Raceface Aeffect Dropper Seatpost?

roskai sa:
Varför krångla till det? köp en som är bra istället... https://www.bikeyoke.de/en/seatpost-revive-160-30-9.html
Har den funnits länge nog att vara så bra som den låter än då? För det låter väldigt bra, helt klart. Det har ju kommit ett gäng nya som hypats stenhårt som Yep som sen visat sig hålla lika bra som en Reverb i längden..

Min Reverb är nog för övrigt snart unik.. Levererad januari 2013 och fortfarande i bruk.. :-)

haddock sa:
roskai sa:
Varför krångla till det? köp en som är bra istället... https://www.bikeyoke.de/en/seatpost-revive-160-30-9.html

Det är var Bird har som alternativ till Reverb i deras cykelbyggare. Den är en del billigare. Därav frågan.
Okej, iom att de flesta av reverbens problem ligger i hydrauliken till remoten så kanske den är bättre. Men jag har klämt på en bikeyoke, och den skämtar man inte bort.

Kan man välja stel stolpe till förmånligt pris så gör det istället.

roskai sa:
haddock sa:
roskai sa:

Det är var Bird har som alternativ till Reverb i deras cykelbyggare. Den är en del billigare. Därav frågan.
Okej, iom att de flesta av reverbens problem ligger i hydrauliken till remoten så kanske den är bättre. Men jag har klämt på en bikeyoke, och den skämtar man inte bort.

Tack. Ja, köpa separat i efterhand är ett bra alternativ.

Fast det som går sönder i reverb m fl är IFPn, inte reglaget. Så problemet man löser på det sättet handlar mer om det oergonomiska originalhandtaget.

Rattnalle sa:
Fast det som går sönder i reverb m fl är IFPn, inte reglaget. Så problemet man löser på det sättet handlar mer om det oergonomiska originalhandtaget.
Ja de har väl lite möjliga och omöjliga problem, de jag har sett mest av Irl är strulade remotes. Men även nån stolpe som sagar och vissa som inte funkar alls... Sen vilken del som är kass är ju ointressant. Reverb är typ som en Alfa Romeo från 90-talet, jäkligt schyssta när de funkar 1/10 gånger, de övriga 9 består av motordelar och olja som sprutar överallt...

Konstruktionen är ju ungefär densamma som de flesta hydraulstolpar. Men att Reverb är så vanlig gör ju att man ser många som strular.

Jag säger absolut inte att den är felfri men så mycket sämre än nåt annat är den inte heller.

roskai sa:
haddock sa:
roskai sa:

Det är ju inte sant, utan kommer säkert åt att du jobbar med att "serva" cyklar på Cykloteket. Jag tror att jag själv har reklamerat 4, om inte 5, stolpar på att dom helt rasar. De flesta jag känner har liknande erfarenheten. Remoten är väldigt robust när man väl har ansträngt sig och bleedat den ordentligt.

larsaw sa:
noxin sa:
Väldigt relevant: https://nsmb.com/articles/race-face-aeffect-dropper-post-teardown/

Nöjd att jag körde på Aeffect istället för Reverb på min Bird :)

Hade fått för mig att Affect var "samma-lika" som Brand-X, men den har väl inte lika mycket hydraulik i sig, eller har den det?

Verkar vara ganska oklart.

Saxxat från kommentarerna där mekanikern som skrev artikeln skriver på samma tema:
"As I said above, I haven't opened those other posts - and I can't find photos of them ripped down - so I can't confirm what you're saying. There are a lot of bicycle products that are the "same" but really aren't. If they are all the same that's great - I'm just trying to clarify why I wouldn't want anyone to infer from this teardown/ review process that because my experience with the Aeffect was 'X' that the same conclusions can be applied to any other post on the market.

For example the Brand-X Ascend XL and Aeffect 150mm posts appear identical but for the graphics but it would be very, very easy to use the same external housing with a Wintek cartridge. An example of this is the Shimano/Pro Koryak post which uses a very similar body (different post head) and the same cable actuator at the bottom of the post but the "gas/hydraulic unit that drives the post is a one-piece replaceable cartridge".

If these posts are all using the same Reverb-esque design there are also any number of cost saving choices from the quality of quad-rings/seals, to the raw materials used (aluminum, oil) or even the experience level of the assembly team employed could result in two posts of the same basic design providing very different experiences to their customers. These are all upgrades that are available from most factories.

.

Hubs is a great example where I will see multiple rear hubs with various branding that are obviously from the same manufacturer, may even be from the same assembly line and they all even use the same driver design.

But, I wouldn't call them the same hubs because the quality of the bearings, for example, ranges extensively. Or one hub has cut costs by having a single bearing and a spacer rather than a pair of bearings supporting the axle at the freehub/hubshell interface. Or the identical looking aluminum freehub body on one holds up well and the other is obviously actually made of tin."

Verkar således lite svårt att veta vad som är vad? :)

Jag har en RaceFace Aeffect 125mm. Har kört över 20 timmar nu och den är riktigt smidig och bra. Lätt att justera, glider ner och upp mjukt och fint och lagom snabbt. Helt steglös och lätt att justera med spaken på styret som även den går lätt. Jag har bara IRCC som sitter originalmomonterad på min Cambern att jämföra med och den är från 2016 och funkar rätt bra också, kört hela vintern utan problem men den har fasta microlägen som inte alltid prickas och fastnar inte alltid exakt där man vill. Minst två Rockshoksstolpar har strulat och pajat under vinterna för bekanta.
Racefacen är den jag skulle välja om jag skulle köpa en idag, vilket kanske blir aktuellt snart. Mycke vill ha mer....skulle behöva 25mm till på endron för att livet ska kännas riktigt på topp i alla lägen.

Jag har en Aeffect 150mm på min Bird. Har nog inte cyklat mer än 5 mil men det är redan spel fram/bak och även viss rotation i arrangemanget. Endast någon millimeter men på så kort tid. Är det vanligt? Ska jag kontakta Bird eller vänta och se om det blir värre? Nya prylar som känns meh är ju faktiskt ganska meh.

Tillbaka
Topp