Ramstorlekar Räser vs Mtb

Deore XT

Ny medlem
Nur är det ju så att racer ramarna oftast (iaf de icke slopade ramarna) har storlekarna (och en stor variation av dem) utsatta i cm, varför har de inte gjort detsamma med mtb? Jamenar, Jag och en bekant kör båda två 17.5 tum på mtb, men däremot har jag 52cm och han 56cm ramstorlek på racern. Kan detta vara så himla nyttigt?

Glöm cm ramstorleken för en sekund och mät istället topprörslängden. Det är den som skiljer sig mellan olika märken. Och det gäller både mtb och racer.

/Leo

jovisst, det vet jag, men grejen är ju att det är intervallerna jag stör mej på...säg att trek har 51 cm på överrör på racer på en 52 cm hög ram...däremot har en trek mtb med 17.5(sadelrör) hela 59cm överrör typ..ett steg längre ner och sadelröret passar inte längre...och cykeln allmänt väldigt liten?

Det lät lite kort med 51cm överrör på en 52c-t racer? Enligt http://www.trekbike.co.uk/2007/bikes.php?sec=geo&MainCatID=1&SubCatID=2&RangeID=0&ID=322 har t.ex. 07:ans 1500 ram i storlek 52cm C-T 53.1cm topprörslängd.

Det är poppis med långa topprör på mtb, ihop med kortare styrstam får man en kvick och trevlig styrning. Har själv en 17.5" ram(Cotic Soul) och den har också 59cm ETT(effektive top tube) topprörslängd. Att slänga på en 130-150mm styrstam skulle inte funka alls på den, men en 90mm är klockren. Sen är det ju "inne" med att ha lång sadelstolpe, också, så många väljer en liten ram.

/Leo

Tillbaka
Topp