Radon, något att satsa på eller skräp?

• Trådstartare Trådstartare ach
  • Start datum Start datum

ach

Ny medlem
Hej igen!

Nu tänkte jag passa på att fråga om vad ni har att säga om märket Radon som sälj på www.bike-discount.de? Är det funkisramar för en motionär eller är det bara skräp? Alternativet är ju att köpa en bättre ram med BRA mycket sämre komponenter (Ultegra kontra Tiagra t ex)... Kommentarer?

Hur stor betydelse har ramen i denna fråga?

Jag har ambitionen att cykla mest under säsong ett par gånger per vecka rent motionsmässigt och kanske en vätternrunda någon dag...

Tack för expertis och hjälp!

PS. Jag har sökt på forumet och hittat en del inlägg om Radon redan men jag behöver lite mer info ändå ;)

Jag har inte provat någon Radon själv, men jag tycker det ser ut som man får en hel del för pengarna.
Ramen funkar nog alldeles utmärkt (Radon har nog ingen egen design/tillverkning) utan beställer nog från någon stor ramtillverkare som många andra)
Du får mycket fina komponenter för väldigt bra priser t.ex:
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a4686/boa_ltd_compact_2007_fc-r700.html

Om du försöker räkna ut ramhöjd så tänk på att dom anger totala längden på sadelstolpen, du ser en komplett ramgeometri på dom lite dyrare modellerna:
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a6108/r-1_dura_ace_team_edition.html
D.v.s om du t.ex. väljer en 56 så är den effektiva sadelstolpen bara 545 mm.
(sen ser jag nog ett fel i deras spec. om man väljer 58 så blir sadelröret plötsligt kortare än på 56:an; bara 530mm) ?? Det kan väll inte stämma?

Jag kan inte allt som gäller ang. racerramar, men jag kan tänka att det har lite betydelse vad avser standoverhight.

Lycka till.

Ganska prisvärd hoj, känner en som har en hoj för liknande bruk som du nämner, han är nöjd och glad. Cube har också en för lite över eurotusenlappen med ultegra som jag sett närmare på och en bekant har den, är nöjd och den funkar fint. Bra köp helt enkelt. Ett annat alternativ i samma stil är också cicli b från tyskland. Och ja, alla de där som nämnts är i kategorin som är aningen kortare i överröret för sin storlek än vissa andra märken. Flummigt svar det här.

Tillbaka
Topp