Rånad - Scott Genius 940

Rånad - Scott Genius 940
Kass nödlösning om man tror man kommer bli rånad: Lås fast 1 eller 2 hiplock på ramen. Säg att du inte har nycklarna med dig. Då får dom åtminstone lite pyssel. Samt en mikroskopisk chans att man kan hitta cykeln med polisen i släptåg och nycklarna i handen.

Rånad - Scott Genius 940
staine sa:
Kass nödlösning om man tror man kommer bli rånad: Lås fast 1 eller 2 hiplock på ramen. Säg att du inte har nycklarna med dig. Då får dom åtminstone lite pyssel. Samt en mikroskopisk chans att man kan hitta cykeln med polisen i släptåg och nycklarna i handen.

Jag tror nog mer på att slita fram ett par utslitna, kissluktande randobibs av märket Assos. Hota med dem och verka allmänt galen. Att mumla "Olla allt" kan kanske också hjälpa.

Rånad - Scott Genius 940
Hasse#7 sa:
staine sa:

Jag tror nog mer på att slita fram ett par utslitna, kissluktande randobibs av märket Assos. Hota med dem och verka allmänt galen. Att mumla "Olla allt" kan kanske också hjälpa.

Seriöst, kanske skulle funka
:D

Rånad - Scott Genius 940
Jäkligt trist att höra, vill hålla med att en cykel.. är inte värd ens liv (velominati) men en fickkniv kanske är ngt man ska börja bära med sig,

Rånad - Scott Genius 940
Rånad - Scott Genius 940
Äsch cykelrån är gammalt, fake news.
Bara anmälningarna som ökat ;)
Finns säkert armband för sånt med annars..

Rånad - Scott Genius 940
Karikari sa:
Jäkligt trist att höra, vill hålla med att en cykel.. är inte värd ens liv (velominati) men en fickkniv kanske är ngt man ska börja bära med sig,

Som fd huligan och buse kan jag säga att rycker du fram en kniv så ska du även vara beredd att använda den oxå. Annars kan du låta den ligga i byrålådan.

TS gjorde helt rätt som inte gav sig in i en onödig strid.

Rånad - Scott Genius 940
IMG_20190615_205053.jpg
Paco sa:
Karikari sa:

Som fd huligan och buse kan jag säga att rycker du fram en kniv så ska du även vara beredd att använda den oxå. Annars kan du låta den ligga i byrålådan.

TS gjorde helt rätt som inte gav sig in i en onödig strid.

+1

Väljer man att försöka stå emot så kan jag meddela att kniv gör ont.

Rånad - Scott Genius 940
Shit riktigt trist för dig Trailbiker, hoppas, su är okej trots omständigheterna! Brukar själv köra där, så nu får man väl hädanefter ha ett extra öga öppet... Att folk inte ska kunna få motionera och göra de som de älskar utan att sådant här ska kunna ske :(

Rånad - Scott Genius 940
Men väldigt tråkigt att höra och hoppas att jag inte själv råkar ut för några busar. Jag uppskattar att ta runt mercan en tur i förorter som är lite mindre glamourösa för jag gillar kontraster emellanåt.
Det vore tråkigt att behöva undvika det pga. polismannen eller poliskvinnan är ett för sällsynt djur.

Rånad - Scott Genius 940
Tomcaten sa:
Hade de några tillhyggen?

Det skrevs om handen i jackfickan och att det inte fanns förhandlingsutrymme typ. Förmodligen ett läge där de flesta snabbt räknar ut skillnaden mellan antal månaders jobb för att köpa en till cykel och antal månader för att läka ett stickhål i magen. Om det går att laga.

Rånad - Scott Genius 940
Klart. Inte mycket är vart att ta chansen.

Men det är en tråkig ekvation som busarna säkert räknar med i 99% av fallen, att offret ger upp.

Det skjuts för lite i det här landet så är det.

Rånad - Scott Genius 940
Träffade på ett gäng hårdingar idag med kamphund.
"Vad kostade din cykel?".
Tänkte på den här tråden, var lite rädd, cyklade vidare...

Rånad - Scott Genius 940
Rånad - Scott Genius 940
1888 sa:
Å Sverige som aldrig varit säkrare ?

Snakka om va ute o cykla.

Näh men jag fick också påhälsning av ett gäng "Grabbar" i Bagis för några år sedan. Jag höll på att pilla med styret och en av de ville erbjuda hjälp, de var tre st och en var märkbart stor medan de andra två halvräkor. Jag markerade fort att jag inte ville ha deras "hjälp" sen stack de.

Tyvärr är sånt här bus vanligt förekommande nu eftersom skolorna har stängt.

Rånad - Scott Genius 940
Tomcaten sa:
1888 sa:

Näh men jag fick också påhälsning av ett gäng "Grabbar" i Bagis för några år sedan. Jag höll på att pilla med styret och en av de ville erbjuda hjälp, de var tre st och en var märkbart stor medan de andra två halvräkor. Jag markerade fort att jag inte ville ha deras "hjälp" sen stack de.

Det är ett rån och inget bus.

Rånad - Scott Genius 940
sdx sa:
Tomcaten sa:
1888 sa:

Inte för att man skall märka ord i onödan, men det var ett viktigt påpekande av sdx - om man går med på att byta ut orden mot sådana som låter mildare och som inte beskriver de jävligheter som faktiskt inträffat, då befinner man sig på ett sluttande plan.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
sdx sa:
Tomcaten sa:
1888 sa:

Inte för att man skall märka ord i onödan, men det var ett viktigt påpekande av sdx - om man går med på att byta ut orden mot sådana som låter mildare och som inte beskriver de jävligheter som faktiskt inträffat, då befinner man sig på ett sluttande plan.

"Bus" syftar väl här på förövarna, och inte handlingen?

Rånad - Scott Genius 940
trailbiker sa:
Hände dagtid, två uttråkade i 15-25 årsåldern. Lär bli lite mer misstänksam i framtiden men tänker inte sluta hoja...

Det är för djävligt och jag hoppas att du får tillbaka din cykel. Det vore intressant att veta om du tror att de specifikt var ute efter en cykel eller om du tror att de var ute efter att djävlas i största allmänhet. Du skrev att polisen trodde att du var vid fel plats vid fel tid. Det har betydelse för det som en del oroar sig för, dvs att dyra cyklar skulle vara ett uttalat mål. Om så inte är fallet kan det hända att den dumpas eller säljs billigt när/om de tröttnar på den.

Du gjorde helt rätt som lämnade ifrån dig cykeln. Människor som reser mycket utomlands i tjänsten får ibland utbildning hur de ska förhålla sig vid t.ex rån. Rådet är alltid att lämna ifrån sig sakerna och att aldrig göra motstånd. Rånarna har tagit en risk och då vill de ha utdelning. En instruktör som var fd SAS-soldat berättade att han alltid lämnade ifrån sig sakerna, även i de fall där han sannolikt skulle kunnat övermanna gärningsmännen. Skälet är att det alltid finns en risk att de är beväpnade och att man kan aldrig vara säker på hur det hela slutar. Sakerna kan ersättas, det kan inte den egna kroppen/livet.

Rånad - Scott Genius 940
Har länge tänkt införskaffa pepparspray för att skydda mig från lösa hundar (cyklar på Spanska landsbygden) efter en incident. Funkar ju ganska effektivt på människor oxå har jag sett på internet.

MEN drar ngn fram en pistol så har man inte så mkt val. Inte ens en Yeti är värd mer än ens eget liv.

Rånad - Scott Genius 940
Nä, men det är inte Uzis heller...

Skämt åsido. Jag bor i Spanien och där är det tillåtet.

Edit: Jag vet förresten inte om pepparspray är tillåtet i Sverige.

Senast ändrad:
Rånad - Scott Genius 940
om pepparspray var förbjudet så vore det dumt av polisen att använda pepparspray? =)

En punkaspray som man har på sadelstolpen går utmärkt att byta ut till peppar eller tårgas om man är elak.

Annars funkar vattenflaska med bensin otroligt bra men kräver att man har med sig tändare.

(att en SAS i skarpt läge lämnar över allt han har, strider mot hans utbildning ;)

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
om pepparspray var förbjudet så vore det dumt av polisen att använda pepparspray? =)

En punkaspray som man har på sadelstolpen går utmärkt att byta ut till peppar eller tårgas om man är elak.

Annars funkar vattenflaska med bensin otroligt bra men kräver att man har med sig tändare.

(att en SAS i skarpt läge lämnar över allt han har, strider mot hans utbildning ;)

Hur tänker du kring stridsvagnar och jaktflyg? Verkar också vara tillåtet eftersom militären har det.
Sommarlov?

Tillbaka
Topp