Rädda från skroten.

• Trådstartare Trådstartare KMJ
  • Start datum Start datum

KMJ

Aktiv medlem
Rädda från skroten.
Ok, jag är en sucker för gammal skit och älskar att pilla med saker. Dock har jag en tendens att lägga för mycket pengar på att fixa just gammal skit.

Varje sommar kommer sambons släktingar på besök nån vecka och jag har länge tänkt att några extra cyklar att ta sig till och från stranden hade vart bra att ha.
Under ungefär samma tid (2-3år) har lokala återbruket haft några gamla klenoder stående utomhus och i helgen kom jag på att jag behövde ett bakhjul.

Det slutade med att jag kom hem med tre gamla cyklar i varierande skick.
En Scott boulder med helt fastrostad dämpad framgaffel.
En cyclepro med trasig bakre Derailleur (svenskt ord? )
En Diamondback Axis R med Manitou Mars 1 dämpad framgaffel (anno 1999).

Alla har rostiga kedjor, växlar i okänt skick och spruckna sadlar och däck, de håller dock luft.

Diamondback verkar vara i bäst skick med en dämpare utan rost. Brorsan kom på och pumpade upp trycket i gaffeln men den har en rebound tid på flera sekunder, så nått är fel där. Dock hittar jag ingen manual för hur man felsöker eller servar. Känner nån till dessa gamla klenoderna?

Scott verkar också vara ganska enkel att få ordning på, om man bortser från framgaffeln då.
Frågan är om man vågar att ens cykla med den framgaffeln. Ska man leta upp en billig dämpad gaffel eller ännu billigare fast?

Cyclepro då.
Delarna som är hela är i ok skick men växlarna är en annan fråga. Reglagen svarar inte alls.

Några tips? Förutom "skrota skiten" :-)
De ska som sagt bara användas kortare sträckor på plan mark.

Bilagor

• 20230312_211206.jpg
    20230312_211206.jpg
    746.9 KB · Besök: 288
  • 20230312_211219.jpg
    20230312_211219.jpg
    754 KB · Besök: 269
  • 20230312_211227.jpg
    20230312_211227.jpg
    778.5 KB · Besök: 265
Rädda från skroten.
billigast är väl att bara se till att bromsar funkar och göra ghetto singelspeed. annars inte sällan att gamla reglage går att väcka liv i med rostlösare och sprutfett
Det här med single speed hade jag faktiskt en tanke på med.
Iallafall delvis. Lägga nån hundralapp på konvertering av Diamondback och flytta växlarna till cyclepro kanske.

Rädda från skroten.
En billig stel gaffel borde lösa problemet. Till transportcykling duger det mesta. Eller, en beggad tidstypisk. Det behöver inte kosta skjortan.

Rädda från skroten.
existerande gaffeln blir rätt stel om man pumpar upp den lite extra. kanske kan duga till ändamålet?

har den stått länge kan det också hända att lite användning får den att gå till sig:)

Rädda från skroten.
Detta borde väl passa?
Det är 26" hjul på alla cyklarna och både Diamondback och Scott verkar ha 1-1/8" styrrör.

Fast gaffel

Dämpad:

Rädda från skroten.
Inte värt att köpa ny dämpad gaffel skulle jag våga påstå. Inte för att cyklarna inte är värda det, framförallt diamondbacken är ju en riktigt pärla. Jag skulle kört på med den befintliga dämpade gaffeln, flyttat försökt få ihop en fungerande cykel av den och sen eventuellt gjort en fullösning för singlespeed med en bit vajer och stelopererad bakväxel på de andra två.

Rädda från skroten.
Inte värt att köpa ny dämpad gaffel skulle jag våga påstå. Inte för att cyklarna inte är värda det, framförallt diamondbacken är ju en riktigt pärla. Jag skulle kört på med den befintliga dämpade gaffeln, flyttat försökt få ihop en fungerande cykel av den och sen eventuellt gjort en fullösning för singlespeed med en bit vajer och stelopererad bakväxel på de andra två.
Ja, du har nog rätt.
Som jag sa så var det ju det där med att slänga ut pengar :)
Trots att jag inte kan mycket om cyklar så TROR jag att de svaga punkterna på cyklarna är dessa:

Diamondback: Framgaffel, verkar dock ok förutom att det tar flera sekunder innan den sträcker ut sig.
Scott: Framgaffeln även här.
Cyclepro: Växelväljare bak.
Kan jag klara mig med en 3-400:- per cykel så är jag mer än nöjd.

Rädda från skroten.
Jag ska erkänna att jag också är en sucker för sånt här, och då speciellt gamla mtb. Jag hade nog kört på med befintliga gafflar, jag tänker att det inte direkt är farliga att cykla på även om det kanske inte är de roligaste. Växelväljare borde du kunna få tag på billigt begagnat här om du håller lite utkik, de dyra posterna blir väl ofta alla smådelar (typ kadett, bromsbelägg, kedja osv) om man inte samlat på sig ett lager redan.
Men med det sagt tycker jag helt klart alla cyklar du hittat är värda en andra chans!

Rädda från skroten.
Jag ska erkänna att jag också är en sucker för sånt här, och då speciellt gamla mtb. Jag hade nog kört på med befintliga gafflar, jag tänker att det inte direkt är farliga att cykla på även om det kanske inte är de roligaste. Växelväljare borde du kunna få tag på billigt begagnat här om du håller lite utkik, de dyra posterna blir väl ofta alla smådelar (typ kadett, bromsbelägg, kedja osv) om man inte samlat på sig ett lager redan.
Men med det sagt tycker jag helt klart alla cyklar du hittat är värda en andra chans!
Växelväljare är en 8sis och bromsbelägg, kedjor och liknande finns billiga på biltema :).
Det är väl växeldelarna som är det stora.
Dock har jag dammsugit internet efter foton på Diamondbacks framgaffel (Manitou Mars 1 1999) och den skall tydligen ha en justering för rebound i botten på höger sida.
Denna skruv saknas helt men tydligen behövs den inte.

Senast ändrad:
Rädda från skroten.
Växelväljare är en 8sis och bromsbelägg, kedjor och liknande finns billiga på biltema :).
Det är väl växeldelarna som är det stora.
Dock har jag dammsugit internet efter foton på Diamondbacks framgaffel (Manitou Mars 1 1999) och den skall tydligen ha en justering för rebound i botten på höger sida.
Denna skruv saknas helt.
Det skulle ju såklart kunna ha en viss inverkan. Axis var väl diamondbacks toppmodell när det begav sig!

Rädda från skroten.
Det skulle ju såklart kunna ha en viss inverkan. Axis var väl diamondbacks toppmodell när det begav sig!
Ingen aning men den ser ju fin ut.
Jag uppdaterade inlägget samtidigt som du svarade.
Som jag tolkar det så är reboundskruven bara en förlängning av plast till en insexskruv, så den bör gå att justera med verktyg istället. Jag får testa i eftermiddag. Egentligen borde man kanske plocka isär och serva men en sak i taget.

Rädda från skroten.
HA!
Stötdämparna på Diamondback är fixad!
Det var så enkelt att justerskruven för rebound hade trillat ur (vilket tydligen är vanligt) men det räckte med att köra upp en 5mm insexnyckel och justera en skruv placerad några cm in från botten sett.

Diamondback behöver sadel och kedja.
Scott behöver sadel, framgaffel och kedja.
CyclePro behöver sadel, kedja och växelväljare bak.

Jag BÖR komma under 1000:- för allt med lite tur, vilket betyder en total investering på 1.300:-.
Nu hade jag kanske lyckats att få ihop 3st "gubbacyklar" eller Biltemahojar för den summan.

Rädda från skroten.
Jag räddar också cyklar från skroten, (tyvärr, det blir många cyklar i källaren....). Det känns bra framförallt om det är nåt lite annorlunda.
Den där Diamondbacken är ett riktigt fynd (Har en likadan), Har sett sådana tillsalu för 500€. Tycker de är sjukt snygga.

Senast ändrad:
Rädda från skroten.
Jag räddar också cyklar från skroten, (tyvärr, bet blir många cyklar i källaren....). Det känns bra framförallt om det är nåt lite annorlunda.
Den där Diamondbacken är ett riktigt fynd (Har en likadan), Har sett sådana tillsalu för 500€. Tycker de är sjukt snygga.
Ojdå, då skall det nog bli privathojen.
Har du bytt något på den?
Har du några foton på den?
Jag vill inte förstöra nått:-)

Rädda från skroten.
HA!
Stötdämparna på Diamondback är fixad!
Det var så enkelt att justerskruven för rebound hade trillat ur (vilket tydligen är vanligt) men det räckte med att köra upp en 5mm insexnyckel och justera en skruv placerad några cm in från botten sett.

Diamondback behöver sadel och kedja.
Scott behöver sadel, framgaffel och kedja.
CyclePro behöver sadel, kedja och växelväljare bak.

Jag BÖR komma under 1000:- för allt med lite tur, vilket betyder en total investering på 1.300:-.
Nu hade jag kanske lyckats att få ihop 3st "gubbacyklar" eller Biltemahojar för den summan.
Jag skulle fortsatt köra på scotten utan att göra ngt åt gaffel. Har en diamondback som jag kört med en helt död/stum dämpgaffel ganska länge utan några som helst problem.
Mer pengar över i budget till annat!

Rädda från skroten.
Diamondback funkar nu så när som på att kedjan hackar på lägsta kugghjulet bak, det kan jag leva med.
Total investering: 150:- för sadel och kedja.

Scott funkar med, den missar några växlar men det är nog bara justering.
Samma investering där, kedja och sadel.
Jag putsade bort mycket av rosten men låter det vara så.

Cyclepro.
Slitna kuggar och trasig växelväljare bak och växelreglage i okänt skick, så den är inte värd att lägga pengar på.
Den slaktas för delar och ramen skrotas.

En parentes är att på en promenad i området gick jag förbi ett område där idioter slänger skräp regelbundet och hittade en ram med gaffel och vevparti från en Specialized Vita, dammodell small eller medium.
Alla id-märkningar är bortskrapade så inte så mkt att göra.
Kanske borde lämna in den på polisstationen dock.

Tillbaka
Topp