RAAS - Race across Skåne 2017

Gissningsvis - start och mål i malmö, lunchstopp i Kivik, två "klasser" och mycket hygge. Är tyvärr själv förhindrad att delta pga födelsedagskalas.

En lös tanke:

Antar att RAAS är någon sorts anspelning på RAAM. Om man kör samma konstruktion som för Race Across AMerica så blir det dock RASK, vilket jag inte tycker är en helt värdelös akronym för ett lopp.

Kommer alltid mitt i semestern för min del, är bortrest :( Får sikta på nåt milslukarlopp i augusti-september istället, inte fyskam det heller..

Jag kan inte minnas att jag fått mail tidigare år, hittar inga i arkivet. Bara ett mail, med kort info och förslag på rutt, dagen innan. Lista med anmälda brukar komma upp på hemsidan efterhand.

Skrmavbild2017-07-23kl.21.21.17.png

Luktapåblommorna sa:
ohellstrom sa:
Jag har tyvärr också en väldig benägenhet att vara upptagen på RAAS-dagen varje år...
Som tur är kan man köra tvärs över Skåne vilken dag som helst på året.

Nu är det ju inte direkt brist på kilometer som är mitt problem. Jag tycker det verkar vara ett trevligt arrangemang. Får jobba på min planering.

Anmälan stängd?? Hade inte hört om detta tidigare.
Närmaste tåg blir Simrishamn, men kanske lättare att köra med grupp till Skåne Tranås o svänga av till Tomelilla?

Säg mig ett enda arrangemang med obegränsat deltagarantal?

Man har den organisationen man har, en begränsad mängd tid att lägga på något och inom de ramarna ska man erbjuda bästa möjliga upplägg för de som är med.

ohellstrom sa:

Ett inte helt olikt arrangemang var Malmö gerillöpares gigantgerillalöpning i våras som varit återkommnde i olika former under några år. De hade inte som jag vet begränsat antal startande.

Brukar deltagarantalet vara begränsat i brevetsammanhang, har inte sett något sådant på milslukarens arrangemang. Sen gör ju självklart arrangörerna av raas precis hur de vill, men jag undrar vad deras förklaring är till att ha x antal platser.

Luktapåblommorna sa:
ohellstrom sa:

Ett inte helt olikt arrangemang var Malmö gerillöpares gigantgerillalöpning i våras som varit återkommnde i olika former under några år. De hade inte som jag vet begränsat antal startande.

Brukar deltagarantalet vara begränsat i brevetsammanhang, har inte sett något sådant på milslukarens arrangemang. Sen gör ju självklart arrangörerna av raas precis hur de vill, men jag undrar vad deras förklaring är till att ha x antal platser.

Ja, det finns massor av lopp som inte har någon uppgiven maxgräns. Gemensamt för dessa är att det förväntade deltagarantalet är ytterst modest och avsaknaden av definierad gräns får anses vara en teknikalitet.

Om det regelbundet började dyka upp hundratals deltagare på Milslukarens breveter är jag övertygad om att formerna för arrangemangen hade behövt ses över.

Vad försöker du egentligen komma fram till?

Luktapåblommorna sa:
ohellstrom sa:
det förväntade deltagarantalet är ytterst modest och EN definierad gräns får anses vara en teknikalitet.

Om Schwartz vill köra så är det synd att det är en teknalitet som hindrar ett deltagande.

Varken du eller jag har en aning om hur många utöver Schwartz som hade velat anmäla sig om anmälan fortfarande var öppen och/eller deltagarantalet obegränsat.

Luktapåblommorna sa:
ohellstrom sa:

Nej, men däremot behöver du anmäla och betala innan. Men visst, det skulle nog vara svårt för klubben att hantera (och macken) om 200 personer hade anmält sig till en brevet, vilket iofs knappast är en statistiskt sannolikhet då det körts totalt 872 st i hela sverige på över 100 starter, dvs ett snitt på ca 9 cyklister per start.

Jag hade vissa förhoppningar om att vara ledig på RAAS-dagen, men det sket sig... Jag gjorde dock som så att jag förberedde mig så gott jag kunde och ställde frågan om det fanns plats (och om man skulle ha en chans att hinna med alla andra i tänkt tempo) och fick svaret i förmiddags att det fanns platser i "Ride" men inte i "Race". För de som vill köra rundan går så finns det alltså en chans att få en startplats, dock i klungans fria åkning då...

Luktapåblommorna sa:
Tror du att det hade kunnat bli fler än Vättern? Hade varit sjuk kul med ett konkurrerande lopp i Skåne till självkostnadspris.

Bara att arrangera de då :) Vad hindrar dig?

Jag tycker det är bra med maxantal. Blir lättare att lära känna nya människor då och helt klart lättare att arrangera för de få personer som är inblandad. Är ju ganska få som vill vara med och anordna ett event utan att tjäna något vidare på de.

Någon som vet hur det funkar på lördag...är det möjligt at lämnä väskan någonstans? Start är vid Musette? Och finish som sista år MEC?
Och hur med parkering kring Musette? Går det bra eller är det bäst att ta tåget från Köpenhamn?
Vi syns på lördag!

Strandinator sa:
Någon som vet hur det funkar på lördag...är det möjligt at lämnä väskan någonstans? Start är vid Musette? Och finish som sista år MEC?
Och hur med parkering kring Musette? Går det bra eller är det bäst att ta tåget från Köpenhamn?
Vi syns på lördag!
Det finns goda parkeringsmöjligheter i Malmö, gatorna nära Musette och ut mot Kronprinsen, Pildammsparken etc - en del är max 4h, dock inte gatorna i Hästhagen och Fågelbacken samt Slottsstaden.
Kvarteren runt Pauliskolan är (nog) gratis på lördagar.

Tillbaka
Topp