Racer under 8000kr för nybörjare

teamthrone

Ny medlem
Vilken racer skulle ni rekommendera som förstacykel till en tjej som aldrig suttit på en racer.
Budgeten är under 8tk. Tittat främst på nishiki, bianchi och kms. Vad rekommenderas?

Tipset på den prisnivån är väl fjolårsmodeller som är några tusenlappar billigare. Brukar finnas kvar sådana den här tiden på året.

Jag gjorde så för två år sen och då blev det en Merida 903 för 7000 kr. Den är jag nöjd med, förutom de ganska flexiga hjulen :( Har iofs inte så mycket att jämföra med men den fungerade att köra vättern runt med.

Om du får tag i gamla Kadens (tidningen) så har de varje vår stort test av budgetracers. I år så hade de gått upp en prisklass tyvärr.

tja.

Jag hade rekomenderat en Saracen lr Italienska Fondriest.
Fondreisten kan du få med tiagra grupp rätt igenom hela cykeln, ambrosio f30 Comp hjul me maskinkullager. Ramen är hel alu med kolfiber framgaffel. ligger dock på 9494 kr, samt ingår pedaler i packetet. Bättre cykel lär du ej hitta för den prislappen, om du ej vill ha någon budget variant som ej håller i längden.

Cyclecomponents har ju en racer från Battaglin som verkar hyffsad för ungefär 9000, med Veloce, Fulcrum 7, kolfibergaffel etc.. jag är lite sugen på den eftersom jag är lite i samma situation som dig Teamthrone. Har ingen aning om Veloce t.ex. är nåt ok... och antagligen ganska tung, men... vad tycker ni andra?

Patryk skrev:
-------------------------------------------------------
> tja.
>
> Jag hade rekomenderat en Saracen lr Italienska
> Fondriest.
> Fondreisten kan du få med tiagra grupp rätt
> igenom hela cykeln, ambrosio f30 Comp hjul me
> maskinkullager. Ramen är hel alu med kolfiber
> framgaffel. ligger dock på 9494 kr, samt ingår
> pedaler i packetet. Bättre cykel lär du ej hitta
> för den prislappen, om du ej vill ha någon
> budget variant som ej håller i längden.

Var hittar du en till de priset? Jag hittar en del Fondriest hos pedalogerna men inte med din spec.

Jag var i samma sits som TS, letade begagnat och så men hittade inget i rätt storlek och så ville jag ha shimano 105. Till slut gav jag upp beg-letandet och det blev en Canyon roadlite 4.0, med frakt hamnar det på ca 9000. Nu vet ju inte jag hur viktigt det är med en specifik tjej-modell, i så fall passar kanske inte Canyonen.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var i samma sits som TS, letade begagnat och
> så men hittade inget i rätt storlek och så
> ville jag ha shimano 105. Till slut gav jag upp
> beg-letandet och det blev en Canyon roadlite 4.0,
> med frakt hamnar det på ca 9000. Nu vet ju inte
> jag hur viktigt det är med en specifik
> tjej-modell, i så fall passar kanske inte
> Canyonen.

Canyon har sin tjejspecifika WRX-serie också. Men den billigaste modellen spräcker budgeten med ett par tusen.

Tillbaka
Topp