Radon ifrån bike-discount

FredrikR

Ny medlem
Hej!

Sitter i tankarna att beställa en 29" mtb ifrån bike-discount.

Jag funderar på en Radon zr 6.0.

Är det någon som har beställt ifrån
bike-discount? Hur fungerar det med tull?

Mvh Fredrik

Däremot så får du betala svensk moms, vilket gör att cykeln blir lite dyrare än vad som står på sidan om du nu inte redan valt Sverige som leveransland i menyn.

Jag har handlat från bike-discount (köpte också cyklar av märket Radon) flera gånger och det har alltid fungerat väl. Summan i kassan har stämt med det som dras från kontot och ingen tull är som sagt aktuell.

ingen tull och ingen extra svensk moms (inom EU betalar du moms i ursprungslandet), fungerade perfekt att beställa även om Postnord hade lite problem med stora paket :)

erito sa:
ingen tull och ingen extra svensk moms (inom EU betalar du moms i ursprungslandet), fungerade perfekt att beställa även om Postnord hade lite problem med stora paket :)

Angående moms har du fel. Tull är rätt.

Min cykel kom förövrigt med dhl hela vägen.

marr sa:
erito sa:

Som jag har förstått det så är det när handlaren har total försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land som det landets moms måste tas ut. Dvs när man handlar av mindre firmor i Tyskland betalar man tysk moms (19%), men från de stora (dit bike-discount hör) så blir det den svenska momsen på 25%.

ooms sa:
marr sa:
erito sa:

Som jag har förstått det så är det när handlaren har total försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land som det landets moms måste tas ut. Dvs när man handlar av mindre firmor i Tyskland betalar man tysk moms (19%), men från de stora (dit bike-discount hör) så blir det den svenska momsen på 25%.

Helt rätt uppfattat :)

ooms sa:
marr sa:
erito sa:

Så är det. Omsättningströskel heter det och ligger på 320.000 kr. Ganska många firmor som snabbt kommer upp i detta belopp.

Jag har köpt flera cyklar från dom utan problem.

Problemen börjar när den stora lådan kommer i Postnords våld... Dom går givetvis bet på att få tag i dig på dagtid när dom, i bästa fall, gör ett eller två leveransförsök. Sen hamnar lådan på någon sk. företagscentral pga att den är för stor för vanliga postombud. I mitt fall ligger denna central i ett avlägset ödsligt industriområde och har öppet mellan 8-17. Detta blir ju lite moment 22 för den som arbetar normala kontorstider, man är inte hemma när dom försöker leverera och man kan inte åka till företagscentralen för den har bara öppet när du jobbar... I mitt fall har det en gång slutat med att jag fick smita tidigare från jobbet och åka till centralen och hämta ut paketet och den andra gången fick jag skicka min pensionerade mor att hämta ut lådan.

Men frånsett Postnords totala ointresse att göra sitt jobb är det klockrent att köpa cykel från bike-discount.

Tack för alla svar.

Är Radon värd att köpa eller ska jag ta en cube istället. Cube attention red . Det står mellan Radon 6.0 eller Cube attention red

Handla där för bara någon månad sen. Köpte första MTB:n så blev även lite andra smågrejer typ hjälm, pump o.s.v. Ordern blev uppdelad i två paket och av okänd anledning drog dom totalsumman på ordern och sen drog/reserverade dom summan för allt utom cykeln igen. Detta var för någon tekniskt grej men fick tillbaka pengarna när allt var klart. Blev dock lite fundersam innan jag väl fått det.

Cube:n är snyggare, go färg om de är den helröda! ;) Köpte själv en cube acid 2x. Mitt enda krav var två klingor fram på växlarna och det var inte lätt att hitta i de billigare segmenten.

Tillbaka
Topp