Råd angående MTB

corren

Ny medlem
Råd angående MTB
Hallå
Har idag en ny Merida TFS 800 hardtail som är ok förutom gaffeln som suger. (RS TORA SL 80mm)
framförallt att den ej blir stum när man låser den och att den har ett irriterande glapp.
Har bytt ut en "del" i gaffeln med lite bättre resultat samt mixtrat med oljenivån son hjälper till en viss del men ej så jag blir nöjd.

Är så besviken så jag funderar på att till nästa år byta cykel...eftersom en ny ok gaffel kostar
4000-9000 kr.
Fråga finns det någon RS dämpare 80 mm som är stum när den låses eller har alla detta 10-30 mm glapp?
Har tittat på nya CUBE och STEVENS hojar i prisklass 17-25000 med Fox gaffel men så slår det mig att man kanske ska satsa på en heldämpad?
Om man som jag mest cyklar stora stigar samt mindre "halvtekniska" stigar tycker det verkar kul med mer teknisk körning utan att det blir DH. Ska man fortsätta med HT eller köra på heldämpat. Vilken heldämpad tycker ni passar?
STEVENS har en klass som kallas Marathon och AM vilken är mest lik HT?

Många ? men hoppas på svar/reflektioner

Senast redigerad av en moderator:
Råd angående MTB
hej,

har en RS Tora 318 100mm (dvs luftdämpad) med lockout på min HT från 2007. Vad jag vill minnas så fick jag infon att den inte ska vara helstum i låst läge. Hade nånting att göra med att gaffeln behövde lite "dämp" även i låst läge för att inte gå sönder så fort.

NNNN

Råd angående MTB
Tack Paxel för ditt svar men jag störs över energi bortfallet som går ned i gaffeln istället för till bakhjulet vid cykling på hårda underlag med låst gaffel. Jag tror att vissa Fox gafflar har ett inbyggt säkerhetsystem där gaffeln öppna om den blir "chockad" i låst läge tycker att RS borde kunna komma upp med ngt liknande.
Ngn som har en RS som är stum när den är låst?
Vilen variant av fulldämpad är mest likt en hardtail? Stevens Marathon eller AM alltså en cykel som fixar XC eller typ långlopp utan att vara för DH geometrisk
/Corren

Tillbaka
Topp