pysande/väsande tora 302?

Morsning kamrater. har börjat rulla med cube'n lite nu, och den har väl gått ca 4 mil sen i fredags,ja, jag vet,inget bra facit, men va fan,det har varit en asdålig vinter ju, och utan att gå in på detaljer så har jag inte haft så mycket tid heller,skitsamma,nu rullar den i alla fall. nöjd som fan med hela hojen, och det har varit väntan värt, för detta är det första jag hojjar på den sen en snabb sväng i november när den var ny, då det fanns bra med snö och kyla. va fan gaggar jag om då, jo, just ja, gaffeln var det. den pyser och väser när man toppar ut den, ett ganska rejält "Psccchhhh" blir det, och det låter väldigt "svampigt/blött"(vilken jävla cykelterminologi:D). jag ser inte att den läcker nånstans, och lockout:en funkar ju, så den kan väl inte vara trasig på nåt vis? tycker att gaffeln är väldigt svampig och bottnar lätt, men det kanske hör till på en så pass instegig gaffel?

Jag har kört med en Tora men tyckte inte den pssssschade eller var svampig på något sätt. Väger iofs "bara" 69 pannor och har inte lyckats fått den att bottna någon gång med standardfjädern (medium).

Lånade en ganska dyr Fox för ett par år sedan och den pös hela tiden. Skulle tydligen låta så. Och om jag inte missminner mig pyser min Revelation lite då och då med utan att vara svampig.
Så det kan ju vara ett normalt beteende. Pysljudet då, svampigheten vete tusan.

Är det inte bara lite pys från högerbenet? luften därifrån måste ju också ta vägen nånstans. Jag fick min luftdämpade Tora att huffa och puffa lite grann när jag var ute med den, men det var nog inte från luftsidan, då jag verkade ha samma tryck efter färden, som före.

Det är helt normalt med pysande/väsande ljud från gafflar. Bara oljan som swoschar runt och gör sitt jobb i dämpkretsen.

/Johan

Prova att ändra returen för att se om det påverkar ljudet. Långsammare retur, dvs. ökad rebound damping innebär i regel högre gurgelljud.

Jag har en Tora 302 och den gnisslar och pyser och för ett jävla liv ärligt talat. Den modell jag har har ju fjäder både i dämpning och rebound, så det finns ju inte direkt någonting som kan läcka ut. Har inte funderat på att det skulle vara något fel på den, snarare tvärtom, ju mer oväsen den för, ju bättre tycker jag den verkar funka.

Men jag tycker nog ändå att det är en riktigt skitgaffel. Jag bytte standardfjädern (medium) mot en mjukare och tyckte det blev mycket mycket bättre. Byta fjäder kan helt klart vara värt pengarna, den kostade bara några hundralappar.

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Tora 302 och den gnisslar och pyser och
> för ett jävla liv ärligt talat. Den modell jag
> har har ju fjäder både i dämpning och rebound,
> så det finns ju inte direkt någonting som kan
> läcka ut. Har inte funderat på att det skulle
> vara något fel på den, snarare tvärtom, ju mer
> oväsen den för, ju bättre tycker jag den verkar
> funka.
>
> Men jag tycker nog ändå att det är en riktigt
> skitgaffel. Jag bytte standardfjädern (medium)
> mot en mjukare och tyckte det blev mycket mycket
> bättre. Byta fjäder kan helt klart vara värt
> pengarna, den kostade bara några hundralappar.

ok. ja, jag är inte precis van vid några avancerade gafflar, har bara haft RST och suntour förut, så jag har inte koll på det där. skrev lite dåligt i o f sig, den pyser förstås vid kompression också,men bara när jag hänger över styret och verkligen tynger ner den

Hej !
Jag har en Tora 318 med luftdämpning, för det mesta tycker jag att den fungerar bra, men
jag skulle vilja ha en hårdare Flowgate. ( är det någon som provat med en från Reba el dyl. ?)

Min Gaffel pyser kollosalt när den fjädrar ut, dvs då returdämpningen verkar, och kommer det efter ett gupp eller en sten eller något annat hinder så betyder det ju bara att dämpningen har gjort sitt jobb.

Om det däremot är ett ständigt väsande vid trampningen så borde det betyda att fjädern är för mjuk eller att flowgaten inte jobbar som den ska, dvs att en massa energi hamnar i dämpningen i stället för ut på bakhjulet.

Som sagt, min Tora 302:a (stålfjäder) pös inte nämnvärt. Inte heller gör min Reba (luft) det. Min Marskokki MX Pro (luft) låter en smula (fast mer ett slurpande), men knappt så att man lägger märke till det.

Jag har en RST instegs gaffel och den pyser varje gång jag anstränger den. Detta beror väl på att det inte kan vara vakum i gaflarna och hela gafeln inte är fylld med olja (fjädern är väl omgiven av luft...) och när dämparn då trycks ihop så måste ju den lilla luft som finns i dämparen försvinna och där har ni pyset...
Men jag är inte så insatt så jag är inte säker...
Detta är bara en teori jag kom på för att förklara mitt egna mystiska dämpar pys...

/ Bonzai

Tillbaka
Topp