Ramjig ,garage å skit

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Beställt rör idag?
Å ekrat ett moped hjul.
Men hur flack kan man ha en 26? Jag har ju 63 på 29 a ht n å sett är kanon fast den dyker ju bara fram så vad ska man ha på en 26 a? Med 160/140 i slag?

IMG_20171212_172938761.jpg

Makten

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
mikipedia_ sa:
Är det nån skillnad menar du på vilken vinkel som funkar beroende på hjulstorlek? Tror du kan ha samma?
Ja, det är det ju faktiskt. Trail-måttet, som är det som i störst mån påverkar hur flack cykeln känns, ändras med hjulstorleken. I runda slängar så krävs ~1,5° flackare på 26" för att få samma styregenskaper som på 29". Det är därför 29:or oftast har något brantare gaffel än motsvarande cyklar med mindre hjul.

Edit:

trail.jpg

Man får alltså mer "kundvagnshjuleffekt" med en viss gaffelvinkel och offset, ju större hjulet är. Alltså lugnare styrning.

Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Makten sa:
mikipedia_ sa:
Är det nån skillnad menar du på vilken vinkel som funkar beroende på hjulstorlek? Tror du kan ha samma?
Ja, det är det ju faktiskt. Trail-måttet, som är det som i störst mån påverkar hur flack cykeln känns, ändras med hjulstorleken. I runda slängar så krävs ~1,5° flackare på 26" för att få samma styregenskaper som på 29". Det är därför 29:or oftast har något brantare gaffel än motsvarande cyklar med mindre hjul.

Edit:

Man får alltså mer "kundvagnshjuleffekt" med en viss gaffelvinkel och offset, ju större hjulet är. Alltså lugnare styrning.
Trode faktiskt inte det gjorde så ”stor” skillnad, men samma plus kompensation så det är lika kvickt som du vill ha det isf?

Makten

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
mikipedia_ sa:
Trode faktiskt inte det gjorde så ”stor” skillnad, men samma plus kompensation så det är lika kvickt som du vill ha det isf?
Jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror det är en herrans massa andra kufiska aspekter som man måste ta hänsyn till om man ska lyckas göra en rättvis jämförelse:-) Ändrad offset ändrar ju även andra egenskaper, om det är vad du menar.
Jag tror att det är omöjligt att göra två cyklar som beter sig likadant styrmässigt, om de har olika stora hjul. Men jag vet inte.

Hur som helst; det vore väl rätt vansinnigt att gå ner på 61,5° gaffelvinkel? :-O Blir ju rena choppern.

mikipedia_

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Makten sa:
mikipedia_ sa:
Jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror det är en herrans massa andra kufiska aspekter som man måste ta hänsyn till om man ska lyckas göra en rättvis jämförelse:-) Ändrad offset ändrar ju även andra egenskaper, om det är vad du menar.
Jag tror att det är omöjligt att göra två cyklar som beter sig likadant styrmässigt, om de har olika stora hjul. Men jag vet inte.

Hur som helst; det vore väl rätt vansinnigt att gå ner på 61,5° gaffelvinkel? :-O Blir ju rena choppern.

Mtp hur begåvad herrn som ska trampa cykeln är så spellar det nog ingen större roll? räta upp sadelvinkeln lite så man sitter över vevpartiet och ha chopper vinkel kan ju vara skojigt, man vet ju inte förens man provat.

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe varför tror ni att så många chopprar är felbyggda å de måste mordhålla styret :) jo för att de inte har nån koll på sådant eller sverigemästaren i supermotard flera gånger om har brantare vinkel efter att jag fräste om hans gaffelkronor då :)
Men visst är det skillnad å jag tror att det kan bli bra mad ca 63-63 grader på 26" då det faktiskt blir det när den även saggar bak :)
Å Burf kör ju 63,5 ;)

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Bussningar till svingen måste vara bättre än bara i ramen som original. Oljesintrade bronsbussningar ?

IMG_20171214_181552437.jpg

Ramjig ,garage å skit
Nu när vi ändå pratar försprång på cykel (jodå, även trail har ett svenskt ord) så blir jag nyfiken här, vad är ett lämpligt försprång? På en ”modern” mtb då.

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Laederlappen sa:
Nu när vi ändå pratar försprång på cykel (jodå, även trail har ett svenskt ord) så blir jag nyfiken här, vad är ett lämpligt försprång? På en ”modern” mtb då.
Ja jag har inte kollat upp detta på MTB men när jag bytte styrhuvud & förlängde fixade mc ramar så visste jag vad jag ville ha där iallafall. Ska väl försöka kolla upp detta här med så om mån vet skriv gärna eller länka :)

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Gjorde tankpaneler till min Kawa förra helgen med det var grymt kul? å lite annat i alu.

FB_IMG_1512762250203.jpg

Ramjig ,garage å skit
Snyggt jobb! Engelskt hjul? Fast tankpaneler är nästan lika fjolligt som vita däcksidor, eller harleys;)
Vad ska du göra med skärmämnena på golvet?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
bättre än bucklig tank? nä jag var på kurs på verktygsboden grymt bra gjorde lite annat med en alu skärm osv?
Allt i allt är fint på mc å japp engelskt hjul å krympt sen falsade jag lite å förstärkte fast på en annan grej så kul börjat fatta det där lite nu !

Ramjig ,garage å skit
Klart bättre än bucklig tank ja, det har du rätt i!
Jag borde få tummarna loss & skaffa mig ett engelsk hjul jag med, som det är nu så driver jag ut grejor med hammare på en lagom fuktad hopvikt handduk.. Du har förresten inte en gammal stålram du vill göra av med? Har en uråldrig cannondale som ska få en ny framdel.

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Köp en skinnkudde å päronklubba?
Nä men det brukar komma lite på Steel is real på fb om du kollat där ibland?

Ramjig ,garage å skit
Ska få tummarna loss & köpa det med ja.
& näe, jag är nog en av få i mänskligheten som varken dricker kaffe, whiskey eller har facebook. Får nog tvinga frugan att kolla!

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Börjat träna på att svetsa rör var ju typ ett år sen jag gjorde det la bara 2 svetsar idag helt oki men lite skais ;) Ska träna mera å rören kommer imorgon :)

25577483_855546654622918_2017594956_o.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Fick rör idag? Å längre aluprofiler för de var ju för korta..
Där ska styrhuvudet sitta är planen

IMG_20171219_203055781.jpg

Ramen borta rören på plats, eller står framför.

IMG_20171219_203933668.jpg

Nocha fattas nån tand men det funkar. Hur fan jag ska lyckas få 90 grader å rätt längd är ännu ett mysterium?

IMG_20171219_205226494.jpg

Så nu passar den mot bb hyllsan åtminstone.

IMG_20171219_211022102.jpg

Tränade lite mera på att svetsa men det måste jag nog göra lite till det skulle nog funka bra genombränning men kunde vara lite snyggare. Är så jävla skakig men det kan vara för att jag var med dottern på brottning??

fhloston

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Jag blir lite avundsjuk på er byggtrådare! Jag önskar att jag hade plats och kompetens att fixa så där!

Tumme upp!

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Japp det skulle lätt funka med. Har inte tänkt på nåt ännu faktiskt. Hur ser Cove ut då eller har för logga? Nada koll?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Byggt en såga rakt grej.

IMG_20171222_103535958.jpg

Skrivaren död så jag tänkte att notcha för hand kan väl inte vara så svårt....detta är försök ett!

IMG_20171222_105335573.jpg

Vässa filarna?

IMG_20171222_110054108.jpg

Rita lite

IMG_20171222_105335573.jpg

Kapa med rondell å fixa till med filarna ?

IMG_20171222_111859765.jpg

Ta da passar!
Å detta har jag haft ångest för...var ju inga problem alls?

IMG_20171222_111910216.jpg

mikipedia_

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
mikipedia_ sa:
@Est det finns sådana https://www.jula.se/catalog/verktyg.../matverktyg/profilmallar/profilmall-6-190834/
Fast för rör, då är det plätt lätt att kapa rör. Kommer bara inte ihåg namnet just nu?
Sån har jag hur skulle jag använda den menar du?
Du lindar den runt röret och skjuter mot pinnarna så du får profilen. Sen ritar du av efter pinnarna där du har rätt mått.
Vi hade använde sånna på ett gammalt jobb där vi grenade av vattenledningar utan prefab T:n osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer