Racer för tjej/dam?

Wille

Ny medlem
Racer för tjej/dam?
Dottern (18 år) som tränar mkt och kört en hel del mtb ska köpa racer. Vi har kollat på Scott, Specialized och Treks dammodeller. Cube och Corratec verkar också ha en del trevliga, prisvärda hojar. Hennes budget ligger på runt 8000 kr. Tips och erfarenhet tas emot-vad ska hon köpa?

Racer för tjej/dam?
Fäst inte för stor vikt vid dammodeller, man begränsar utbudet rätt mycket då och det är mest försäljningssnack. Hitta en cykel som passar istället.

Racer för tjej/dam?
Jo, givetvis. En hel del sk dammodeller är väl dock anpassade vad gäller sadlar, styrstammar mm. Nu syftar jag på en cykel som ska användas till motion/träning, tjejvättern mm. Ingen tävlingshoj alltså.

Racer för tjej/dam?
Hon kan alla gånger ha en "killräcer", men kanske med en bredare sadel som går att köpa separat till billig peng.
Som vanligt finns bättre priser från Tyskland men det blir ju svårt att testa då vilket jag tycker är vettigt vid första köp av en ny typ av hoj. Köper du i butik så blir det nog en Sora-utrustad hoj. Från England eller tyskland kan du nog få en hoj med Veloce, 105/Tiagra eller Apex. Hur stor skilnaden är kan jag inte uttala mig om men skulle jag skaffa en hoj i den prisklassen skulle jag helst ta en Veloce-grupp.
Begagnat kan ju också vara idé, kolla K/S och Fredrikshofs K/S (om du bor i Stockholm). För 8000 kan hon nog få en bra begagnad hoj, jag skulle kolla efter sådanna som är körda ett år eller två.

Det jag skulle titta efter är:
Kompakt vevparti/CX-vevparti. Jag är någorlunda stark i benen, väger 79-80 kg men känner inget behov av mer än 50 på stora klingan, tycker man 34 är för litet på lilla klingan så är det möjligt att sätta dit en större klinga. Se också till att inte få för långa vevarmar.

Fundera på pedalval, är hon van vid mtb kan det ju vara vettigt med mtb-pedaler i början så slipper hon nya skor, jag gissar att ni har extra pedaler ligande någonstans.
Annars är det mest att se till att storleken stämmer samt att hojen är snygg.

Racer för tjej/dam?
Fast sadlar är ju en hel vetenskap oavsett kön så vettefan om det gör någon skillnad heller i praktiken. Verkar ju vara helt slumpartat om de passar. Läs alla fina trådar om smärtor i de nedre regionerna bara :)

Racer för tjej/dam?
Hon har testat en Contessa Speedster 45, medium som passade fint. Trippelparti, Sora/2300. Pedaler finns som sagt, tänkte köra kombinationspedaler på hennes hoj. Dessutom ser ju Scotts Contessamodeller trevliga ut och går att hitta till bra pris. Även om man vill köpa hos LBS faktiskt.

Racer för tjej/dam?
45-an ser ut att ha en lite trist spec på pappret med en mystisk mix av sora/2300/sram, 8-delat och trippel. Men givetvis kommer det fungera att köra på. Men att uppgradera utan att byta hela drivlinan blir svårt. Jag tror ändå att någon av de tiodelade grupperna är att föredra för en liten extra penning, Exempelvis Columbus Poggio på Cykelcity. eller Focus Culebro SL 3.0 på XXL. Kolla så bromsarna är bra bara, en billig uppgradering är annars bättre bromsklossar.

Kolla Prisjakt annars, Skidsport ska tydligen ha Contessa Speedster 25 (om än lite speciell färg) för 8000 i storlek 54.

Tillbaka
Topp