Ramjig ,garage å skit

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Jaha testar på asfalt, grus å bergslagsleden. Funkar bra men långsamt på stig med 3 bar å ont i handen...Men det tar en till bad vilket är den primära funktionen med en såhär cykel antar jag?

IMG_20190608_153623051.jpg

IMG_20190608_160622541.jpg

Just det bad ja?

IMG_20190608_143758191.jpg

Sen byggde jag om en kedjestyrare då den jag hade inte funkar så bra med min blev då armarna är ivägen så man får inte ner den tillräckligt. Tror att detta kommer funka inte så snyggt men bättre än att tappa kedjan!
Tight blev det.

IMG_20190609_112715689.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Fixar nåt att hänga cykeln i. Börjar bli lite ordning efter garageflytt

IMG_20190618_180852669.jpg

Tänker bygga några till å hänga.

IMG_20190618_180953801.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Tackar?

Jaha ny styrare från Marino så jag slipade av vingarna lite på vevpartiet för att kunna sänka den över kedjan. Är ett problem med liten klinga å armar på veven...men detta borde funka fint?

IMG_20190706_133834288.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Jaha idag knakade det både fram å bak å jag kunde inte komma på vad det var blev bara värre....sen så listade man ut det. Fram var övre styrlager å bak var det jockeyhjulen så ramen fortfarande hel!

Bilagor

mtbmarkus

Medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
Jaha idag knakade det både fram å bak å jag kunde inte komma på vad det var blev bara värre....sen så listade man ut det. Fram var övre styrlager å bak var det jockeyhjulen så ramen fortfarande hel!
Jäkla tur! Du får fixa portabel dynamodriven svets att ta med när du kör så slipper du oroa dig :-D

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe eller hur! Nä men höll på att bli bäng av att inte fatta vad det var. Annars är det ju du som är bra med stål en.vanlig svets hittat man på rätt många ställen?

larsaw

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Mitt Marion-styrlager har också börjat knaka, har inte orkat kolla vilken stl. det interna lagret har än (vill gärna återanvända SlickOil-kopparna...), nån som vet?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Borde vara standard lager ska kolla när jag kommer hem på min Marino rullar det ännu?
Idag har jag testat gubben i rörbäcksnäs mest för att se om det funkar men nästan 16 kilo min jag jämförde med var minst 1,5 kg lättare å hade snabbare däck.
Så ca 10 min på 35 km långsammare vad jag vilket ändå känns okej. Med snabbare däck hjul skulle det nog inte vara nån större skillnad!
Men denna har nu gått över 40 mil å verkar ju funka till allt som är kul?
Länk till Strava
https://strava.app.link/OkrXgAROgY

OI000331.JPG

OI000334.JPG

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Barnet vill ha ny cykel så om nån har en gammal 26 med okej delar eller bara delar till 26" så hojta tänkte att jag kan bygga ram själv?
Men delar behövs ju!
Grabben snor dotterns hoj hela tiden å cyklar bättre på den än på sin 24" så...?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Nästa sak att ge sig var vajern till droppern sen fick jag nöd smörja behöver men sett har varit med på några ramar nu så inget konstigt?

IMG_20190713_191132524.jpg

Annars så bottnar den inte ett skit fast jag hoppar till platt sänkte tillåmed 10 psi till 160 i bak idag?

OI000341.JPG

larsaw

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
Nästa sak att ge sig var vajern till droppern sen fick jag nöd smörja behöver men sett har varit med på några ramar nu så inget konstigt?

Annars så bottnar den inte ett skit fast jag hoppar till platt sänkte tillåmed 10 psi till 160 i bak idag?
Det som är mest imponerande med ovanstående bild är att du klarar dig på ett Ardent-däck utan att punka med din åkstil! Dvs Smutt som en katt...

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe ja men det har ju samma väggar som enduro däcken bara att det inte går att bromsa å att de går lite brett men det är ju bara kul. Funkar på sommaren?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Jiggen är rak det är min sving jag kör med som är lite off. Men det funkar?

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Detta skulle bli min dotters nya hoj svingen är spräckt å jag hade tänkt bygga en i stål men när jag tittade över den så såg jag även att fram triangeln hade en stor spricka så nu letar jag vidare efter objekt om nån har nåt i nån vrå....

IMG_20190804_201522498.jpg

IMG_20190804_201528374.jpg

IMG_20190804_201535305.jpg

Mini_me

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Har en Dartmoor primal (?) ram (HT) som har en buckla i ena staget som går från bakaxeln upp till sadelröret.

Ska tydligen gå att köra på utan problem trots buckla.

27,5 och medium. Din om du vill ha den.

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Mini_me sa:
Har en Dartmoor primal (?) ram (HT) som har en buckla i ena staget som går från bakaxeln upp till sadelröret.

Tackar för erbjudandet men dottern hade en fs så hon nöjer sig inte med HT dessa bortskämda ungar :)

Men JätteTACK!!!

Paco

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
Mini_me sa:

Tackar för erbjudandet men dottern hade en fs så hon nöjer sig inte med HT dessa bortskämda ungar :)

Men JätteTACK!!!
Jag skulle heller inte nöja mig med vad som helst om jag haft dig som pappa ?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe nja så kan det ju vara...letar vidare efter lämpligt objekt till henne.

Vi var å testade en av våra favorit stigar i helgen å cykeln funkade bra där med, dock inte jag. Inte alltid åtminstone...

Å ännu värre idag...

IMG_20190810_185838_759.jpg

Men man kunde köra vidare fast än lite stel..

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Fick en modell på bromsjig från Scar cycles så byggde mig en detta kommer underlätta så satans mycket. Grymt snällt!

IMG_20190821_164931542.jpg

IMG_20190821_164923626.jpg

IMG_20190821_164915304.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Paco sa:
Så.....när kan lägga en beställning på en ram?
När jag lär mig hantera missnöjda kunder utan att slå huvudet av dem så det kan nog dröja :) Eller om jag får en stroke å vaknar upp snäll & förstående...

frankfurt

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Snygg bromsjigg, vill du göra en till? Och vad skulle det kosta? Eller skicka vidare filen, men jag har bara fräs, gissar att du skurit lite med vatten?

tmalm

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Fortsätter cykelletandet här för å inte spamma ner rambrottstråden:
Vad ska du ha cykeln till egentligen?
Jaja, du ska bygga cykel åt dottern men du kan kunna bevisligen bygga ramen själv, är det bara en donator du vill ha?

Från blocket med justa delar:
https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/canyon_nerve_mr_9_0___heldampad/85797837

En hit:
https://mobil.blocket.se/annons/jamtland/specialized_big_hit/85985586

En Raven super V, men de är iofs för coola för å micklas med:
https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/cannondale_super_v_raven/85981064

/T

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Ja när jag byggde hennes förra hade jag nästan allt liggandes som hjul gaffel mm.Nu har jag nada så jag tänker att det borde finnas 26or som inte är urgamla som står är det med en XL ram så bygger jag nytt, mera det att hon cyklar inte så mycket så jag vill inte lägga massa stålar på det men jag skulle gärna bygga lite. Å ska jag bygga vill jag inte bygga på jättegamla standarder, så jag letar egentligen nån donator hoj men skulle jag få tag i en som funkar & passar så gör det ju inget :) Då har jag tid att bygga nånting annat istället :)
Men en gammal Nerve för 8 blir det inte.
Denna fixade jag åt polaren för 8...Å då funkade allt å det är en 27,5"

52011360_2447364035338565_8734080463322218496_n.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Näää hon vill ha fs som förut HT har jag hittat men ja som donator skulle det funka fint å där har jag några uppslag men då måste man köpa ny bakdämpare osv.Tänker att denna ska vara klar till i vår så ingen panik :)

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Så nu är det hemma. Nån som har en geo tabell från 2011 modellen så posta den gärna behöver veta bb droppet?

IMG_20190903_172440798.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer