Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mikipedia_ sa:Är det nån skillnad menar du på vilken vinkel som funkar beroende på hjulstorlek? Tror du kan ha samma?
Makten sa:mikipedia_ sa:Är det nån skillnad menar du på vilken vinkel som funkar beroende på hjulstorlek? Tror du kan ha samma?
Ja, det är det ju faktiskt. Trail-måttet, som är det som i störst mån påverkar hur flack cykeln känns, ändras med hjulstorleken. I runda slängar så krävs ~1,5° flackare på 26" för att få samma styregenskaper som på 29". Det är därför 29:or oftast har något brantare gaffel än motsvarande cyklar med mindre hjul.
Edit:
Man får alltså mer "kundvagnshjuleffekt" med en viss gaffelvinkel och offset, ju större hjulet är. Alltså lugnare styrning.
mikipedia_ sa:Trode faktiskt inte det gjorde så ”stor” skillnad, men samma plus kompensation så det är lika kvickt som du vill ha det isf?
Makten sa:mikipedia_ sa:Trode faktiskt inte det gjorde så ”stor” skillnad, men samma plus kompensation så det är lika kvickt som du vill ha det isf?
Jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror det är en herrans massa andra kufiska aspekter som man måste ta hänsyn till om man ska lyckas göra en rättvis jämförelse:-) Ändrad offset ändrar ju även andra egenskaper, om det är vad du menar.
Jag tror att det är omöjligt att göra två cyklar som beter sig likadant styrmässigt, om de har olika stora hjul. Men jag vet inte.
Hur som helst; det vore väl rätt vansinnigt att gå ner på 61,5° gaffelvinkel? :-O Blir ju rena choppern.
Laederlappen sa:Nu när vi ändå pratar försprång på cykel (jodå, även trail har ett svenskt ord) så blir jag nyfiken här, vad är ett lämpligt försprång? På en ”modern” mtb då.
Laederlappen sa:Svetsa! Svetsa! *hetsar*
tmalm sa:Tjusigt!
Har du nån headbadge som matchar
FFs?
#Headbadgefighten
/T
revben sa:Kan du inte bara översätta det istället till "knulla cyklar"? :)
EST sa:Japp det skulle lätt funka med. Har inte tänkt på nåt ännu faktiskt. Hur ser Cove ut då eller har för logga? Nada koll?
mikipedia_ sa:@Est det finns sådana https://www.jula.se/catalog/verktyg.../matverktyg/profilmallar/profilmall-6-190834/
Fast för rör, då är det plätt lätt att kapa rör. Kommer bara inte ihåg namnet just nu?
tmalm sa:EST sa:Japp det skulle lätt funka med. Har inte tänkt på nåt ännu faktiskt. Hur ser Cove ut då eller har för logga? Nada koll?
De när en fabless för ekivoka modellnamn bara. Som "hand job" tex :-)
/T
EST sa:mikipedia_ sa:@Est det finns sådana https://www.jula.se/catalog/verktyg.../matverktyg/profilmallar/profilmall-6-190834/
Fast för rör, då är det plätt lätt att kapa rör. Kommer bara inte ihåg namnet just nu?
Sån har jag hur skulle jag använda den menar du?
borstar_micke sa:Snyggt!
Alltid kul med "riktiga" byggtrådar... ???