[Rally] SBR-samlingstråden

soderblom

Aktiv medlem
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Var är vi geografiskt?
>
> Men oktober låter bra, gärna slutet.

Om det inte framgick i introt så är det Södertälje..

H.

Aktiv medlem
soderblom skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var är vi geografiskt?
> >
> > Men oktober låter bra, gärna slutet.
>
> Om det inte framgick i introt så är det
> Södertälje..

Ah, har bara mobilsurfat, så jag har inte kollat filmen ännu.

larsaw

Aktiv medlem
Tycker också oktober blir bäst, stigarna såg så galet snabba ut när dom var torra o jag får inte köra lgv-fart i skogen för frun som är rädd om dom ädlare delarna på kroppen min ;)
Lite höstrusk på stigarna och tempot går ner i godkända hastigheter...
// Larsa

Kung Stalle

Aktiv medlem
Vi som har hållit några rallyn kan ju meddela att deltagarantalet har en förmåga att sjunka radikalt när det börjar bli lite risigare väder. MTBare (trots dess förutsättningar) gillar bra väder.

Jag kommer dock oavsett när det är.

Stalle

thumper

Ny medlem
Från en som aldrig i sitt liv kört Enduro, måste man ha fulldämpat eller går det med hardtail? Allt går väl bara man vill men tänker främst på hur cykeln mår ;)

Aktiv medlem
Jag vill så klart bara tydliggöra att min punktering hade inget med helstelt att göra. Med alla 2000 genomslag jag hade på sträckorna på grund av ca 0,4bar i däcket på andra halvan på varje sträcka så fick jag inte en enda genomslagspunka.

Det var flera som hörde hur min fälg smattrade mot underlaget på sista sträckan. Men punkan blev aldrig värre för det. Rätt magiskt att 240 gram fälg håller för så mycket spö.

Punkan som orsakade det låga trycket var en sliten cord på grund av att jag borde bytt däcket för ett antal race sedan. Jag gled troligen mot kanten av en sten vid träningen på första sträckan som gjorde att däcket lessnade. Men ingen reva och inget direkt hål.

Så min helstela cykel mår nog rätt bra efter racet. Den var förövrigt precis lika kittad som jag har på alla Xc race. Inte en skruv var utbytt.

Men jag vet inte om jag kan rekommendera det i varje fall. Jag hade fått för mig att sträckorna skulle passa bättre än de gjorde. Eftersom det nästan aldrig gick uppför heller så tjänar man inte så mycket på den låga vikten heller.

Så har du valet välj FS. alla dagar i veckan för SBR.

thumper

Ny medlem
Tack för infon!

Har idag min Scott Scale och det är i sådant fall den jag skulle cykla med :)
Jag cyklar nog inte så snabbt dock då jag är en fegis!

Aktiv medlem
Det var flera andra som körde HT med framdämpare. Kolla vad de tyckte. En farmdämpare gör ju att man kan ta klart mycket mer blind linjer om man inte har koll på banan. Så det gör så klart en förbättring. Sen rullar det på lite bättre i stöket.

sjodell

Ny medlem
Kung Stalle skrev:
> Vi som har hållit några rallyn kan ju meddela att deltagarantalet har en förmåga att sjunka
> radikalt när det börjar bli lite risigare väder. MTBare (trots dess förutsättningar)
> gillar bra väder.

Det är såklart en risk ju längre in på hösten vi kommer, men låt oss hoppas på en fin höst.

Båda höst SBR:n 2011, Haga i november och Sollentuna i december, bjöd ju på kanonfina stigar och bra väder. Så det känns onödigt att begränsa SBR till en sommarhalvårsaktivitet.

Blir nog oktober, tråd kommer!

rayDreamer

Ny medlem
Det blir ju inte så himla varmt att cykla i oktober och framåt i alla fall. Och jag som inte orkar få upp eller behålla någon fart kanske får lite chans när det är halare i skogen.

sjodell

Ny medlem
Luthman Photography skrev:
> När kommer ett SBR i februari?

Ett dubbdäcks-SBR på stenhårda vinterstigar vore kanonskoj!

Däremot är ju föret ganska svårbedömt med någon större framförhållning på vintern. Är det pudersnö krävs det många höjdmetrar för att det ska bli kul.

Denna bild tog jag på Hagakullen 15:e februari 2012, jag fick trampa hela vägen ner, det rullar trögt i 10-15cm puder.

soderblom

Aktiv medlem
Efter ytterligare ett jättebra event av Stalle + ANDRA igår så tänkte jag påminna om att det är mindre än en månad kvar tills vi kör ett Rally här nere i Södertälje. Inte fullt lika tekniskt som gårdagens lopp, men är det blött så kan det nog bjuda på lite utmaningar ändå för de flesta.

Mer info hittar ni tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2214958/

/David

cruxet

Ny medlem
Det var kul det här med lite SBR igen. Jag tycker att tidtagningen med sportident har förhöjt upplevelsen en hel del, mer flyt och mindre väntan. Nu verkar det dessutom som att vi kommer att ha bra programvarustöd för sportident tills nästa år så då kommer arbetsinsatsen för arrangörerna att minska något.

Det skulle vara kul om vi kunde få till en mindre serie här i Stockholm tills nästa år, det kanske finns fler personer som kan tänka sig att arrangera några rejs nästa år.

Jag har i alla fall en uppsättning stigar i Hellas, Gömmaren och älvsjöskogen som håller för 3 SBR men jag har inte riktigt tid att arrangera alla själv.

cruxet

Ny medlem
sjodell skrev:
> Mycket bra info cruxet!
>
> Fint sammanträffande också, länkade just denna
> tråd i mitt inlägg här: happymtb.org

:)

Vi kommer nog att fixa ett vinterrally för att testa nya programvaran, kan bli galet och man vet inte ens om man kommer få några resultat:)

soderblom

Aktiv medlem
Tidtagning med sportident är helt klart att föredra för att få ett bra flyt och hålla nere väntan för deltagarna. Det blev väldigt uppenbart i helgen tyckte jag. Sedan vet jag iofs inte hur vi skulle ha löst det med sträckor där stigar återanvändes och transportsträckor som korsade själva sträckorna. Kanske kunde delat in rallyt i två delar med en kortare paus istället för att som nu behöva vänta mellan varje sträcka. Om man ska köra gammeldags tidtagning så känns nästan 20 deltagare som övre tak och ifall man kan få till seedningen kan nog även startintervallet på en minut minskas.

Så sportident känns som en förbättring för både deltagare och arrangörer. Enda merarbetet är väl egentligen att transportsträckorna kräver lite extra snitsling när man inte kör dem i grupp.

Ställer gärna upp och hjälper till ifall det behövs hjälp vid arrangemang av rallyn nästa år. Flyttar till söderort inom en månad, så det är ju ett bra sätt att lära mig hitta i mina nya "hemskogar". Sedan har iofs jag, Mike80 och sjodell rekat ytterligare några sträckor här nere i Södertälje som skulle funka för ett rally nästa år.

/David

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja men då har den här tråden burit frukt iallafall två gånger (Vallentuna, S-tälje), vilket ju är utmärkt. Tyvärr kunde jag inte delta i S-tälje pga av familjelivets åtaganden.

Jo, man kan ju alltid dela upp omgångarna och köra en uppsamling medans man snittslar om.
I Hellas så återanvände vi ju transportsträckor för SS2 och SS3, det blev ju lite struligt men alla verkade ju ha koll på läget när starten väl gick.

Ja man får banda transportsträckor också... det är ju ett, ganska stort, aber tyvärr. Fördelen med Sportident är ju att man kan ha fler personer i staben eftersom många kan rejsa även fast de är funktionärer. Både i Vallentuna och Hellas så kunde ju jag i princip slå mig ner i en solstol och dricka starköl när första startande hade åkt iväg. Och sen så fick jag nyktra till när det var dax för resutlaträkning. (vilket påminner mig om att tiderna från Hellas fortfarande är preliminära :-D )

Vem står på tur?

Stalle

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att fixa en SBR, men jag måste förhandla först hemmavid! ;)
Jag har smygrekat lite på olika ställe: Flottsbro, Visättra och Paradiset.
Måste man be nån, typ markägaren, om lov för att kunna köra? Heller heter det svartrejs av den anledning?
Hur mycket tid tar det att banda? Jag behöver gärna en grov uppskattning av arbetsinsatsen.
Det var det jag undrade om nu, men det kommer säkert flera frågor!

cruxet

Ny medlem
Hittills har vi bara kört utan att fråga om lov

När det gäller arbetsinsatsen så kan den variera kraftigt. Men om vi antar att man redan har klart för sig vilka sträckor som ska ingå och vilken totalrutt som ska köras. Så är det väl ungefär dom här arbetsuppgifterna man har kvar

Hämta och förbereda sportident,
Det här har varit tidskrävande men tanken är att det ska gå ganska fort.

Banda och sätta upp sportident
Kan ta allt mellan 2-10 timmar beroende på hur långt det är och hur många man är (Jag och Stalle la mer än 5 timmar på Hellasrejset)

Tävlingen

Banda av
30 minuter-2 timmar beroende på hur många man är. Här skulle man faktiskt kunna få hjälp av ett antal deltagare och banda av innan prisutdelningen. Funkade fint i Hellas.

soderblom

Aktiv medlem
Jag tog mig friheten att redigera ett gammalt inlägg av Schreddan och komplettera med årets rallyn. Har begränsat innehållet i listan till Stockholms län.

SBR I i Hellas: http://happymtb.org/forum/read.php/1/920888
SBR II i Täby/Vallentuna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/977732
SBR III i Danderyd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1086370
SBR IV i Älvsjö: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1201624
SBR V på Lidingö: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1381862
SBR VI i Gömmaren: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1476234
Väsby Bike Rally: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1734461
SBR VII Pannlampsrally i Hagaparken: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1734383
SBR VIII Sollentuna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1755841
SBR 1100/MiniEnduro i Vallentuna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2197621
Happy Anniversary Bike rally i Hellas: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2209002
SBR X i Södertälje: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2214958

Fanns önskemål i en annan tråd om att Stalle skulle klippa in motsvarande lista i det första inlägget i denna tråden.

/David

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nu är första inlägget uppdaterat. Om det är så att nån har lite mer konkreta planer så säg till mig så för jag upp det på listan.

Markägare... ja det är klart att det är bra om man kollar med markägaren. På SBR II hade vi faktiskt tillstånd från markägaren. Till SBR III ringde jag Sveaskog men de förstod knappt frågan. Så där var bara å köra för de svarade inte.

Cruxet: vi bandade ju hela fredag kväll och råddade större delen av förmiddagen på lördan också. Plus all tid vi la ner på att reka och planera. Vi lade ju säkert ner 20-30 timmar var på förberedelser.

Men du skulle ju fixa gourmét-rally Etienne så då blir det ju lite mer att fixa ;-)

Stalle

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kung Stalle skrev:
> Men du skulle ju fixa gourmét-rally Etienne så
> då blir det ju lite mer att fixa ;-)

ha ha! Jag men visst jag hade nästan glömt det!
Hur tror ni blir bäst: ostprovning vid slutet av varje special med förstås en skvätt av det vinet som lyfter upplevelsen eller grillade grodlår när allt är klart...?

För övrigt går förhandlingen hemma i ganska stark motvind... :(
En eller fler medhjälpare skulle förbättra oddsen!

sjodell

Ny medlem
Kung Stalle skrev:
> Nu är första inlägget uppdaterat.

Lysande Stalle, denna tråd kommer vi ha mycket nytta av.

cruxet

Ny medlem
Absolut vi la ner väldigt mycket tid på Hellasrejset, fast vi fick börja från början med att reka och röja stigar och dessutom la väl du ner en hel del tid på att lösa tidtagningen på ett smidigt sätt.

Men om tidtagningen löser sig som vi har pratat om och om man har stigarna färdiga så borde man väl kunna få ner förberedelserna till storleksordningen i mitt inlägg eller det kanske bara är önsketänkande. Fast det stämmer att det snarare var 7 timmars bandande för 2 personer = 14 timmar/person det är ganska saftigt.

/Tidsoptimisten

larsaw

Aktiv medlem
Det här kommer bli gruuumt!
Jag (och troligen flight) ska börja reka lite nya stigar i helgen inför en SBR i Gömmaren, i denna och många mindre skogar kan man ju använda markerad led som transportsträcka och lägga SS'en (enduro-style) i anslutning så att man slipper skrämma slag på övriga "skogsflanörer" när vi kommer dundrandes fram.

Vad kostar det att hyra Sportident? Verkar ju hur smutt som helst.

// L

Kung Stalle

Aktiv medlem
Man betalar för användande. Så om vi tar Vallentuna-rallyt som exempel så hyrde vi 50 pinnar á 16kr/st. 8 kontroller á 50kr/st och en masterstation för 80kr.

Men eftersom det blev 41 startande (typ) så betaldade vi bara för 41 använda pinnar. Man skriver ut en rapport och skickar in och så tar de betalt efter det.
Och sen vill de ha 300 kr i expeditionsavgift plus frakt från och till Sportident.

Så det blev typ
41 * 16
8 * 50
1 * 80
+300
+frakt * 2

Jag har ju åkt och hämtat och lämnat i Danderyd då jag bor i krokarna och då har jag ju kommit undan frakten. Så med en hunka i startavgift på rallyt så täcker man med råge.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nu var det ju iofs så att i Vallentuna så snodde nån en kontroll så där fick vi ersätta den á 1040kr. Men med en hundring i startavgift så täckte det ändå så vi hade råd med starköl och dessutom kunde jag köpa en lamineringsmaskin för skyltar till nästa rally.

Stalle

larsaw

Aktiv medlem
Coolish! Och en hundring per skalle / SBR känns helt rimligt.
Fast man skulle ju kunna ta ännu mindre med ovanstående siffror, fast till Jubileumsrallyt bjöds det ju dessutom på gourmetmat och dricka för den slanten... Något sådant blir svårt att fixa, åtminstonne till ev. Gömmar-SBR.

// Larsa

larsaw skrev:
> Coolish! Och en hundring per skalle / SBR känns
> helt rimligt.
> Fast man skulle ju kunna ta ännu mindre med
> ovanstående siffror, fast till Jubileumsrallyt
> bjöds det ju dessutom på gourmetmat och dricka
> för den slanten... Något sådant blir svårt att
> fixa, åtminstonne till ev. Gömmar-SBR.
>
> // Larsa

Problemet är väl bara att man inte vet exakt hur många som anmäler sig. Tar man mindre krävs fler anmälda. Och en hundring är som sagt inget problem.

H.

Aktiv medlem
Hundra kronor för ett sånt race är ju lätt värt det, oavsett vad som ingår i form av bullar +ANNAT. Fattar dock inte hur sportident går runt på det, men det kanske framförallt är större tävlingar som de drar in pengar på.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Det går ju ganska lätt att räkna break even om man säger att man tar en hunka och förutsatt fyra sträckor. Det borde ligga nånstans kring 20 anmälda.

Sen är det ju såhär att du betalar ju för användande. Så skulle man "hyra" men att man skulle vara tvungen att ställa in så betalar man 300 plus 30% av de antalet stickor man hyrt (plus eventuell frakt).

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
larsaw skrev:
> Coolish! Och en hundring per skalle / SBR känns
> helt rimligt.
> Fast man skulle ju kunna ta ännu mindre med
> ovanstående siffror, fast till Jubileumsrallyt
> bjöds det ju dessutom på gourmetmat och dricka
> för den slanten... Något sådant blir svårt att
> fixa, åtminstonne till ev. Gömmar-SBR.

Att jämföra med Happy Aniversery Bike Rally [HABR] är lite dumt för där gick FreeRide in och betalade delar av notan.

Men förenklat. Är man 40 startande och hyr Sportident och tar en hunka så får man över till både starköl och både en och två raggarballar till deltagarna.

Å en hunka, som ju H. säger, ingengting.

Stalle

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer