Racer i Jönköping - var?

Nicklas

Ny medlem
Racer i Jönköping - var?
Jobbet har tvingat mig till Jönköping och nu är jag på jakt efter ett mer passande alternativ till e4.an för racerturerna. Om du vill visa mig vart man trampar slår jag gärna följe..
/Nicklas

Racer i Jönköping - var?
Jönköping innehåller jättemycket bra cykling åt alla vädersträck. Tips på bra backar är klevaliden och Tabergs topp.

En trevlig sväng är från Jkpg via Flygplatsen och Sandseryd och Taberg. Därifrån kör du via Månsarp till Bondstorp. Där ta du höger via Angerdshestra tillbaka till Taberg och mot Barnarp. Där kör du antingen direkt ner till Råslätt eller via Tenhult till Huskvarna och hem.

Lycka till och vill du köra MTB får du gärna höra av dig.

Racer i Jönköping - var?
Det är lättare att säga vad Du skall undvika. Kör INTE väg 26/47 till Mullsjö. Hårt trafikerad, smal och krokig. Hellre omvägen runt Habo i så fall. Väg 40 mot Göteborg är inte heller nån hit (trefältsväg, om man nu får åka där). Väg 31 mot Nässjö är också 3-fält och hårdtrafikerad. Väg 195 Upp mot Hjo (Vättern Runt-vägen) är bra trist tycker jag. Ta hellre parallellvägarna uppe på Hökensås istället. I Västergötland finns sedan hur mycket väg som helst. På Huskvarnasidan kan man åka gamla Riksettan upp mot Gränna och antingen svänga av där mot Tranås eller i Ölmstad, och sedan köra söderut mot Lekeryd. Söderut kan man åka gamla E4-an ned mot Vaggeryd/Skillingaryd.

Nu kör jag inte lvg utan bara MTB, så jag har inte 100% koll på var det känns tryggt att åka. Vill Du ha lite guidning på MTB i Hallby/Vattenledningsparken så hör gärna av Dig. Där känner jag mig mer hemma.

Erik

Racer i Jönköping - var?
...tack för väg-ledningen.

Kör helst och oftast från 17-18 tiden fram tills mörkret om ni vill haka på -ty cykling tycker vi om!

Tillbaka
Topp