Racer för max 35K

Racer för max 35K
H Milan sa:
Av förslagen hittills tycker jag Rose X-lite Team, Canyon Endurace CF 9.0 DI2, ROSE XEON CDX-3100 Di2, Eddy Merckx San Remo 76 och Focus Izalco Max disc ser lovande ut, utan att ha en aning om dom passar mig.
Om jag vore du skulle jag börja med att försöka komma fram till vilken sittställning det ska vara på den nya cykeln, dvs stack och reach. (Jmf med den du redan har)
Sedan skulle jag bestämma mig för vilken typ av cykel det ska vara, du har fått många förslag på "komfort"-cyklar, är det en sådan du vill ha?
Flera av de cyklar/märken du har fått tips om testades av tidningen Tour i 4/2015, de testade totalt 24 olika cyklar, 12 i "tävlings"-version mot 12 i "komfort"-version
Läs mer här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2421682/2651449#msg-2651449

/Håkan

Racer för max 35K
Ja, jag får ta det lite lugnt och känna in min först innan jag ens börjar fundera på att uppgradera. Kul och intressant att läsa kolla och jämföra i tester av cyklar.

Racer för max 35K
Hoppar in och lånar tråden. Har happykollektivet nån åsikt om följande cykel:

http://www.cube.eu/en/products/road-race/agree/cube-agree-c62-sl-team-wanty-2016/

Jag kan få loss den för 28k, kanske inte mitt förstahandsval rent utseendemässigt men det verkar vara mycket pang för pengarna. Har dock ingen aning om vad CUBE har för kvalitet i sina produkter.

Måste byta cykel då min första racer dels är lite för stor och dessutom börjar knaka och svikta när jag trycker på. Är detta ett alternativ? Vill inte lägga mer än en bit över 25k för att undvika alltför stora diskussioner på hemmafronten...

Tacksam för kommentarer och förslag, är inte främmande för att köpa begagnat men är fortfarande sån rookie samt tekniskt/mekaniskt obegåvad att jag lätt skulle kunna bli blåst.

/Johannes

Racer för max 35K
Asså...

I stort sett allt är massproducerad kolfiber och aluminium från Taiwan. Skillnaderna mellan olika märken är därför antagligen minimal, så köp snyggaste möjliga cykeln med de bästa komponenterna.

Racer för max 35K
Max123456 sa:

http://www.cube.eu/en/products/road-race/agree/cube-agree-c62-sl-team-wanty-2016/

Jag kan få loss den för 28k, kanske inte mitt förstahandsval rent utseendemässigt men det verkar vara mycket pang för pengarna. Har dock ingen aning om vad CUBE har för kvalitet i sina produkter.

Måste byta cykel då min första racer dels är lite för stor och dessutom börjar knaka och svikta när jag trycker på. Är detta ett alternativ? Vill inte lägga mer än en bit över 25k för att undvika alltför stora diskussioner på hemmafronten...

Tacksam för kommentarer och förslag, är inte främmande för att köpa begagnat men är fortfarande sån rookie samt tekniskt/mekaniskt obegåvad att jag lätt skulle kunna bli blåst.

/Johannes

Den där va så snygg så jag nästan skulle kunna tänka mej att börja cykla landsväg.

Racer för max 35K
Max123456 sa:

/Johannes

Bra grejer. Sedan fixar du lite finare hjul. Typ nästa sommar. :)

Racer för max 35K
Laser-Björne sa:
Asså...

I stort sett allt är massproducerad kolfiber och aluminium från Taiwan. Skillnaderna mellan olika märken är därför antagligen minimal, så köp snyggaste möjliga cykeln med de bästa komponenterna.

Men det som produceras på nattskiften då?

Racer för max 35K
Skogling sa:
Max123456 sa:

/Johannes

Bra grejer. Sedan fixar du lite finare hjul. Typ nästa sommar. :)

Lite av planen, ny cykel nu, till hösten wattmätare och nästa vår nya hjul. Kommer knappt märkas att jag nästan lagt ut pengar för 2 cyklar :)

Racer för max 35K
Komponenter går att byta ut...köp den racer du gillar bäst, här handlar det om att shoppa med hjärtat mer än hjärnan. ;)
Cubes färgsättning övergår mitt (simpla) förstånd...

Skulle jag handla nu för de slantarna blev det en BMC TMR02 Ultegra och ett par finhjul, på studs, utan tvekan.

Racer för max 35K
Max123456 sa:

/Johannes

Knakar den så får du kolla över lagrena. Det låter som du inte är jättebevandrar med cyklar eller racers. 28 000 är mkt pengar skulle jag säga. Går att få MYCKET cykel för betydligt mindre. Ska du tävla? Har du chans att vinna? Är svaret nej kan du med gott samvete lägga lite mindre pengar på en racer. Sen kan du lägga några kronor på fräsiga hjul i framtiden istället.

Racer för max 35K
Laser-Björne sa:
Asså...

Tycker du då också att det inte är ngn skillnad på en VW och en Porsche?
De är ju massproducerade i "samma" material och i samma land.

/Håkan

Racer för max 35K
HåkanC sa:
Laser-Björne sa:
Asså...

/Håkan
Har varken suttit i eller kört Cayenne och Touareg, men jag skulle gissa att skillnaden är rätt liten mellan dem.

Racer för max 35K
Laser-Björne sa:
HåkanC sa:
Laser-Björne sa:
Asså...

/Håkan
Har varken suttit i eller kört Cayenne och Touareg, men jag skulle gissa att skillnaden är rätt liten mellan dem.

+ att båda går att få med dieselsexor från Audi.

Racer för max 35K
csm_Bike_Zoom_Headerimage_3800_1441_MY16_TMR02_Ultegra_side-1_33d4928790.png
BMC TMR02 Ultegra, väldigt snygg cykel i mina ögon.

Racer för max 35K
Laser-Björne sa:
Trots att de delar en hel del (bottenplatta och tom dörrar) skiljer det en hel del.
De tillverkas dessutom i olika länder, vilket verkar vara viktigt för dig.

H Milan sa:
BMC TMR02 Ultegra, väldigt snygg cykel i mina ögon.
Det är deras aero-lvg-modell, BMC har även "komfort"-modellen GF, med eller utan skivbroms
Tidningen Tour har testat några av dem, läs mer här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2847381/2847829#msg-2847829

/Håkan

Racer för max 35K
Nu har jag haft tid på mig att BÖRJA lära mig lite om cykel, delar och utrustning, och känns just nu som om jag kan sänka priset till c:a 30K.

Växlar, bromsar + annat räcker säkert till i den prisklassen för mina behov, jag är ju som sagt snart 62 och lär väl inte vara med i toppen av några race? Vilket jag för övrigt aldrig har varit.

En racer som väger 7 - 7.5 kilo, kolfiber, Ultegra eller Campagnolo växlar och bromsar, + ett par fina hjul till detta och en sadel som jag inte får ont av, tror jag täcker mina behov?

Jag har inte haft möjlighet att besöka några handlare än men läser så mycket jag kan, så känner jag mig själv rätt blir det nog många förändringar i mitt tyckande framledes.

Många här i forumet som har kommit med förslag och bilder på, i mitt tycke, väldigt fina cyklar, kul att se vilka fantaster det finns ute i landet.

Tack så länge och ha en fin "cykelhelg" eller vad ni har för avsikt att pyssla med!

Racer för max 35K
Du är rätt ute, komponenterna är såpass bra, att från 105 och uppåt hos Shimano är det mest hårklyverier och jakt på gram det handlar om (och det är småpengar att byta komponenter framöver).

Köp den du tycker bäst om, och kan få till en vettig sittställning på.

Så tar du hjälp av en specialized-handlare och får en sadel som passar din bak, deras utbud av sadlar är svårslaget.

Racer för max 35K
Cannondale jekyl 1000 sa:
I den prisklassen kan man väl få en cykel med DI2. Frågan är väl om det tillför något mer än trassel med kablar?

Mindre underhåll då man slipper byta vajer+hölje varje vår. Man slipper dessutom justera växlarna två gånger per år. Och sen så kan deb ju pipa också - gillar man teknik så...

Racer för max 35K
Här är jag nu, har hunnit med att prova Specialized Tarmac S-works SL4 som en dansk hade haft som reservcykel som proffs, men tror och hoppas att jag stannar här med denna, som är inhandlad för 2 dar sen och känns som att det "är jag"?

Merida Scultura SL Team med Shimano Ultegra pedaler
Sram Red
Hjul: DT Swiss Tricon

20160619_132450.jpg

Senast ändrad:
Racer för max 35K
castrello sa:
perzzon sa:
Tråkigt att någon som representerar sporten uppvisar så trist attityd.

Är 110 procent säker på att han säger det med glimten i ögat. Men visst...vill man bli kränkt är ju dörren öppen.

Det står ju till och med rakt ut. Tycker inte det spelar så stor roll. Andemeningen blir ju ändå densamma.
Kränkt är fö. ett konstigt ord i sammanhanget.

Racer för max 35K
perzzon sa:
castrello sa:
perzzon sa:

Är 110 procent säker på att han säger det med glimten i ögat. Men visst...vill man bli kränkt är ju dörren öppen.

Det står ju till och med rakt ut. Tycker inte det spelar så stor roll. Andemeningen blir ju ändå densamma.

Vett&etikettare har också trist attityd.

Han tycker att en viss stil är snyggast - det måste han väl få tycka? Ffa när han tydl7gt visar att han ser på det hela med viss humor.

Racer för max 35K
castrello sa:
perzzon sa:
castrello sa:
perzzon sa:

Vett&etikettare har också trist attityd.
Ja verkligen!

Han tycker att en viss stil är snyggast - det måste han väl få tycka?...
Så klart! Likaledes en trist attityd tycker jag.

Det hela var inte så viktigt. Folk ser ju som de vill ändå. Noterade bara att de gamla idéerna fortfarande levde

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp