Rambrott Lifebike Urban G2

GuruX

Medlem
Jag är inte ute efter att hänga ut företaget. Jag är inte heller typen som bråkar och skriker, utan tror att allt går smidigare om man resonerar vettigt istället. Men nu börjar jag blir lite trött på att inte få svar på mail från säljaren.

I April 2017 blev jag erbjuden att köpa en LifeBike till ett bra pris, genom Smartson. Sagt och gjort, jag köpte den. Kort därefter kom en låda hem och jag skruvade ihop cykeln. I korta drag är det en elcykel med framhjulsmotor. V-broms fram. Tvåväxlat automatnav från Sram och en fin pakethållare fram.

Jag hade lite krångel under mina tre första år. En pedalsensor som pajade, men det löste säljaren bra. Även automatnavet pajade och eftersom det slutat produceras fick jag ett treväxlat nav med handväxel från Shimano. Allt var frid och fröjd, jag älskade min elcykel.

I maj 2020 tog jag ut cykeln ur cykelförrådet, som vanligt. Hoppade upp på den för min dagliga pendling. Susade ned för backarna hemma och hade precis kommit ned till det platta partiet av cyklingen när något händer och jag faller handlöst. Min hövding smäller av och jag hittar mig själv på marken. Först efter att jag rest mig upp förstår jag vad som har hänt. Ramen har gått av precis bakom svetsarna mellan ramen och styrröret. Jag har skrapat upp hela mitt ben (shortsväder). Under omständigheterna har det ändå gått väldigt bra, ingen bil bakom som körde på mig och farten hade minskat eftersom backarna precis var slut.

Här har vi några foton på brottet.
DSC_0198.JPG DSC_0197.JPG DSC_0194.JPG

Ramen har alltså gått av precis bakom svetsen. Jag misstänker ett utmattningsbrott i det område där aluminiumet har blivit försvagat av värmen från svetsprocessen.

Jag hör av mig till säljaren och berättar vad som har hänt. Två veckor går, inget svar alls. Så jag ringer upp och frågar vad som händer. Får en förklaring i stil med "Oj, har det hamnat i den HÄR inkorgen". Killen läser igenom och ska kolla upp något med inköparen. Dagen efter får jag svar på mail att garantin har gått ut och jag erbjuds 5500 kr rabatt på en ny cykel, eller att köpa en lätt begagnad cykel för 5000 kr. Jag är inte helt nöjd med det svaret och skickar mina synpunkter. Kan dela med mig av det mailet om intresse finns. I stora drag så ifrågasätter jag vad de anser att livslängden är på en LifeBike. Jag har ännu inte fått något svar. I skrivande stund är det 11 dagar sedan jag skickade senast mailet.

Ramar och gafflar bör testas för utmattning, eftersom att det blir rätt spektakulära vurpor när de pajar. Jag har grävt i lite föreskrifter och kommit fram till att elcyklar numera måste vara CE-märkta och uppfylla standarden EN 15194:2017. Detta gällde inte när jag köpte min cykel. Det finns en annan standard som heter ISO 4210-2:2015 som omfattar "vanliga" cyklar. Jag har dock inte riktigt klurat ut om det fanns några lagkrav på testning vid tillfället då jag köpte min cykel. Däremot fanns EUs direktiv från 2001 om allmän produktsäkerhet. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=celex:32001L0095

Här sitter jag som sagt och väntar på svar från säljaren. Om någon har lite bättre koll på lagstiftningen, än vad jag har, så tar jag gärna emot råd. Det kanske behöver argumenteras lite mer, beroende på vad de svarar.

Fråga om du kan köpa en lösa ram, och flytta över delarna själv. Ingen raketvetenskap direkt, och ramen lär inte vara så dyr. Eller köp en begagnad cykel med din favoritram, och flytta eldelarna. Kolla vad garantin säger, men jag tror att det är kört att få ut något där, så det någon form av goodwill uppgörelse som gäller.

Om du inte kan flytta delarna, så är begagnat alternativet som du fick skapligt. Sälj sedan din egen cykel som renoveringsobjekt.

Javisst, en ny ram och plocka över delarna är inga problem. Jag har någon ram ståendes som skulle kunna vara en vettig kandidat. Jag skulle kunna köpa den begagnade, men det är en modell som jag egentligen inte vill ha.

Garantin har gått ut, men jag tycker ändå att tillverkaren har ett ansvar att ta här. Livslängden på en cykelram/gaffel är mer än tre år. De delarna bör hålla så länge att cykeln hinner bli så skrotig att ingen vill underhålla den längre.

Jag jobbade själv i cykelbutik när jag var tonåring. Vi sålde riktigt skräpiga nya cyklar för 990 kr. Även på dessa cyklar lämnades tio års garanti på ram- och gaffelbrott.

Hmm...

Garanti...
Är frivilligt av tillverkaren att lämna. Den kan vara allt från ingen garanti till livstids garanti och allt där emellan.
Tillverkaren dikterar villkoren och det är bara att följa det som står skrivet i tillverkarens garantivillkor.
Det finns inget lagkrav på garanti. Gällande garanti är tillverkaren Envåldshärskare.

Reklamationsrätt:
2 år inom EU och tre år inom Sverige.
Inom de första 6 månaderna ska tillverkaren bevisa att du använt vara på ett felaktigt sätt.
Efter 6 månader ska du som slutkonsument bevisa att felet varit från tillverkning.
Har lagstöd i konsumenköplagen.

Som du skriver så omfattas inte din cykel av de nya uppdaterade kraven i EN 15194:2017 , dvs att en E-pedelec ska ha en ram/styre/styrstam som tål avsevärt mer belastning än en vanlig cykel.
Detta då cykeln antagligen tillverkades mitten/slutet 2016 för leverans 2017.

Det är trist att det hände och ytterligt trist att du skadade dig (hoppas att dina skador läker utan men).

Man kan tycka vad man vill om att det ska hålla osv men i detta fallet är det en vanlig ram som modifierats till en elcykel (av tillverkaren) och jag tror du får oerhört svårt att hävda din rätt, speciellt som reklamationsrätten gått ut (tidsmässigt) och dessutom ligger bevisbördan på dig i detta fallet.

Kan du bevisa att LifeBike har tillverkat ramen fel? Att den bevisligen gått sönder är inte ett bevis... Du lär behöva bevisa att efterbehandligen av ramen efter svetsning är felaktigt utförd... Hur ska du bevisa att fabriken i Asien har gjort fel för tre år sedan?
Har du möjligheter att ta reda på fabrikens exakta tillverkningsprocess?

Visst.. man kan hävda goodwill... men är LifeBike intresserade av det?

Mitt råd är att köp en elcykel från ett större etablerat märke nästa gång.

Uppenbarligen ett företag som inte är så bra på att ta hand om sina kunder. Jag hade nog hackat i mig förlusten och lagt mina pengar någon annanstans nästa gång.

Är det en begagnad cykel från smartson eller? Hoppas ett offentligt inlägg underlättar sorgearbetet, och tur att det gick bra. Bit ihop och köp ny hövding plus ram vettja.

@Plush
Ja, garantin hade gått ut med en månad när olyckan skedde. Det är det inget snack om, den var utgången. Det är inte heller garanti jag hävdar, utan jag klurar på om det verkligen är okej att sälja en cykel som går sönder på ett sådant sätt efter relativt kort tid. Jag tror inte att mitt exemplar är ett måndagsex. Jag har naturligtvis inga möjligheter att bevisa någonting gällande tillverkning osv.

Det jag tycker är märkligt från säljaren är att de inte är så intresserade av mitt rambrott. Hade det varit ett måndagsexemplar av cykeln borde de vara intresserade av att faktiskt få se ramen och se vad som skett. Vill man vara cynisk kan man tro att de känner till problemet med ramen, men försöker att lägga locket på och tiga ihjäl problemet. Just denna modell av cykel säljs inte längre.

Visst hade det varit bättre att köpa en cykel från ett etablerat märke. Men när tillfället gavs så gav LifeBike ett seriöst intryck och listpriset var 15 000, även om jag köpte den med rabatt. Oavsett så bör inte en billig cykel vara osäker. Krånglande växlar/bromsar, skeva hjul osv, det köper jag på en billig cykel.

@NickPick
Nej, det var en helt ny cykel. Jag tror att LifeBike var hyfsat nya på marknaden 2017 och ville marknadsföra sig lite med Smartsontestet.

@Plush det stämmer bra. Men olyckan skedde och rapporterades efter att den hade gått ut. Så regeln om att man har två månader på sig att rapportera felet, kan inte användas.

Man kan ju egentligen tycka vad man vill om att sakerna ska hålla, men är det utanför garanti och reklamationstid så är du nog rätt körd. Man kan Oxå tycka att det ska hålla även på billiga märken, men när man köper från ett större (och troligen dyrare märke, 15000 må va mycket pengar, men då, för tre år sen kostade i alla fall de etablerade klart mer) märke så är det ju ofta även så att de står bakom sin produkt lite mer och kanske visar ett litet mer intresse även om garantier osv gått ut. Sen finns det ju självklart undantag åt båda hållen. Men jag höjer i alla fall inte ögonbrynen över att lifebike visar så lågt intresse. Tyvärr. Och tror tyvärr med rådande omständigheter att du nog får ”suck It up” och gå vidare. Önskar jag kunde säga något annat. I alla fall om intresset från dem verkar vara så svalt som du ger intryck av.

Hejsan. Jag hittade den här diskussionen idag. Jag kan berätta att min exakt likadana cykelmodell gick av på exakt samma ställe i förrgår! Den är dessutom också inköpt i April 2017 precis som GuruX cykel. Lyckligtvis höll jag extremt låg fart när det hände och hamnade bara på fötterna. Men - visst måste det vara ett fabrikationsfel? Klart tillverkaren har ansvar för att deras cyklar går av?

Senast ändrad:
Måste säga att de tidigare svaren i den här tråden inte verkar stämma med lagen. Oavsett om garantin har gått ut kan man göra "reklamation" inom tre år om varan varit felaktig. Normalt förlorar man den rätten efter tre år (23 §), men undantag görs exempelvis om "produkten är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa. Lag (2008:492)." (18 §) Skadestånd för skador på annan egendom eller person samt omleverans eller avhjälpning av felet är sådant säljaren kan bli tvungen att stå för i såna fall.
Detta såvitt jag kan se i https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Utmattningsbrott i styrröret... TS ram ser ut som att sprickan kan ha startat längst ned. Det kommer sannolikt av böjning framåt/bakåt. Kanske hojen inte klarar kraften från elmotor och ev frambroms så värst bra. Kanske hojen inte har utmattningsprovats som sig bör, alternativt provats i fel eller för lätt belastningsfall. Annars hade det där upptäckts och ramen hade då fått sig någon förstärkning kan jag tro.

Konsumentverket?

Här är mina bilder från "brottsplatsen". Närmast identiskt med GuruX skada. Enligt konsumentverket är det trafikverket som utövar tillsyn när det gäller produktsäkerhetslagen för cyklar. Man kan (bör) göra en anmälan till dem eftersom en tillverkare kan vara skyldig att återkalla en modell helt och hållet i såna här fall.

Konsumentlagen har som sagt också en klausul för produkter som är farliga för liv eller hälsa enligt vilken man kan göra en reklamation även efter 3 år, så en reklamation har jag gjort.

LifeBike erbjöd sig först byta ram, men ångrade sig sen underligt nog och erbjöd 3000kr vilket jag tackat nej till. Jag köpte en sämre begagnad för 6000kr. Antingen 6000kr, eller att de reparerar (byter ram) eller inbyte mot en likvärdig begagnad har jag sagt. Fortsättning följer.

IMG_20211117_095548.jpg

Bilagor

• IMG_20211117_095555.jpg
    IMG_20211117_095555.jpg
    341.3 KB · Besök: 99
Tillbaka
Topp