Racerdäck 23 eller 25

Ykkinen

Medlem
Racerdäck 23 eller 25
Nybliven ägare av landsvägscykel behöver info, är nybörjare på landsväg och +40 i kroppen, alltså inte tråd-smal för tillfället...
Fördelar och nackdelar med däck 23-622 mot 25-622, måste bestämma vad jag ska ha på cykeln.

//Per

Racerdäck 23 eller 25
25 mm gp4000 funkar kanon för mig. Kör med 6 bar bak och 5,5 bar fram. Det går väldigt mjukt och fint även på sämre asfalt. Väger sub 80 kg. Jag ser ingen egentlig anledning för min del att köra 23 mm.

Racerdäck 23 eller 25
Tack för alla svar lutar alltså åt 25'or, jag e precis mellan +80 och -90.
Ska f.ö bli skitkul med landsväg, har kört MTB ganska mkt men aldrig kört på en racer.

Bilagor

• cct_team_ultegra.jpg
    cct_team_ultegra.jpg
    39.5 KB · Besök: 56
Racerdäck 23 eller 25
Lånar tråden lite: Om man går ytterliggare ett steg, 25mm vs 28mm? Vad finns det för nackdelar med 28mm, om vi tänker typisk hård landsvägskörning, alltså inte randonné utan ligga och pressa i kurvor osv. Hur funkar 28mm då, jag inbillar mig att det blir lite instabilt och svampigt i ett scenario där däcket kränger mer på fälgen än en 25:a skulle göra när man pressar hojen något? Eller kan man bara kompensera upp det med högre lufttryck?

Tänkte köra 25 nästa år, jag har fått nog av 23 nu ungefär i samband med att gatukontoret har fått nog av att laga cykelbanorna. Men tanken på 28 bak/25 fram kombo låter lite lockande eftersom jag har plats för det...

Racerdäck 23 eller 25
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad finns det för nackdelar
> med 28mm

Två stycken (minst)
1-Få plats med 28mm däcken i ram/gaffel
2-Få tag på bra 28mm däck, jag känner endast till Ultremo ZX http://schwalbe.de/gbl/en/produkte/...ruppe=46&ID_Produkt=245&ID_Artikel=388&info=1
och
Grand Bois Cerf
http://www.compasscycle.com/Tires.html

Annars är det bara fördelar, men de märks mer ju tyngre cyklisten är och ju sämre vägen är.

OBS
För bästa resultat, även med 23-25mm däck, bör man ha hjul med (ngt) bredare fälgar, typ Hed C2, Velocity A23 eller Stan's Alpha 340 (el likn)

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
Jo, Ultremo ZX var det tilltänkta däcket... kört Ultremo 23mm bak nu och är nöjd med det däcket. Jag har ganska smal fälg, Easton EC70SL. Vet ej innerbredden men den är 19mm yttermått, mitt Aksium är 20mm och mitt Shimano R-550 är 21mm - så jag utgår från att 19mm får ses på den smalare sidan då? Kan det vara anledning nog att stanna på 25mm?

Vet att jag vantrivdes som fan med Conti RK2.2 på 17mm (innermått) fälg men det var helt okey på 19mm (innermått) fälg, och vill inte riskera samma känsla av krängningar på räsern...

Racerdäck 23 eller 25
Niko/Frost skrev:
> Jo, Ultremo ZX var det tilltänkta däcket

Hittar du ngn som säljer dem?

> vill inte riskera
> samma känsla av krängningar på räsern.

Om du har tillräckligt högt tryck tror jag inte att det blir några problem.
(Men du hade kanske tänkt dig riktigt lågt tryck?)

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
Jag väger 83kg och kör 97-103psi (enligt pumpens manometer ivf) i mina 23mm Ultremo och Pro3, men är väl ute efter en känsla som motsvarar 90-95psi i de däcken... Men med 23:orna kommer genomslagspunkorna lite för enkelt med det trycket.

Har inte letat runt ännu efter någon som faktiskt säljer ZX 28mm, jag hoppas att mina 23:or räcker säsongen ut så borde det väl finnas lite leverantörer på dom däcken till nästa år hoppas jag :-)

Racerdäck 23 eller 25
MTBiker, faan - du har helt rätt! tänkte inte på det! ...ett av de mest rosade däcken någonsin inom lvg/kanttråd torde ju vare Veloflex Master och Pavé, och de är ju båda 22mm :)

Racerdäck 23 eller 25
Äsch Håkan, tappa inte tråden nu - jag trånar ju efter din expertis i ämnet däck, vad tror du uppriktigt om 25mm kontra 28mm på relativt smal (19mm OD) fälg och tryck som motsvarar 90-95psi i 23mm däck (ingen uppfattning om vad motsvarande tryck i 28mm skulle vara)?

Tänk användningsområde typ crit racing, kommer jag känna av ett "svaj" pga de stora däcken på de smala fälgarna i kurvor?

Prioritetsordningen heter 1: "Ska spåra som ett tåg på räls i kurvor", 2: "Hög komfort på dåligt underhållna vägar", 3: "Låg vikt på delad tredjeplats med färre genomslagspunkor".

Racerdäck 23 eller 25
Ursäkta om jag bryter in här, men jag tänkte bara kolla hur mycket "högre" ett däck bli om man går från 23 till 25 millimeter. Är också sugen på 25 mm, men jag vet inte om det får plats bakom framväxelklämman, har 2-3 mm till godo. Är det stor skillnad på "höjden" mellan olika märken?

Racerdäck 23 eller 25
Niko/Frost skrev:
> kommer
> jag känna av ett "svaj" pga de stora däcken på
> de smala fälgarna i kurvor?

Om jag skall berätta för dig vad du kommer att känna vill jag ha betalt, mycket betalt tom!

I verkligheten har jag, förstås, ingen aning om vad du kommer att känna,
men jag tror inte att du kommer att känna 'svaj' pga 19mm fälgar.

Men varför inte ta detta ditt 'problem' som en anledning till ett 'nödvändigt' inköp av nya, mer lämpliga hjul?
Med bredare fälgar blir även däcken bredare, 23->25 och 25->28 (typ)
Hos Actionsports.de kostar hjul med den lätta(~350g!) Alpha340-fälgen, bra ekrar och nav, från 321 Euro.
http://www.actionsports.de/de/Laufr...ra-Custom-Laufradsatz-fuer-Rennrad::8307.html

Det 28-ekrade framhjul med Alpha340-fälg jag precis har byggt väger 602g
Alpha340Framhjul.jpg

(och mina 25mm Vittoria Open Corsa Evo CX mäter mkt riktig 28mm på dem)

/Håkan

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
ahedblad skrev:
> Ursäkta om jag bryter in här, men jag tänkte
> bara kolla hur mycket "högre" ett däck bli om
> man går från 23 till 25 millimeter.

Eftersom det sitter en rund slang inuti däcken brukar de öka lika mkt i höjd som i bredd.

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
HåkanC skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kommer
> > jag känna av ett "svaj" pga de stora däcken
> på
> > de smala fälgarna i kurvor?
>
> Om jag skall berätta för dig vad du kommer att
> känna vill jag ha betalt, mycket betalt tom!
>

Haha, ja näh det har du nog rätt i att det kan vara lite svårt att säga, men då har du åtminstone inte sagt att det garanterat kommer gå åt helsike :)

> Men varför inte ta detta ditt 'problem' som en
> anledning till ett 'nödvändigt' inköp av nya,
> mer lämpliga hjul?
> Med bredare fälgar blir även däcken bredare,
> 23->25 och 25->28 (typ)

Hjulen är i princip nybyggda, framhjulet trillar in på 710gr och bak på 904gr exkl. QR's och VeloPlugs. Tycker jag är hyggligt för 38mm kanttråd med alu-bromsyta och c:a 3500 kr, plus att jag blev helt hooked på högprofil på första bästa raksträckan :)

Drömmen är väl att under vintern skrapa ihop slantarna och komplettera med ett 404 Firecrest bakhjul dock, tror den är något bredare så det vore väl bara bra.

Blir nog till att pröva 28/25 kombo till nästa säsong då

Racerdäck 23 eller 25
Niko/Frost skrev:
> framhjulet trillar
> in på 710gr och bak på 904gr exkl. QR's och
> VeloPlugs. Tycker jag är hyggligt för 38mm
> kanttråd med alu-bromsyta och c:a 3500 kr, plus
> att jag blev helt hooked på högprofil på
> första bästa raksträckan :)

Vad är det för fälg?

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
Som jag skrev, Easton EC70SL, alltså från komplett hjulpar. Köptes för spottstyver på K&S med liten flatspot på bakfälgen som Dr. Spoke rätade ut :)

Edit/ Kanske ska tilläggas, de är uppbyggda på Novatecs lättaste och DT Rev (18h/24h) men separat vägde fälgarna 544gr resp 546gr om jag minns helt rätt.

Senast ändrad:
Racerdäck 23 eller 25
Hepp, monterade på 25mm Ultremo ZX HD på framhjulet, bak sitter det 23mm Ultremo ZX. Döm av min förvåning då när framdäcket mäter 23.8mm på bredden medans bakdäcket, som är angivet 23mm, mäter 24.0mm... Höjden tycks vara densamma och fälgarna är identiska.

WTF?! Hur kan ett 25mm däck vara smalare än ett 23mm av samma modell/märke?!

Sväller/töjer sig däcken eventuellt av att stå pumpade över natten eller något...?

Racerdäck 23 eller 25
Niko/Frost skrev:
> Sväller/töjer sig däcken eventuellt av att stå
> pumpade över natten eller något.

Hur gammalt är ditt 23mm, eller snarare hur länge har det använts?

De flesta däck jag har använt 'sväller' 0,5 - 1,5mm, men inte över natten, det tar upp till några månader.

Jag har dessutom varit med om att det har skiljt i bredd, precis som du ett 23mm bredare än 25mm.
Den skillnaden fanns kvar även efter några månader.
Men det var inte Schwalbe-däck (gamla Conti GP3000)

/Håkan

Racerdäck 23 eller 25
MTBiker skrev:
> Klart du ska ha 23mm. Annars kan du lika gärna
> köra MTB

Precis... Och hur kul är det inte att köra MTB?? Fråga bara bröderna Schleck som jag tror kör på 25mm's däck.

Racerdäck 23 eller 25
Håkan, 23mm däcket är väl runt 4 månader och uppskattningsvis 30-40% livslängd kvar innan corden tittar fram... Jagade trådar på WW's sökfunktion som föreslog att lvg och cx däck töjde sig på första 1-2 veckorna. Den har gett sig till 24.0-24.1 bara över natten nu så jag mäter upp om 1-2 veckor å rapporterar om det skiljer markant mer :-)

Racerdäck 23 eller 25
Jag har köpt Velocity A23-fälg som jag tänkte kombinera med Conti GP4000s-däck med 25mm bredd. Det verkar som däcket kommer bli mycket bredare än på mina gamla fälg, DT RR 1.1.

Jag har en Scott CR1 från '07. Misstänker att det kommer bli väldigt tajt vid kedjestagen!!

Tillbaka
Topp