Racerstyre med MTB-reglage! Surly Corner Bar

Snuten

Aktiv medlem
Funkar detta eller är det bara krystat? Ngn som testat? Känns inte helt klockrent när man kollar bilderna.

Bengt-re

Aktiv medlem
Funkar detta eller är det bara krystat? Ngn som testat? Känns inte helt klockrent när man kollar bilderna.

Fungerar säkert. Folk har ju gjort diverse kul saker med special drop barends och grejor. Barends reglage och vet allt.

Så nog går det att få ihop en fungerande grometri av det där, men man bör nog ha lite mekvana och inte vara för känslig....

Kul ide ändå!

jolov

Aktiv medlem
Det är ju kul att det finns alternativ.

Tycker lätt att det är värt lite obekvämare för att slippa börja härja med lvg-sidan av växlar och bromsar ifall man mest vill prova lite :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Coolt, ser rätt bra ut tycker jag. Blir ju inte helt olikt en gravelbock. Där verkar det ju inte så optimalt att hålla på hoodsen som man gör ofta på en vanlig bock, håller man där uppe eller i droppet så blir ju ungefär samma reach som med rakt styre så det problemet slipper man ju då. Borde funka bra, testa!

Snuten

Aktiv medlem
Coolt, ser rätt bra ut tycker jag. Blir ju inte helt olikt en gravelbock. Där verkar det ju inte så optimalt att hålla på hoodsen som man gör ofta på en vanlig bock, håller man där uppe eller i droppet så blir ju ungefär samma reach som med rakt styre så det problemet slipper man ju då. Borde funka bra, testa!
Nja är inte i behov av dropbar till mtb nu. Har hittat en annan lösning som passar mig bättre.

Berk

Aktiv medlem
Intressant!

Har själva ingen behöv av en racer styre på en MTB. Men 737 gram och styv är inte så roligt. Kolfiber är ideal till sån stor och komplex styre. Och vertikal flex som på OneUp styre skulle vara helt perfekt.

Markus F

Aktiv medlem
Tjena! Finns det någon i den verkliga världen (dvs inte webredaktörer och You Tube-influensers) som köpt och monterat ett sånt styre, och i såna fall, var får man tag på det?

jolov

Aktiv medlem
Justpedal verkar sålt slut på det dom fick in i första vändan, men tycks vara mer på väg in :)

inkflink

Medlem
Trillade på den här tråden nu.

Jag har precis fått hem ett Corner Bar från Just Pedal men inte monterat det än. Jag har byggt alla möjliga Dirt Drop-hojar genom åren och därmed testat en massa olika lösningar, de flesta med styrändsreglage och LVG-bromsreglage och några singlespeeds. Det ska bli sjukt kul att testa dessa, känns som en klockren och jävligt kul lösning, speciellt för dom som mest kör MTB och bara vill testa drops. Jag är mer tvärtom och klarar inte riktigt av raka styren, allt jag kör slutar upp med nån sorts bock.

Bygget nu, en singlespeed 29'er i stål som ska bli en bike packing-maskin som ska kunna överleva en eventuell apokalyps. Jag kan posta nån bild och lite tankar när jag monterat och testat.

God Jul så länge / Johan

Makten

Aktiv medlem
Inte kan det där funka med hydrauliska bromsar? Reservoaren för bromsvätskan hamnar ju uppochned mer eller mindre. Borde leda till luft i slangarna ganska omgående.

cerro

Aktiv medlem
Inte kan det där funka med hydrauliska bromsar? Reservoaren för bromsvätskan hamnar ju uppochned mer eller mindre. Borde leda till luft i slangarna ganska omgående.
Det är en sak jag funderat på. Även med välluftade XT8100 bromsar så känns de väldigt svampiga direkt, som luft åker upp i slangen. Bara kört en runda med mitt Cornerbar än, känns rätt bra förutom just bromsarna. Tror det är bäst med mekaniska.
PXL_20211217_172255840.jpg

Makten

Aktiv medlem
Det är en sak jag funderat på. Även med välluftade XT8100 bromsar så känns de väldigt svampiga direkt, som luft åker upp i slangen. Bara kört en runda med mitt Cornerbar än, känns rätt bra förutom just bromsarna. Tror det är bäst med mekaniska.
Visa bilaga 529969
Trist! Rent logiskt borde det inte funka eftersom luften i reservoaren naturligtvis vill vara högst upp, och när slangänden av reglaget pekar uppåt så lär luften hamna vid hålet som förbinder reservoaren med bromscylindern, så att luft trycks in i slangen.

Däremot kanske det finns andra reglage som funkar. En del (Magura?) har ju kolven på andra ledden så att säga, vinkelrätt mot styret.

BAPEsta

Aktiv medlem
Visa bilaga 529969
Vore intressant att höra mer när du fått in fler turer med nya styret! Speciellt rörande bromsarna.

Är jäkligt sugen på att köpa det.

Berk

Aktiv medlem
Däremot kanske det finns andra reglage som funkar. En del (Magura?) har ju kolven på andra ledden så att säga, vinkelrätt mot styret.

Har inte hittat en bild på interna uppbyggnad av Magura MT bromsar, men det skulle kunna vara att dom funkar. Slangen sitter på handtaget under samma vinklen som på andra handtag. Men kolven är positionerat vinkelrätt mot styren, så kanske hamnar hålet i rätt riktning.

jasbru

Medlem
Jag gissar att det borde funkar med hydrauliska bromsar.
Jag har SRAM CODE RSC monterat lite upp och ner på en cykel med en annorlunda styre och de funkar fint.
I en video från Bikepacking.com, de har Shimano XTR hydrauliska bromsar på en Corner Bar:

Makten

Aktiv medlem
Det räcker ju att vända en cykel uppochned och sen bromsa en enda gång för att få luft i skiten, så jag förstår inte riktigt hur det ska funka på ett styre där de pekar åt fel håll.

Pfaff

Aktiv medlem
Om man har luft i reservoaren ja. Burpar man noggrant kan det funka bättre

+1

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara luft i reservoaren om man ”luftar” rätt. Den nödvändiga utjämningen skall ju ombesörjas av gummimembranet under reservoarlocket. Och inte av luft under samma membran. Bara ovanför.

Makten

Aktiv medlem
+1

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara luft i reservoaren om man ”luftar” rätt. Den nödvändiga utjämningen skall ju ombesörjas av gummimembranet under reservoarlocket. Och inte av luft under samma membran. Bara ovanför.
Jag vet inte exakt hur alla bromsar funkar, men min erfarenhet är att åtminstone alla Shimanobromsar har luft i reservoaren. Förr eller senare läcker det ut nånstans och oljan ersätts då av luft. Har märkt exakt samma sak på Magura.

Men visst, vill man hålla på och toppa reservoaren stup i kvarten så kanske det funkar.

Berk

Aktiv medlem
+1

Om det kommer luft i systemet, måste det komma i reservoaren eller så måste man lufta bromsarna. Antar att alla bromsarna är konstruerad så att oljan sitter ovanför membranet och inte luften, när dom monteras normalt, så att luften i reservoaren inte kommer in i resten ac systemet igen. Därför sitter reservoaren ofta ovanpå handtaget. Frågan är hur oljan och luften hamnar jämför med membranet när man monterar bromsorna på Corner bar.

Om man tar bort allt luft från systemet funkar det såklart, till lite luft kommer i (eller också om oljan och inte luften är ovanpå membranet).

MTBemil

Aktiv medlem
Jag vet inte exakt hur alla bromsar funkar, men min erfarenhet är att åtminstone alla Shimanobromsar har luft i reservoaren. Förr eller senare läcker det ut nånstans och oljan ersätts då av luft. Har märkt exakt samma sak på Magura.

Men visst, vill man hålla på och toppa reservoaren stup i kvarten så kanske det funkar.
Burpade inte bromsarna när jag luftade dem förut, men upplever att dem håller längre och är mindre känsliga när man ser till att burpa och fylla dem hela vägen upp. Men det åtgärdar såklart inte shimanos tendens att ta in luft i hantagen.

Makten

Aktiv medlem
Om det kommer luft i systemet, måste det komma i reservoaren eller så måste man lufta bromsarna. Antar att alla bromsarna är konstruerad så att oljan sitter ovanför membranet och inte luften, när dom monteras normalt, så att luften i reservoaren inte kommer in i resten ac systemet igen. Därför sitter reservoaren ofta ovanpå handtaget. Frågan är hur oljan och luften hamnar jämför med membranet när man monterar bromsorna på Corner bar.

Om man tar bort allt luft från systemet funkar det såklart, till lite luft kommer i (eller också om oljan och inte luften är ovanpå membranet).
Membran? När man luftar eller fyller på olja så är det ju öppet rakt igenom bara genom att ta av "topplocket" på reservoaren. Jag förstår inte hur den luft som finns där inne inte skulle komma in i slangen om man vänder reglaget så att luften är vid hålet till bromscylindern. 100% fullt med olja är det ju bara precis när man fyllt; det verkar läcka ut nånstans förr eller senare. Annars skulle man aldrig behöva fylla på bromsvätska, vilket man behöver.

Berk

Aktiv medlem
Membran? När man luftar eller fyller på olja så är det ju öppet rakt igenom bara genom att ta av "topplocket" på reservoaren. Jag förstår inte hur den luft som finns där inne inte skulle komma in i slangen om man vänder reglaget så att luften är vid hålet till bromscylindern. 100% fullt med olja är det ju bara precis när man fyllt; det verkar läcka ut nånstans förr eller senare. Annars skulle man aldrig behöva fylla på bromsvätska, vilket man behöver.

Membran är fel ord. Några handtag har en fjäder som också täcker öppningen till reservoar. Om det inte finns luft i systemet händer såklart ingenting. Om det finns luft i reservoaren och man sätter cyklen upp och ner kommer luft i slangen när man drar i handtaget. Men om man monterar på Corner bar berör det på hur reservoaren är orienterad och var öppningen till reservoaren är.

Makten

Aktiv medlem
Membran är fel ord. Några handtag har en fjäder som också täcker öppningen till reservoar. Om det inte finns luft i systemet händer såklart ingenting. Om det finns luft i reservoaren och man sätter cyklen upp och ner kommer luft i slangen när man drar i handtaget. Men om man monterar på Corner bar berör det på hur reservoaren är orienterad och var öppningen till reservoaren är.
Precis, det är det jag menar, och att åtminstone Shimano-reglage antagligen inte är lämpliga för den monteringsvinkeln. :confused:

Pfaff

Aktiv medlem
Den enda cykel jag har med Shimanoreglage (samt av mtb-typ) har under reservoarens lock en konkav membran som även tjänar som packning. Jag utgick ifrån att alla raka Shimanobromsreglage var av ugf samma grundkonstruktion men så är kanske inte fallet. Med mina reglage kan jag inte se hur luft skulle kunna tränga in i systemet om inte membranet är trasigt.

Makten

Aktiv medlem
Den enda cykel jag har med Shimanoreglage (samt av mtb-typ) har under reservoarens lock en konkav membran som även tjänar som packning. Jag utgick ifrån att alla raka Shimanobromsreglage var av ugf samma grundkonstruktion men så är kanske inte fallet. Med mina reglage kan jag inte se hur luft skulle kunna tränga in i systemet om inte membranet är trasigt.
Det måste rimligen vara hål i membranet, annars hade det ju inte gått att fylla på olja. Antagligen hindrar det luftbubblor att bildas på fel ställe när cykeln hoppar och far, men jag gissar att luft kan smita genom hålet om reglaget är permanent uppvinklat.

jolov

Aktiv medlem
Del nummer fem på bilden, från en äldre xt broms där man tog bort hela locket för att lufta. Tydligare där.

Kompenserar även för den minskade oljemängden i reservoaren när beläggen slits och mer olja går åt till att hålla kolvarna närmre skivan.

Den på denna bild saknar hål

F684ECBD-8313-4EC3-B729-CA3D2C888D81.png

Pfaff

Aktiv medlem
Det måste rimligen vara hål i membranet, annars hade det ju inte gått att fylla på olja. Antagligen hindrar det luftbubblor att bildas på fel ställe när cykeln hoppar och far, men jag gissar att luft kan smita genom hålet om reglaget är permanent uppvinklat.
Inga hål här, om man måste fylla på olja via reservoaren måste membranet tas bort.
Liknar @jolov s ritning fast utan #4. Och med klämringskoppling, ingen banjo.
Jag har inte en susning om modellnummer.

Makten

Aktiv medlem
Inga hål här, om man måste fylla på olja via reservoaren måste membranet tas bort.
Liknar @jolov s ritning fast utan #4. Och med klämringskoppling, ingen banjo.
Jag har inte en susning om modellnummer.
Aha, då är det en annan konstruktion än de senare Shimano-bromsarna, där det är hål rakt igenom. Bara en plugg uppepå att öppna när man ska fylla på olja.

Pfaff

Aktiv medlem
Aha, då är det en annan konstruktion än de senare Shimano-bromsarna, där det är hål rakt igenom. Bara en plugg uppepå att öppna när man ska fylla på olja.

Ah, jo, pluggen finns också. Men cykel med broms-&all är väl 8 år gammal.
Första gg jag luftade hade jag inget luftningsset utan gjorde det på hederligt gammaldags vis med påfyllning uppifrån, öppna skruv på kolven, trycka handtag, stänga skruv osv osv osv. Lite kladdigt men full reservoar ! 😊

inkflink

Medlem
Jag utlovade ju ett par bilder på det monterade styret, helt glömt bort men här kommer dom i ett par olika versioner. Ena tragisk och andra magisk.

Jag kände mig inte alls tillfreds med cockpiten på MTB’n som i mina ögon kändes alldeles för stökig jämfört med att köra riktiga LVG-reglage. Det blev aldrig att jag lindade eller gav det hela en ärlig chans får jag erkänna.

Däremot att köra Corner Bars på fastnavaren är fan 100% succé. Jävligt fett att få de goa ”hoodsen” när man kör utan bromsar och sånt. Och med 720mm mellan styrändarna så kan man häva sig upp för vilken backe som helst… typ… eller nåt…

Bilagor

• 0AE5A0EE-CBA4-4AEE-BBD2-FFD0F9768343.jpeg
    0AE5A0EE-CBA4-4AEE-BBD2-FFD0F9768343.jpeg
    916.4 KB · Besök: 78
  • FB545C21-3BB6-4D7E-B73B-C1385DCEFCAB.jpeg
    FB545C21-3BB6-4D7E-B73B-C1385DCEFCAB.jpeg
    989.8 KB · Besök: 74
  • 2C3F0A6F-D55B-4579-9214-B114CA9A486E.jpeg
    2C3F0A6F-D55B-4579-9214-B114CA9A486E.jpeg
    817 KB · Besök: 76
  • 054FE5EA-BEE2-44C2-8CC1-446955A7FBC8.jpeg
    054FE5EA-BEE2-44C2-8CC1-446955A7FBC8.jpeg
    869.1 KB · Besök: 75
  • A62772AB-615F-4288-9F12-97A6EB99E41F.jpeg
    A62772AB-615F-4288-9F12-97A6EB99E41F.jpeg
    970 KB · Besök: 77

velovin

Aktiv medlem
Jag utlovade ju ett par bilder på det monterade styret, helt glömt bort men här kommer dom i ett par olika versioner. Ena tragisk och andra magisk.

Jag kände mig inte alls tillfreds med cockpiten på MTB’n som i mina ögon kändes alldeles för stökig jämfört med att köra riktiga LVG-reglage. Det blev aldrig att jag lindade eller gav det hela en ärlig chans får jag erkänna.

Däremot att köra Corner Bars på fastnavaren är fan 100% succé. Jävligt fett att få de goa ”hoodsen” när man kör utan bromsar och sånt. Och med 720mm mellan styrändarna så kan man häva sig upp för vilken backe som helst… typ… eller nåt…

Feta hojar. Jag kräver en bild på cykeln med Hifi-hjul :)

rödblå

Aktiv medlem
Fantastiskt! Är så nyfiken på att testa styret, men det går bara inte att motivera vikten till det priset. Hoppas planet-x eller bikester gör en kopia i lättare material.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer