Radon, ZR Team Only

yates

Ny medlem
Radon, ZR Team Only
Har läst en del som tipsar att Radon ska vara väldigt prisvärda cyklar. Vad sägs om denna som instegscykel till grus o stig? Räcker de med 80mm slag på gaffeln?

Configuration:
Rahmen Aluminium 7005 double butted
Gewicht 11,5kg (18´´)
Gabel RS Reba SL Poplock 80mm Federweg
Steuersatz Ritchey Zero Logic integrated
Vorbau FSA OS 170
Lenker FSA Rizer Bar XC 280
Griffe Profile
NabeVR Shimano XT HB-M756 Disc 32 L
NabeHR Shimano XT FH-M756 Disc 32 L
Felgen Rigida Taurus Disc schwarz
Reifen Schwalbe Nobby Nic Light 2,25``
Sattel Scape
Schalthebel Shimano LX SL-M580
Schaltwerk Shimano XT RD-M761 SGS
Umwerfer Shimano LX FD-M580
Tretlager Shimano XT FC-M760 Hollowtech II
Kurbel Shimano XT FC-M760 Hollowtech II
Kette Shimano HG-53
Kassette Shimano HG-50
Bremshebel Formula Oro K18
Bremsen Formula Oro K18, 180/160mm
Pedale Bärentatze
Einsatzbereich Cross Country

(fel gaffel på bilden)

Bilagor

• Radon-ZR-Team-Only-black_19170.jpg
    Radon-ZR-Team-Only-black_19170.jpg
    51.3 KB · Besök: 41
Senast redigerad av en moderator:
Radon, ZR Team Only
Jag är också mycket sugen på någon ht-Radon. Möjligen då ZR Litening "Speed" som har just Fox-gaffeln.
Jämfört med Canyon är väl utrustningen ganska jämförbar - eller?. Däremot väger Radon överlag ca en kg mer än prismässigt motsvarande Canyon.
Så grunnar jag också på skillnaderna mellan Fox80RL och de Rockshox Reba-gafflar som erbjuds. Har inte riktigt lyckats lista ut vad man ska sikta på. Reba sitter ju oftare på de lite billigare alternativen men gaffeln får ju oftast bra kritik av sina användare. Verkar alltså vara konkurrenskraftig med Fox's gafflar.

Håller mig huvudsakligen på racercykel men vill ha en mtb som alternativ. Speciellt under vinterhalvåret. Letar alltså efter en "billig" (ca 1300 €) men kvalitativt ok cykel.

Förresten så var det väl så att Canyons ht-cyklar har mycket lång leveranstid. Vet någon hur det är med Radon?

Radon, ZR Team Only
rback skrev:
-------------------------------------------------------

> Förresten så var det väl så att Canyons
> ht-cyklar har mycket lång leveranstid. Vet någon
> hur det är med Radon?

Ring/skriv och fråga. Bör väl rimligen ge det bästa svaret. Jag hade för mig att Canyon oftast har något lite enklare komponenter för samma pris som Radoncyklarna, men att dessa som du påpekar har lite tyngre ram. Men jag har inte kollat nu, skulle ju kunna ha fel...

Yates: Om du tycker 80 mm är för lite så kanske du skulle kolla lite på deras FS också? De har 100 mm fram (nästan alla), men du får såklart lägga på lite (men inte så väldigt mycket) för bakdämparen. Eller fråga dem om de kan tänka sig att byta? De har ju uppenbarligen 100mm modeller i lager.

Radon, ZR Team Only
baby fat skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Förresten så var det väl så att Canyons
> > ht-cyklar har mycket lång leveranstid. Vet
> någon
> > hur det är med Radon?
>
> Ring/skriv och fråga. Bör väl rimligen ge det
> bästa svaret.

Mja. Det kan man göra. Har dock lite på känn att de kan säga en sak för att man ska slå till och sedan drar det ändå ut på tiden. Mitt huvudsakliga problem är nog att jag inte planerat för en offroad-cykel rent ekonomiskt just nu. Lite panik dock eftersom min gamla nyss blev stulen (olåst så någon försäkring gäller inte) och snart vill man börja vara i skogen istället för på landsvägen. Träningen riskerar få ett avbrott.

När jag vet hur jag gör kontaktar jag säkert respektive försäljare.

Radon, ZR Team Only
KlasA skrev:
> Reba går ju att "ändra" till 100mm samt 120mm
> slag!

Jasså, hur går man tillväga då. Är helt grön på cyklar så de kanske kommer lite dumma frågor.

// Tobbe

Radon, ZR Team Only
En av mina kompisar köpte en Radon (den med Reba) (en av få som fanns i tillräckligt liten storlek) och är grymt nöjd.

Radon, ZR Team Only
I ett test av diverse 999-eurohojar blev Team Only med Reba (den orange-svarta) utsedd till bästa allround-hoj av en tysk mtbtidning i våras. Canyon fick högst poäng men ingen rekommendation men jag kommer tyvärr inte ihåg varför. En FAT-cykel blev utsedd till bästa maratoncykel. Poison var väl ok, men fick ingen rekommendation.

Radon, ZR Team Only
yates skrev:
> KlasA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Reba går ju att "ändra" till 100mm samt 120mm
> > slag!
>
> Jasså, hur går man tillväga då. Är helt grön
> på cyklar så de kanske kommer lite dumma
> frågor.
>
> // Tobbe
Jag vill börja med att rätta mig själv- den går att ändra till 100 samt 115mm.
Det sitter två distanser inuti gaffelbenet på 15mm styck som man kan "plocka bort".
Jag har själv en Reba SL som var 85mm från början som jag senare gjorde om till 100,ingen jätteskillnad,men det känns lite bättre när det blir extra stökigt i terrängen.Lite trixigt att "byggaom" om man har tummen i handen,men läs på innan(mekhandboken-finns på SRAM-s hemsida)så ska det nog gå bra.

Radon, ZR Team Only
Radonen fanns inte i min storlek (M) så de lutar mer åt Grand Canyon 6.0 eller Zyankali T från Poison.
Men shit va de e svårt o välja.

Radon, ZR Team Only
Zyankali-T kommer nu med några Hayesbromsar, *ryde*, nån som vet om de är bra?
Jag är sugen på en Zyankali-T eller om nån kan rekommendera någon bättre 999.- tyskcykel?

Tillbaka
Topp