.
Jag har för mig att vi har runt 9 bar i ledningarna på Scania.

Pumpa på macken
slimm skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... i industrin är ju tryckluften på 40 bar.
> >
>
> Det vet jag inte om det stämmer riktigt, inte hos
> oss iallafall.
> Jag har för mig att vi har runt 9 bar i
> ledningarna på Scania.

Ursäkta då :)

Pumpa på macken
lasselarsson skrev:
> Klarar mackarnas däckpump att fylla ett
> racerdäck till 7.5 bar (110 PSI) ?

Hej.

Efter att nu provat 2 st slang och 4 st klockor, så har jag kommit fram till följande.
Nej det kan dom inte, inte på de ställen jag har provat i allafall.

Däremot så klara de av att snabbt nå >4bar på en grisblink. Vilket då ger att du inte behöver pumpa så där jättemycket med din minipump typ tex en SKS wese.

Resultatet blev som väntat bäst på de ställen där dom körde med en "slang".
Mätning ett 1, 7.4 bar och mätning 2, 6.5 bar. 7.4 bar var det högsta uppmätta tryck som jag fick.

Avseende klockor så blev resultatet. 4.2 bar som lägst, sedan två stycken mätningar runt 6.3-6.4 bar och slutligen 6.8 bar som högst.

För att uppnå 6.8 bar med klocka så behövde jag göra tre fyllningar och hade en ökning från 6.6 till 6.7 till slutligen 6.8 bar. Vid fjärde skedde ingen förändring och efter femte sjönk trycket i däcket i stället

Sen kan jag inte svara på hur pass exakta mätvärden är. Men jag provmätte det första mätvärdet i slang med min "fotpump". Och värden stämde godtagbart överens med varandra, då jag upplevde att ventillen släppte vid ca 7.5 bar.

Och som mytomspunnen skrev.

"Antingen förstår jag inte vad du menar eller så har du missuppfattat hur det där med tryck funkar. Om du pumpar luft från någon sorts kompressor, såna som de brukar ha på mackarna, så funkar det ungefär såhär. Kompressorn pumpar upp ett givet maxtryck inuti någon sorts luftbehållare. Detta övertryck (gentemot däckstrycket) används sedan för att fylla ditt däck. Om nu maxtrycket inte är inställt på högre (eller likamed det) tryck än du vill ha i ditt däck så kommer du aldrig få dit önskade lufttryck i däcket än hur lång tid du väntar."

Precis, men när du tömmer klockan på luft så sjunker även trycket i den och således för att uppnå det maximala tryck som "kompressorn" genererar till klockan så kan det vara så att man måste fylla upp klockan mellan påfyllningarna, dvs återskapa det maximalatrycket. Och detta är för mig relativt uppenbart.

Lite fastnade i skolan när jag läste om Pneumatik eller trycklufts teknik.

Själv rekommenderar jag att man har med sig både CO2 patroner och en minipump.
Sen hur man gör är lite olika. Vissa sjuter i patronen först och sedan pumpar man tills ögonen blöder. Andra pumpar i ett visst antal pumpslag för att sedan skjut i patronen. Det är nog mer en smaksak hur man gör. Själv skjuter jag i patronen först.

Pumpa på macken
Pebben-> tack för den grundliga undersökningen.
Fråga: hur bra är SKS wese? Enl. SKS ska den klara 10 bar. Hur lång tid tar det att få upp 7.5 bar i ett racerdack (23mm)?

Pumpa på macken
lasselarsson skrev:
> Pebben-> tack för den grundliga undersökningen.
> Fråga: hur bra är SKS wese? Enl. SKS ska den
> klara 10 bar. Hur lång tid tar det att få upp
> 7.5 bar i ett racerdack (23mm)?

Du det vet jag inte, då jag alltid hitintills har kört in en patron först. För att sedan pumpa upp trycket. Men att pumpa upp till 7.5 kan jag inte tro ska vara så där jätte jobbig. Över 8.5-9. Ja då skrattar man inte, inte jag i allafall. Nu har jag ingen SKS wese hemma för tillfället. Annars hade jag ju kunnat prova. Vilken tur jag har ;7)

Men jag har "pumpat" mig lite drygt sträckan mellan Vadstena och Hästholmen under ett VR för ett par år sedan och det gick bra. Pumpa som bara den. Sen trampa järnet. Pumpa som bara den och sen trampa järnet osv.

Kul? nej det kan jag inte påstå att jag tyckte att det var, men det funkade. Kul när dom sa att alla slangar var slut i depå i Hästholmen? Nej det kan jag inte påstå att jag tyckte att det var.
Men det löste sig, tillslut. Fy för att få 4 punkor på mindre än en mil under ett VR. Inte den start man direkt önskar sig. Punka nummer 4 och ingen mer slang kvar och bara 29 mil kvar till mål. Jippie vilken bra dag detta kommer att bli, hurra.

Tillbaka
Topp