Racer eller gravel

ikia

Medlem
Racer eller gravel
Jag har aldrig haft racer eller gravel tidigare. Mina vänner har börjat träna med racer på landsväg. Jag skulle vilja börja med dem. Jag har fastnat mellan val av gravel eller racer. Jag skulle vilja cykla till och från jobbet med samma cykel. Jobbet ligger 15 km från förort till Stockholm. Jag skulle vilja kunna cykla på vår och höst med grus på asfalt och under regniga dagar.

Min första tanke var att jag köper en bra gravel för att pendla med. Sedan köper jag två extra racer kvalitetshjul och byter för somrarna. När det blir sommar byter jag hjul till racer på gravel för landsväg. Mina vänner avråder mig från detta. De säger att en bra racer är betydligt bättre än en bra gravel även om jag byter till racer-hjul. På cykelaffären säger de att det inte spelar så stor roll för mig och menar att jag är såpass otränad och dålig just nu :) att jag inte kommer att märka någon skillnad mellan gravel med racer-hjul och en riktig racer. Jag vill helst slippa att äga två cyklar. Delvis p g a platsbrist, delvis p g a huvudvärk med att äga många prylar, samt ekonomiskt föredrar jag satsa på en bra sak än två halvbra.

Tanken är att cykla kring 150 km på ett tillfälle när vi tränar landsväg på somrarna, och budgeten är kring 35000 kr. Nu vill jag fråga expertpanelen här. Är det så himla skillnad mellan gravel med racer-hjul och en fullständig racer? Vad anser ni? Satsa t ex på en gravel för 7000 kr för jobbet, och en racer 28000 kr för träning? Eller satsa bara på gravel för 28000 kr och köpa ett par racer-hjul för 7000 kr till gravel för att byta under sommartid?

Racer eller gravel
Köp en bra skivbromsad skärm cykel för pendlingen och en begagnad fälgbromsad racer till racercyklingen. Pendlingscykeln kan få bli dyrare än racern då det nog måste vara ny och krävs moderna komponenter på den. En bra 15 år gammal racer är fortfarande utmärkt så länge du sitter bra och har bra däck.

Racer eller gravel
Jag har aldrig haft racer eller gravel tidigare. Mina vänner har börjat träna med racer på landsväg. Jag skulle vilja börja med dem. Jag har fastnat mellan val av gravel eller racer. Jag skulle vilja cykla till och från jobbet med samma cykel. Jobbet ligger 15 km från förort till Stockholm. Jag skulle vilja kunna cykla på vår och höst med grus på asfalt och under regniga dagar.

Min första tanke var att jag köper en bra gravel för att pendla med. Sedan köper jag två extra racer kvalitetshjul och byter för somrarna. När det blir sommar byter jag hjul till racer på gravel för landsväg. Mina vänner avråder mig från detta. De säger att en bra racer är betydligt bättre än en bra gravel även om jag byter till racer-hjul. På cykelaffären säger de att det inte spelar så stor roll för mig och menar att jag är såpass otränad och dålig just nu :) att jag inte kommer att märka någon skillnad mellan gravel med racer-hjul och en riktig racer. Jag vill helst slippa att äga två cyklar. Delvis p g a platsbrist, delvis p g a huvudvärk med att äga många prylar, samt ekonomiskt föredrar jag satsa på en bra sak än två halvbra.

Tanken är att cykla kring 150 km på ett tillfälle när vi tränar landsväg på somrarna, och budgeten är kring 35000 kr. Nu vill jag fråga expertpanelen här. Är det så himla skillnad mellan gravel med racer-hjul och en fullständig racer? Vad anser ni? Satsa t ex på en gravel för 7000 kr för jobbet, och en racer 28000 kr för träning? Eller satsa bara på gravel för 28000 kr och köpa ett par racer-hjul för 7000 kr till gravel för att byta under sommartid?
Jag har de senaste åren kört en racer. Det har funkat och är kul! Alltid lite utmanande med den tuffa racer ställningen, framförallt om man är lite otränad. Skaffade en Gravel förra året och är helt såld på det nu. Skönare "endurance" ställning, överramen är kortare (antar att det är standardskillnad mellan racer/gravel?).
Om du är osäker ser jag inga problem att skaffa en gravel och framförallt bli bekväm med cykel. Att pytsa in 28 k för en racer om du aldrig kört tidigare....finns billigare att börja med :)

Racer eller gravel
Jag tror nog man kan hitta en gravel som duger för lvg-cykling. Finns en hel del exempel på det om man söker lite i forumet.

Men jag tycker det är svårt att köra samma cykel till pendling och träning. Man vill ju helst inte köra med skärmar, lamphållare osv när man tränar. Kör gärna med väska monterad på cykeln vid pendling. Sedan är det ju ofta svårt att förvara en fin cykel vid jobbet på ett bra sätt. Inte alltid det är tillåtet att ta in den på kontoret.

Racer eller gravel
Jag skulle säga att det är väldigt individuellt, som allt annat.

Har själv en Trek CrossRip:
Och en Cannondale CAAD10

Trek:en är kanske inte riktigt en gravel, snarare en touring, men tror det kan vara relevant ändå. Trek:en är väldigt rolig att cykla typ o handla, nästan så jag hittar på ärenden bara för att. Även längre turer med lite packning. Men ren LVG, ligga o pressa, nej, då är den lite tråkig. Däremot tror jag inte jag cyklar direkt snabbare med racern, bara så mycket roligare.

Och som @DanielS skriver så kommer du förmodligen att pendelutrusta graveln. Funkar fortfarande som LVG men så mycket tråkigare. Även stöldrisken bör tyvärr vägas in, kan du inte parkera säkert på jobbet så måste du kanske nöja dig med en tråkigare cykel för pendlingen.

Jag skulle säga att den stora frågan är hur roligt du vill ha när du cyklar LVG, ett par schyssta däck så hänger du med även med en gravel, men så roligt är det inte. Och du kanske aldrig upptäcker hur roligt det kan vara att ligga o plåga sig på vägarna.

Racer eller gravel
Jag hade också i ditt fall köpt två cyklar, en ren pendlarcykel och sen en fin begagnad racer med fälgbromsar för runt 15' om du inte tänker köra på grus och vill träna landsväg mera seriöst för det är inte bara hjulen som skiljer, även geometrin och körställningen är olika.

Racer eller gravel
Jag hade också i ditt fall köpt två cyklar, en ren pendlarcykel och sen en fin begagnad racer med fälgbromsar för runt 15' om du inte tänker köra på grus och vill träna landsväg mera seriöst för det är inte bara hjulen som skiljer, även geometrin och körställningen är olika.

Tänkte inte på det.
Min gravel/touring/whatever var nog precis innan Den stora uppdelningen, vet inte riktigt vad den kallades då. Jag upplever den mest som en racer, lite grövre och med fästen för extra allt. Men mycket möjligt att geon är lite annorlunda.

Som du skriver så har väl dagens gravels en lite egen geo jämfört med racer, förmodligen lite beroende på tillverkare. Sen kommer dom väl också med en utväxling som man helst vill byta om man tänker köra racer med den, men är inte speciellt insatt i dagens cyklar.

Racer eller gravel
Jag tror nog man kan hitta en gravel som duger för lvg-cykling. Finns en hel del exempel på det om man söker lite i forumet.

Men jag tycker det är svårt att köra samma cykel till pendling och träning. Man vill ju helst inte köra med skärmar, lamphållare osv när man tränar. Kör gärna med väska monterad på cykeln vid pendling. Sedan är det ju ofta svårt att förvara en fin cykel vid jobbet på ett bra sätt. Inte alltid det är tillåtet att ta in den på kontoret.
Abret med en "grävel" är ju att om den skall användas för pendling så vill man ha skärmar och inte sällan har de singelklinga och olämplig utväxling för att cykla racer i klunga. Klart att man kan anpassa med andra hjul, men blir ändå bara halvbra. Jag röstar för två olika cyklar då de är så olika konfigurationer att det inte blir jättrebra - en bra racer går ju iofs att finpendla på soliga dagar! En racer är däremot ganska oduglig som höstpendlare i regn och mörker.

Racer eller gravel
Köp en gravel med stänkskärmar, pakethållare och sjyssta däck. När du eventuellt ledsnar på att fincykla med den så köper du en renodlad racer.

Racer eller gravel
Köp en gravel med stänkskärmar, pakethållare och sjyssta däck. När du eventuellt ledsnar på att fincykla med den så köper du en renodlad racer.
Du är inte snäll om du vill lura någon att cykla snabbklunga med ett stänkskärmsförsett bojsänke med wide utväxling, brett styre och singelklinga.... Det låter inte speciellt roligt. Det fungerar väl hyggligt om man cyklar solo, men i klunga? Nja.... nackdelarna blir väldigt tydliga iaf.

Pendlarcykel och racer är cyklar med vitt skilda krav och i mina ögon inte speciellt utbytbara - de är bra på olika saker helt enkelt.

Racer eller gravel
Det är sant. Tänkte mer fulcross än modern gravel. Singelklinga känns väl sådär och styret bör definitivt bytas om det är ett svinbrett.

Racer eller gravel
Det är två ganska skilda användningsområden. Jag hade köpt en gravel/CX med hydrauliska bromsar inkl skärmar mm för totalt 27-28 tkr. Resterande 7-8 tkr hade jag köpt en begagnad fälgbromsas racer för.

Några saker att tänka på
- geometrin skiljer en del mellan olika CX och gravel. En sak som en flackare gaffelvinkel kan påverka känslan ganska mycket. Cykeln upplevs som stabilare på dåligt underlag, men också som tråkigare och sävligare.
- mellan olika racers kan det också skilja mycket geometrimässigt, där sk komfortracers erbjuder just mer komfort
- alltid dubbelklinga på racer, mer smaksak på CX/gravel även om jag personligen föredrar dubbelklinga. Köper du bara en cykel så köp en med dubbelklinga

Racer eller gravel
Du är inte snäll om du vill lura någon att cykla snabbklunga med ett stänkskärmsförsett bojsänke med wide utväxling, brett styre och singelklinga....
Precis, det centrala är att skall man hänga med i kompisarnas tempo så skall man nog ha en liknande cykel som dom har.

En kompromiss-cykel funkar finfint om man kör själv; då bestämmer man själv farten och tänker inte mer på det.

Racer eller gravel
Precis, det centrala är att skall man hänga med i kompisarnas tempo så skall man nog ha en liknande cykel som dom har.

En kompromiss-cykel funkar finfint om man kör själv; då bestämmer man själv farten och tänker inte mer på det.
Precis så. Jag cyklar mest själv och sålde racern för några år sedan, graveln gör samma jobb med 90-95% av hastigheten och mycket bättre komfort och mångsidighet. Men om man cyklar med andra behöver man ungefär samma "vapen" som de andra. Jag tycker förslaget från @Bengt-re att satsa på två cyklar är helt rätt här. Och att det inte är racern som behöver kosta mest.

Racer eller gravel
Jag körde under ett par år min CX med ett annat hjulpar på landväg. Funkade hur bra som helst på klubbrundorna. Sedan fick jag tag på en landsvägcykel till ett bra pris och har sedan dess inte dubblat med crossarna. Det är väl lite sprättigare med en ren landsvägshoj, men tror inte det påverkar hastigheten i någon större mån.

Racer eller gravel
Sen måste ju inte en gravel ha "wide utväxling, brett styre och singelklinga" även om det är en stor del av utbudet. Jag kör själv en gravel med 2x, 11-30/32/36 och 40cm styre utan nämnvärd flare.

Jag håller med i att oavsett om en gravel är "snabb nog" på klubbrundan eller inte, så är en cykel (oavsett typ) med två hjulpar ingen bra lösning om man även skall långpendla i ur och skur. Det blir dålig kompromiss åt båda håll.

Racer eller gravel
Jag håller med i att oavsett om en gravel är "snabb nog" på klubbrundan eller inte, så är en cykel (oavsett typ) med två hjulpar ingen bra lösning om man även skall långpendla i ur och skur. Det blir dålig kompromiss åt båda håll.
Det märkte jag inte när jag körde så, men jag har aldrig haft skärmar, väskor och annat bös på mina cyklar. De dagar det regnar kan man ha skoöverdrag, rainlegs, lämplig jacka och andra klädesplagg som skyddar. Cykeln spolar man av och tvättar om den är för grisig.

Racer eller gravel
Jag röstar också för två cyklar men om du skall bestämma dig för att ha bara en då är en Canyon Endurace eller annan komfort racer som tar breda däck kanske en bra val.

Alternativt en snabb/agressiv gravel, typ Cervelo Aspero eller 3T Exploro eller Basso Palta.

Specialized Roubaix eller Trek Checkpoint kan också vara en bra kompromiss.

En gravel kommer aldrig vara däruppe med en racer men om man inte cyklar i snabbklunga eller tävlar blir några modeller ganska nära.... hur cyklar dina kompisar? Snittar de 40 km/hr eller snarare 25?

Racer eller gravel
Det märkte jag inte när jag körde så, men jag har aldrig haft skärmar, väskor och annat bös på mina cyklar. De dagar det regnar kan man ha skoöverdrag, rainlegs, lämplig jacka och andra klädesplagg som skyddar. Cykeln spolar man av och tvättar om den är för grisig.
Alla är vi olika. Jag vill ha fasta skärmar och fast belysning på min pendlare. Det klarar jag mig gärna utan på en cykel som är mer för nöjes och träningssyfte. Ett tag hade jag ambitioner att ta av och på sånt, men det resulterade i ny cykel ganska kvickt. Sliter hellre också sönder en billigare drivlina på pendling under tråkiga årstider.

Racer eller gravel
Jag gjorde nyligen den resan, sålde racern och graveln till förmån för en lite mer kompetent 2 in 1, men jag tror att om man skall få en bra och tillräckligt lätt lösning med fler hjulset inkl däck, bromsskivor och kassetter, så kostar det. Min landade på ~75k. I ditt fall, eftersom du skriver att racern primärt är för träning, och graveln för pendling så skulle jag satsa på en begagnad gravel och en ny racer, men om begagnad racer, så ny som möjligt. Många äldre gravel- eller cyklocrosscyklar säljs billigt begagnat då de nyare tar bredare däck, och det behöver inte du för pendling. Av din budget skulle jag lägga 7-8k på graveln och resten på racern.

Racer eller gravel
Jag sålde min räsern förra våren och satte på finhjul på graveln. Oftast en större singelklinga med 11-28 kassett så det går att cykla lite snabbare. Nu inför mer landsvägsatsning och rando har jag 50/34 fram.
Jag klarar mig bra på en hoj. Det går att montera skärmar på hösten.
Men jag saknar det där lite speciella att sätta sig på annan cykel när det är dags för att sprätta och åka fort. Att få kontrast mellan tillfällen.
Men det är ju bara en känsla, min hoj är både snabb och snärtig.

Racer eller gravel
jag hade gjort som föreslagits tidigare, köpt en gravel med skivbroms för typ 15 ish och en fin lvg med fälgbroms för resten. Graveln med skärmar osv. racern för sprätt. Sen får man utvärdera.
En pendlare ska i mitt tycke vara rustad för ur och skur och en fälgbromsad racer funkar alldeles utmärkt att köra hårt med och det finns ruggigt fina beg hojar.

Racer eller gravel
Jag sålde min räsern förra våren och satte på finhjul på graveln. Oftast en större singelklinga med 11-28 kassett så det går att cykla lite snabbare. Nu inför mer landsvägsatsning och rando har jag 50/34 fram.
Jag klarar mig bra på en hoj. Det går att montera skärmar på hösten.
Men jag saknar det där lite speciella att sätta sig på annan cykel när det är dags för att sprätta och åka fort. Att få kontrast mellan tillfällen.
Men det är ju bara en känsla, min hoj är både snabb och snärtig.

Jag kan intyga att @Mange. är snabb på sin Checkpoint SL under landsvägscykling. :cool: Möjligen svårt för vissa av oss andra i så fall att hänga med honom, vi får jobba. *LoL*

Racer eller gravel
Det går att cykla fasansfullt snabbt på t ex Trek Domane och Canyon Endurance, bevisligen. Med dubbelklinga fram krävs bara ett däckbyte.

Själv körde jag förr Peloton och andra klubbrundor på min stålgravel. Det funkade oxå men blev roligare på fullblodsracern.

En aspekt är att pendlingen i ur och skur sliter på cykeln. Det blir mycket underhåll för att hålla samma hoj i skick för klubbrundorna.

Racer eller gravel
Mina personliga åsikter, med risk för upprepningar:

Tror väl att det absolut går att hitta en cykel som är vass både för landsväg, grus och pendling. Men det finns vissa problem/frågetecken/utmaningar ändå:

Att hitta en allround/gravelracer som även lämpar sig för landsväg tror jag är det absolut minsta problemet även om man kan behöva tänka på växelgrupp/utväxlingar.

Jag förutsätter att man använder sin cykel och kör man ibland trixig grus/stig i höga farter ökar så klart risken för att man dundrar i något någon gång, inte så kul att göra det med sin dyra fincykel. Även smuts, lera och sådant ökar slitaget på drivlinan/cykeln (ökat underhåll).

Pendlar man i ur och skur året om vill man (jag) helst ha skärmar både för ens egen skull samt medcyklisternas (helst med kompislapp monterad). Skärmar är väl dock inte helt nödvändigt (nej, alla kör inte med skärmar). Möjligen kan man hitta någon smart variant av skärmar som är enkla att montera av när man vill köra utan skärmar. Pendling med smuts, salt etc ökar slitaget på drivlinan (ökat underhåll). Skärmar när man kör stig är inte jättekul heller, fastnar saker, tex pinnar ibland även om man håller sig renare. Sedan är det ju viktigt att cykeln kan förvaras på ett bra ställe i samband med pendlingen, stöldrisken (annars går en fin cykel bort enbart pga detta).

Två olika hjulpar behövs för någorlunda bekväm hantering. Dvs att man har en asfaltsuppsättning och en grusuppsättning (dubb på vintern). Att byta hjul är väl "halvjobbigt" men man överlever. Köper man inte en svindyr cykel från början brukar väl originalhjulparet vara det man kör grus på och sedan köper man ett lättare/snabbare par för asfalt.

Ett alternativ jag själv kör på nu är:
  • En lättare racer jag cyklar lvg och långturer med.
  • En tyngre "allroundracer" jag använder för pendling och grus. Jag har på skärmar + kompislapp hela tiden på denna, vikten på skärmarna någonstans runt 800-900 gram har jag för mig.
Däremot för framtiden när jag vill uppgradera/byta ut min lättare racer är det möjligt att jag ändå kommer välja en "allroundracer" med clearance för lite bredare däck om än dock en något vassare variant. Vet inte ännu, det återstår att se, inte bestämt mig, man får väl se vad det kommer ut för roliga modeller. Men som några skriver är sprättiga renodlade racers väldigt roliga att cykla på. :cool:

Senast ändrad:
Racer eller gravel
Min Trek Domane SL 5 går året runt, pendling med 30 mm dubbdäck, randonneurlopp med full packning som även ibland sitter kvar vid pendling orka bry sig , och går bra på klubbträning då rensad från det mesta. Gick utmärkt att trampa om bra finare dyrare racehojar i höstas i Italien. Ska fixa ett par graveldäck, det går att köra grus med racedäck men upplevs lite för "livlig"

Tillbaka
Topp