Race King, men vilken sort!

Grude

Medlem
Nu har jag lagt ett antal timmar på att hitta rätt däck-modell. Man blir ganska trött när man inser att det bara är halva jobbet...
Hur ska man som glad amatör veta vilken sort "man ska ha", tydligen finns det flera alternativ:
Race Sport
ProTection
och Performance
http://www.continental-tires.com/bicycle/search-page?q=race+king

Inser att det har med vikt och hållbarhet att göra, men hur väljer ni? Det skiljer ju trots allt ganska mycket på dem i pris.

Ska du köra slanglöst så läser man ofta om att RaceSport är svåra att få täta.

Har själv haft några Raceking RaceSport, och de har blivit sönderskurna i däckssidorna ganska snabbt, när man kört stig.

eiskall sa:
Ska du köra slanglöst så läser man ofta om att RaceSport är svåra att få täta.

Har själv haft några Raceking RaceSport, och de har blivit sönderskurna i däckssidorna ganska snabbt, när man kört stig.

Enligt Continental så är alla deras däck märkta med ProTection kompatibla med slanglöst.

Jag kör numera enbart raceking protection och kör dom slanglöst. Racesport har för klena sidoväggar för att köra med i skogen om det är lite stenigt (har revat upp ett par stycken). Performance är väl deras enklaste utan blackchili (vilket jag gärna vill ha för lite bättre fäste).

Grude sa:
ok, så ni menar att det finns däck med kombinationer av de olika egenskaperna?

Jag kommer köra på hobbynivå med slang...

Racesport = lätta, tunna sidoväggar. Funkar bra som framdäck. Black-chili-gummi ger bra grepp

Protection = förstärkta sidoväggar. Bra om du ska köra slanglöst. Även dessa har black chili-gummi.

Performance = nån billigare gummiblandning med sämre grepp. Undvik dessa.

Låter som att protection blir bra för dig.

/Matias

Jag hade Race King Racesport på vasan, gillar de däcken. Nu har jag Specialized S-works fast track som jag inbillar mig motsvarar race king åtminstone lite, tycker dessa har sämre grepp, både som bak/fram däck.

Beställde igår en uppsättning Race King Protection.

Wiggle har hyfsade priser just nu.

Jag vill flika in att performance inte är SÅ rötna som ofta skrivs här slentrianmässigt. Jag har det som bakdäck som sommardäck. Men visst, hade jag valt själv så hade det blivit racesport.

Tillbaka
Topp