Racerpedaler med float

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Racerpedaler med float
Jag har aldrig tidigare haft knäont, men har fått lite ont i ena knät efter att ha börjat cykla racer och misstänker pedalerna.

När jag köpte min racer i höstas följde det med Shimano DuraAce racerpedaler. Till dem köpte jag de klossar som har mest float (gula), men det visade sig inte vara i närheten av lika mycket som i vanliga spd-pedaler och inte i närheten av mina Eggbeaters, dessutom är floaten trögare. Jag har pillat med inställningen en hel del, men det känns ändå som att foten aldrig har riktigt rätt vinkel och att jag sitter och vrider foten fram och tillbaka.

För att summera det i några konkreata frågor.
Tror ni att bristen på float kan skapa känningar i knäna?
Går det att modifiera Shimanoklossarna så att rotationen (av klossen i horisontalplanet) går lättare?
Finns det racerpedaler som har samma skönt slappa float som Eggbeaters (och gärna minst lika lätta och driftsäkra som DuraAce)?

Calle

Racerpedaler med float
Jag hade samma problem. En kombination av att finjustera sadelhöjden och att skaffa pedaler med float löste problemet. Jag kör med Speedplay Zero och är mycket nöjd. Det tar en några mil att ställa in rätt float och det känns lite ovant i början - men jag får väldigt sällan känningar i mina knän längre.

Racerpedaler med float
Float är ingen patentlösning på knäproblem. Det kan vara väldigt små justeringar som fixar knäproblem. Float kan lösa det, men det kan även vara ett tecken på att man slarvar med justeringen av klossen. Det finns tillfällen där det tom är bättre att begränsa floaten.
Annat som påverkar: benlängdsskillnader/pronering/smidighet/rörlighet/assymetri/kroppsliga egenheter, sadelhöjd, stansbredd, klossens position framåt/bakåt, skor, sula.

Speedplay Zero har många och bra justeringsmöjligheter, men ändra inte för mycket på en gång, då är det svårt att upptäcka vad som gör skillnad. Det kan även ta lite tid för kroppen att vänja sig vid en ny inställning.

Racerpedaler med float
Hmm.. jag pronerar. Jag har svindyra löparskor Asics 2130 med prn.stöd men billigaste billiga Shimano M075 SPD-cykelskor. (Kör bara LVG.)
1) Finns det cykelskor med prn.stöd? Eller är det inlägg som gäller?
2) Om man får ont pga prn. var får man ont då? Benhinnorna?
3) Har sett att det finns skor man "bakar". Innebär det att man tar hand om prn. ?

F-låt. Nu blev det visst mer skor än pedaler. Hoppas det är ok.

Senast redigerad av en moderator:
Racerpedaler med float
Speedplay! Jag hade ont i knät mest hela våren innan jag hittade ett par speedplay på eBay som jag chansade att köpa. Mina problem försvann i stort sett på en vecka och jag körde Vättern utan att ha speciellt ont. Brukade inte fixa mer än 5 mil utan att få rejält ont innan när jag körde med SPD (mtb -infästning, A520-pedaler). Kanske inte en universallösning men det funkade absolut för mig.

Racerpedaler med float
Har haft exakt samma knäproblem med look-klossar och räserskor. Bytte pedaler till billigaste spd-varianten. Kör räsercykeln med mtb-spc-skor (stilmässigt helt förkastligt antagligen...) och känner inget av knäna längre. Jag misstänker starkt att räserskorna var lite för veka och att knät därmed föll inåt vid full kraft neråt. Lite samma som att pronera när man joggar kanske?

Racerpedaler med float
Om man ponerar vid löpning kan Superfeet funka. Finns hos bl.annat Cykelcity. Sen har specialized nåt inbyggt i vissa skor (vet inte vilka) som har samma funktion. Jag har andra problem med knäna så jag kan inte använda deras skor.
Om du inte tävlar så ser jag inget problem med att anända vanliga SPD o Fjällsykkelskor. Och tänk på kadensen

Tillbaka
Topp