Ram,gaffel,hjul

Hotwire

Ny medlem
Ram,gaffel,hjul
Ska bygga en XC hardtail. Har hittils köpt skivbromsarna och alla komponenter till drivlinan samt ett framhjul, styre,sadel,stolpe m.m

Nu behöver jag en ram, en gaffel och ett bakhjul. Budgeten för detta är 12000kr ungefär.

Har tittat på ramen SINTESI SlickRock (5200kr), gaffeln MARZOCCHI MX Pro ETA (3800kr) och bakhjulet
Mavic CrossMax XL DISC (3400kr).
Är det vettiga prylar? Bör man prioritera annorlunda kanske? billigare hjul men dyrare gaffel tex?
Finns det andra bättre aklternativ i samma prisklass som lirar bättre tillsammans?

Ram,gaffel,hjul
Jag tycker det låter bra, som ram finns ju handjob som alternativ och Easton Whiskey Pete från Cyklecity för liknande pris. Gaffeln har ju lockout och många talar gott om Marzocchi så gaffeln är nog bra. Mavic CrossMax XL är också ett mycket bra hjul och jag anser att det är bättre att satsa på bra hjul än till exempel växlar. Ditt problem kan vara att sadelstolpen inte passar den ram du köper samt att framväxeln inte passar ramen eller att vajern dras från fel håll.

Ram,gaffel,hjul
Man kan också spara lite på ramen och köpa en On-One Inbred. Lite billigare och tyngre än en Handjob, med lägre och längre top tube. Roligare HT ram för pengar har jag svårt att hitta.

Ram,gaffel,hjul
Var finns handjob att titta på?

Jag har en Pazzas XC race carbon stolpe som är 27.2mm och deore framväxel så ramen måste passa dessa.
Stolpen passar Sintesiramen iallafall.

Manitou Black Elite, Marzocchi Marathon S -04, ROCKSHOX DUKE SL U-Turn, ROCKSHOX DUKE RACE, ROCKSHOX Psylo XC U-Turn är andra gafflar i samma prisklass, mkt att välja på och inte lätt när man inte har någon bra koll. Någon av dessa gafflar som är att föredra över MARZOCCHI MX Pro ETA gaffeln?

Hur är GIANT XtC Alu ramen?

Var finns On-One Inbred?

Senast redigerad av en moderator:
Ram,gaffel,hjul
Hoppas du är medveten om att framväxeln är gjord för en viss vajerdragning, antingen så kommer vajernuppifrån eller underifrån, dvs top-pull och down-pull (TP & DP). Det är ganska osmart att köpa framväxel innan man köpt ram, men du kaske redan hade den sen tidigare. Som tur är så är inte framväxlar så dyra (inte deore, lx eller xt iallafall) så du ska nog köpa den ramen du gillar mest, inte den som passar din framväxel!

Ram,gaffel,hjul
Jag hade deoreväxeln liggande bara så jag har inte köpt den speciellt för detta bygget.
Men som ni säger är ju framväxlar inte speciellt dyra och det kanske bara är smart att köpa ny eftersom
resten av grejerna är XT och XTR.

Ram,gaffel,hjul
Håller med Crossmax, bry din inte om framväxeln. Gäller väl även sadelstolpen, går ju shimsa eller köpa ny (beg). Synd att köpa näst bästa ramen bara för en sådan bagatell väl?

Ram,gaffel,hjul
Jonas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med Crossmax, bry din inte om framväxeln.
> Gäller väl även sadelstolpen, går ju shimsa eller
> köpa ny (beg). Synd att köpa näst bästa ramen bara
> för en sådan bagatell väl?

Verkligen :)
Frågan är ju bara vilken som är bästa ramen!

Handjob ser verkligen grym och ovanlig ut, vad kostar den? Och vad kostar On-One Inbred?
Hur lätt är den att få tag i? Jag behöver 19 eller 20" ungefär.

Ram,gaffel,hjul
Jonas Skrev:
> Tobbe: Jag vet inte vad norrlänningarena säger om
> den saken dock... tror inte dom låter sig
> imponeras av massa lycra ;-)

Kan meddela att de enda på Åre Mountain Mayhem som hade lycra (synligt) var från Ludvika ;)

Ram,gaffel,hjul
Handjob har en cirkapris av 4990:- Det finns en 19" i silver i Stockholm men andra färger/storlekar kan tas in inom en månad. Man kan köpa On-One direkt från Brant eller genom Häggs. Martin på Cykloteket har en fin 18" Inbred SS som har en lååååång top tube, så kolla/mäta/räkna innan du köper någonting.

Ram,gaffel,hjul
Jonas Skrev:
> the_TnT: Erkänn att du har lycra på dig nu ;-)

Nope, alla lycrakläder är i tvätten. Det fick bli min Gimpdräkt ;)

Ram,gaffel,hjul
Hittar ingen riktig bild. Men har du sett Pulp Fiction och ser denna bild tror jag poletten faller:
800800.jpg

Jonas: Det gör inte så mycket med dreglet, gummit är bara att spola av ;)

Ram,gaffel,hjul
hotwire:
beror givetvis på vad du skall ha ramen till.. är det rent xc åkande som hjulet talar på iaf så finns den en hel del att välja på..

easton wiskey pete (tror den heter så) som finns på cykelcity är väldigt populär, iaf fjolårets modell och såg senast idag 2 budcyklister på dessa ramar.. så dessa själer visserligen..

har skivfästen kan jag tala om.

annars så har nog många andra ramar att rekommendera.. försök få tag på lika dant bak som framhjul då det annars kan se ganska konstigt ut.

Tillbaka
Topp