Ramvikt wtf..

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Ramvikt wtf..
Detta med vad en ram "ska" väga .
Ok, köper jag en large ram från direkt Kina får jag kanske ta att den väger 1100gram istl för angivna 990gram ..
Men nu måste jag gråta ut lite när jag köpte en av dom "lättaste" xc fs ramarna och väger norr om 2kg istl för 1.7kg ..
Fan gör om och gör rätt .
Eller är den meningen att man ska skrapa färgen av ramen ...

Ramvikt wtf..
Detta med vad en ram "ska" väga .
Ok, köper jag en large ram från direkt Kina får jag kanske ta att den väger 1100gram istl för angivna 990gram ..
Men nu måste jag gråta ut lite när jag köpte en av dom "lättaste" xc fs ramarna och väger norr om 2kg istl för 1.7kg ..
Fan gör om och gör rätt .
Eller är den meningen att man ska skrapa färgen av ramen ...
Du kanske är för stor?
Vikten är ofta för en ganska liten ram.

Ramvikt wtf..
Du köper billigt från kina och blir upprörd för att vikten diffar? Vad trodde du?
Bara för att man köper billigt från Kina betyder det inte att vikten diffar per automatik. Eller iaf inte mer än för alltför många dyra saker från västerländska märken (tillverkade i Kina).

Med min erfarenhet av Kina-köp (sista köpet var fyra lösa fälgar, ingen vägde precis som uppgivet, några lite tyngre någon lite lättare) skulle jag också bli besviken på en så stor diff som hm’s ram.

Ramvikt wtf..
Jag uppfattar det som ts är medveten om viktskillnad på claimed mot vägd från Kina.
Men i detta fall gäller det en premium namebrand, typ scott, trek, spesh osv.

Ramvikt wtf..
En udda cervelo . Amerikansk premium..
Är ju som sagt lite oklart vad dom räknar in i vikten . Men utan bakaxel styrlager sadelklämma 2150gram med dämpare, växelöra och bakbromsfäste för en Large ..
Hade ju hellre lagt 400gram på hållbarare däck eller en slx växelgrupp för en bråkdel av priset på en highend ..
Känns snart bättre bara jag får gråta ut lite .

Bilagor

• Screenshot_20240625_215051_Chrome.jpg
    Screenshot_20240625_215051_Chrome.jpg
    173.5 KB · Besök: 99
Ramvikt wtf..
Tror det stod painted pre-production på epic. Stod ingenting om dämpare men verkar stämma att det är inkl ospecad dämpare.

Men att inte skämmas för att inte väga final product kräver lite pannben....Det tycker jag

Ramvikt wtf..
Håller med om att "standarden" för hur man anger vikt för ramar (och delvis hjul) har blivit helt knäpp. Relevant eller inte så har ju ändå vikten en väldigt stark påverkan på priset.

Ramvikt wtf..
Om jag läser ditt inlägg rätt så har nog Cervelo vägt ram utan dämpare, själv fick jag googla att de ens gjorde något med bakdämpare.

Ramvikt wtf..
Jo har jag läst också .. men nu när jag läser det igen står det "bare" frame.. Går nog att tolka som både omålad och utan all sorts hardware kanske även baktriangel ..:)
njä...det tycker jag inte man ska anta. Jag tycker frågan är vad det står officellt och vad det står där du köpte den.

Ramvikt wtf..
Ok, det kanske är omålat utan hardware men då är man lite dum om man adderar till dämpare men inte hardware.

Eller så är det pre-production vilket jag personligen tycker är ännu dummare.
(painted pre-prod är som sagt vad spec säger om vikten på sina budgetramar med s-work logga)

Ramvikt wtf..
Hjulen kom igår och Kineserna fick rädda bygget när dom kom på gramet som beställt.
9.99kg får jag va nöjd med trots tjock färg på ramen . 110mm travel fram o bak, 150mm dropper, 33id, 2.4"däck, dubbla flaskställ, kedjestyrare, datorfäste, stoppad sadel, o h "microvertyg" .
Fick byta xtr pedalerna mot ett par gamla Ritchey för vågen skulle tippa över på "rätt" sida 10kg strecket...
Men utan gucka i däcken, så med gucka och nya förmodligen tyngre däck och xtr pedaler kommer det väl bli upp mot 10.4kg ..
Måste bara skinnet i handen växa ut igen som försvann igår i en grusig asfaltkurva .. Sen kan säsongen börja

Bilagor

• 20240703_131010.jpg
    20240703_131010.jpg
    1.5 MB · Besök: 158
Senast ändrad:
Ramvikt wtf..
Hjulen kom igår och Kineserna fick rädda bygget när dom kom på gramet som beställt.
9.99kg får jag va nöjd med trots tjock färg på ramen . 110mm travel fram o bak, 150mm dropper, 33id, 2.4"däck, dubbla flaskställ, kedjestyrare, datorfäste, stoppad sadel, "microvertyg" .
Fick byta xtr pedalerna mot ett par gamla Ritchey för vågen skulle tippa över på "rätt" sida 10kg strecket...
Men utan gucka i däcken, så med gucka och nya förmodligen tyngre däck och xtr pedaler kommer det väl bli upp mot 10.4kg ..
Måste bara skinnet i handen växa ut igen som försvann igår i en grusig asfaltkurva .. Sen kan säsongen börja
Ang vikten så är ju vita ramar tyngre. För länge sedan var det någon diskussion rörande någon Canyon lvg. Tror svaret från Canyon blev att de vita vägde något hekto mer pga att det går åt mer färg för att lacken ska se bra ut på en vit hoj.

Ramvikt wtf..
9.99kg får jag va nöjd med trots tjock färg på ramen . 110mm travel fram o bak, 150mm dropper, 33id, 2.4"däck, dubbla flaskställ, kedjestyrare, datorfäste, stoppad sadel, "microvertyg" .
Borde den inte vara getingfärgad? :)
fem-van-empel-salta-sobre-las-rocas-despues-de-un-giro-rapido-campeonatos-de-europa-uec-mtb-el...jpg

Ramvikt wtf..
Amerikansk?
f6cc_1.JPG

Ang vikten så är ju vita ramar tyngre.
<REDIGERAT>
Det stämmer
Tidningen Tour som gör noggranna tester av ramar och cyklar har skrivit att vitt ger en viktökning på 75-150g för en racerram i strl 56-58 jmf med en i svart/klarlackad/"naken" kolfiber.

Att det stämmer vet jag även av egen erfarenhet, eftersom jag har en svart minimalt lackad (mest matt svart + några små oranga detaljer) 62cm ram som väger mindre än den 56cm ram i vitt som Tour testade.
Skillnaden är endast 60-80g om jag kommer ihåg rätt, men min 62cm (11% större) ram är ändå inte helt olackad.
Vill man sedan ha andra färger ovanpå den vita grund/täcklacken ökar förstås vikten ännu mer

Senast ändrad:
Ramvikt wtf..
9.99kg får jag va nöjd med trots tjock färg på ramen . 110mm travel fram o bak, 150mm dropper, 33id, 2.4"däck, dubbla flaskställ, kedjestyrare, datorfäste, stoppad sadel, o h "microvertyg" .
Du har ju några gram att kapa på gaffelröret.

Ramvikt wtf..
Borde den inte vara getingfärgad? :)
Visa bilaga 709443
Nöjde mig att matcha bromsskivorna mot bilen
Du har ju några gram att kapa på gaffelröret.
Och vajerändorna ..
Vet inte riktigt hur jag ska göra med gaffelröret för en gångs skull ..
Styret och stammen kommer från brahalådan i garaget , men stammen är en superlågbyggd .. Och är det som ligger närmast i tanken att ev byta till ett styre/stam integrerat nån gång . Och dom stammarna kan va dubbelt så höga . Men att åka omkring med ett fyrtorn känns sådär..

Ramvikt wtf..
Är ju som sagt lite oklart vad dom räknar in i vikten . Men utan bakaxel styrlager sadelklämma 2150gram med dämpare, växelöra och bakbromsfäste för en Large ..
Hade ju hellre lagt 400gram på hållbarare däck eller en slx växelgrupp för en bråkdel av priset på en highend ..
Känns snart bättre bara jag får gråta ut lite .
Kanadensiskt premium. Kanske beror på att en CAD är lite mindre värd än en USD….?

Tillbaka
Topp