Racer pedaler

Skippe

Aktiv medlem
Racer pedaler
Hej,
Har köpt en racercykel. Men tänkte även ta o köpa ett par pedaler. Har ett par multipedaler på min vanliga cykel med SPD. Tänkte ta o beställa från nätet då priserna verkar bättre. Har Tänkt lägga max ca 1000kr på pedaler. Vad rekommenderar ni? Har kollat på bikester just nu, men det finns säkert fler sidor.

Racer pedaler
Om du vill kunna använda dina nuvarande skor
1421097_1.jpg

458,61 SEK http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-pd-a600/aid:399243

Om du skall köpa nya skor
1951659_1.bjdsaedjuk.jpg

375,92 SEK http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r550-pedals/aid:670148

/Håkan

Racer pedaler
Notera att det finns SPD och SPD-SL. Helt inkompatibla med varandra. SPD är det vanliga i skogen (och med största säkerhet det du har idag). SPD-SL är det vanligaste på landsväg om man kör Shimano men man kan köra SPD också med t.ex. den pedal HåkanC har överst i sitt inlägg. Jag har just dem till mitt landsvägsåkande och det fungerar utmärkt. Huvudsakliga skälet för mig är att kunna ha skor man enklare kan gå i (MTB-skor).

Racer pedaler
Ok, men skiljer det något på funktionen att det är SPD eller SPD sl? Mer än att det är olika fästen vill säga? Det är vanliga SPD jag har idag.

Racer pedaler
SPD-klossen är liten, mkt mindre än en SPD-SL-kloss, men med bra skor med tillräckligt styv sula märks inte en (liten) SPD-kloss.

Men när man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är.

Det betyder att det spelar ingen roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker,
det är bara du själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedal.

/Håkan

Racer pedaler
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> SL är mycket lättare. Och snyggare. Vanliga
> SPD-cleats (sans -SL) passar inte på
> landsvägsskor med det vanliga trepunktsfästet.

SPD-SL lättare? Kollar man på pedalerna som HåkanC har i sitt inlägg väger SPD-SL 24 gram mer per par plus 17 mer för cleatsen = 41 gram sammanlagt. Finns iofs lättare modeler av SPD-SL pedaler antar jag.

Racer pedaler
SPD-SLs stabilitet gör att jag slipper ont i ena knät. Funkar även utmärkt i skogen om man inte är rädd för att åka fort eller att bli tagen av stilpolisen;)

Hälsingar
Rickard

Racer pedaler
nisseson skrev:
> SPD-SL lättare? Kollar man på pedalerna som
> HåkanC har i sitt inlägg väger SPD-SL 24 gram
> mer per par plus 17 mer för cleatsen = 41 gram
> sammanlagt. Finns iofs lättare modeler av SPD-SL
> pedaler antar jag.

Ja, men framför allt får du räkna in de till respektive system hörande skorna. SPD-SL-kompatibla skor har ju ingen sula, knappast något skaft och kan väga nästan hur lite som helst. Där ligger lätt ett halvkilo mellan systemen. Pedalen är ju bara en del av systemet.
Jag kanske var otydlig, men det var det jag syftade på när jag poängterade att SPD-cleats vanligtvis inte passar landsvägskor - och vice versa.

Racer pedaler
SPD-SL är nästan alltid lättare än motsvarande SPD-pedaler. I alla fall om man jämför pedaler som motsvarar varandra i pris/kvalitet/prestanda. Skillnaden brukar vara rätt stor.

Exempel: Ett par Shimano XTR SPD väger 310g och ett par Shimano Dura Ace SPD-SL väger 248g. SPD-pedalerna är således 25% tyngre vilket är väldigt mycket tycker jag.

Racer pedaler
Om du köper SPD-SL, Look, Time, Speedplay osv pedaler så kommer du behöva ett par nya skor (med treskruvsfäste) också, så det bör du ta med i kostnaden.
Skulle jag vara du så skulle jag köpa ett par spd dubbelsidiga eller kombopedaler, för några hundra. De spd pedalerna som Håkan länkade är lätta och fina men tyvärr är de inte lika lätta att klicka i som mina kombopedaler eller dubbelsidiga.
Om du upplever att du verkligen vill ha lvg-pedaler samt skor kan du köpa det senare.

Racer pedaler
-Andy- skrev:
> SPD-SL är nästan alltid lättare än motsvarande
> SPD-pedaler. I alla fall om man jämför pedaler
> som motsvarar varandra i pris/kvalitet/prestanda.
> Skillnaden brukar vara rätt stor.
>
> Exempel: Ett par Shimano XTR SPD väger 310g och
> ett par Shimano Dura Ace SPD-SL väger 248g.
> SPD-pedalerna är således 25% tyngre vilket är
> väldigt mycket tycker jag.

Å andra sidan är Dura Ace SPD-SL nästan dubbelt så dyra som XTR SPD. Lämpligare jämförelse kanske vore att jämföra vikten på produkter i samma prisklass. Om man nu sätter värde på pengarna alltså.......

Racer pedaler
SPD-SL av ungefär samma prisklass väger ungefär lika som SPD avsedd för LVG.

PD-5700-C http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=19431&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std 649kr 285gr

PD-A600 http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=19431&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std 599kr 286gr

Skillnaden mellan cleatsen var 17 gram till SPD's fördel så för samma pris får man (marginellt) lättare pedalsystem för samma pengar av samma kvalitet med SPD. Dock bör man ju som bojsänke säger jämföra hela systemet så är man i situationen att välja skor till och bryr sig om vikt så får man jämföra även dessa. Mina xc-skor (Shimano XC-50 ~1000 sek) väger 710 gram paret utan cleats i storlek 43, vad väger ett par landsvägspjuck i samma storlek? Antagligen mindre, men i samma prisklass knappast mer än ~150-200 gram mer?

Nu är ju vikt inte det viktigaste(!) i den här prisklassen, vill man inte investera i ett par extra skor eller om man önskar komforten av att ha skor som är enklare att gå i så skulle jag rekommendera SPD. Viktskillnaden är inte stor som man kanske tror.

Senast ändrad:
Racer pedaler
fyrbåk skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SPD-SL är nästan alltid lättare än
> motsvarande
> > SPD-pedaler. I alla fall om man jämför
> pedaler
> > som motsvarar varandra i
> pris/kvalitet/prestanda.
> > Skillnaden brukar vara rätt stor.
> >
> > Exempel: Ett par Shimano XTR SPD väger 310g
> och
> > ett par Shimano Dura Ace SPD-SL väger 248g.
> > SPD-pedalerna är således 25% tyngre vilket
> är
> > väldigt mycket tycker jag.
>
>
> Å andra sidan är Dura Ace SPD-SL nästan dubbelt
> så dyra som XTR SPD. Lämpligare jämförelse
> kanske vore att jämföra vikten på produkter i
> samma prisklass. Om man nu sätter värde på
> pengarna alltså.......

Det är inte priset som avgör om två pedaler är jämförbara. I så fall så skulle det variera från dag till dag vilka pedaler som är jämförbara med varandra eftersom priset ändras från dag till dag (reor, erbjudanden, valutakurser, mm).

Man måste väga in andra faktorer som var i produktlinjen pedalerna ligger, prestanda, kvalitet, mm.

Racer pedaler
-Andy- skrev:
> fyrbåk skrev:
> -----
> > -Andy- skrev:
> >
>
> > -----
> > > SPD-SL är nästan alltid lättare än
> > motsvarande
> > > SPD-pedaler. I alla fall om man jämför
> > pedaler
> > > som motsvarar varandra i
> > pris/kvalitet/prestanda.
> > > Skillnaden brukar vara rätt stor.
> > >
> > > Exempel: Ett par Shimano XTR SPD väger 310g
> > och
> > > ett par Shimano Dura Ace SPD-SL väger 248g.
> > > SPD-pedalerna är således 25% tyngre vilket
> > är
> > > väldigt mycket tycker jag.
> >
> >
> > Å andra sidan är Dura Ace SPD-SL nästan
> dubbelt
> > så dyra som XTR SPD. Lämpligare jämförelse
> > kanske vore att jämföra vikten på produkter
> i
> > samma prisklass. Om man nu sätter värde på
> > pengarna alltså.......
>
> Det är inte priset som avgör om två pedaler är
> jämförbara. I så fall så skulle det variera
> från dag till dag vilka pedaler som är
> jämförbara med varandra eftersom priset ändras
> från dag till dag (reor, erbjudanden,
> valutakurser, mm).
>
> Man måste väga in andra faktorer som var i
> produktlinjen pedalerna ligger, prestanda,
> kvalitet, mm.

Prisklass och prestanda relativt pris är fortfarande den mest intressanta jämförelsefaktorn för de flesta. Den förändras inte så mycket av tillfälliga erbjudanden. Är man gjord av pengar eller väldigt snobbig är det såklart en helt annan sak.

Racer pedaler
Jag kör liknande spd pedaler som håkan visade. Funkar utmärkt. Ser ingen orsak till paralella system. Argumenten ovan faller för mig i prylhysterifacket alt väldigt ambitiös facket. Själv brukscyklar jag mest, men kör oxå triathlon på ok gubbtid.

Racer pedaler
Viktigare än att bara fokusera på pris när det gäller ett nytt pedalsystem tycker jag är:

1) Vad förväntar jag mig av pedalsystemet?
2) Anliggningsyta.
3) Typ av klossar, t.ex. 0 graders float ---> X graders float.
4) Vill jag ha ett pedalsystem som gör att klossen ligger dold i skon så att det är lättare att gå med skon etc..
5) Justeringsmöjligheter att få till en bra inställning cyklist/sko/kloss/pedal.
6) Hur andra upplever pedalsystemet som kvalitet etc..
7) Vikt kanske inte så viktigt om man kan banta bort några gram på kroppen.
8) Utöver val av pedalsystem så är det viktigt att pricka rätt vid val av sko också.

Racer pedaler
magnus70 skrev:
> Viktigare än att bara fokusera på pris när det
> gäller ett nytt pedalsystem tycker jag är:
>
> 1) Vad förväntar jag mig av pedalsystemet?
> 2) Anliggningsyta.
> 3) Typ av klossar, t.ex. 0 graders float ---> X
> graders float.
> 4) Vill jag ha ett pedalsystem som gör att
> klossen ligger dold i skon så att det är
> lättare att gå med skon etc..
> 5) Justeringsmöjligheter att få till en bra
> inställning cyklist/sko/kloss/pedal.
> 6) Hur andra upplever pedalsystemet som kvalitet
> etc..
> 7) Vikt kanske inte så viktigt om man kan banta
> bort några gram på kroppen.
> 8) Utöver val av pedalsystem så är det viktigt
> att pricka rätt vid val av sko också.

Absolut. Men alla de faktorerna hänger mer ihop med valet av system än valet av nivå inom systemet även om det såklart finns nyansskillnader där också.

Tillbaka
Topp