Racer 25-30000ny el beg

Racer 25-30000ny el beg
Jag ska köpa ny racer och vill ha tips på cykel i pris spannet 25-30000. Ny el bättre beg.
Kikat på canyon, bianchi aria där jag tycker canyon är mest prisvärd men jag är en glad amatör så tips mottages gärna.

DanielS

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Ja Canyon kommer ju att vara mer för pengarna än Bianchi. Vilken Canyon-modell är det du kollat på? För 25-30k får du en bra cykel om du köper nytt.

Det viktigaste är väl att man får en racer man sitter bra på. Vad har du idag och vad vill du uppnå med den nya cykeln?

Begagnat blir så klart ännu mer för pengarna men kan ju vara lite svårt att bedöma skick och värde. Om en cykel har några år på nacken kan det ju krävas en del reparationer som kostar en del. Letar man efter något speciellt så kan det ju bli en del väntan.

mzi

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Om du bor i typ Stockholm och kan tänka dig begagnat så finns det otroligt mycket ute. Bland annat en Bianchi med effektmätare.

Räserjonnar slits inte så mycket. Kolla efter skrapmärken och annat som tecken på att den är kraschad hårt (om det är kokosplast) och om slitdelarna verkar justera.

Storlek är det absolut viktigaste.

Racer 25-30000ny el beg
Ja Canyon kommer ju att vara mer för pengarna än Bianchi. Vilken Canyon-modell är det du kollat på? För 25-30k får du en bra cykel om du köper nytt.

Det viktigaste är väl att man får en racer man sitter bra på. Vad har du idag och vad vill du uppnå med den nya cykeln?

Begagnat blir så klart ännu mer för pengarna men kan ju vara lite svårt att bedöma skick och värde. Om en cykel har några år på nacken kan det ju krävas en del reparationer som kostar en del. Letar man efter något speciellt så kan det ju bli en del väntan.
Den canyon jag kikat på är ultimate cf sl 8.
Jag har en roadlite som jag både pendlat och tränat på men vill ha en riktig racer dels för att det är kul men främst för att cykla mer landsväg.
Har ju funderat på beg , nackdelen är som du skriver att vill jag ha en cykel till våren när man kan börja cykla kanske jag inte hittar någon men är turen där så kan man göra en bra affär.
Lutar väl åt en ny.

Racer 25-30000ny el beg
Om du bor i typ Stockholm och kan tänka dig begagnat så finns det otroligt mycket ute. Bland annat en Bianchi med effektmätare.

Räserjonnar slits inte så mycket. Kolla efter skrapmärken och annat som tecken på att den är kraschad hårt (om det är kokosplast) och om slitdelarna verkar justera.

Storlek är det absolut viktigaste.
Tack för ditt svar. Vad menar du med att storleken är det viktigaste?

Racer 25-30000ny el beg
Ja, det är ju det första. Trodde jag missat något.😄👍
Utveckla gärna, det kanske är viktigare än jag tror.
Vissa cyklar är 53-55-57 osv andra 52-54-56 osv.
Spelar den cm någon roll?

d_anders

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Bara det är skapligt rätt storlek så går det att fixa. Olika modeller är dock anpassade för alltifrån ganska upprätt sittställning till rejält aggressiv (jmf t ex kvoten mellan stack och reach). Vill du sitta aggressivt och köper en cykel med komfortgeometri går det inte att få till ställningen bra.

GoranS

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Ja, det är ju det första. Trodde jag missat något.😄👍
Utveckla gärna, det kanske är viktigare än jag tror.
Vissa cyklar är 53-55-57 osv andra 52-54-56 osv.
Spelar den cm någon roll?
Storleken i cm eller som S,M,L, etc säger inte allt. Vill man jämföra lite mer ordentligt bör man titta på geometritabeller där relevanta mått framgår.

Racer 25-30000ny el beg
En bit över budget och kanske en aning otippad, men kan vara ett alternativ.
Har själv sneglat på den och tycker specen är vettig. Skulle även tro att den går att få loss relativt snabbt om det är viktigt.

Storleken i cm eller som S,M,L, etc säger inte allt. Vill man jämföra lite mer ordentligt bör man titta på geometritabeller där relevanta mått framgår.
Ja, det gör jag också. Jag är en vanlig motionär så egentligen inget avancerat.
Ja, jag är ju motionär och främst ute efter att hålla konditionen på en hälsosam nivå. Ett och annat lopp kör jag nog framöver men jagar inte tider.
Vill samtidigt ha en cykel somjag kan ha länge och känna mej nöjd med.

DanielS

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Canyon ultimate har ju rätt aggressiv sittställning. Sitter du bra på din roadlite så kanske en komfort-racer är mer rätt, endurace om man kollar på canyon. Vill du sitta mer utsträckt och framåtlutad kanske ultimate är rätt val.

Jag trivs bäst på komfort-geometri men har väl rätt stel kropp..

Racer 25-30000ny el beg
Canyon ultimate har ju rätt aggressiv sittställning. Sitter du bra på din roadlite så kanske en komfort-racer är mer rätt, endurace om man kollar på canyon. Vill du sitta mer utsträckt och framåtlutad kanske ultimate är rätt val.

Ja, jag är väl inte den smidigaste. Ska kika på endurance också. 👍

Manurhin2

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
1662920260610.png

Franzén

Ny medlem
Racer 25-30000ny el beg

Därför man slammar cykeln och sen får man komplettera med stretchning efteråt #aero4ever😂🤷‍♂️

Racer 25-30000ny el beg
Ja, jag är väl inte den smidigaste. Ska kika på endurance också. 👍
Visst, vad säger att jag inte sitter bra på ultimate. Vi är alla olika. Frågan är ju hur stor skillnad det är?
Går tyvärr inte att testa här i blekinge.
Frågade på canyon men det var ett intetsägande svar jag fick.
Har tid på mej fram till våren, så det är ingen brådska.

DanielS

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Något mer tips på cykel?
Har god tid på mej. Trek domane sl 5 kan det vara något?
Ja det är en fin cykel men något dyr. En komfortracer med möjlighet till offroad-däck och montering av skärmar, motsvarigheten hos canyon är Endurace som får sägas vara betydligt mer för pengarna även om Trek:en på något sätt känns lite roligare.

Racer 25-30000ny el beg
Ja det är en fin cykel men något dyr. En komfortracer med möjlighet till offroad-däck och montering av skärmar, motsvarigheten hos canyon är Endurace som får sägas vara betydligt mer för pengarna även om Trek:en på något sätt känns lite roligare.
Ja, det är väl min tanke också. Men det skadar inte att kolla vad som finns.

mzi

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Det spås att det kommer bli mycket reor framöver nu, när handlare har årets modeller i lager och nästa års modeller på väg in. Så har du lite is i magen så kan du nog få en Trek eller något annat du vill ha för klart lägre än listpriserna.

Tasse74

Medlem
Racer 25-30000ny el beg
Hoppar in i tråden då Allebike nämns. Hur är deras ram? och finns det andra otippade alt. i prisspannet ~40k som deras Industrie när man vill ha skivbroms och AXS force?

Bele

Aktiv medlem
Racer 25-30000ny el beg
Topp