Ramstorlek till CX

knoj

Ny medlem
Ramstorlek till CX
Hej,

Tänkte köpa mig en Focus-CX (Mares Disc), men har lite funderingar kring vilken storlek jag bör välja. Är 175-177 cm lång (5'9"-9"1/2) och har ett innersömsmått på c:a 81 cm (32"). Från de cykelexperter jag har frågat, så bör en 54-ram passa bäst. Nu är det dock som så, att jag har råkat hitta cykeln för ett kanonpris på ett ställe, som tyvärr bara har 56+-ramar. Kan det vara värt att spara ett par tusenlappar för en cross som kanske är i överkanten vad gäller storleken? Hur skulle det i sådana fall påverka åkkänslan? Tanken är att främst använda crossen i stadsmiljö och på asfalterade vägar.

En intressant sidonot: wiggle har en liten storleksguide, som verkar vara specifik för just Mares Disc (se http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/-_-/5360037601/ under Description -> Sizing information). Visserligen för '09-versionen, men geometrin är densamma på '10. Enligt den tabellen tycks 56-ramen faktiskt passa bättre än 54, som har ett rekommenderat innersömsmått på bara 28-30" (56 har 30-33", vilket torde passa perfekt). Längdmässigt ligger jag mitt emellan de båda ramstorlekarna.

Vägledning skulle uppskattas väldans mycket :)

Ramstorlek till CX
Provcykla om du kan och glöm inte att man kan justera ergonomin rätt mycket.

Själv köpte jag en Mares som borde vara ett nummer för liten i höstas. Först cyklade jag en vecka med den i det skick jag fick den. Sedan provade jag 10 mm lägre styrstam: Bingo!

När det blev kallare och bylsigare kläder kom på började det kännas som om styret satt väl djupt ner (jag hade redan tidigare noterat att jag väldigt sällan gick ner i bocken) och justerade igen med en ny styrstam med annan vinkel. Nu är jag *mycket* nöjd.

Om det går lika lätt att justera en lite väl stor ram vet jag inte och rätt mycket hänger på dina proportioner och preferenser. Själv har jag förhållandevis långa armar och ben och därmed kortare bål. Kanske är det därför jag trivs med en lite kortare ram. Det skall dock erkännas att jag inte gavs möjlighet att jämföra.

Bra läsning: http://peterwhitecycles.com/fitting.htm

/Martin

Tillbaka
Topp