[Racer] Ny asfalt på väg 73 - Häringe-Segersäng

anderski

Aktiv medlem
Cyklade v-h/Segersäng/Grödby för en vecka sedan.
Då mötte vi fräsmaskiner vid Häringe som förbereder för ny asfalt på väg 73, dvs lokala landsvägen till Nynäshamn.

Vi tog ju av i Segersäng och det var fräst hela vägen mellan Häringe-Segersäng och antagligen en bit till. Med lite tur asfalterar dom ända till Östnora och Tungelsta avfarten.

Skulle ju vara nice, lutar åt att jag tar denna runda ikväll med racern, så det kan ju bli trevligt!

Det är fräst hela vägen nu, efter asfaltering kommer vägrenen att målas mkt bredare än den är idag om jag förstått rätt. Tror dock inte det blir någon regelrätt gångväg.

Sen ska det bli avsmalning av vägen vid busshållplatser och 50 en stor del av sträckan så förhoppningsvis blir det ännu mindre biltrafik :)

Cyklade där imorse, det rullar inget vidare på det frästa..

Ok, låter ju bra. Är ju ingen trafik att tala om idag heller

Väggrenen blir kanske som mellan Stavvägen-Tungelsta avfarten då, med rätt bred röd väggren som är lättrullad!
Tyvärr är de ju dock inte konsekventa när de sopar vägrenen, speciellt vid dessa befintliga avsmalningar vid busshållplatser där vägrenen går bakom busshållplatsen, där är det inte sopat alls!

Undrar om det är kommunen eller trafikverket man ska maila om det ?
Har retat mig på detta ett tag nu..
Har du hittat nån info om detta hos Trafikverket, sökte idag om asfalteringen men hittade inget, skulle ju vara bra att veta när det är klart.
Jag undvek 73:an idag, finns ju roligare vägar än nyfrästa att cykla på då..

Hej!

Det är lite trafik morgon och kväll men det är ju verkligen en bråkdel av hur det var förut.

Så som det är markeringsmålat så är vägrenen ännu bredare än på de sträckor där det är rödmålad vägren, väldigt bra!

Har inte heller sett någon info på nätet om asfalteringen, det jag vet har jag hört på ett möte med kommunen om andra frågor där det här kom upp. De sa inget om att det skulle asfalteras om, bara att vägrenen skulle breddas och att det skulle byggas avsmalningar vid busstationerna.

Körde sträckan även nu ikväll, det är fortfarande inte asfalterat :)

Igår började de asfaltera, imorse vid 05.30 satte de igång igen. Med lite tur är det klart till helgen!

Börjat från södra änden och asfalterat nästan fram till där macken låg.

Vägrenarna är dock fortfarande inte asfalterade - det ska väl vara röd beläggning där misstänker jag. Tveksamt om de kommer hinna med även dem innan helgen.

Idag kommer de nog bli klara med hela körbanan förutom förbi Landfjärden där de hoppat över en lång bit. Sen är vägrenen helt oasfalterad hela vägen som sagt, så för cyklingen är det egentligen rätt dåligt just nu.

Cyklade den vägen ikväll, märkligt att de lämnat Landfjärden!
Inte så mycket trafik, så funkade ju utan vägrenen.
Såg att sista biten vid Sergersäng hade de asfalterat vägren, men den var svart och inte röd då.

Tänkte ringa till Svevia som tydligen sköter om vägarna, och få lite info.
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Stockholm/Vem-skoter-min-vag/Driftomrade-Nynashamn/
Konstig att varken Haninge eller Nynäshamn har nån info om detta arbete på sina hemsidor inte svevia heller..

Det är inte så att de tänker lägga nån annan,typ röd asfalt på vägrenen då, som längre norrut? Annars blir det ju lite smalt för oss som pendlar till Gotland :( - fast hyfsat lite bilar är det ju förstås.

Jo, det var ju röd asfalt på vägrenen vid på/avfarterna redan tidigare.

Nu är vägrenen asfalterad på båda sidor hela vägen förutom förbi Landfjärden där hela körbanan fortfarande är fräst i ett par hundra meter. Det ska byggas avsmalningar av vägen här tror jag, sen asfalterar de väl rubbet efter det.

Rullade lite igår på nyasfalterad vägren, det klibbar fast ganska bra men det lär ju ge sig fort.

Hur ser det ut neråt där? Går gamla och nya vägen ihop norr om Ösmo (ser ut så på kartan)? Skall man vika av mot Segersäng-Grödby om man vill slippa för mycket trafik? dvs gamla 73:an Västerhaninge-Segersäng.

Ja de går ihop.Japp, det blir perfekt om du viker av i Segersäng.
Om man inte vill åka nån km, ned till Ösmo bland bilarna då, för den biten är ju inte motorväg ännu.

Skulle nog undvika den biten, det är bra trångt där.

Det är fortfarande inte asfalterat f.ö., men de har börjat bygga lite refuger i ändarna av det oasfalterade området. Antar att asfalteringen slutförs när det är klart.

Det är inga problem att köra nu heller, det är knappa 2km av vägen förbi Landfjärden där asfalten är fräst. Fullt cykelbart.

Ingen fara med det oasfalterade området, som sagt,. Känndes inte så farligt senast.
Körde där förra veckan utan problem, så till Segersäng funkar det bra idag.

Bra. Motivationen tröt lite när jag kom utanför dörrn på jobbet idag. Får bli nån annan dag. Imorrn kanske.

Körde där igår och det är helt utan problem eller risker för punkor, dock fortfarande bara fräst....sväng sedan av mot Segersäng och du har en riktigt fin, låg trafikerad stracka framför dig.

Låter bra ang punktering o annat strul..blir den rundan imorgon då ...Nästa år borde väl vägen gå hela vägen fram till Nynäs o sen ner Stora vika bli en kanonrunda då.
Efter Segersäng-Grödby har du ett fik också vid Grindsjön ..

Sådärja, den var ju riktigt fin (förutom en liten bit vid Landfjärden där det var lite grövre asfalt efter fräsning). Perfekt medvind och knappt nån trafik. Sweeet!

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådärja, den var ju riktigt fin (förutom en
> liten bit vid Landfjärden där det var lite
> grövre asfalt efter fräsning).

Men det är ju det jag sagt hela tiden!

> Perfekt medvind
> och knappt nån trafik. Sweeet!

Från 20 000 fordonspassager till några hundra per dag är rätt trevligt för oss som bor nära..

Från nyhetsrullen idag:

"Cyklister stoppades på riksväg 73
Stockholm 01 aug 14:10
En tiotal cyklister stoppades av polis på riksväg 73 under söndagseftermiddagen.

Strax efter klockan 13 fick polisen in flera samtal om cyklisterna som befann sig i höjd med trafikplats Fors i Haninge. När polisen fick fatt på cyklisterna så övertalade man dem att fortsätta sin färd en annan, lämpligare väg."

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Från nyhetsrullen idag:
>
> "Cyklister stoppades på riksväg 73
> Stockholm 01 aug 14:10
> En tiotal cyklister stoppades av polis på
> riksväg 73 under söndagseftermiddagen.
>
> Strax efter klockan 13 fick polisen in flera
> samtal om cyklisterna som befann sig i höjd med
> trafikplats Fors i Haninge. När polisen fick fatt
> på cyklisterna så övertalade man dem att
> fortsätta sin färd en annan, lämpligare väg."
Kan det vara några från Happymtb kanske? :)

Det är många som cyklar till/från Gotlandsbåten har jag sett och har man inte koll på alla vägarbeten är det nog lätt att hamna på motorvägen istället för gamla vägen som tråden handlar om.

Och söder om Ösmo är det inte så mycket att välja på (iaf inte utan att känna till området), där finns det bara en väg - och den skulle jag INTE vilja cykla på.

Status quo förbi Landfjärden f.ö, de håller på med lite refuger å grejor.

Ingen har ju uppdaterat, men nu är rubbet asfalterat, refuger klara osv.

Det är bara målning som återstår. Rätt mkt folk som cyklar här numera för övrigt, det gillar jag.

Köre Fredrikhofs Torsdagsrunda från v-h, v-h/Grödby/Segersäng/v-h i kväll, kalas!

Vill bara varna för en bit väg mellan Grödby - Segersäng, när man kört över bron över motorvägen, om man kommer från Grödby hället så ligger det ca 100 m grov grus, innan backen lite obehagligt, men ingen gick omkull men vi blev överraskade av den konstiga beläggningen, kanske lägger det asfalt snart..

Numera är vägrenen markerad som cykelbana. Lite konstigt egentligen, hör gående hemma i diket eller i bilkörfältet?

Tillbaka
Topp