Råd om första cykel

Mangan78a

Ny medlem
Råd om första cykel
Tjena.
Har tänk börja cykla lite mtb för motion och göra mig av med lite vikt. Tänkte cykla både asfalt och grus men även lite skogstig. Har fått span span på en specialized stumpjumper comp 29 ht 2014 för 5500:- ska inte vart cyklad mycket på. Är detta nåt att satsa på? Känns ju som ett riktigt bra pris, vet inte exakt vad dom låg på nya förra året men dryga 15k iaf va? Kom gärna med förslag.
Mvh Magnus

Senast ändrad:
Råd om första cykel
Hej! Har haft en par stycken SJ 29 ht och varit grymt nöjd, 5500kr låter riktigt billigt, nästan lite för billigt men litar du på säljaren är det bara att slå till!

Råd om första cykel
Ja jag tänkte också att det låter billigt men jag ska kolla på den så får man förmodligen en uppfattning om det e nåt lurt. Men känns den okej i lager och slitdelar så tycker du jag ska slå till iaf?

Råd om första cykel
Inga andra tips? Budget på runt 5k. Hur gammal cykel vågar man köpa beggagnad. Har funderar på Scott scale 80 eller Focus black forest. Ös på med tips och förslag till en newbie som mig :)

Råd om första cykel
Satt precis och kollade på den :) Verkar ju bra, e ju värt endel med nytt med. Tror du det är bättre än ett beggagnatköp i samma prisklass?

Råd om första cykel
Omöjligt att svara på. Men spontant skulle jag säga nytt. Begagnat är alltid lite av en risk om du inte känner köparen eller cykeln alternativt vass på att mecka.

Råd om första cykel
MitchRapp skrev:
-------------------------------------------------------
> Omöjligt att svara på. Men spontant skulle jag
> säga nytt. Begagnat är alltid lite av en risk om
> du inte känner köparen eller cykeln alternativt
> vass på att mecka.

Ok. Jo så e der ju alltid E väl inte helt kass på att skruva men inte heller nån uber mekaniker :) Har mekat cross i några år...

Råd om första cykel
Atlas skrev:
> Stöldgods eller annat lur. Please come again.

Du tror det ja...Jo det låter ju jävligt billigt :/

Råd om första cykel
Här är smskonversationen....

Bilagor

• Screenshot_2015-07-21-22-57-26.png
    Screenshot_2015-07-21-22-57-26.png
    42.5 KB · Besök: 20
  • Screenshot_2015-07-21-22-57-53.png
    Screenshot_2015-07-21-22-57-53.png
    59.1 KB · Besök: 16
  • Screenshot_2015-07-21-22-58-18.png
    Screenshot_2015-07-21-22-58-18.png
    41.2 KB · Besök: 19
Råd om första cykel
Atlas skrev:
> Finns den kvar, köp om den passar. Det är en bra
> affär, men inte "för" bra.

Ska kolla på den iaf, om den nu finns kvar till helgen :)
Tackar å bockar för hjälpen :) Nåt speciellt du vet som jag borde tänka på att kolla extra noga på?

Råd om första cykel
Stumpern är såld så det blir till att åka och kolla på liten till helgen...känns rätt bra att den e såld så slipper man göra nån dum affär bara för att man vill ha :)

Råd om första cykel
Nu är jag sjukt nära att åka och höka en lite 275 på xxl i Helsingborg men då kom jag på att handlarn här i Falkenberg har en Wilier till nedsatt pris. Så undrar om nån vänlig själ med mer kunskap än mig kan tänka sig att hjälpa mig med vilken som är bäst.Wiliern har ju sr gaffel som jag förstått inte ska va nån höjdare??
Här är länk till wiliern iaf.

http://www.cykelmagneten.se/mtb-c-626_691_689/wilier-507-29-p-3619.html

Tack på förhand

Råd om första cykel
I frågan om White XC Lite mot Wilier 507 anser jag att Whiten har bättre komponenter. Visst, Wiliern är 29" jämfört med Whitens 27,5", men Whiten är en bättre cykel rent utrustningsmässigt om 27,5" funkar, plus att den är billigare... Om storleken funkar så anser jag att det definitivt är värt att testa Whiten!

Råd om första cykel
knasen78 skrev:
> I frågan om White XC Lite mot Wilier 507 anser
> jag att Whiten har bättre komponenter. Visst,
> Wiliern är 29" jämfört med Whitens 27,5", men
> Whiten är en bättre cykel rent
> utrustningsmässigt om 27,5" funkar, plus att den
> är billigare... Om storleken funkar så anser jag
> att det definitivt är värt att testa Whiten!

Ok..jag lutar faktiskt mest åt whiten, ville mest få det bekräfftat att wiliern inte har bättre komponenter. 29" känns ju inte livsviktigt till en början :) kommer ju garanterat vilja byta upp sig om man fastnar i träsket :)
Tack för bra svar :)

Råd om första cykel
Blev en white 275 lite idag. Har vart ute och provcyklat lite ikväll och får ju säga att att den är riktigt skön att cykla på, men satan va jobbigt det va när man e otränad som jag :p, men det ger sig nog :) Det ända som jag inte är nöjd med är justeringen av växlarna, den rasslar på högsta växeln.
Tack till knasen78 som va med som assistans med goda råd om tillbehör vid köpet.

Råd om första cykel
HejPåDej skrev:
Tackar! Ja det tror jag nog jag får, om jag inte dör av dålig kondis innan :p Nä skämt åsido det kommer säler ge sig om man börjar smått och cyklar lite plant i början och sen trappar upp efterhand :)
> Grattis! Hoppas du får många trevliga cykelmil!
> :)

Tillbaka
Topp