Råd och en spark i arslet!

Jag behöver lite goda råd. Jag har läst många olika tester och prövat några cyklar men är ändå inte helt på det klara vad jag ska välja.

Jag letar efter en bra instegshoj, som främst kommer att användas för motion, motionslopp, VR och även till Triathlon (ej iron),

Ursprungligen tänkte jag att det borde gå att hitta en ganska bra hoj för 10.0000 kr men ju mer jag läser på ju svårare är det att hitta en hoj som har en bra ram och bra komponenter.

Just nu lutar det åt Trek, dels för att jag tycker jag sitter bra på den och att de tänkt till och har möjlighet till inbyggd kadens- och hastighetsmätning, hittar ingen annat märke med samma smidiga lösning. Men främst för att jag gillar att de kör med enhetlig komponengrupp (105, eller Ultegra) och hyggligt lätt kolfiberram och med vettig prisklass (visst inte för 10.000 men mellan 15.000-20.000 som nog får ses som min smärtgräns om man kan tänka sig 2015/2016 årsmodell).

Jag la upp en annan tråd här om Dolan och det var lite skralt med input om det men det fanns några med positiv erfarenhet. Men jag har inte cyklat på någon Dolan så jag vet inte hur den känns men designen på ramen är inte så olik tex Trek, Jag vill även understryka att jag definitivt inte gör någon reklam för Dolan (som någon slängde gliringar om i en annan tråd) men jag gillar att de kör med enhetlig komponenter såsom Ultegra rakt igenom i växelsystem (hela) och bromsar och ganska hyggliga möjligheter att välja däck, sadel, pedaler etc och en ram som, om jag förstått allt rätt så väger ramen inklusive gaffel 1.200 g. Cykeln, utan några specialval och med Shimamo Ultegra (hela växelsystem och bromsar) och standard hjul (Mavic Aksium One 1852 g), väger 8.46 kg och då finns det ju en del att hämta hem både på hjul och sadelstolpe av aluminium med mera. Allt för drygt 16000 kr.

En snålvariant är ju att köpa en bättre beganad aluminiumram, tänker då främst på Cannondale CAAD10 som går att hitta med genomgående shimano 105 för 8-10.000 kr. Vikten är ju i samma härad.

Är man inne på postorder (Dolan) så kan man säkert även beställa Canyon som några i detta forum föreslår...

Beslutsvånda... Kanske en skitsak att jag snöat in på Bontrager DuoTrap Digital Speed/Cadence Sensor som man så snyggt kan passa in i Trekramen. Vad har ni andra?

Senast ändrad:
Jag tycker det verkar som att du har bra koll. Allt är en smaksak i slutändan, och det finns inga fria luncher. Möjligen att den är något billigare och prisvärdare hos Canyon, även om en del hävdar att den viktigaste råvaran, ramen, ibland inte håller samma klass. Som du redan sett får du ju ofta bojsänken till hjul, och där brukar ffa Canyon mfl vara mer generösa.

Sist men inte minst. Överväg kol eller aluminum i den prisklassen. Jag har gått från att förespråka kol över allt annat till att nog luta mer åt hellre bra aluram (med bättre komponenter) än en instegkol. Men återigen, smaksak.

Tycker (som ofta) GCN sammanfattar mina tankar ganska bra, speciellt sammanfattningen. Samtidigt, tänker du ändå uppgradera och ha dig lite framöver känns det ju tråkigt att börja göra det med en aluram.

Kolla de billigare varianterna av Canyon Endurace också. Om inte jag envisades med att köpa en massa konstiga hojar hade jag skaffat en sån... :)

Edit:
Såg nu att det redan tipsats om Canyon i tråden...

Senast ändrad:
Pfaff sa:
eketjall sa:
Rose Pro SL 2000, 11000kr , Komplett 105 grupp, under 8kg beroende på färg/storlek. (köper man en lackad så är svetsarna spacklade så folk tror ändå det är en kolfiber hoj ;-) )
https://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-2000-bike-now-821326/aid:821333

+1
+1

Köpte en Rose Pro SL-2000 svart förra sommaren och jag är nöjd, snygg och känns rapp, ca 8kg utan flaskhållare och pedaler.

20160620_173622_2.jpg

Senast ändrad:
https://www.blocket.se/malmo/Pinarello_FP_2_stl_56_Ultegra_rakt_igenom_71926156.htm?ca=17&w=3
Det här är ingen dålig cykel för pengarna... Om storleken passar. För den där tröttnar du inte på i första taget, och den rasar inte mer i pris.

Annars verkar Rosen vettig om det måste vara nytt. men det är garanterat en sämre cykel. En service med nya slitdelar kostar inte så mycket, om nu något behöver bytas. Belägg och linda typ. En Pinarello kastar man inte runt, om man inte heter Wiggins, så man är rädd om dem och säljaren skriver ju att den är fin. Har han inte klotat så det syns, så håller den många år till.

Kikon sa:
https://www.blocket.se/malmo/Pinarello_FP_2_stl_56_Ultegra_rakt_igenom_71926156.htm?ca=17&w=3
Det här är ingen dålig cykel för pengarna... Om storleken passar. För den där tröttnar du inte på i första taget, och den rasar inte mer i pris.

Annars verkar Rosen vettig om det måste vara nytt. men det är garanterat en sämre cykel. En service med nya slitdelar kostar inte så mycket, om nu något behöver bytas. Belägg och linda typ. En Pinarello kastar man inte runt, om man inte heter Wiggins, så man är rädd om dem och säljaren skriver ju att den är fin. Har han inte klotat så det syns, så håller den många år till.

8ksek för en 8 år gammal alucykel? Hmm... Finns nog bättre deals än överprisat gammalt alu.

Bengt-re sa:
Kikon sa:

8ksek för en 8 år gammal alucykel? Hmm... Finns nog bättre deals än överprisat gammalt alu.
Jag ser det som ett utgångspris. Men håll med om att det är en häftigare cykel. Lite som att köpa en gammal Porsche eller en ny Skoda.

Kikon sa:
Bengt-re sa:
Kikon sa:

Jag ser det som ett utgångspris. Men håll med om att det är en häftigare cykel. Lite som att köpa en gammal Porsche eller en ny Skoda.

"Top gear, top tips: Yes, you can buy a ferrari for the same price as a new Ford Focus. But for the love of God, don't."

thomas.wahlsten sa:
Jag behöver lite goda råd. Jag har läst många olika tester och prövat några cyklar men är ändå inte helt på det klara vad jag ska välja.

Jag letar efter en bra instegshoj, som främst kommer att användas för motion, motionslopp, VR och även till Triathlon (ej iron),

Ursprungligen tänkte jag att det borde gå att hitta en ganska bra hoj för 10.0000 kr men ju mer jag läser på ju svårare är det att hitta en hoj som har en bra ram och bra komponenter.

Just nu lutar det åt Trek, dels för att jag tycker jag sitter bra på den och att de tänkt till och har möjlighet till inbyggd kadens- och hastighetsmätning, hittar ingen annat märke med samma smidiga lösning. Men främst för att jag gillar att de kör med enhetlig komponengrupp (105, eller Ultegra) och hyggligt lätt kolfiberram och med vettig prisklass (visst inte för 10.000 men mellan 15.000-20.000 som nog får ses som min smärtgräns om man kan tänka sig 2015/2016 årsmodell).

Jag la upp en annan tråd här om Dolan och det var lite skralt med input om det men det fanns några med positiv erfarenhet. Men jag har inte cyklat på någon Dolan så jag vet inte hur den känns men designen på ramen är inte så olik tex Trek, Jag vill även understryka att jag definitivt inte gör någon reklam för Dolan (som någon slängde gliringar om i en annan tråd) men jag gillar att de kör med enhetlig komponenter såsom Ultegra rakt igenom i växelsystem (hela) och bromsar och ganska hyggliga möjligheter att välja däck, sadel, pedaler etc och en ram som, om jag förstått allt rätt så väger ramen inklusive gaffel 1.200 g. Cykeln, utan några specialval och med Shimamo Ultegra (hela växelsystem och bromsar) och standard hjul (Mavic Aksium One 1852 g), väger 8.46 kg och då finns det ju en del att hämta hem både på hjul och sadelstolpe av aluminium med mera. Allt för drygt 16000 kr.

En snålvariant är ju att köpa en bättre beganad aluminiumram, tänker då främst på Cannondale CAAD10 som går att hitta med genomgående shimano 105 för 8-10.000 kr. Vikten är ju i samma härad.

Är man inne på postorder (Dolan) så kan man säkert även beställa Canyon som några i detta forum föreslår...

Beslutsvånda... Kanske en skitsak att jag snöat in på Bontrager DuoTrap Digital Speed/Cadence Sensor som man så snyggt kan passa in i Trekramen. Vad har ni andra?

Hur lång är du? har en Dolan Ares sl, min femte, en riktigt bra hoj som körts av flertal proffsstall, den får också bra reviews
kan jämföra då jag kört många high end hojjar och Dolan cykeln är inte sämre än någon annan,

AX3L sa:
Kikon sa:
Bengt-re sa:
Kikon sa:

"Top gear, top tips: Yes, you can buy a ferrari for the same price as a new Ford Focus. But for the love of God, don't."
Top Gear cyklar inte. Citatet gällde en gammal Mondial, inte en F430. En prisfråga såklart. Hade tipset gällt en sportmodell från 80-talet som kostade lika mycket som Rose...

177 cm med grenmått 82. Ska enligt dolan ha en 48, enligt deras sätt att ange ramen annars passar en 54 bra tex Trek Emonda, dock helst med 12 cm styrstam och inte 10 som ofta sitter på. Enligt Dolan skulle dock 10 cm styrstam passa bra till 48:an av modell L'Etap.

Senast ändrad:
thomas.wahlsten sa:
177 cm med grenmått 82. Ska enligt dolan ha en 48, enligt deras sätt att ange ramen annars passar en 54 bra tex Trek Emonda, dock helst med 12 cm styrstam och inte 10 som ofta sitter på. Enligt Dolan skulle dock 10 cm styrstam passa bra till 48:an av modell L'Etap.

Det är skillnad på l´etap och ares sl, vad sitter du på för höjd cc velagret-top sadel?
på bilden i kos är sadeln på 77 cm så det finns rejäl sänkmån

Kikon sa:
AX3L sa:
Kikon sa:
Bengt-re sa:
Kikon sa:

Top Gear cyklar inte. Citatet gällde en gammal Mondial, inte en F430. En prisfråga såklart. Hade tipset gällt en sportmodell från 80-talet som kostade lika mycket som Rose...

article-0-1B14262100000578-270_634x671.jpg

Bifogade grundinställning men jag vill gärna ha justeringsmän för en lite mer aggressiv ställning 3-4 cm lägre styre).

Sadel-vevaxel: ca 73 cm
Cc-sadel-cc-styre: ca 68
Styre ca 3-4 cm under Sadel med möjlighet att sänka ytterliggare 3-4 cm.

Bilagor

Valde bort en begagnad Trek madone 4.5 2013 idag men den kändes som om trek fuskat väl mycket med komponenterna i just den modellen... Dock fick den förvånansvärt bra recensioner i bikeradar? Nya tag imorgon! Tack för era tips och idéer!

Att jag vill ha en cykel med komponenter och kvalité i den klass det är på cyklar som kostar 3 gånger så mycket och så försöker msn hitta en kompromiss mellan pris och kvalité!

Planet-X har rea på sin RT80 titt som tätt nu. Jag gav 13k för min förra året och trivs bra på den. Väger också runt 8 (har inte kontrollvägt).

Hjulen är väl inte så roliga men då finns ju utrymme för uppgradering senare. Både Rose och Canyon är ju fina annars. Jag tror inte att kolfiber är ett måste i den här prisklassen, man får ju en fin aluram för samma pengar liksom. Roligare hjul är nog också mera värt, tycker jag i alla fall på min andra cykel.
Dock så kan planetX vara mindre roliga att köpa från, om man läser deras officiella tråd här.

Det känns som att du har bra koll redan, och den bikefiten innebär ju att du gjort din läxa ordentligt och kan plocka ut rätt geometri för dig bättre än någon här. Fundera på trade-offsen du kan göra mellan kolfiber/alu (som GCN videon visade), bättre ram/bättre komponenter, service nära eller postorder osv. Finns så många aspekter och som sagt, det är en smaksak. Rent spontant känns det ju som att Rose är bland de vettigare, med bra komponenter och dessutom ett showroom i Stockholm så du kan gå dit och snacka geometri utifrån din bikefit.

Tänk också på att mycket annat kostar i början. Du snackar instegshoj, så jag vet inte hur mkt du cyklat tidigare. Men i min mening ger det mer att lägga pengar på kläder, skor och personlig anpassning (sadel, ev styre...) än att fila några extra gram på hojen. Dvs hellre 4k kläd/skor... konto + 11k cykel än 14k cykel + 1k kläder/skor osv.

Var hittar man showroom för Rose? Läste just rose tråden här på happyride men såg inget om det eller pärlor deras hemsida men jag kanske inte vaknat riktigt ännu...

Blir en tur till Järfälla under veckan för att kolla på Rose!

Fick svar från Dolan angående ram- och gaffelvikt och gaffeln var ju på tok för tung så den cykeln går tyvärr bort, gillade annars deras koncept.
Ram 1200 g
Gaffel 650 g...
Tror inte stålhojen hemma väger värst mycket mer (ram & gaffel).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp