Ramtips downcountry?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum
Ramtips downcountry?
Lite inspiration kanske. Vet inte om dessa finns som ramkit men här är några andra DC-cyklar (typ) jag har stött på:

Santa Cruz Blur TR
Canyon Lux Trail
Cannondale Scalpel
merida ninetysix
Kona Hei Hei
Transition spur

Har ingen djupare kunskap om dessa men de dök upp i några kommentarer.
Mjo, men alla utom Spur har en HTA på 67 eller mer. Det är ju det trådstartaren rullar på idag.

Ramtips downcountry?
Mjo, men alla utom Spur har en HTA på 67 eller mer. Det är ju det trådstartaren rullar på idag.
Har som sagt inte koll på dessa cyklar, såg de bara i några YT-kommentarer om DC-cyklar. Tog mig friheten att kolla upp HA även om det inte är det enda viktiga måttet:

Santa Cruz Blur TR - 67.1°
Canyon Lux Trail - 67.5°
Cannondale Scalpel - 67°
merida ninetysix - 67°
Kona Hei Hei - 67.5°
Transition spur - 66°

Så du har helt rätt!

Har själv testat några mer självklara DC-hojar som ingen har nämnt ännu av ngn outgrundlig anledning, kanske för att de är för dyra. Nya Trek Top Fuel, nya Scott Spark samt Spesh Epic Evo. Top Fuel är väl den som är mest överkomlig i pris och den känns riktigt skön och enormt trampeffektiv uppförs trots sin vikt. Jag tror den kommer att bli en storsäljare.

Ramtips downcountry?
Skeen har 66.5 men vi har väl redan bestämt att ta ska behålla?

Edit. Om det ska vara lönt att byta ska det kanske vara optic eller nåt sånt

Ramtips downcountry?
Äsch med sådana beslut blir det aldrig någon äkta fattiglapp av dig

Nej en en helt komplett ny hoj samt byt ut kaffe o ostmackor till hummer och champagne så ska nog det här ordna upp sig. Får jag föreslå:

Och:

Ramtips downcountry?
Har som sagt inte koll på dessa cyklar, såg de bara i några YT-kommentarer om DC-cyklar. Tog mig friheten att kolla upp HA även om det inte är det enda viktiga måttet:

Santa Cruz Blur TR - 67.1°
Canyon Lux Trail - 67.5°
Cannondale Scalpel - 67°
merida ninetysix - 67°
Kona Hei Hei - 67.5°
Transition spur - 66°

Så du har helt rätt!

Har själv testat några mer självklara DC-hojar som ingen har nämnt ännu av ngn outgrundlig anledning, kanske för att de är för dyra. Nya Trek Top Fuel, nya Scott Spark samt Spesh Epic Evo. Top Fuel är väl den som är mest överkomlig i pris och den känns riktigt skön och enormt trampeffektiv uppförs trots sin vikt. Jag tror den kommer att bli en storsäljare.
Jag listade upp dom som jag kunde komma på med HTA omkring 65-66, eftersom det var det som efterlystes.
Men ja, det finns många fina DC-hojar nu att välja mellan, vi kanske ska göra en topplista?

Här är mina bidrag:
Transition Spur
Rocky Mountain Element
Trek Top Fuel
Specialized Epic Evo

Ramtips downcountry?
RR AM 100S? (alltså den heldämpade) Om du nu vill hålla ner kostnaden.

150/140, 66°

Senast redigerad av en moderator:
Ramtips downcountry?
Fast nu har han en redan en cykel så helst ska den väl vara minst lika bra.

Det som är bra är att om man googlar element så hittar man spur ram kit.

Ramtips downcountry?
Sonder Cortex går att köpa bara ram. 120mm bak och 130mm fram. HA 66. Kör min med 140mm gaffel så HA runt 65,5. Riktigt trevlig cykel i skogen och en ram som inte är allt för dyr. Dock rekommenderas att köpa med Cane Creek dämparen som ska funka bättre till ramen än Rockshox alternativet.

Ramtips downcountry?
Håller på o monterar ihop en Intense Sniper T.Finns även som ramset, men inte i lager.

Ramtips downcountry?
Vet att folk här på forumet verkar nöjda med Rift Zone. Dock verkar Pinkbike tycka att i princip alla cyklar i deras Field Test var bättre både uppför och nerför. Men beror kanske på terräng, de menade att Rift Zone hade ok geo men i övrigt kändes som en äldre XC-hoj med för lite känslighet uppför och rätt nervös nerför. Låter som en XC-hoj som kom ut för 5 år sedan men nyare geo.

Senast ändrad:
Ramtips downcountry?
Vet att folk här på forumet verkar nöjda med Rift Zone. Dock verkar Pinkbike tycka att i princip alla cyklar i deras Field Test var bättre både uppför och nerför. Men beror kanske på terräng, de menade att Rift Zone hade ok geo men i övrigt kändes som en äldre XC-hoj med för lite känslighet uppför och rätt nervös nerför. Låter som en XC-hoj som kom ut för 5 år sedan men nyare geo.

Jag har aldrig provat en. Men som Pinkbike skriver om den låter det som den perfekta FS för mig i Hellasgården! Bra för dom som står upp när det går uppför, effektiv och bra på "rolling terrain". Dom klagar på kort kedjestag, men jag tycker om det. Tydligen är den inte så bra om man tycker om att sitta när det gör uppför på stökig terräng eller snabbt utför.

Ramtips downcountry?
Är utför det roliga, köp något med mer slaglängd, men som är trampeffektivt istället.
Downcountry är ju inte tänkt för park, även om det går.
Sen beror det ju på hur du kör, kör du försiktigt, räcker mindre slaglängd, annars mer.

En grad gaffelvinkel tror jag inte du känner skillnad på, om du har två olika hojjar, inte samma märke, men samma typ, det är fler saker som spelar roll.

Ramtips downcountry?
Jag har aldrig provat en. Men som Pinkbike skriver om den låter det som den perfekta FS för mig i Hellasgården! Bra för dom som står upp när det går uppför, effektiv och bra på "rolling terrain". Dom klagar på kort kedjestag, men jag tycker om det. Tydligen är den inte så bra om man tycker om att sitta när det gör uppför på stökig terräng eller snabbt utför.
Smaken är som baken. Själv tycker jag att grepp uppför viktigt på de ställen jag cyklat i Hellas vilket ändå är ganska många. Kanske inte är rotmattor i hellas överlag så trampeffektivt vill man väl ha men tror ändå det finns bättre varianter så iaf jag kommer uppför fler saker med grepp, fart in i problemet får jag mer av mina ben än ett ybereffektivt länkage. Men som sagt, vi är olika men mina 5cent! finns cyklar som har fler goda egenskaper och ändå trampar bra! Med det sagt har jag inte provat cykeln i fråga och den är kanske bra nog, bara att de andra var ännu bättre!

Ramtips downcountry?
Ok geo men dålig ram? Om det nervösa kommer från korta cs är det ett val man gör. Nervös gammal xc eller tråkig traktor?
Spezialized Enduro 2015/16 hade 430 kedjestag om jag minns rätt och inte fan var den nervös. 430 kanske är kort idag men är ju pga att man jämför med cyklar gjorda att gå rakt fram väldigt fort.

Ramtips downcountry?
Smaken är som baken. Själv tycker jag att grepp uppför viktigt på de ställen jag cyklat i Hellas vilket ändå är ganska många. Kanske inte är rotmattor i hellas överlag så trampeffektivt vill man väl ha men tror ändå det finns bättre varianter så iaf jag kommer uppför fler saker med grepp, fart in i problemet får jag mer av mina ben än ett ybereffektivt länkage. Men som sagt, vi är olika men mina 5cent! finns cyklar som har fler goda egenskaper och ändå trampar bra! Med det sagt har jag inte provat cykeln i fråga och den är kanske bra nog, bara att de andra var ännu bättre!

Klart att smaken är som baken. Pinkbikes sista downcountry test är tydligt där. Det finns cyklar med bra grepp när det går stökigt uppför. Jag gillar dock effektiva cyklar. Därför cyklar jag hardtail. (men kanske bra där att komplementera med en FS med bra grepp ...)

Ramtips downcountry?
Ang Rift zonen,

Vet inte vad dom klättrar upp för. Men min klättrar på fint i all terräng som jag kört mina tidigare 10 cyklar på kan inte påstå att jag känner att den klättrar sämre än någon annan hoj, men så prioritera jag inte uppför utan vill ha en kul hoj till 90% av cyklingen jag kör. Kört ifrån allt från Epic till nya stumpy Evo med min Rift zone uppför (vilket inte säger något egentligen haha men så är det ??

Tillägg Rift zone är inte en såkallad DC hoj utan en Short Travel trail påminner grymt mycket om transition smuggler i sitt uppförande .

Ramtips downcountry?
Klart att smaken är som baken. Pinkbikes sista downcountry test är tydligt där. Det finns cyklar med bra grepp när det går stökigt uppför. Jag gillar dock effektiva cyklar. Därför cyklar jag hardtail. (men kanske bra där att komplementera med en FS med bra grepp ...)

Intressant med ”Impossible climb”-testet var ju att de trailhojar som gick mer mot enduro piskade DC-cyklarna i stök uppför.

Ramtips downcountry?
En liten brist i det testet är ju att testaren sannolikt lär sig för varje åk hur backen skall betvingas. Och jag uppfattade inte om samma bakdäck användes på alla cyklarna?

Ramtips downcountry?
En liten brist i det testet är ju att testaren sannolikt lär sig för varje åk hur backen skall betvingas. Och jag uppfattade inte om samma bakdäck användes på alla cyklarna?

Nej, men samtidigt kanske man inte sätter ett 2.6 DHR II på en DC cykel så det är ju ändå realistiskt. Sen blir man säkert bättre eftersom men det förklarar ändå inte skillnaderna tycker jag.

Ramtips downcountry?
Verkligen inte, de hade ju Schwalbe Wicked Will Addix Speedgrip på DC-hojarna och Maxxis DHR II Maxxgrip på trailhojarna.
Ganska uppenbart att det var lättare med greppiga däck och kanske länkage.
Appråpå testet så satt de ju ner denna gång iaf. Förra ggn på endurocykeltestet stod Levy upp på den cykeln han tyckte var trampeffektiv och satt ner på resten, helt oväntat så vann den cykeln han stod upp med ;)

Ramtips downcountry?
Ang Rift zonen,

Vet inte vad dom klättrar upp för. Men min klättrar på fint i all terräng som jag kört mina tidigare 10 cyklar på kan inte påstå att jag känner att den klättrar sämre än någon annan hoj, men så prioritera jag inte uppför utan vill ha en kul hoj till 90% av cyklingen jag kör. Kört ifrån allt från Epic till nya stumpy Evo med min Rift zone uppför (vilket inte säger något egentligen haha men så är det ??

Tillägg Rift zone är inte en såkallad DC hoj utan en Short Travel trail påminner grymt mycket om transition smuggler i sitt uppförande .
Kul att höra, hur upplever du känslighet och grepp jämfört med stumpy evo? (och kanske Epic (vilken epic)) Är ju onekligen en satans mkt billigare hoj än RM Element eller Transition Spur =)

Ramtips downcountry?
Kul att höra, hur upplever du känslighet och grepp jämfört med stumpy evo? (och kanske Epic (vilken epic)) Är ju onekligen en satans mkt billigare hoj än RM Element eller Transition Spur =)
Den är inte lika känslig som varken epicen evo 2021 el stumpyn . Vilket jag tycker är bra då känns den lite mer aktiv på platten . Stumpyn tycker jag greppar "ändlöst" typ vilket är nice på sitt sätt . Det jag gillar med riften är att jag med mina 100kg kör 180-185psi i bakdämparen så får mycket bättre register på inställningarna kontra min 2020 meta sx som jag fick ligga runt 250psi.

Tillbaka
Topp