Race Across America 2019

Race Across America 2019
Eftersom alla behöver sova några normala perioder fö att prestera brs under fem, sex dygn borde ditt resonemang stämma rätt bra med verkligheten.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Om man tänker sig 20 min per cykelpass skulle, om man undantar 2 personer som får sova, man då kunna landa i t.ex.:

a) 1 person i taget => 20 min varannan timme
b) 2 personer i taget => 20 min med intervaller en gång per timme

Om man ska tjäna på b kommer belastningen då att behöva vara över den i a när personen är framme och drar, d.v.s. det blir någon form av över-under-intervaller. För mig inte uppenbart att det skulle vara bättre. Dels kräver det högre maxinsats och dels blir det mindre vila mellan passen.

Jag tänker mig sen att man försöker vara lite adaptiv och om någon har det tungt kanske man låter den personen ta en lite kortare period eller kanske t.o.m. stå över något pass.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Om man tittar framåt så är nästa reppassage vid TS35 (Mississippifloden). Där är officiellt tidsgränsen för herrar under 60 satt till 192 timmar (=8 dygn) och för övriga 206 timmar (=8 dygn och 14 timmar). Detta innebär att den första gruppen har reptid runt 10-halv elva på onsdag kväll medan de andra har sitt rep vid lunchtid på torsdag.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Race Across America 2019
GoranS sa:
Petert sa:
Petert sa:
Petert sa:
Bäckstedts 8-mannalag leder vid TS 4 med 1 t 35 min före Team Oceanside.

TS 5: + 1.41

Bäckstedtd lag har nått TS 8 innan Team Oceanside har kommit till TS 7..
Team Bäckstedt har dock konkurrens av ett fyramannalag från Österrike om att vara snabbaste lag. Vid TS8 skiljer det bara 6 minuter dem emellan med fördel för MBs lag.

Rekordet för fyrmannalag är från 2004 med 5 d 8 t och 23.06 miles/t. För åttamannalag är det det tidigare nämnda från 2018 strax under 5.04 med 24.91 i snitt. 2018 var banan 110 miles längre än 2004.

Imponerande prestation på fyra personer. Hur mycket fick de sova?

Race Across America 2019
Jag har svaret på min avslutande fråga förra inlägget!

En av deltagarna, Kerry Ryan har summerat insatsen så här på hemsidan för den cykelbutik han äger i Kalifornien. (Han var den ende i laget som inte hade proffsbakgrund)

"Less than four hours sleep coast to coast. One rider at a time, leapfrog format, 10-15 minutes per person (as hard as you can) is the average length of time on the bike, repeat….over and over and over!"

Och avslutningsvis, en kanske bortglömd fartsänkare för oss på avstånd: "Legal stops at all stop signs and lights".

Race Across America 2019
Innebär alltså 30-45 min mellan insatserna. Låter som ren och skär tortyr att inte gå någon vettig sömn på över fem dygn.

Race Across America 2019
Strasser har nått rep 2 (TS35). Där bakom är Baloh nu satt under press. Haase är mindre än 1,5 timmar bakom vid TS31.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
GoranS sa:
Haase har mellan TS20 och TS32 faktiskt tagit in 10 min på Strasser.

Strasser kanske sov i 30 minuter.

För övrigt har Hogan kommit igång igen och rapporterades vid TS 20 för ca två.timar sedan. Snittet var då så lågt som 9,34 miles i timmen men snittet ökar rimligen ett bra tag till. Måste om inte annat göra det.

Race Across America 2019
Hon verkar ha varit på något hotell en bit från banan i ca 18 timmar och sedan återvänt till där hon övergav rutten och fortsatt. Har för mig att hon även tidigare år ibland haft sådana där "ryckigheter" för sig. Om jag ska gissa är det risk att hon kommer att bryta vad det lider.

Race Across America 2019
Ser ut som Baloh hade en mindre felnavigering i Jefferson City för fem timmar sen.
Skrmklipp.JPG

Race Across America 2019
Uppdatering kring Talabardons framfart: Han passerade TS23 (1395 miles) på 5.19.32. Om man tittar på hans passertider 2015 hade han:

TS23, 1330 miles, 5.08.27
TS24, 1380 miles, 5.15.54
TS25, 1446 miles, 5.20.09

Som jag ser det måste han öka farten jämfört med 2015 års lopp om han ska klara maxtiden.

Race Across America 2019
Om jag inte minns alldeles galet var Haase faktiskt före Baloh på vägen en sekvens. Nu verkar dock amerikanen ha tagit en paus med 14 miles till TS34 medan Baloh har kommit fram till TS34.

Race Across America 2019
Strasser är fn 285 miles före Baloh. Vid passage TS38 (5.18.14) var han dock 12.16 efter sitt eget rekordlopp 2014. Visserligen är det i år 20 miles längre dit, men det går helt enkelt klart långsammare detta år. Med tanke på att rekordloppet slutade på strax under 7.16 skulle det alltså landa på 8.04 om han kör jämnt med 2014 års lopp till mål. Då det inte riktigt finns något som pressar på gissar jag att han kommer att tappa ytterligare några timmar även om avslutningen 2014 inte var riktigt lika rask som inledningen. Innebär alltså en tid på kanske 8.07 vilket skulle innebära målgång vid fem-sex-snåret på torsdag morgon.

Race Across America 2019
Bäckstedts gäng leder förvisso 8-mannatävlingen klart men vid TS16 är de enligt trackingen 28 minuter efter det österrikiska fyramannalaget.

Race Across America 2019
Ja, tiden talar ju säkert till fördel för de som är fler, men det är hur som helst starkt att ligga före när de ändå börjar närma sig 2 dygn körda.

Race Across America 2019
Från att ha sett avgjord ut är nu damklassen helt plötsligt vidöppen. Pulver hade ett stopp före TS30 och sen ett inte så långt efter. Nu har hon efter att ha passerat El Dorado Springs vänt tillbaka dit h och har nu varit stilla där i över fyra timmar. Genovesi är bara milen därifrån.

Race Across America 2019
Strasser har inte långt kvar till dess att han lämnar Indiana för att ta sig in i Ohio. Han kommer då sannolikt att ha en hel delstat mellan sig och Baloh.

Race Across America 2019
GoranS sa:
Petert sa:
GoranS sa:
Bäckstedts gäng leder förvisso 8-mannatävlingen klart men vid TS16 är de enligt trackingen 28 minuter efter det österrikiska fyramannalaget.

TS 19: 23 minuter efter.
TS20: 44 minuter efter.
De fortsätter tappa och är vid TS21 52 minuter efter. Orkar österrikarna hålla i hela vägen i mål eller kommer deras mindre numerär att till slut kosta på? De är fortfarande inte ens halvvägs så mycket kan hända än.

Race Across America 2019
De snabbaste lagen kommer inom inte alltför lång tid att börja hämta in soloåkarna. Första "offret" lär bli Bird som just nu befinner sig ungefär 2 TS:s framför de två tätlagen.

Race Across America 2019
Genovesi hade vid TS32 en tretimmarspaus medan Goldstein i stort sett verkar ha kört till Jefferson City. Hon har dock stannat strax före TS33 (i Jefferson City) och varit stillastående i en dryg timme. Genovesi är nu inte mer än en halvmil från där Goldstein befinner sig så ledningen kan snart växla igen.

Race Across America 2019
GoranS sa:
GoranS sa:
Petert sa:
GoranS sa:

De fortsätter tappa och är vid TS21 52 minuter efter. Orkar österrikarna hålla i hela vägen i mål eller kommer deras mindre numerär att till slut kosta på? De är fortfarande inte ens halvvägs så mycket kan hända än.
Trendbrott? Nu 36 min (TS23).

Race Across America 2019
Ser ut som jag ev var lite optimistisk angående segertiden. Vid TS43 är Strasser 15.30 långsammare än 2014 års passering. Han får inte tappa många minuter till om min gissning ska vara rätt och med tanke på att det troligen återstår drygt 1,5 dygn är det nog att hoppas på mycket.

Race Across America 2019
Legendaren Seana Hogan ska inte ses som uträknad. När hennes team rapporterade från TS27 för några timmar sedan hade hon kommit upp till 9.99 i snitt.

Race Across America 2019
GoranS sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
Petert sa:
GoranS sa:

...och nu ännu mindre skillnad: 28 min (TS26).

Race Across America 2019
Petert sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
Petert sa:
GoranS sa:

...och nu ännu mindre skillnad: 28 min (TS26).
Och enligt trackingsidan är det bara 17 min vid TS26.

Tillbaka
Topp